Varulv Incidentkommissionen [Första Rundan]

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Skotten har slutat eka. Ni sitter alla i ert tält när ni hör Major Karpinnens gälla röst över radion:

Karpinnen (med kraftig finsk brytning): Lystring! Vi har nu obducerat kropparna från Kapten Rosenkrantz och Vicekorpral Berggren. Då upptäcktes ett litet räfflat triangelformat UT-chip i Kapten Rosenkrantz hjärna. Efter tidigare observationer av liknande slag har vi dragit slutsatsen att UV med hjälp av dessa kan ta kontroll över värden.

Ett sus går igenom rummet.

Karpinnen (igen): Tester visar att det är mycket svårt att upptäcka chippet utan att operera, men tack vare Berggrens välutvecklade MSSF-förmåga lyckades han till slut förstå vad som hänt kaptenen. Olyckligtvis överlevde inte heller Berggren men jag vet att det finns fler med liknande MSSF-nivåer i rummet. Vi kan bara anta att fienden har lyckats infiltrera fler ibland er. Ni får själva försöka reda ut vilka det är. När ni är överens om att någon är chippad så skicka honom till mig med militärpolisen så kommer vi förhöra personen noggrant. Jag kommer att meddela all ny information till er varje morgon kl 09.00. LJSLarrson, du är tillförordnad plutonchef och Sidd är din ställföreträdande.

Det blir plötsligt dödstyst i rummet när radions brus upphör. Ni tittar alla på varandra. Vem kan ni lita på? Vem kan vara chippad? Ni tittar på varandra igen. Vad säger ni?

UT - utomjordisk teknik
UV - utomjordisk varelse
MSSF - Mental Styrka Särskilda Förhållanden

Befälsordning
  • LJSLarsson (Plutonchef)
  • Sidd (Stf plutonchef)
  • Xyas
  • Impetigo
  • RasmusL
  • Empiricus
  • Vimes
  • Basenanji

När någon röstas ut eller nattmördas befordras alla under denne ett steg på morgonen.

Vinst:
Soldaterna vinner när inga chippade finns kvar.
De chippade vinner om hälften eller fler av de som är kvar i spelet tillhör de chippades lag.

Röster skrivs så här (gärna på egen rad eller post för extra tydlighet):

Röst: Martin3

Regler:
1: Ni får inte prata om spelet utanför speltråden om inte era roller specificerar att det är tillåtet
2: Ni får inte redigera/radera inlägg
3: Bara röster som skrivs i fetstil enligt ovan kommer att räknas.
4: Blir det oavgjort i röstantal så blir det den som fick den tidigaste rösten som åker ut.
5: Gör man inga inlägg alls under en hel runda så skickas man också själv till militärpolisen

Första rundan slutar på fredag den 3:e September klockan 21:00
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Alright! Nu kör vi!

Vi är 8 spelare. Hade jag designat för det spelarantalet hade jag nog haft 2 ulvar men buffat byn/nerfat ulvarna så att en bybo kan bli utröstad både R1 och R2 utan att spelet tar slut. Så nerf på nattmordet eller buff på väktar-förmågor.

Martin skriver inget om nattmord i startinlägget, och en annan möjlighet är förstås att inte ha något nattmord alls. Dock borde det inte förändra antalet ulvar (det blir ju lite märkligt med så få spelare, men 5-3 utan nattmord kan ändå ta slut efter R2, medan 6-2 utan nattmord inte kan ta slut förrän efter R4!). Då tror jag att 6-2 med nerfat nattmord eller buffad by är rimligare.

Ett tredje alternativ är förstås värvning. Rent språkligt tycks ju användandet av participet "chippad" tala för ett sådant upplägg. Att bedöma värvningsdesigner är jag dålig på... Men spontant känns det instablit med 7-1 och värvning eftersom spelet kan ta slut efter en runda.

Ytterligare ett alternativ är förstås flera scum-fraktioner. Men nu börjar vi röra oss ut i den här tassemarken där allt blir möjligt. Och då finns det ju inget att hålla fast vid längre. Tills vidare kommer jag nog agera på 6-2 med nerfade ulvar eller byffad by.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Sen, något jag vill påminna om: när du skriver och resonerar om spelupplägget, gör det utifrån din egen roll! Du ska alltså inte outa din roll, men det du skriver bör vara sant! Om du har förmågan: "Skydda mot chippning" är det dumt att så här i början sitta och typ avfärda värvningsmekaniker, till exempel. Gör du det och sedan outar din förmåga är risken stor att du blir hängd. Ljug inte!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Slänger in ett snabbt öga nu på förmiddagen. Kommer skriva längre sedan.

Ser spontant två frågor att diskutera. Den ena har Vimes redan tagit upp: är byn buffad eller nerfad?

Den andra är vad det innebär att jag är plutonchef och Sidd ställföreträdande plutonchef.

Jag har lite mellansaftig data gällande en av dessa frågor, men håller på det några timmar till. Påminner alla om att detta är EN ENDAGSRUNDA så man kan inte sega allt för länge.

