Nekromanti Independent-rollspel?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: en skeptiker

<I>"Slutligen mina egna invändningar mot termen "independent".

Det är en engelsk term - det vore nog bättre med en svensk (jfr "fanzine" och "fansin")."</I>

I mitt ex av SAOL så finns i alla fall ordet independent med, så en helt fel term tycker jag inte att det är.



<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett digitalt fansin
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Frågan är om man behöver kalla sitt hemmaknåpade spel för något speciellt... Jag menar, alla spel är ju på sätt och vis "hemmaknåpade". Även om en del knåpats ihop i en spelstudio på betald arbetstid...=)

Det känns som om man kringgår problemet genom att hitta på ett varumärke och släppa sitt spel under det.
"Jag har skrivit och gett ut ett rollspel under varumärket X" låter väl onekligen seriöst?

Jag såg att Krille sagt ungefär samma sak lite längre ner i tråden... Men ändå...= )

/Liner
"Gör spel under varumärket svenilgames"

http://welcome.to/svenilgames
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: negativt?

”Det är en sak att tycka illa om något på grund av att man har fördomar om hobbyn; det är en helt annan sak att tycka illa om något för att det inte är tillverkat av ett stort produktionsbolag.”

Jaså, vilken är skillnaden då? Problemet som Kornella skrev om var just fördomar, vilket också är fallet i mitt exempel med fördomar mot rollspelshobbyn.

”Dessutom missuppfattade du syftet med namnbytet.”

Nej, det gjorde jag inte. Syftet skulle vara att ”terminologin är negativt laddad”. Jag tycker inte det är negativt att kalla ett spel som görs av en amatör för just ett amatörspel. Om folk uppfattar ”amatörspel” negativt så är det för att de inte gillar spel som är gjorda av amatörer och inget annat. Det spelar ingen roll om man kallar det något annat, folks åsikt om fenomenet tror jag blir densamma.

”Det är inte meningen att skapa någon slags splittring mellan bra och dåliga "amatörrollspel", utan att sopa fördomarna under mattan. Genom att några bra amatörrollspel kallar sig för indie-spel istället så kanske man kan få ett mindre negativt laddat ord i bruk än "amatör".”

Och vem ser till att inledningsvis bara de ”bra” amatörspelen kallas indiespel? Är det inte lika stor risk/chans att konstruktörerna till ”dåliga” spel tycker att termen indie-spel passar bra till deras spel som att de som gör ”bra” spel tycker det? Och vem avgör vad som är ”bra” och vad som är ”dåliga” spel? Du kan ju ta en titt på Vampiredebatterna (jag gissar iofs att du har ganska bra koll på dem... /images/icons/wink.gif ) på forumet för att konstatera att uppfattningen om vad som är bra och dåligt skiljer sig väldigt mycket mellan olika personer.

”När man väl visat att "indie-spel" kan vara bra producerade, om än inte tryckta, så kan man smyga in resten, och med en snygg och positiv start på begreppet så har man höjt beredskapen att läsa dem.”

”OK, killar, nu när ingen ser det så kan ni som gjort dåliga spel också få kalla dem indie-spel... men, tyst för sjutton...” /images/icons/wink.gif

”Och "indie-spel" är precis lika beskrivande, om inte bättre: producenten är oberoende (independent) av marknadens stora aktörer.”

Den korrekta termen borde väl egentligen vara ”icke-kommersiella spel” i så fall. Själv tycker jag att ordet ”amatör” ligger närmare ”icke-kommeriell” än vad ”oberoende” gör, men det är ju förstås rätt subjektivt. Och för övrigt jag tycker definitivt att ordet ”oberoende” är bättre än ”independent”. Men det jag vänder mig mot i första hand i den här tråden är uppfattningen att man skulle kunna slippa fördomar genom ett namnbyte.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
originalitet (OT)

Det är nog svårt att vara originell, vilket jag inte heller tror var Kornellas syfte med inlägget. Och en god idé blir inte sämre bara för att någon redan kommit på den. Dessutom har varken jag eller många andra på forumet inte stött på uttrycket tidigare, varför det var nytt för flertalet. (Jag har i o f s inte sökt på ordet i varken ordböcker eller på Internet... Jag tror mig veta att Kornella inte heller har gjort det, så jag tycker fortfarande att hon kom på ett mycket passande ord.)

