Varulv Incidentkommissionen [Andra Rundan]

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
Röstläget 14.15 (med reservation för fel)

Sidd (4) Impetigo, Basenanji, Vimes, RasmusL
Impetigo (3) Empiricus, Sidd, LJSLarsson

Ej röstat: Xyas

Basenanji->Impetigo

Impetigo (1) Basenanji

Empiricus->Impetigo

Impetigo (2) Basenanji, Empiricus

Sidd->Impetigo

Impetigo (3) Basenanji, Empiricus, Sidd

Vimes->Impetigo

Impetigo (4) Basenanji, Empiricus, Sidd, Vimes

Impetigo->LJSLarsson

Impetigo (4) Basenanji, Empiricus, Sidd, Vimes
LJSLarsson (1) Impetigo

Impetigo->Sidd

Impetigo (4) Basenanji, Empiricus, Sidd, Vimes
Sidd (1) Impetigo

LJSLarsson->Impetigo

Impetigo (5) Basenanji, Empiricus, Sidd, Vimes, LJSLarsson
Sidd (1) Impetigo

Basenanji->Ingen

Impetigo (4) Empiricus, Sidd, Vimes, LJSLarsson
Sidd (1) Impetigo

Basenanji->Sidd

Impetigo (4) Empiricus, Sidd, Vimes, LJSLarsson
Sidd (2) Impetigo, Basenanji

Vimes->Sidd

Impetigo (3) Empiricus, Sidd, LJSLarsson
Sidd (3) Impetigo, Basenanji, Vimes

RasmusL->Sidd

Sidd (4) Impetigo, Basenanji, Vimes, RasmusL
Impetigo (3) Empiricus, Sidd, LJSLarsson

Ej röstat: Xyas
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,539
Location
Oktoberlandet
Är nu tillbaks efter familjefix å får börja ge svar på tal!

Jaha här tänkte jag att jag prövar att ligga himla lågt och göra så lite fel som möjligt i andras ögon som typ Xyas för att längre fram kunna tyda spelet när det lossnar efter ngr rundor…och jag fattar hur landet ligger och kan göra vettigare beslut…
…går ju sådär…
Idag tänkte jag att jag hakar på Vimes mfl som ligger på Impetigo…de har väl förstås hittat nåt…och det är ju fasligt lugnt och stillastående…
…så börjar flera svajja…förstår att det behövs röras om i grytan men de som byter behöver ge mer argument för varför just jag skulle vara intressantare tack…
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,539
Location
Oktoberlandet
Nej, förresten…

Röst: Sidd

Det går inte ihop alls med Sidds analys av Larsson, han tillbakakakar och hoppar på lösa drev och är allmänt jätteskum.
Min analys av LJSLarsson går väl att förstå: vi verkar ha titlar som inte betyder nåt båda två (gör att jag tror pån), det verkade stämma det hen sa om att det inte går att rösta ut (talade sant) sen så visst jag har verkligen inte släppt Larsson som möjlig ulv (vi vet ju inte färgen pga röstskyddet) och det kändes väldigt svajjigt i slutet R1 även fast det ju inte var nån fara; måste väl i alla fall vara en väldigt stark position som Larsson har om denne är ulv som ej går att rösta ut….-> därav jag lutar åt grön…vad är det som inte lirar i denna analys? Att du försöker få det till en konstig analys tycker jag är rödande för dig! (Ja du kan kalla det tillbakakaka😇)

Att du argumenterar hårt mot Larsson och sen på en klackspark vänder dig mot mig….?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,539
Location
Oktoberlandet
Sitter och hoppas att vi har en väktare som lyckades pricka rätt under natten. Det betyder att den personen åtminstone fått en annan spelare bekräftat grön.

Undrar när det är bäst att väktaren går ut med infon. Om väktaren gjorde det, och vi trodde hen, så grönas två spelare. Det finns ju en liten risk att väktaren dör i tysthet under natten om den håller på infon, men det är bara 1/6 (om normala omständigheter gäller) så det kanske är värt att gambla.
Nej.
Vi ska inte ge ulvarna mer gratis om Powerroller som tex Siare el Väktare!
Varför försöker du lirka fram väktaren.
Låt väktaren va Larsson!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,539
Location
Oktoberlandet
@Sidd vet du något om befälsordningen? Hur kan du veta att det är omöjligt för byn att stoppa LJS om han sitter i topp?
Jag vet inte mer än ni andra vad gäller befälsordningen än förstås att min titel som ”Stf plutonchef” inte ger nåt nytt: jag blir förstås Plutonschef om LJSLarsson faller ifrån…Jag är en Stf plutonchef och har inga kända förmågor.

