Varulv Incidentkommissionen [Tredje Rundan]

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Och @LJSLarsson har inte sagt ett pip. Varför är inte det skumt?
Det är det.

Röst: LJSLarsson

Det är väl lite uteslutning här, men min lista ser väl ut såhär från grönast till rödast:
6. Vimes - det är ju jag!
5. Sidd - har helt säkert samma PM som jag
4. RasmusL - har rimligtvis samma PM som jag

3. Basenanji - har antagligen samma PM som jag

2. Empiricus - har claimat siare, men bara hittat en DTF och sedan siat den som kolade. Här kanske Empi kan berätta om varför han valt dem han valt.
1. LJSLarsson - har spelat svajigt och fubbligt med sitt claim. En osannolik varulvsförmåga om det inte är så att det bara finns en varulv (vilket kanske är möjligt om vi har DTF).
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
2. Empiricus - har claimat siare, men bara hittat en DTF och sedan siat den som kolade. Här kanske Empi kan berätta om varför han valt dem han valt.
Jag har claimat siare och ingen har motclaimat heller, så i ditt scenario när jag är onding så var antingen Xyas siare eller så finns det ingen.
Och jag har bevisligen haft rätt.

Anyhow, runda ett var Impetigo suspekt, jag köpte och höll med om argumenten att han spelade annorlunda än tidigare spel. Så ett siande där var rimligt för att runda två kunna säga "Haha! Jag har hittat en ulv!" och se kaoset i ulvaleden sprida ut sig likt det på skoldiskot med Arvidos.
Men så var Impetigo konspiratör, och jag undrade vad fasen jag skulle göra med den infon, speciellt när Impetigo ändå var på väg ut och jag visste att han var fientlig till byn (för det var han ju enligt mitt siande).
Så jag höll tand för tunga och höll på att jag var siare till sista 15 sekunderna av rundan, för jag ville att infon att jag var siare skulle komma ut och vara trovärdig innan denna runda ifall jag nattmördades (det var inte helt orimligt att jag skulle kunna bli det enligt min synvinkel). Lite en safeguard utifall annars någon ulv runda tre-fyra skulle få för sig att gå yolo och fejk-claima siarskap.

Runda två så var det svårt att välja, men jag valde xyas för att hans spel var sjukt anonymt, och han hade blivit grönad i förbifarten av flera utan att jag kunde hitta rim och reson på varför. Som jag skrev tidigare, xyas hade ju blivit grönförklarad efter en väldigt diffus mening som gick att tolka på flera sätt, och han flög sedan ordentligt under radarn. Där tänkte jag att ett grönande eller rödande skulle vara bra för byn. Men så blev xyas nattmördad och med det så sjönk värdet på mitt andra siande till ca 0,00 kr.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag har claimat siare och ingen har motclaimat heller, så i ditt scenario när jag är onding så var antingen Xyas siare eller så finns det ingen.
Och jag har bevisligen haft rätt.

Anyhow, runda ett var Impetigo suspekt, jag köpte och höll med om argumenten att han spelade annorlunda än tidigare spel. Så ett siande där var rimligt för att runda två kunna säga "Haha! Jag har hittat en ulv!" och se kaoset i ulvaleden sprida ut sig likt det på skoldiskot med Arvidos.
Men så var Impetigo konspiratör, och jag undrade vad fasen jag skulle göra med den infon, speciellt när Impetigo ändå var på väg ut och jag visste att han var fientlig till byn (för det var han ju enligt mitt siande).
Så jag höll tand för tunga och höll på att jag var siare till sista 15 sekunderna av rundan, för jag ville att infon att jag var siare skulle komma ut och vara trovärdig innan denna runda ifall jag nattmördades (det var inte helt orimligt att jag skulle kunna bli det enligt min synvinkel). Lite en safeguard utifall annars någon ulv runda tre-fyra skulle få för sig att gå yolo och fejk-claima siarskap.

Runda två så var det svårt att välja, men jag valde xyas för att hans spel var sjukt anonymt, och han hade blivit grönad i förbifarten av flera utan att jag kunde hitta rim och reson på varför. Som jag skrev tidigare, xyas hade ju blivit grönförklarad efter en väldigt diffus mening som gick att tolka på flera sätt, och han flög sedan ordentligt under radarn. Där tänkte jag att ett grönande eller rödande skulle vara bra för byn. Men så blev xyas nattmördad och med det så sjönk värdet på mitt andra siande till ca 0,00 kr.
Ja jo det är ju ett tänkbart händelseförlopp…

Trist alltså att siandet inte ger nåt av värde 2 ggr i rad…

Skulle jag gå ut å claima Siare med dessa resultat skulle jag vara lackarn lackare lackast!