/Baldyr, Kornellas sambo

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
SAOL (OT)

Vad jag förstår finns även ordet "mejl" (hur det nu stavas) med flera svengelska ord i SAOL, men jag tycker fortfarande att "independent" låter som en anglifiering. Men om det är korrekt svenska enligt akademien så är det egentligen inte så mycket att bråka om.

Frågan är dock fortfarande vad man ska kalla hobbyproduktioner? Independent? Underground? Amatör-? Hobby-? Några fler bud, någon?

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Hobbyrollspel

Hobbyrollspel låter bättre än independentrollspel. Det är kortare, inte lika tjorvigt att uttala, och, precis som du säger, tycker jag att "independent-rollspel" låter en aning pretentiöst, medan ordet "hobby" knappt är värdeladdat alls, men ändå visar att rollspelet är något som skaparen gör för sitt eget höga nöjes skull.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hobbyrollspel

"Hobbyrollspel låter bättre än independentrollspel. Det är kortare, inte lika tjorvigt att uttala, och, precis som du säger, tycker jag att "independent-rollspel" låter en aning pretentiöst, medan ordet "hobby" knappt är värdeladdat alls, men ändå visar att rollspelet är något som skaparen gör för sitt eget höga nöjes skull."

Det finns dock ett problem med "hobbyrollspel", och det är att det används för att skilja hobbyrollspel från terapeutiska och/eller pedagogiska rollspel. Dessutom är ju även spelandet av professionella rollspel en hobby, eller hur?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Om ords betydelse ...

I Svenska akademiens ordlista över svenska språket finns följande definitioner:

amatör (-ö'r) -en -er s. icke yrkesmässig utövare av konst el. idrott o.d.
proffs -et äv. -en; pl. = s. professionell idrottsutövare; skicklig yrkesman

Och i Svenska språknämndens kortfattade etymologiska ordbok hittar vi:

amatö'r älskare av ngt; icke yrkesmässig utövare av en verksamhet: av fra. amateur, ett vid början av nyare tiden på lat. ama'tor älskare bildat ord
proffs: i idrottsslang (o. 1920) bildad kortform för professionell
profession yrke, fack: av lat. profess'io erkännande, uppgift; yrke (jfr konfession, professor). Härtill professionell' yrkesmässig

En amatör är alltså någon som, utan att få betalt, ägnar sig åt något hon älskar! Därmed inte sagt att det hon gör måste vara dåligt.

Ett proffs är någon som får betalt för det hon gör. Därmed inte sagt att det hon gör måste vara bra.

Det som gör att ordet amatör i rollspelssammanhang av många uppfattas som negativt är det faktum att många av de spel som görs av amatörer är dåliga.

Kalla det för indiespel eller vad som helst; om inte namnbytet åtföljs av en ansenlig kvalitetshöjning kommer snart många att tycka att indiespelen är precis lika dåliga som de spel som en gång kallades amatörrollspel.

/Dante (f.d. språkfascist)

P.S. Detta inlägg var inte specifikt tänkt som ett svar på Krilles inlägg; jag tyckte bara det var ett praktiskt ställe att stoppa in det.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ditt förslag.

Jag tycker att ditt förslag låter bra faktiskt. Som du säger så rynkar nog de flesta, även jag, när man hör om sådana här hemmabyggen.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ditt förslag.