Sidd, vill du yppa några tankar om dessa två frågor?

Röst: Sidd
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Påminner alla om att detta är EN ENDAGSRUNDA så man kan inte sega allt för länge.
Inser att jag skrev ett otydligt datum så jag uppdaterade det. Det är alltså fredag den 3:e september kl 21:00 som gäller så ni är medvetna.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inser att jag skrev ett otydligt datum så jag uppdaterade det. Det är alltså fredag den 3:e september kl 21:00 som gäller så ni är medvetna.
Sorry, läste fel.

Då är det inte lika stressigt längre. :sneaky:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Whoop! Jag är lite sugen på att diskutera roll-PM vid tillfälle, med någon vi ser som "rödast", men den kan vi hålla lite på kanske.

Befälsordningen känns också intressant att klura på!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Äh vafan. UUUUUUPPSTÄLLNING! GIVAKT! MANÖVER! GIVAKT! HÖGER OM! MARCH!

Vad segt det är! Är ni malajer och slaskunderbassar hela bunten?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Martin skriver inget om nattmord i startinlägget
Så potentiellt är nattmord en förmåga då. Det skulle ju i så fall kunna passa in i din teori om nerfade ulvarna, om nu det stämmer.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Röst: Basenanji

Hur är det med dig egentligen? Tycker att du betett sig lite syntetiskt på sistone! Förklara dig!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Alltså har resten en hemlig radiokanal ("Qvinuts Kalle till Petter Niklas, kom?") eller vad är det frågan om? Varför skriver ingen nått?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Hejhej, innehållsrik dag med undervisning och möten, men nu så.

Okej jag ska bli bättre på att kommunicera effektivt. Tog åt mig i anmälningstråden och jag kan skriva alldeles för mycket.

- Bra att slutet på rundan klargjordes (fredag). Vi har ganska gott om tid.
- Jag tolkar följande som att nattmord finns:
Martins startinlägg said:
När någon röstas ut eller nattmördas befordras alla under denne ett steg på morgonen.
- Befälsordningen är intressant, jag tänker mig att den styr vilken förmåga som äger rum först.
- ÄNNU mer intressant är nog att vi har uttalade chefer: Plutonsbefäl och stf Plutonsbefäl.
- Röstning är viktigt, rösta på den du tycker är mest misstänkt, glöm inte att motivera
- Jag tror absolut på två ulvar och sex bybor och gissar på siare, väktare och fyra vaniljbybor.
-Jag tror inte att Martin3 med lite erfarenhet av att arra varulvsspel lägger ned massa energi på att balansera roller.
- Jag tror inte att vi har så många specialroller, Martin3 ville nog ha fler deltagare och 8 spelare var hans minimiantal.

Jag röstar inledningsvis på

Röst: LJS Larsson

Min motivering är kass. Men det vore logiskt om en av ulvarna ligger före väktaren och LJSLarsson ligger högt i ordningen, har en befälstitel samt röstar inledningsvis på Sidd. Med mitt hyperaktiva konspirationstänk är det förstås en ulv-Larsson som vill "visa" byn att han inte är rädd för att diskutera med ulv-Sidd. Men jag kan ha fel.

Larsson, vad tror du om befälstitlarna?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Bra att du läser startinlägget, Basse. Jag hade uppenbarligen inte läst tillräckligt noga.

Bra inlägg över lag, tycker jag. Att det skulle vara helvanilla (6-2, siare och väktare) är jag inte säker på dock. Martin har snackat om att han "har ett upplägg" som han vill arra. Något mer än vanilla tror jag ändå att det är.

En variant på vilken betydelse befälsordningen har är att vissa förmågor aktiveras vid vissa steg.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Nu är jag inloggad och påläst, trodde att dwt skulle vara flera sidor så här på eftermiddagen så det var överraskande lite text.

Här är mina kladdanteckningar från genomläsningen:

”Chippade kan smitta?

Befälsordningen betyder troligtvis något. Förmågeanvöndning upp och ner, byta plats?

Värt att notera vem som drevar ”uppåt” för att ha chans att klättra i rang.

Håller med vimes om två ulvar, tre vore otänkbart, en vore löjligt. Rinligtvis finns då bynerf, mäktig ulvförmåga eller d3f (ser sen att vimes tycker tvärtom, två ulvar borde medföra ulvnerf/byhiss. Ok, jag har inte varkt med så länge så då är det säkert så).

Basse röstar på Larsson. Med tanke på förra omgången känns det grönande att börja i topp så detta blir svagt rösande av basse.

Röst: Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Ni är garanterat bättre än jag på att analysera spelmekanik, men för att vara tydlig och transparent med mina tankar:

Först trodde jag att befälstitlarna följde med de deltagare som fått dem (LJS och Sidd), men nu börjar jag lura på om det kan vara så att Deltagare1=Plutonchef oavsett vem som är Deltagare1.