Vi får väl vända uppmärksamheten till chefen då igen även fast vi alltså kanske igen blir utskällda för kuppmakare…gillar det inte riktigt egentligen…

Röst: LJSLarsson
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Röstläge
Vem röstarNärFrån vemTill vem
Vimes210902 12.32IngenLJSLarsson
Impetigo210902 16.50BasenanjiLJSLarsson
Empiricus210902 19.36VimesLJSLarsson
Basenanji210903 08.10ImpetigoLJSLarsson
Xyas210903 19.23IngenLJSLarsson
RasmusL210903 20.29SiddLJSLarsson
Sidd210903 19.58BasenanjiImpetigo
LJSLarsson210903 09.43RasmusLVimes

Röstläge
Vem röstarNärFrån vemTill vem
LJSLarsson210901 10.37IngenSidd
RasmusL210901 14.59IngenBasenanji
Basenanji210901 15.35IngenLJSLarsson
Impetigo210901 17.29IngenBasenanji
Empiricus210901 18.17IngenSidd
Sidd210901 22.14IngenEmpiricus
Empiricus210902 06.14SiddVimes
Sidd210902 07.49EmpiricusXyas
Basenanji210902 08.41LJSLarssonImpetigo
LJSLarsson210902 10.14SiddRasmusL
Vimes210902 12.32IngenLJSLarsson
Impetigo210902 16.50BasenanjiLJSLarsson
Sidd210902 17.36XyasBasenanji
Empiricus210902 19.36VimesLJSLarsson
Basenanji210903 08.10ImpetigoLJSLarsson
LJSLarsson210903 09.43RasmusLVimes
Xyas210903 19.23IngenLJSLarsson
RasmusL210903 19.27BasenanjiIngen
RasmusL210903 19.31IngenSidd
Sidd210903 19.58BasenanjiImpetigo
RasmusL210903 20.29SiddLJSLarsson
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Så där, I'm back.

Får först ursäkta mig för att jag inte varit bra på att dra mitt strå till stacken denna runda. Mitt irl-liv har gjort att tiden för spelet här varit minimal, och när jag väl suttit och läst eller skrivit har det varit slarvigt och ofokuserat.

Har äntligen fattat RasmusLs "pm-hack". Det jag reagerade på, och först trodde, var att det skulle vara något liknande i stil med det Vimes gjorde i varulvars kyrkogård. Där lyckades han överleva en hängning genom att visa att ett ord skilde sig mellan hans PM och den allmänna rollbeskrivningen. Det som Rasmus syftade på var ju helt inom ramarna för okej spel (och något jag inte alls fattade eftersom jag inte var vanlig soldat med samma typ av kanske/kanske inte-förmåga).

Med dessa nya glasögon verkar Basses agerade jätteskumt. Finns ju flera bra sätt att svara på RasmusL på. Låt oss kolla hur han gör.

RasmusL säger att han vill hacka PM i post 18, runda 1.

Basse lyfter detta i post 40, men skriver bara "att RasmusL vill hacka spelet är grönande".

I post 62 säger Basse att han förstår RasmusL och hänvisar tillbaka till vad han skrev i post 15:

Först trodde jag att befälstitlarna följde med de deltagare som fått dem (LJS och Sidd), men nu börjar jag lura på om det kan vara så att Deltagare1=Plutonchef oavsett vem som är Deltagare1.

Då skulle ju en rimlig mekanik vara typ: "Om DU blir plutonchef låses Förmåga X upp"

Kanske också att någon har förmågan att "beordra rekryt" dvs flytta folk upp och ner i befälsordningen?
Om man inte vet om man har förmåga eller ej så är det mest lämpliga att tro att man får det när man går upp i level.

Jag tycker därför tyvärr att Basse trots allt verkar grön ... och jag säger tyvärr eftersom jag verkar vara andrahandsalternativet att röstas ut. Det hade ju varit skönare att se honom som röd och få bort röster från mig. Fan också.

Jag har förstått av den allmänna diskussionen att Vimes, RasmusL och Sidd är bästa kompisar och grönar varandra. Då blir det ju bara Empi kvar?

Jag skall försöka läsa honom, men har spontant inget case där. Oavsett vilket röstar jag självklart på honom (eller Basse) ifall det står mellan någon av dessa herrar eller mig.

Tillsvidare:

Röst: Empiricus
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Röstläge
Vem röstarNärFrån vemTill vem
Empiricus210904 10.19IngenImpetigo
Sidd210904 10.28IngenImpetigo
LJSLarsson210904 19.11IngenImpetigo
RasmusL210905 15.56SiddImpetigo
Basenanji210905 16.35SiddImpetigo
Vimes210905 16.53SiddImpetigo
Impetigo210905 20.59SiddLJSLarsson

Röstläge
Vem röstarNärFrån vemTill vem
Basenanji210904 10.06IngenImpetigo
Empiricus210904 10.19IngenImpetigo
Sidd210904 10.28IngenImpetigo
Vimes210904 12.00IngenImpetigo
Impetigo210904 16.10IngenLJSLarsson
Impetigo210904 16.11LJSLarssonSidd
LJSLarsson210904 19.11IngenImpetigo
Basenanji210905 12.03ImpetigoIngen
Basenanji210905 12.24IngenSidd
Vimes210905 12.39ImpetigoSidd
RasmusL210905 13.38IngenSidd
RasmusL210905 15.56SiddImpetigo
Basenanji210905 16.35SiddImpetigo
Vimes210905 16.53SiddImpetigo
Impetigo210905 20.59SiddLJSLarsson
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
@Empiricus , du har säkert skrivit det någonstans och jag har missat det, men hur funkar din siar-förmåga? Hur kom det sig att du kunde hitta en dtf? Man brukar ju bara kunna se om någon är ulv eller ej?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Så där, I'm back.

