Varulv Incidentkommissionen [Andra Rundan]

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Sidd är absolut ett alternativ för mig också.

---

För övrigt: Rasmus PM-hack skulle kanske inte funka efter R1. Nu är det R2. Är det någon som har något att säga i och med den nya rundan? Jag har det inte!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag håller å andra sidan också med om att @LJSLarsson slant väldigt mycket på tangenterna i slutet av r1, det är osannolikt att bybo som överlever utröstning skulle bli så stressad i det läget.
Folk som spelat med mig förr vet att jag har en historia av att slarvskriva som bybo.

Och som jag skrev förra rundan blev jag både bekymrad och stressad över att vi inte fick några drev, vilket på sätt och vis slösade bort rundan. Dessutom var jag lite tagen på sängen över att de flesta hade en så annorlunda världsbild än mig. Jag såg min förmåga som en fördel till byn, men fick istället blickar som om jag var något som katten släpat in.

Det jag saknar i folk rödmålande i mig är att förklara varför jag skulle gå ut med en så bra förmåga om jag var ulv? Varför inte bara sitta still i båten och hålla käft, och om jag på något sätt blev utröstad så kunde jag sprida kaos när folk inte hade en aning om vad som skett? Eller lägga fram förmågan i sista stund och hoppas att jag blev räddad.

Nej - jag gjorde det byboiga och gick ut tidigt med att jag hade något viktigt, och gick slutligen ut med hela paketet. Då påstod folk att jag ljög och efterkonstruerat, men nu sitter vi här och jag har uppenbart talat sanning ...... och ändå går folk och röstar på mig.

Bybor felskriver lika mycket som varulvar, @Impetigo. Rent av mindre, skulle jag påstå (jag anstränger mig mycket mera som ulv eftersom man bär så mycket mer av laget). Så du får min röst tills du kommer med något bättre case än "Larsson felskriver eftersom han är ulv, för bybor som ingen vill tro på är ALDRIG stressade."

Röst: Impetigo
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
LJSLarsson: Kan vara ulv eller bybo. Bevisligen talade Larsson sanning om sin förmåga, men det i sig innebär ju inte att han per automatik är bybo. Däremot:

Om Larsson är bybo vet ulvarna om att Larsson talar sanning, och att Larsson kommer överleva nästa runda. Det är ju då lite vinst i att låta Larsson leva för att förvirra byn, och då kan man nattmörda någon annan. Att döda Larsson slutgiltigt är bara att ta bort en spelare som det annars kommer vara tveksamheter om. Så ulvarna nattmördar istället någon annan, och har otur i att pricka någon som väktas.

Om Larsson är Ulv så talar Larsson ändå sanning om sin förmåga, men då har han/de också haft otur och prickat någon som väktas med sitt nattmord. Detta såtillvida det inte är så att nattmordet uteblir om Larssons förmåga triggas.

Ovan två situationer utgår från att Ulvarna har nattmord som vanligt och försökt använda sitt nattmord.
Det finns såklart den lilla chansen att ulvarna inte har nattmord, eller valde att inte använda sitt nattmord.

Oavsett vad så bekräftar ju Larsson sanning att det inte är vanilla vi kör och då kommer såklart också andra tankar upp i huvudet. Millers? Tredje Faktion? Larssons förmåga, om den bara hindrar utröstning och inte nattmord, är såklart en buff för ulvarna om Larsson är ulv, men inte nödvändigtvis en buff för byn beroende på hur den spelas.

Gårdagens spel känns isolerat som ulvigare än det känns byboigt, men om Larsson är ulv och vet om att förmågan han claimat är sann, varför gå bananas med stressposter under utröstningen?
Det är ju onödigt, om inte det finns någon orsak för Larsson att tro att han kommer ryka ändå, och det lär han ju inte göra som Ulv i och med att han då sitter och styr över nattmordet? Näe, jag tror nog Larsson, på det hela, nog är bybo.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Gällande befälsordningen så utgår jag från att om den hade påverkat någon förmåga som antingen hjälper byn eller hjälper ulvarna så har den eventuella förmågeinnehavaren valt att inte gå ut med förmågan. Så antingen är det en ulvförmåga då eller en byboförmåga som gör bybon till en måltavla för ulvarna om den kommer ut.
Men vi lär ju inte riktigt få något svar där än på ett tag iom att antingen har ingen någon kunskap om det eller så har de som har kunskap om den orsaker att hålla tand för tangentbord.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Känns rätt mörkt för mig just nu.