Vad jag menar är att det blir svårt för byn att rösta ut en som ej kan röstas ut (hans förmåga ej hans titel/sitter i topp)…det måste väl du/ni väl ändå förstått att jag menade! Basse jaga nån annan stans nu för du har ju inget på mig egentligen - eller hur?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,539
Location
Oktoberlandet
Jag har extremt mycket att göra idag, men försöker läsa tråden.

Som jag tänker är det egentligen bara Impetigo och Sidd som inte grönas av PM-snack eller förmåga. Larsson bör, om inte designen är riktigt wonky, vara bybo. Basse, Rasmus och Xyas verkar ha samma PM som jag har. Kvar blir Impetigo och Sidd. Det är klart att det kan vara någon felkälla i ovanstående, men det är vad jag kommer fram till.

Jag håller med om att Impetigo varit lite skarpare här i R2, så vi gör såhär:

Röst: Sidd
Nu vill jag inte låta gnällgrinig men vi får ta ett snack om fusk i varulsspel (eller i överhuvudtaget alla spel) efter detta spel ok.
Jag tycker inte det är ok men att alla ska spela efter samma förutsättningar…
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,539
Location
Oktoberlandet
Bra poänger! Då kan jag ställa samma fråga till @Sidd som till brackar-Lasse:

Sidd, läs ditt PM och svara: Har du en förmåga?
Jag är buksvåger med påven😉

Det var du RasmusL som drog igång det här men jag tycker det är viktigt för byn att så mkt info som möjligt kommer upp på bordet.
…är Stf plutonchef och har inga kända förmågor.

Nu är det dax för dig att lyfta på klänningen och berätta lite mer…
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,670
Location
Stockholm
Jag är buksvåger med påven😉

Det var du RasmusL som drog igång det här men jag tycker det är viktigt för byn att så mkt info som möjligt kommer upp på bordet.
…är Stf plutonchef och har inga kända förmågor.

Nu är det dax för dig att lyfta på klänningen och berätta lite mer…
Hm. Då är du ju faktiskt grön ju!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,670
Location
Stockholm
Problemet blir ju att typ alla är "gröna" nu, det kanske inte funkar detta, ska läsa tillbaka och omvärdera, men tillsvidare är Sidd grön i min bok.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,670
Location
Stockholm
Nu vill jag inte låta gnällgrinig men vi får ta ett snack om fusk i varulsspel (eller i överhuvudtaget alla spel) efter detta spel ok.
Jag tycker inte det är ok men att alla ska spela efter samma förutsättningar…
Samtidigt är det här lite rött i tonen...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,539
Location
Oktoberlandet
Har nu kollat igenom röstningen i R2 och Xyas har fortfarande inte röstat….!
Om det vore jag tex så skulle ni andra gå bananannanananas och snacka ta ställning och för lite poster….
Skönt för Xyas…som yyyyyyyyyl (nej fy - munkorg på!)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
Jag vet inte mer än ni andra vad gäller befälsordningen än förstås att min titel som ”Stf plutonchef” inte ger nåt nytt: jag blir förstås Plutonschef om LJSLarsson faller ifrån…Jag är en Stf plutonchef och har inga kända förmågor.

Vad jag menar är att det blir svårt för byn att rösta ut en som ej kan röstas ut (hans förmåga ej hans titel/sitter i topp)…det måste väl du/ni väl ändå förstått att jag menade! Basse jaga nån annan stans nu för du har ju inget på mig egentligen - eller hur?
Och du har inget annat som är fluff? Som förklarar varför du inte har någon förmåga?

Det där om svåger är på skoj väl?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
Jag vill också gröna Sidd, ser nu något som grönar honom. Hm.