Då skulle ju en rimlig mekanik vara typ: "Om DU blir plutonchef låses Förmåga X upp"

Kanske också att någon har förmågan att "beordra rekryt" dvs flytta folk upp och ner i befälsordningen?

Äh, jag tänker säkert grumligt och dumt men vill bidra. Jag är ju ingen kändis och vet ganska lite om militära saker. Jag krigar mest på bara.

Vad säger du @LJSLarsson ?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Närvarande för tjänstgöring!


Såhär nu efter en tur genom tråden så håller jag Vimes lite på grönsidan, han slaskläser startinlägget och antar att det inte finns nattmord. Martin3 skriver ju om nattmord så det vore en konstig boll att som ulv gå på från start iom att de rimligtvis garanterat vet om nattmord. Vimes som ulv hade antagligen inte postat om "inga nattmord" utan att lusläsa startinlägget först.

Annars har jag inte så mycket på folks spel heller, men det verkar ha varit behagligt lugnt i tråden så en sån som mig som inte varit online under dagen kan läsa ikapp utan vidare.

Jag håller med om att det borde ligga något i befälsordningen. Den är inte i bokstavsordning vilket innebär att den bör vara slumpad eller vald. Hade den inte spelat roll hade det enligt mig varit enklast att köra bokstavsordning. Att befälsordningen ändras vid frånfällen visar ju också att den har betydelse. Skydda upp/ner? Sia upp/ner? Mörda upp/ner? För att få igång spelet i första rundan och nattfasen så borde ju ulvarna ha goda chanser att välja vem de vill första rundan innan eventuell reshuffle (om flyttarförmåga finns) eller ändrad befälsordning. Så jag tror minst en av topp 2/botten 2 är ulv.

Med Vimes rätt grön i mina ögon så har jag rent såhär i starten en ulv bland Basse, Larsson och Sidd.
Sidd är inte med i spel än.
Röst: Sidd
Kom in i spel och åsikta!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Rinligtvis finns då bynerf, mäktig ulvförmåga eller d3f (ser sen att vimes tycker tvärtom, två ulvar borde medföra ulvnerf/byhiss. Ok, jag har inte varkt med så länge så då är det säkert så).
Resonemanget bakom att 6-2 borde innebära att ulvarnas nattmord är nerfat eller bybornas väktande är buffat är alltså att risken för endast två rundors spel är rätt hög annars. Däremot är det kanske inte nödvändigtvis en balansfråga, utan snarare en stabilitetsfråga. 6-2 är väl tämligen balnserat ändå. Så är det så som jag spekulerar om, kan det mycket väl finnas andra buffar/nerfar, typ nerfad siarförmåga, eller något däråt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag har en idé om hur vi kan hacka det här. PM:et är lite speciellt skrivet och det finns några delar i det som inte är lätta att gissa sig till om en är ulv och inte har PM:et. Det bör gå att göra en cirkel-övning där alla får svara på samma typ av fråga utan att ge samma svar som kan låta oss lista ut ulvisarna. Jag vet, PM-spel är lite lamt och inte garanterat säkert iom ulvisarna kanske har kopior på våra PM (ni andra kanske har bättre koll på Martin3 men tänker ändå att den wrnu:iska "alla medel som ges!"-mentaliteten inte är helt lätt att parera för?), men det finns ändå inte så mycket att göra i R1. Vad säger ni om det?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Mkt jobb, kvällsmöte och nu på rehab-gym…
Mina starttankar innan jag kommer hem:
- Först och främst vill jag tacka Vicekorpral Berggren för denhjältemodiga insatsen mot uslingen Kapten Rosenkrantz!
- Sen så förlåt men ge mig (Vimes) rätt förklaring på Nerfad och Buff.
- Det här med att de kan ”smitta” med chip tyckte jag lät möjligt….men efter lite paranoid tänkande kanske Vimes här lägger ur luften tagna dimridåer…?
- Ja Befälsordningen har ju förstås nån betydelse…tex ju högre upp bättre förmåga kanske kan Ulvarna skyddas som Plutonschef…?
- Gissar på 2 Varulvar av 8st
Åter till benmuskelmaskinen (hatar)….
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Slänger in ett snabbt öga nu på förmiddagen. Kommer skriva längre sedan.

Ser spontant två frågor att diskutera. Den ena har Vimes redan tagit upp: är byn buffad eller nerfad?

Den andra är vad det innebär att jag är plutonchef och Sidd ställföreträdande plutonchef.

Jag har lite mellansaftig data gällande en av dessa frågor, men håller på det några timmar till. Påminner alla om att detta är EN ENDAGSRUNDA så man kan inte sega allt för länge.

Sidd, vill du yppa några tankar om dessa två frågor?

Röst: Sidd
Ja Larsson det här var ju faktiskt konstigt för jag tycker mig inte se nån vitts med min titel så då måste du alltså som du antyder i alla fall ha nån bra förmåga…
Hoppas då på att min titel ger nån form av rang-skydd eller nåt som SL inte yppat…
 
Top