Om nån vill specificera vad drevet mot mig handlar om vore jag glad så kan jag försvara mig men det känns inte som att det finns nåt jättestort intresse för det.

Det vore bra om alla röstade så kanske nåt alternativt drev dyker upp alternativt att det blir ännu tydligare att jag ryker i morgon så kan jag kanske fäkta lite mer desperat och se om det ger nåt.

Ulvarna sitter nog riiktigt nöjda just nu, inte ett uns av nyttig info för byn eller nåt som verkar föra diskussionen framåt i r2…

Mörker.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Efter en god natts sömn har jag kommit fram till angående att jag får ändra mig om hur användbar min förmåga egentligen är. När jag först såg den tolkade jag den som en stor buff, men nu sitter vi här i runda 2 utan något ordentligt att analysera. Det hade nästan varit bättre om jag varit vanlig bybo som blivit utröstad - och fått sin grönhet bekräftad - än att vi fortsätter leva i ovisshet som vi gör nu. Jag tycker fortfarande inte det är extremt långsökt att smågröna mig med tanke på hur obalanserat det skulle vara om ulvlaget hade förmågan, men eftersom vi knappt vet någonting om spelet är det svårt att säga. Kan ju vara värvning eller infektion eller vad som helst.

Jag har spelat många partier IRL med rollen 'prince', som överlever utröstning (och nattmord) och dessutom får sin tillhörighet bekräftad. Det låg nog kvar i ryggmärgen när jag såg min roll och färgade min analys.

Som jag skrev i förra rundan får jag dåliga vibbar av Vimes. Den här rundan är det väl lite mer neutralt, men vi har väldigt lite att gå på.

Som jag skrev i mitt svar till Impetigo så tyckte jag att hans argument - om att jag felskrev och stressade så mycket slutet - känns som ett forcerat ulvargument. Som ulv måste man hitta saker som bybor gör och tolka dem rött. Låter därför rösten ligga kvar där ett tag, med Vimes som reserv.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Prince från Ultimate Werewolf, för referens. Har stött på den många gånger IRL, och det färgade min tolkning av min förmåga.

Prince.png
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Sitter och hoppas att vi har en väktare som lyckades pricka rätt under natten. Det betyder att den personen åtminstone fått en annan spelare bekräftat grön.

Undrar när det är bäst att väktaren går ut med infon. Om väktaren gjorde det, och vi trodde hen, så grönas två spelare. Det finns ju en liten risk att väktaren dör i tysthet under natten om den håller på infon, men det är bara 1/6 (om normala omständigheter gäller) så det kanske är värt att gambla.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Sitter och hoppas att vi har en väktare som lyckades pricka rätt under natten. Det betyder att den personen åtminstone fått en annan spelare bekräftat grön.

Undrar när det är bäst att väktaren går ut med infon. Om väktaren gjorde det, och vi trodde hen, så grönas två spelare. Det finns ju en liten risk att väktaren dör i tysthet under natten om den håller på infon, men det är bara 1/6 (om normala omständigheter gäller) så det kanske är värt att gambla.
Fast om en påstodd väktaren skyddade sig själv så grönar vi väl däremot ingen?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Det känns lite onödigt att fortsätta piska den här döda hästen, det verkar inte bli nåt larssondrev, men på direkt förfrågan från larsson som ligger med sin röst po mig pga att han anser min röst på honom (i r2?) vara dåligt underbyggd:

I inlägg 22 (skulleciterat men citatfunktilnen verkar ha försvunnit?) undrar @LJSLarsson varför han som ulv skulle gå ut med sin förmåga: Det skulle du kunna göra för att a) köpa dig en runda till (det tar då tre rundor att rösta ut dig, villket ger ulvarna utmärkt chans att vinna), b) för att kunna gröna dig själv i r2 exakt så som hände, c) på grund av att du claimat fet förmåga och ursprungligen tänkt fabulera om annan förmåga men blev orolig för att faktiskt bli utröstad och då känna dig nödgad att gå ut med dun äkta förmåga. Det är de tre jag kommer på på rak arm.