<I>Som du säger så rynkar nog de flesta, även jag, när man hör om sådana här hemmabyggen.</I>

En bidragande orsak som slog mig igår - många, eller deras kompisar, försökte göra egna spel när de var tretton eller så... och många minns nog vilket råplankat crap det blev i slutänden, så de antar att andras grejor är något åt samma håll.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ditt förslag.

"En bidragande orsak som slog mig igår - många, eller deras kompisar, försökte göra egna spel när de var tretton eller så... och många minns nog vilket råplankat crap det blev i slutänden, så de antar att andras grejor är något åt samma håll."

...vad rätt jag tror att du har.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
by any other name...

Varför skulle "independent" vara så mycket bättre? Folk som är skeptiska till hemmabyggen och ser den termen kommer antingen förstå vad den innebär och vara lika skeptiska eller fråga "vad betyder 'independent'?" och _sedan_ bli lika skeptiska.

De som är _riktigt_ negativt inställda till hemmabyggen kommer knappast leta tillräckligt mycket på nätet efter sådant för att ha en chans att snubbla över rollspel med den "nya" beteckningen.

I vilket fall som helst känns det rätt poänglöst... det mesta man kan uppnå är kanske att "lura" in någon som inte skulle tittat på det annars och göra honom/henne besviken/arg när han upptäcker att det är ett sådant där hemmabygge.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
den förlorade poängen

Det verkar som om många inte har förstått, eller inte vill förstå, poängen (så som jag uppfattar den i alla fall) med Kornellas förslag. Jag ska därför försöka omformulera den. (Det här riktas inte enbart till Vindhand.)

Nuvarande terminologi har två huvudsakliga fel: 1. den är missvisande och 2. den är negativt laddad.

Det första är ett problem av rent sematiskt skäl - man vet inte vad man själv och andra egentligen menar.
Det andra är olyckligt därför att jag (och många andra) tycker att det är trist att spel som inte är kommersiellt producerade ska behöva dras med nedvärderande terminologi.

Att försöka ändra språkbruket inom hobbyn (införa en ny term, exempelvis "independent-rollspel") kommer givetvis inte att förbättra själva produkterna (independent-rollspelen) i sig, och inte heller ändra på redan existerande fördomar. Den nya terminologin skulle främst användas av de som är engagerade inom den aktuella delen av hobbyn (independent-spelutvecklare), men liksom termen "fansin" (svenska för "fanzine") numera inte enbart används av fansinister, kan man bygga upp en mindre negativ bild av företeelsen inom hobbyn i stort.

Varför ligger det då i independent-spelskaparnas intresse att använda en positivt laddad terminologi? Jo, dels är det måhända mer tillfredsställande (för entusiasten själv) att syssla med någonting som inte låter nedvärderande. Men också att det i slutändan kan förändra synen på independent-rollspelen i stort - alltså att folk inom hobbyn blir mer benägna att ta en titt på någonting som inte är tryckt och publicerat av ett kommersiellt spelförlag. Det är helt enkelt mer tillfredsställande att vara kreativ om man tror att det finns andra som också skulle vara intresserade av att ta del av en verk.

Jag är som sagt själv väldigt skeptisk till det mesta som knåpas hemma i stugorna, då jag tror mig veta att det allra mesta ändå inte intresserar mig ett dugg. Men som independent-skapare vill jag samtidigt själv (i den mån det är möjligt) att mitt eget verk inte ska behöva dras med en negativt laddad benämning, bara för att jag inte har möjlighet/vilja att försöka publicera det kommersiellt (vilket vore en förlustaffär ekonomiskt). Däremot kommer jag inte själv att bli mer benägen att titta på andras verk bara för att jag härmed anammat termen independent-rollspel. Men det är ju inte heller poängen med att jag väljer att kalla mitt eget spel independent.