Får först ursäkta mig för att jag inte varit bra på att dra mitt strå till stacken denna runda. Mitt irl-liv har gjort att tiden för spelet här varit minimal, och när jag väl suttit och läst eller skrivit har det varit slarvigt och ofokuserat.

Har äntligen fattat RasmusLs "pm-hack". Det jag reagerade på, och först trodde, var att det skulle vara något liknande i stil med det Vimes gjorde i varulvars kyrkogård. Där lyckades han överleva en hängning genom att visa att ett ord skilde sig mellan hans PM och den allmänna rollbeskrivningen. Det som Rasmus syftade på var ju helt inom ramarna för okej spel (och något jag inte alls fattade eftersom jag inte var vanlig soldat med samma typ av kanske/kanske inte-förmåga).

Med dessa nya glasögon verkar Basses agerade jätteskumt. Finns ju flera bra sätt att svara på RasmusL på. Låt oss kolla hur han gör.

RasmusL säger att han vill hacka PM i post 18, runda 1.

Basse lyfter detta i post 40, men skriver bara "att RasmusL vill hacka spelet är grönande".

I post 62 säger Basse att han förstår RasmusL och hänvisar tillbaka till vad han skrev i post 15:



Om man inte vet om man har förmåga eller ej så är det mest lämpliga att tro att man får det när man går upp i level.

Jag tycker därför tyvärr att Basse trots allt verkar grön ... och jag säger tyvärr eftersom jag verkar vara andrahandsalternativet att röstas ut. Det hade ju varit skönare att se honom som röd och få bort röster från mig. Fan också.

Jag har förstått av den allmänna diskussionen att Vimes, RasmusL och Sidd är bästa kompisar och grönar varandra. Då blir det ju bara Empi kvar?

Jag skall försöka läsa honom, men har spontant inget case där. Oavsett vilket röstar jag självklart på honom (eller Basse) ifall det står mellan någon av dessa herrar eller mig.

Tillsvidare:

Röst: Empiricus
Fan larsson precis när jag bytt…där tappade du första röstningseffekten
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Röstläget just i detta ögonlock:
LJSLarsson har 4 röster (Basenanji (äldst lagd röst), Empiricus, Vimes, Sidd)
Basenanji har 1 röst (RasmusL)
Empiricus har 1 röst (LJSLarsson)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Klurigt det här! Alla cases (Larsson, Empi och Basse) är ganska dåliga egentligen :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Att Larsson grönar Basse är ju grönande för honom...
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Klurigt det här! Alla cases (Larsson, Empi och Basse) är ganska dåliga egentligen :)
Jag tycker personligen just nu att Larsson är bäst som röstval. Jag är sjukt ambivalent på Basse nu, och svänger fram och tillbaka eftersom mitt Basse-bias är en grej.
Att ha Larsson som ulv med hans förmåga och med flavourtexten som Martin3 postade i starten på runda 2 gör ju att det kan bli lite bättre viktat till hans fördel som solo-ulv eller någon annan ulvavart.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Röstmönstret i runda två kan ju vara intressant att granska närmare, för ulvarna vet ju rimligtvis att Impetigo inte är ulv. Och det innebär ju att analyser som görs i runda två borde kunna ge något matnyttigt. Jag dyker in och ser om jag hittar några tankar värda att spinna loss på. :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Kan du vara mer tvetydig tack…
:)

Såhär: att Larsson landar i att Basse är grön är till Larssons fördel. Hade Larsson varit ulv hade det varit mer chill för honom att Basse fortsatte vara misstänkt. Som ulv verkar det dumt att säga att en av byns potentiella måltavlor nog är grön, när det är så få på misstänktalistan.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
:)

Såhär: att Larsson landar i att Basse är grön är till Larssons fördel. Hade Larsson varit ulv hade det varit mer chill för honom att Basse fortsatte vara misstänkt. Som ulv verkar det dumt att säga att en av byns potentiella måltavlor nog är grön, när det är så få på misstänktalistan.
👍 noteras; ska ta med mig tänket till nästa gång jag är på scumsidan😀
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Det här skall inte tas som någon ledning på vem jag faktiskt kommer sia i natt, men ni får gärna kommentera med vem ni tycker och varför. Det vore kul, tycker jag :)
 
Top