Som jag skrev anser jag det vara osannolikt att en så erfaren spelare som du blir så stressad i situationen i slutet på r1. Du svarar att det inte alls är osannolikt utan helt naturligt för bybo-larsson med röstskydd. Ok, här tycker vi olika.

Varför vill @Vimes och @Basenanji inte komma med ett case till sitt drev? Eller @Sidd för den delen

För övrigt tycker jag att @Empiricus resonerar märkligt i inlägg #23 om larssons ulvighet/byboighet. Mycket ord med ganska lite innehåll, känns somen alibiskrivning mest för att kunna peka på aktivitet i det här tysta kriget längre fram.

Min lista just nu på vem som bör ryka (som baseras en del på hur min uppfattning glidit om folk baserat på deras små sröinlägg eller feånvaro):

1. Sidd
2. Vimes
3. Larsson
4. Xyas
5. Basse
6. RasmusL
7. Empiricus
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Fast om en påstodd väktaren skyddade sig själv så grönar vi väl däremot ingen?
Jo, det har du ju rätt i.

Väktare brukar ju skydda sig själva första rundan eftersom de inte vet vem annars de bör skydda. Då ryker antagligen väktaren denna natt eftersom ulvarna bara genomför samma nattmord än gång till. :-(
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Okej nu börjar jag kvicka till efter en mycket rolig 50-årsfest!😀

Jag tycker att det här spelet fortfarande svår att begripa sig på. Så här går tankarna just nu:

Impetigo börjar rycka upp sig och jag gillar hur han har börjat analysera läget. Ganska skarpa iakttagelser rörande LJS. Han faller i misstankegrad.

Larsson måste ju vara grön men jag tycker ändå att han ger ett nervöst intryck. Behöver läsa mer.

Sidd är ju mystisk och inget har han skrivit om vare sig befälstitel eller -ordning. Jag tyckte också att Larssons och Sidds konversation i R1 verkade lite iscensatt.

Xyas, RasmusL och Vimes sitter ihop pga PM-gate, men det kanske är dags att syna den kedjan.

Empiricus ger ett förnuftigt och givande intryck. Han är grönast i mina ögon just nu.

* * *

Varför inget nattmord? Tre alternativ: 1) Väktaren lyckades väkta. Isf ska väktaren INTE säga något eller outa. Vänta till kommande rundor.
2) Någon annan förmåga *störde* nattmordet.
3) Ulvarna har inget nattmord R1 eller kan inte genomföra nattmord pga någon obskyr omständighet. Här hade jag velat förstå mer om tex befälsordningen spelade in. Kanske sker nattmord med fördröjning?

Jag behöver läsa mer och verkligen ta ett nytt grepp om spelet. Kommer ta bort min röst från Impetigo som spottat upp sig.

Visst vore det givande med två drev? Då kan byn i R3 se vem som tog ställning till vad.

Vad tror ni om att ställa Larsson/Impetigo/Sidd mot tex Xyas/Vimes?

DET tror jag skulle ge matnyttig info.

RÖST: INGEN
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
@LJSLarsson

En sak jag undrar över är varför du lät bli att säga något om det tematiska fluffet (Finansministern svåger)?

I slutet på R1 skrev du nåt om det, men närmast pliktskyldigt.

Hade du skäl att inte berätta om din släkt?

