Ledsen att jag blev AFK från min egen tråd. Det var ett bröllop i helgen som innebar litet mycket restid. Men fint var det!
Jag inhandlade en bok om historiska kartor för ett par år sedan och slogs av hur ointressant det var längre tillbaka att avbilda världen korrekt geografiskt. Det var mer praktiskt att avbilda hur många dygn det tog att fara mellan städerna med kamel, eller avbilda städernas storlek efter rikedom, eller visa att man inte får fara för långt norrut för då fryser man ihjäl, eller visa att gud inte vill att man handlar med hedningarna, eller visa på vilka öar som bebos av kannibaler, eller kartor som ritar en by ovanifrån, men visar bergen i profil i horisonten. Så för att utläsa kartan rätt behöver man nästan veta vilken agenda kartografen hade. Vad ville personen visa? Hellre flera kartor, än en karta som visar allt samtidigt (det gick ju sällan). Slutligen så är det vanligt att de kopieras (för hand), varav fel kan uppenbara sig.
När jag skapade en kartograf-NPC till lajvkampanjen jag gjort kartor till i ganska många år skrev jag typ in att han varit impopulär och eccentrisk eftersom han ritat kartorna med korrekta avstånd mellan saker, och rimlig skala, istället för att applicera värdeperspektivet - modell "Han ritar norrland stort som halva sverige? Men det är ju i Stockholm som KUNGEN BOR?!?!?!". Det funkade som eccentricitet i den kampanjen, eftersom den handlar rätt mycket om inavlade adelsintriger, men arrangörerna för att göra det lätt för sina många deltagare har lagt upp en skala jag har att förhålla mig till, så att alla kan räkna ut distanserna och sina restider själva.
Men när vi skrev klart kulturen min main chara kommer från, som vi inte faktiskt behvöer _tillverka_ kartor från eftersom de bara skulle vara användbara för vår lilla grupp, blandade vi historiska kartor och tunnelbanekartor x') "Det viktiga är i vilken ordning man ska gå till landmärkena, och hur lång tid det tar att komma mellan dem; hur långt det är fågelvägen är fanimig inte intressant någonstans i det här klimatet!"
Med det vill jag nog mest ha sagt att jag gillar att blanda det här beroende på syfte, och oftast väljer att avbilda specifika avstånd om många personer måste jämka sina handlingar efter materialet, men tar ut svängarna mer om det bara behöver vara läsbart för en liten grupp - eftersom det är svårt att lära 100+ pers läsa kartor som man vill... x)
Men, till din faktiska poäng: Jag gillar det tänket, när det gäller att avbilda bergen som det viktiga på kartan. Då tror jag att de skulle se annorlunda ut än när de är en detalj på en större karta, säg en världskarta (där jag erkänner att jag mest drar sicksacklinjer ibland bara för att visa HÄR VARÉ BERGIT). Har du några exempel på hur någon gjort det här på ett bra, snyggt sätt, och vilken stil de använde?