Någon använde exemplet "städerska" kontra "lokalvårdare", och det är nog inte helt felaktigt. Jag tror personligen att många lokalvårdare hellre använder en positivt laddad term om sitt levebröd än en negativ sådan. Och samhällets syn på företeelsen har måhända också förändrast - med tiden - delvis tack vare att man övergått till en mindre negativ terminologi. Det kanske inte är lika skamligt att jobba med sophämtning om man istället kan säga att man är "renhållningstekniker"? Sedan förändrar det givetvis inte själva arbetsuppgiften eller ens lönen, men varför skulle man vilja använda negativt laddade ord i onödan?

Jag ser i alla fall inget fel i att inte använda negativ terminologi om saker som (enligt mig) förtjänar att inte nedvärderas ytterligare. Jag anser tyvärr att "independent-rörelsen" (om det nu finns en sådan) lider av samma sak, alltså att man automatiskt är stämplad som "amatör", oavsett kvaliteten på produkten, vilket är synd.

/Baldyr, upprepar sig

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
En helt annan poäng ...

Som jag skrev i ett inlägg <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...view=expanded&sb=5&vc=1#Post107032">nedan</a> så beror den negativa laddningen i ordet »amatörrollspel» på att de flesta amatörrollspel är dåliga (och på den punkten verkar vi vara eniga). Att vara amatör (enligt ordets gängse definitioner) är i sig inget negativt.

Begreppsändringar är mycket svåra att genomföra uppifrån. Visst, någon bestämmer att »städare» från och med nu ska heta »lokalvårdare», men om gemene man fortsätter att säga »städare» så har man inte uppnått någonting alls.

Svenska språknämnden föreslog för en herrans massa år sedan att »jeans» skulle stavas »jins» i likhet med andra försvenskade engelska begrepp (jos, tejp etc.). Överhuvudtaget ingen tog detta på allvar utan alla fortsatte glatt att skriva »jeans».

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, glada amatörrollspelsproducenter kan hjärtans gärna kalla sig »independent-rollspelskonstruktörer» (även om jag tycker att man borde kunna hitta en svensk term) men jag tror att folk i gemen (åtminstone jag) kommer att kalla det »hemmapul» eller »amatörrollspel» eftersom det i allmänhet är vad det rör sig om.

Dessutom kan jag dra en parallell till begreppet »independent» inom musikbranschen och filmbranschen. Där betyder »independent» att ett litet bolag med förhållandevis små medel och utan stöd från något stort skiv- eller filmbolag producerar musik eller filmer. Det handlar dock sällan om amatörer eller hemmapulare; verksamheten bedrivs yrkesmässigt, d.v.s. i vinstsyfte.

I ljuset av detta tycker jag att termen »independent-rollspel» passar för Gondica, Western, DoD6 och t.o.m. för Eon. Däremot tycker jag inte att den passar för t.ex. Västmark, Zhoria et al.

/Dante - amatörrollspelskonstruktör
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
nej och nej...

Det verkar som om många inte har förstått, eller inte vill förstå, poängen

Jag tror mig ha förstått, men jag håller inte med om den. Det finns en skillnad :)

Nuvarande terminologi har två huvudsakliga fel: 1. den är missvisande och 2. den är negativt laddad.

Jag håller inte med om detta, för att:
i: det finns ingen likriktad "nuvarande terminologi"
ii: de (rimliga) exempel ni tar upp är inte missvisande
iii: de (rimliga) exempel ni tar upp är inte intrinsikalt negativt laddade.
iv: den värdeladdning orden _kan_ ha för folk beror på deras inställning till den företeelse orden beskriver, inte på deras upplevelse av orden.

[color:red]i</font color=red>
Hur många (amatör)rollspel finns det som skyltar med ett stort och blinkande "Amatör-" på förstasidan? De flesta verkar snarare beskriva det som rätt och slätt "rollspel", kanske med ett "[color:red]gratis</font color=red>" inblandat någonstans.

De kanske _kallas_ hemmabyggen, amatörrollspel, m.m. av folk men det är ju konsumentens val.

