Varulv Incidentkommissionen [Tredje Rundan]

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
@Vimes du behöver inte tro mig, men jag har kollat med Martin vad som är ok och gör bedömningen att pm-diskussioner lätt hamnar på fel sida gränsen av rätt och fel.

Så jag släpper det.

Vad vill jag göra istället?

Analyser av andra spelare. Vilket intryck får vi?

Analyser av vad som skrivs (och nu blir det knivigt mtp ovan).

Analyser av tänkbara spelupplägg och hur rimliga de är.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tex är det intressant att du @Vimes tycker att mitt förslag är för bybofientligt. Men om vi lägger in att LJSLarsson har en förmåga som skyfmddar honom från utröstning?

Kanske grönar det här Larsson rentutav?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Något som stör mig är att "finansministerns svåger" känns så otematiskt med soldater i tält som jagar UFOn.

Jag trodde att vi skulle prata mer om sådana där MSSF-förmågor och det åtminstone jag associerar med dem: mutant, psimutanter, rymdvarelser mm.

Är jag korkad eller bara ouppmärksam?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Något som stör mig är att "finansministerns svåger" känns så otematiskt med soldater i tält som jagar UFOn.

Jag trodde att vi skulle prata mer om sådana där MSSF-förmågor och det åtminstone jag associerar med dem: mutant, psimutanter, rymdvarelser mm.

Är jag korkad eller bara ouppmärksam?
NU fattar jag! Allt utspelar sig 1993, dvs det är mer "Tales of the Loop" /Simon Stålenhag än framtids X-COM/Mutant.

Då blir finansministrar lite lättare att acceptera.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
På honom hittade vi inspelningsapparater och några få hemligstämplade dokument men inget tyder på att han lyckats få ut informationen till sina medkonspiratörer.”
Hörni, hur tolkar ni "medkonspiratörer"?

1) Som att det finns konspiratörer i vår grupp

Eller

2) Som att det finns konspiratörer i samhället som Impetigo rapporterat till?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Basse said:
- Jag tror inte att vi har så många specialroller, Martin3 ville nog ha fler deltagare och 8 spelare var hans minimiantal.
Basse said:
6. Jag kan förstås ha helt fel. Martin kanske älskar att designa varulvsspel och har i det här spelet hittat på ett helt crazy spel. Inget i mitt roll-PM antyder det dock.

Basse said:
Jag har redan smulat information om min roll i slutet av detta inlägg

Jag förstår vad RasmusL pratar om.

Inlägget som Basse länkar till:
Basse said:
Äh, jag tänker säkert grumligt och dumt men vill bidra. Jag är ju ingen kändis och vet ganska lite om militära saker. Jag krigar mest på bara.

Röst: Basenanji

Dock jävligt kaxigt spelat måste jag säga!? Kanske inte ska vara så förvånad dock, du är ju en erfaren räv/ulv!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Länkarna är alltså länkar till inläggen som citeras, men det ser ju ut som skit...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag fattar inte vad du babblar om Rasmus.

Jag har ingen förmåga. Jag är en typisk vaniljbybo.

För att respektera spelet så tänker jag inte säga mer om mitt pm.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Det är så himla iskallt att gå ut och blåljuga om rollen bara, vad tror ni Larsson, Empi, Sidd och Vimes? Är det en ulv vi fångat?

Jag ska också påpeka ett par andra mindre viktiga saker som jag noterade när jag gick igenom Basses inlägg:

1. I R1 är det i princip bara spekulationer om hur spelet är uppbyggt. Förvisso inte mycket annat att gå på men det är ju också väldigt safe mark att trampa.

2. Basse grönar Sidd efter min fråga om förmåga. Dock grönar han Sidd först efter att jag gjort det. Om Basses tolkning i citaten ovan är ett missförstånd snarare än en lögn så borde det inte vara möjligt att göra right? Sidd skrev såhär:
Sidd said:
…är Stf plutonchef och har inga kända förmågor.
...och det är inte samma smulning som Basse.