Finns det annat vi borde känna till om den typen av fluff?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
När jag först såg den tolkade jag den som en stor buff, men nu sitter vi här i runda 2 utan något ordentligt att analysera. Det hade nästan varit bättre om jag varit vanlig bybo som blivit utröstad - och fått sin grönhet bekräftad - än att vi fortsätter leva i ovisshet som vi gör nu. Jag tycker fortfarande inte det är extremt långsökt att smågröna mig med tanke på hur obalanserat det skulle vara om ulvlaget hade förmågan, men eftersom vi knappt vet någonting om spelet är det svårt att säga.
[min fetstil]
Det här tycker jag är konstigt spelat. Det är som att du Larsson nästan försöker övertyga dig själv om att du är grön? Plus felskrivningarna i R1.

Är du orolig för något du ännu inte talat om? Vet du något mer som du inte säger?

Snälla, hjälp mig att fatta. Utifrån min begränsade förståelse av spelet framstår det här bara som mystiskt spel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Det lutar väl åt by för om det vore en varulv som ej går att rösta ut för byn och denne sitter högt i rangordningen så vor det ju omöjligt för byn att stoppa honom.
@Sidd vet du något om befälsordningen? Hur kan du veta att det är omöjligt för byn att stoppa LJS om han sitter i topp?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag tycker att vi skapar två drev:

Ett mot LJS(eller Impetigo) och ett mot Sidd.

Då får vi se hur folk positionerar sig=bra info.

RÖST: Sidd
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag har extremt mycket att göra idag, men försöker läsa tråden.

Som jag tänker är det egentligen bara Impetigo och Sidd som inte grönas av PM-snack eller förmåga. Larsson bör, om inte designen är riktigt wonky, vara bybo. Basse, Rasmus och Xyas verkar ha samma PM som jag har. Kvar blir Impetigo och Sidd. Det är klart att det kan vara någon felkälla i ovanstående, men det är vad jag kommer fram till.

Jag håller med om att Impetigo varit lite skarpare här i R2, så vi gör såhär:

Röst: Sidd
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag har inte jättemycket att stå i men har ändå blivit distraherad gånger flera i dag så fort jag satt mig vid datorn, så jag får passa på att toa-spela lite i förbifarten.

Sidd håller jag med om som bra parhäst till Impetigo för att ha två drev i luften. Själv håller jag min röst på Impetigo kvar för stunden, att bli skarp under press och inte vara det innan pressen känns en smula mer ulvigt än byboigt. Impetigo är rätt röd i mina ögon just nu men jag skall ge rundorna ett varv till.

Sidd spel är ju väldigt anonymt, och likaså xyas. Jag ser gärna mer tankar från bägge.

Jag får gröna känslor av Vimes och Basse ändå, och RasmusL har jag svårt att placera, i mitt huvud har han flugit under radarn, trots en del poster.

Larsson blev lite grönare i mitt huvud för att hans spel i förra rundan inte verkade så mycket ulv med vetskapen om att han skulle överleva.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag har extremt mycket att göra idag, men försöker läsa tråden.

Som jag tänker är det egentligen bara Impetigo och Sidd som inte grönas av PM-snack eller förmåga. Larsson bör, om inte designen är riktigt wonky, vara bybo. Basse, Rasmus och Xyas verkar ha samma PM som jag har. Kvar blir Impetigo och Sidd. Det är klart att det kan vara någon felkälla i ovanstående, men det är vad jag kommer fram till.

Jag håller med om att Impetigo varit lite skarpare här i R2, så vi gör såhär:

Röst: Sidd
Bra poänger! Då kan jag ställa samma fråga till @Sidd som till brackar-Lasse:

Sidd, läs ditt PM och svara: Har du en förmåga?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Sidd är absolut ett alternativ för mig också.

---

För övrigt: Rasmus PM-hack skulle kanske inte funka efter R1. Nu är det R2. Är det någon som har något att säga i och med den nya rundan? Jag har det inte!
Jag trodde att vi skulle ha mer förändring mellan rundorna så det hade funkat om det inte bröt mot reglerna (eller iaf tänjde på dem rejält).
 
Top