[color:red]ii</font color=red>
Om man struntar i de mer absurda av Kornellas förslag ("junkrollspel"? finns det någon som skulle referera till sitt eget verk på det viset?) är de ju inte alls missvisande; Amatörrollspel, hemmagjordarollspel, hobbyskapade rollspel och hemmabyggen breskriver ju alla, någotså när väl vad det handlar om.

Att däremot kalla dem "independent" i hopp om att folk som inte är intresserad av hemmabyggen skall ge dem en chans är i högsta grad missvisande.

[color:red]iii</font color=red>
Eftersom rollspel som hobby har sin upprinnelse ur "amatörrollspel" och det fortfarande är så att många av de stora "proffsiga" rollspelen utvecklas på i stort sett "hobbybasis" är det knappast något inneboende negativt i dessa beteckningar.

[color:red]iv</font color=red>
Om någon däremot ser ned på amatörrollspel som genre så är det knappast orden de ogillar. Snarare är det begreppet bakom de ogillar, av någon anledning. Hittar man på ett nytt ord kommer man enbart göra även detta negativt värdeladdat för dessa individer.

Någon använde exemplet "städerska" kontra "lokalvårdare", och det är nog inte helt felaktigt. Jag tror personligen att många lokalvårdare hellre använder en positivt laddad term om sitt levebröd än en negativ sådan.

Om man skäms för att vara städare kommer man nog skämmas för att vara lokalvårdare. Folk fattar ju vad det innebär.

Det kanske inte är lika skamligt att jobba med sophämtning om man istället kan säga att man är "renhållningstekniker"?

Jag tycker tvärtom: om man envist påstår att man är "erfaren renhållningstekniker" och vägrar kännas vid termen "sopgubbe" är man enbart pretentiös och fånig.
Detsamma tycker jag om det föreslagna namnbytet. Det liknar WWs grepp att påstå att de faktiskt sysslar med en mer "utvecklad" form av rollspel; Storytelling. M.a.o: Om en spelskapare vill proklamera att hans egenskapade hobbyprojekt faktiskt tillhör någon slags "elit" bland dylika spel blir jag litet mindre positivt inställd till det hela.

Ödmjukhet är en dygd. Är spelet bra kommer folk gilla det, även om man kallar det för vad det faktiskt är.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: nej och nej...

Nu känns det verkligen som om man blir missförstådd med avsikt, men jag vet dessvärre inte bättre än att bemöta argumenten.

i: det finns ingen likriktad "nuvarande terminologi"

Nej, just det. Det är nog det som jag personligen ser som roten till problemet. Så länge det inte finns en bra och allmänt accepterad terminologi som (om inte alla så) åtmistone de flesta kan anamma så kommer begreppsförvirringen att fortgå.

Att vi (Legend Hobbyspel) exempelvis sålde utskrifter av Västmark var hela tiden förenat med risken för missförstånd och därmed missnöjda kunder. Vi saknade helt enkelt en bra och förklarande term för vad det rör sig om. Spelets skapare är nog vad de flesta skulle kunna kalla, om inte rollspelsproffs, så åtminstone en proffsig rollspelsskapare. (Om det nu är någon skillnad. Faktum kvarstår dock att Sundelin inte försöjer sig på sitt spelskapande och tjänar dessutom inga pengar på de egna spelen.) Är det rättvisande att kalla Västmark för ett "amatörrollspel" eller en "hobbyproduktion"? Vi behöver i alla fall något sätt att skilja de kommersiellt utgivna rollspelen från de förlags-oberoende spelen vi säljer - tryckkvaliteten skiljer alldeles för mycket för att vi ska kunna ignorera detta faktum och samtidigt ta betalt av våra kunder.

Hur många (amatör)rollspel finns det som skyltar med ett stort och blinkande "Amatör-" på förstasidan?

Antagligen inga (för att besvara en retorisk fråga). Och anledningen är just det Kornella säger - att ordet "amatör" är negativt laddat. Jag håller med henne om att det vore bra om vi hobby-skapare hade en bra, förklarande och någorlunda allmänt accepterad term att använda - gärna en som dessutom är positivt laddad (för vår egen skull).