3. Basse är ganska gå-på-ig redan från start, vill att LJSL ska outa förmåga direkt, angriper folk ganska taggigt...
Basse said:
Försöker du "rädda" din ulvkompis Sidd?
...och det känns som en all-in-Basse som nog kan vara benägen att chansa lite.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Det här är inget PM-hax, det här är rakt av en fråga om din förmåga, om du har den eller inte. Jag vill verkligen påstå att vi inte har PM-hackat (jag hade en plan i stil med "ge fjärde bokstaven" men frångick den då det varken känns kul och spelet inte tillåter det, det skulle isf vara ett riktigt hack som med 99% sannolikhet hade lyckats) nu har vi ju istället fått information om spelupplägget, får vi alltså inte använda den? Jag har full respekt för att det kanske inte är intentionen men det är ju något jag vet, liksom svårt att bortse från det, och diskussioner i stil med "har du en förmåga?" måste väl ändå få förekomma.

Jag är ledsen Basse, men om du inte har fått den informationen om spelupplägget som vi bybor fått så betyder det att du är en ulv eller DTF.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Jag fattar inte vad du babblar om Rasmus.

Jag har ingen förmåga. Jag är en typisk vaniljbybo.

För att respektera spelet så tänker jag inte säga mer om mitt pm.
Du behöver inte säga ett ord om ditt PM, du har under spelets gång heller inte gett någon information som inte är öppet tillgänglig. Du säger att du är vanilj, jag säger att du är ulv. I dina senaste inlägg hade det varit superlätt att undvika det här scenariot om du varit bybo, utan att ens närma sig ett hax. Det hade räckt med att tala sanning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Nu hugger jag ju på allt, blir sån där egenbyggd bias (jag hade ju honom som röd i R1 men blev fintad av fel grej), så ni som kanske inte snöat in på Basse får gärna säga emot! Var spricker mitt case?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Ja, det här handlar inte om att undkomma citeringsregeln, utan om informationen i ditt PM. I mitt PM står något väldigt specifikt om min brist på förmåga (jag är alltså vanilj), det gör det i Sidds, Rasmus och Xyas också. Men inte i ditt?

Röst: Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Gaah vad jobbigt. Jag vill inte bryta mot regler eller mot "fair sportmanship" men jag vill heller inte framstå som en ulvig typ som försöker hitta på ett pm - när jag har smulat snyggt.

När jag läste mitt pm så tyckte jag att det var möjligt att passa på fler bybor. Det handlar om hur förmågor fungerar i spelvärlden och huruvida jag har eller inte har en sådan. Jag har ingen och är soldat.

Det är förstås inte så elegant att utnyttja det där så jag försökte dölja informationen i mitt pm, men ändå signalera till er andra som kanske hade ett liknande pm vad det stod i mitt.

Sedan i anmälningstiden så frågade jag Martin om jag - som har noll erfarenhet av det militära - (jämför med vad jag skrivit i R1) borde gå en snabbkurs i militära förkortningar. Det blandade jag in i det jag skrev i R1.

Det här kanske är att passera någon gräns, men det är faktiskt sjukt svårt att hantera den här informationen och både respektera, att andra inte fått den - och uppgiften att göra allt man kan för att vinna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Och jag fattar vad du RasmusL snackar om, jag fattar det precis när du grönar Sidd.

I så fall blir jag mer misstänksam mot Vimes som bara hakar på?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Gaah vad jobbigt. Jag vill inte bryta mot regler eller mot "fair sportmanship" men jag vill heller inte framstå som en ulvig typ som försöker hitta på ett pm - när jag har smulat snyggt.

När jag läste mitt pm så tyckte jag att det var möjligt att passa på fler bybor. Det handlar om hur förmågor fungerar i spelvärlden och huruvida jag har eller inte har en sådan. Jag har ingen och är soldat.