Röst: Impetigo
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Ok. Sidd citerar nästan sitt PM och det verkar reko. Så, antingen:
1) är Sidd bybo, eller
2) så har varulvarna alibin

Det börjar bli många som utifrån hur de skrivit om sina roller verkar ha grönat sig. De enda som inte gjort det är väl Larsson och Impetigo. Larsson bör vara grön i enlighet med "spelet är obalanserat annars", så jag borde flytta tillbaka rösten till Impetigo.

En tokig tanke är att ulvarna har någon form av "du kan överleva en utröstning en gång om ni samma natt avstår från nattmord"-förmåga. Ockham gillar det förstås inte, men jag tycker det är en lite spexig förklaring till vad som hände förra nattfasen.

Jag ska ruminera lite och återkomma. Tills vidare:

Röst: Impetigo

---

På ett sätt är vi fortfarande i R1, men om vi inte får fart på det här liret kanske vi måste rulla ut massoutningsvagnen (typ om vi inte hänger en ulv den här rundan ska kanske det är strategiskt rätt).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Nu vill jag inte låta gnällgrinig men vi får ta ett snack om fusk i varulsspel (eller i överhuvudtaget alla spel) efter detta spel ok
Regeln är att man inte får citera sitt roll-PM, men man måste väl får redogöra för innehållet? Något fusk har inte skett i det här spelet. I ett äldre spel körde byn "säg en synonym för åttonde ordet i ditt PM"-grej, vilket var ett sätt att citera utan att citera, det var helt klart att bryta mot anti-citat-regelns anda, men i det här spelet har ju inget sådant skett. Jag vet inte hur man skulle kunna stävja det snacket som varit runt PMen i det här spelet med en tydlig regel. Eller om man ens ska behöva göra det - att diskutera de dolda rollerna är ju typ vad varulvsspel handlar om. Det var ju rätt länge sedan vi insåg att man behöver ta den här typen av diskussioner i beaktande (genom att: variera bybo-PMen, eller genom att ge en exempelroll i startinlägget, eller genom att ge ulvarna informationen de behöver om hur vanliga bybors PM ser ut, och så vidare).

När Rasmus pratade PM-hack i R1 trodde jag han tänkte på "synonym för åttonde ordet"-grejen, och det är jag inte sugen på. Men all diskussion i det här spelet har varit fair game tycker jag.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
Alltså en grej jag inte kommer förbi med den här befälsordningen är att det verkar så konstigt att en utröstad/nattmördad person bara verkar göra att folk flyttas ett snäpp upp.

Så här fattar jag befälsordningen:

R1
Spelare1
Spelare2
Spelare3
Spelare4
Spelare5
...

Spelare3 röstas ut


R2
Spelare1
Spelare2
Spelare4
Spelare5
...


För nu förstår jag bara inte hur befälsordningen ska vara viktig i spelet. liksom, i mitt exempel händer ingenting med den inbördes ordningen. Ska någon annan bli stf plutonchef/plutonchef måste de ju väck.

Handlar det om att sätta en måltavla på LJSLarsson/Sidd? Är det därför LJSLarsson har "skydd" mot utröstning?

Så länge ingen kan flytta om folk så förstår jag inte alls varför befälsordningen är med i spel. Är det bara fluff?

Nä, här får ni skarpare hjärnor hjälpa till.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tänker gällande befälsordningen så kan den såklart vara vanligt fluff.
Den kan också vara något som förmågor baseras på.
Eller så är den något vinstvillkor för nån DTF.

Martin3 skrev ju i anmälningstråden:

Det kommer behövas minst 8 personer men ju fler som kommer vara desto roligare kommer det bli (och fler roller kommer kunna användas, jag kan ha gjort några stycken :))!
Så det kan ju vara att det finns roller som har med befälsordningen att göra men som inte är i spel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Det börjar bli många som utifrån hur de skrivit om sina roller verkar ha grönat sig. De enda som inte gjort det är väl Larsson och Impetigo. Larsson bör vara grön i enlighet med "spelet är obalanserat annars", så jag borde flytta tillbaka rösten till Impetigo.
Men nu kom jag på: vad är det som grönar Empi? Inget, vad jag vet. Empi har spelat stabilt och klokt, men till skillnad från Rasmus, Xyas, Basse och Sidd finns det inget "rollrelaterat" som grönar honom.

Så... våra ulvar är Impetigo och Empiricus?
 
Top