De kanske _kallas_ hemmabyggen, amatörrollspel, m.m. av folk men det är ju konsumentens val.

Ja, begreppsförvirringen är som sagt total. Independent-rollspelen (som jag väljer att kalla dem) kallas allt möjligt. Jag håller med Kornella om att det är hög tid att försöka reda ut begreppen och försöka hitta ett bra ord för företeelsen. (Sedan är det en helt annan diskussion vad det ska vara. Den här enskilda diskussionen handlar i alla fall om varför det behövs överhuvudtaget, alternativt hur grovt Kornellas initiativ egentligen har blivit misstolkat.)

Om man struntar i de mer absurda av Kornellas förslag ("junkrollspel"? finns det någon som skulle referera till sitt eget verk på det viset?) är de ju inte alls missvisande; Amatörrollspel, hemmagjordarollspel, hobbyskapade rollspel och hemmabyggen breskriver ju alla, någotså när väl vad det handlar om.

För det första bör inte Kornellas exempel tolkas som förslag på vad man kan kalla sitt eget rollspel, utan som exempel på dåliga benämningar som hon faktiskt har hört folk använda om independent-rollspel.

Vad gäller "amatörrollspel", "hemmagjordarollspel", "hobbyskapade rollspel" och "hemmabyggen" så har dessa redan diskuterats och kan alla enligt mig avskaffas eftersom de är uppenbart missvisande. Det stora problemet är dock inte att den befintliga terminologin är missvisande, utan att det saknas en bra term som ersätter alla dessa. Jag kan i alla fall inte se felet i att försöka hitta en sådan. (Men uppenbarligen är det fruktansvärt kontroversiellt!)

Att däremot kalla dem "independent" i hopp om att folk som inte är intresserad av hemmabyggen skall ge dem en chans är i högsta grad missvisande.

Ovanstående kommentar är just vad jag menar med att föregående talare helt har missat poängen. Jag tror inte att det hjälper om jag upprepar mig en gång till.

Eftersom rollspel som hobby har sin upprinnelse ur "amatörrollspel" och det fortfarande är så att många av de stora "proffsiga" rollspelen utvecklas på i stort sett "hobbybasis" är det knappast något inneboende negativt i dessa beteckningar.

Ovanstående är givetvis ett känt faktum, men det betyder inte att alla är medvetna om att det faktiskt förhåller sig så. Jag tycker mig åtminstone se en enorm skillnad i folks attityder vad gäller "proffsrollspel" och "amatörrollspel" (dvs att det endast är proffsprodukterna som gäller). Alltså är orden "proffs" och "amatör" positivt respektive negativt laddade ord i spelsammanhang. (Sedan kan orden ha annan laddning rent lexikalt, men det hör inte hit, anser jag.)

Om någon däremot ser ned på amatörrollspel som genre så är det knappast orden de ogillar. Snarare är det begreppet bakom de ogillar, av någon anledning. Hittar man på ett nytt ord kommer man enbart göra även detta negativt värdeladdat för dessa individer.

Det kan jag hålla med om, men det är främst independent-rörelsen som behöver ett samlande begrepp, inte spelhobbyn som sådan. Det är endast genom att vi som sliter med våra egna projekt anammar en gemensam terminologi som resten av hobbyn kan få upp ögonen för saken.

Sedan är alla alternativa termer till "independent" inte heller enbart negativt laddade, och ingen har väl heller påstått något sådant? Fördelen med just "independent" är att vissa av oss (exempelvis jag) tycker att det är en term som förklarar vad det faktiskt rör sig om, alltså rollspel som inte är utgivna av något etablerat spelförlag. Det är, om något, den minsta gemensamma nämnaren för den typ av rollspel som vi diskuterar här. Sedan kan det mycket väl finnas andra (och möjligtis även bättre) termer som man skulle kunna anamma - och att försöka hitta dessa var vad kan förstå syftet med Kornellas postning.