Det är förstås inte så elegant att utnyttja det där så jag försökte dölja informationen i mitt pm, men ändå signalera till er andra som kanske hade ett liknande pm vad det stod i mitt.

Sedan i anmälningstiden så frågade jag Martin om jag - som har noll erfarenhet av det militära - (jämför med vad jag skrivit i R1) borde gå en snabbkurs i militära förkortningar. Det blandade jag in i det jag skrev i R1.

Det här kanske är att passera någon gräns, men det är faktiskt sjukt svårt att hantera den här informationen och både respektera, att andra inte fått den - och uppgiften att göra allt man kan för att vinna.
Alltså, du fick precis väldigt raka frågor av Vimes och gav svar som inte lirar. Frågorna är inte PM-joxiga, det hade bara varit att som bybo tala sanning så hade du varit cool.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Larsson och Empi, är ni med på tåget eller behöver vi berätta lite mer i detalj varför Basse är röd?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ja, det här handlar inte om att undkomma citeringsregeln, utan om informationen i ditt PM. I mitt PM står något väldigt specifikt om min brist på förmåga (jag är alltså vanilj), det gör det i Sidds, Rasmus och Xyas också. Men inte i ditt?

Röst: Basenanji
I mitt står att jag är soldat och sedan att jag inte har en [specificerat kriterium kring förmågor i spelvärlden] förmåga.

Alltså antingen trollar ni mig just nu eller så har vi inte likadana pm.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag kanske överarbetar uppgiften att inte bryta mot spelreglerna, men jag försöker alltså låta bli att citera, men ändå utnyttja vad jag vet om min roll.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Ok, jag bär en stor del av ansvaret för att ha dragit igång den här visklek-farsen så nu tar jag egenmäktigt beslutet att avsluta den. Jag förstår att det är trist för alla icke-soldater men jag trodde på allvar att det här var en feature som det var tänkt att vi skulle använda oss av och lista ut betydelsen hos under spel.

Jag vill verkligen poängtera att det är den här informationen snarare än någon snajdig formulering som är det jag gick och går igång på. Ett riktigt mega-hax hade funkat bättre men det valde vi snabbt bort och det tycker jag är bra. Vi har inte gjort något joxigt med exakta lydelser i PM:et, bara dess information.

Vi soldater är inte helt vanilla, vi börjar med ett informationsövertag.

Vi vet inte om vi har en förmåga eller inte.

Min teori har varit att förmågor kan aktiveras av befälsordningen eller liknande.

På frågan "har du en förmåga?" är det därför jättekonstigt att svara "nej" om du inte säkert vet det. Det är just den här grejen som grönade Sidd, du säger dig förstå vad som grönade Sidd men ändå svarar du rakt av "nej"?

Jag ska inte ta gift på att den här grejen faktiskt kan användas så som vi tänkt men jag skulle bli MYCKET förvånad om vi hade fel. Därav blir Vimes grön och Sidd grön. Det är svårt att hitta något på Xyas då det bara kom fyra poster totalt från lirarn under R1 och R2 sammanräknat... Impetigo fattade ju inte alls PM-gate, troligen för att han inte satt på samma info som oss lowly soldatisar.

impetigo said:
Jag ser nåt i mitt PM som skulle kunna användas för att särskilja bybor och ulvar men som det ser ut tycker jag att det vore en osportslig grej att använda. Ganska svårt rent praktiskt att använda det också plus att jag inte riktigt ser hur det begränsas till r1 så det kanske inte är samma sak som du tänker på.
Jag kanske är knäpp, men i mina ögon ser det varken svårt eller osportsligt ut att använda. Det skulle i så fall var alika osportsligt att claima power.

Hoppas att byn inte tycker att jag bränner vårt starkaste kort nu och sabbar allt, har vi fler ulvar får vi helt enkelt sniffa fram dem the old fashioned way (som ju skedde med Impetigo!).
 
Top