M.a.o: Om en spelskapare vill proklamera att hans egenskapade hobbyprojekt faktiskt tillhör någon slags "elit" bland dylika spel blir jag litet mindre positivt inställd till det hela.

Ingen har väl påstått att independent-rollspel skulle vara bättre än icke-independent-rollspel? Om du tolkar in det i ordet "independent" så får det stå för dig. Jag hoppas i alla fall att inte de flesta är lika benägna att dra den (felaktiga) slutsatsen.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: En helt annan poäng ...

Som jag skrev i ett inlägg nedan så beror den negativa laddningen i ordet »amatörrollspel» på att de flesta amatörrollspel är dåliga (och på den punkten verkar vi vara eniga). Att vara amatör (enligt ordets gängse definitioner) är i sig inget negativt.

Och som jag skrev ovan så tycker jag inte att ordlistans definitioner är lika intressanta i sammanhanget. Att "amatör" är något negativt inom spelhobbyn är vad åtminstone jag vill kalla ett faktum. (Jfr "amatör" som den lägsta, och då menar jag riktigt usla, yrkesnivån i DoD6.)

(...) Jo, glada amatörrollspelsproducenter kan hjärtans gärna kalla sig »independent-rollspelskonstruktörer» (...) men jag tror att folk i gemen (...) kommer att kalla det »hemmapul» eller »amatörrollspel» eftersom det i allmänhet är vad det rör sig om.

Som jag uppfattade Kornella så är det alltså främst independent-folket som själva behöver ett nytt och bättre begrepp för den kreativa biten av hobbyn. Att resten av hobbyn också ändrar terminologi och möjligen också ändrar inställning är sekundärt och ingenting man egentligen kan påverka genom att enbart ändra terminologi, tror jag.

Dessutom kan jag dra en parallell till begreppet »independent» inom musikbranschen och filmbranschen. Där betyder »independent» att ett litet bolag med förhållandevis små medel och utan stöd från något stort skiv- eller filmbolag producerar musik eller filmer. Det handlar dock sällan om amatörer eller hemmapulare; verksamheten bedrivs yrkesmässigt, d.v.s. i vinstsyfte.

Parallellen till andra brancher är både intressant och tänkvärd, men såsom jag uppfattar termen "independent-rollspel" så har det egentligen inte att göra med om man är proffs eller inte, om man tjänar pengar på det eller inte, eller i vilket syfte verksamheten bedrivs. Att vara "oberoende" skulle alltså främst betyda att spelet inte är utgivet av ett etablerat spelförlag, inte distribueras via gense kanaler och inte säljs hos de flesta spelåterförsäljare.

Jag håller alltså med Kornella om att en genemsam term skulle behövas, och jag anser dessutom att denna term ska utgå från den minska gemensamma nämnaren för företeelsen som sådan. Mitt förslag är alltså att det är förlagsassociation som är det grundläggande - några andra förslag?

Jag tycker faktiskt att det är svårt att överhuvudtaget diskutera företeelsen eftersom en genemsam terminologi helt saknas! "Amatör" kan innebära både att spelet är gjort av en okunnig persom som att personen inte livnär sig på verksamheten. "Hobby" kan innebära både att spelet är skapat av en entusiast eller att det specifikt rör sig om nöjesrollspel. "Hemmagjort" kan betyda både att spelet är skrivet hemma och att spelet är egenhändigt publicerat. Och så vidare. Om båda parter i en diskussion använder olika term och dessutom tolkar dem olika föreligger det en uppenbar risk för missförstånd.

Jag vågar faktiskt påstå att det finns en begreppsförvirring och vill dessutom berömma Kornellas insats för att försöka råda bot på densamma. (Sedan kan man fortfarande diskutera alternativ, även om jag inte tycker mig ha sett några andra bra begrepp.)

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 
Top