Idag har jag spelat...

Det blir jordbävning i Arken...
Vi spelar Mutant: År Noll. (Och vi spelar här.)

RPna utforskar Zonen på andra sidan floden (Jakartas flod Ciliwung, nu 20-30 gånger större, och full av rötvatten). De hör en avlägsen åska utifrån Zonen som verkar röra på sig. De har aldrig hört något liknande förut.

De vet bara ett ställe att korsa floden på, så måste ta vägen tillbaka förbi Reningsfabriken. Där ser de var åskljuden kommer ifrån: dundrande fordon, belamrade med skrotvapen, metalltaggar och krigiska symboler. Och mutanter som ser ut som de själva, men krossare hela bunten nästan. Stora jävlar! Och inte från Arken! Rollpersonerna ser de nya mutanterna prata med Millix, fixaren. Tre av Arkens befolkning, medlemmar av Millix' team, leds bort i kedjor.

När de fordonsburna mutanterna kört iväg med både fångar och massor av rent vatten från fabriken, springer RPna fram och konfronterar Millix. "Va fan skulle jag göra?! Jag fixa en deal bara! Vi — ni och jag och hela Arken — jobbar för dom nu. Helldrivers heter dom. Ja, jag nämnde att Arken ligger på andra sidan floden... men jag sa inte precis var!"

RPna skyndar sig tillbaka till Arken. Bron de använder är en gammal rasad betongstruktur. Man måste balansera och fordonen de såg kan omöjligt komma över där.

När de kommer tillbaka till Arken möts de av ännu en kris: en stor levande maskin dödar mutanter som går ut i skogen för att jaga. Sanca, gruppens stalker, förstår att det måste vara mördarmaskinen som hon väckte i jordbävningens ravin...

Idag körde vi andra speltillfället av mitt hemmabyggda hack på Mörk Borg. Inspirerat av bl a. The Witcher, Blacktongue Thief och WFRP. Sällskapet brände ner en herrgård för att bryta en mexican standoff. Som sig bör.

Igår körde vi Score nummer två i Blades in the Dark och det kändes som vi sakteligen börjar komma in i tänket kring reglerna. Något jag uppmärksammade i och med det var att det blev mindre rollspelande (som i att tala in-character) och mer berätta utifrån. Men det är nog lite av ett resultat av vilken sorts spel det är.

Yes! Jag tycker att BitD och flera spel som kommer innan och efter funkar allra bäst när man går in för detta, tycker jag. Kallas ibland för "writers room approach", dvs att man blir som en grupp som sitter och spånar fram stoff till ett seriemanus eller liknande, snarare än att gå in i sin karaktär och spela ut den eller försöka uppleva världen innifrån den. Jag gillar det väldigt mycket

Kult 1976 fortsättning (nu är jag ikapp)

Lars
Det knackar och ringer på Lars dörr. En kvinna klädd i morgonrock med sydamerikanskt utseende och en blåtira med lite blod vid ena näsborren presenterar sig som Gabriela och frågar om hon kan få komma in en stund. Hon verkar rädd men undviker att berätta varför så Lars bjuder in henne och bjuder på kaffe. När de sitter i Lars soffa låter hon morgonrocken glida så att Lars ser in under den. Lars och Gabriela ligger med varandra. När Lars vaknar till ser han Gabriela gå in på hans toalett, hon kommer ut med en burk tabletter hon sköljer ner genom att halsa från en brännvinsflaska Lars har i en bokhylla. Hon lutar sig över Lars och pussar honom i pannan och säger åt honom att somna om, sen går hon ut i trapphuset och ekot av hennes skor försvinner i trappan.

Margarita
Margarita somnar på sin säng efter LSD-ruset. Lampan i hennes tak roterar och övergår till lampan i en operationssal. Hon tittar ner på sin kropp och ser att det är ett barns lilla kropp, med kanyler och slangar som sticker ut ur hennes armar. Hennes pappa, mycket yngre än han är nu, sitter och håller hennes hand och säger att allt kommer gå bra innan han leds ut ur operationssalen. Margarita får en mask över ansiktet och blir medvetslös. När hon vaknar känner hon över magen på ärret från när hon tog bort blindtarmen som barn, och konstaterar att det är ett mycket större ärr än vad som egentligen borde behövas för att operera blindtarmen.

Brian
Brian åker hem till sin pappas lägenhet efter festen för att hämta grejer så han kan flytta in i kollektivet. Pappa Allan sitter i soffan (som är Brians säng) och tittar på tv med en kvinna han presenterar som Gabriela, den nya flickvännen. Gabriela är glad och trevlig, fast pappan verkar stressad av situationen. Brian får med sig en kartong med gamla foton, och väskan där han lagt paketet han stal från posten.

Margarita
Margarita åker och hälsar på sin pappa Åke på demensboende. Åke är virrig och förväxlar Margarita med hennes mamma. Margarita försöker få svar på vad som hände när hon blev opererad som barn. Åke berättar att det var en doktor som hette Kruse som opererade henne, och att hon måste vara försiktig eftersom hon äter för två. Margarita blir mer och mer stressad och köper ett graviditetstest på vägen hem (fanns såna på apoteket 1976? Det verkade så när vi snabbgooglade) trots att hon inte har någon anledning att misstänka att hon är gravid. Istället för att några linjer framträder blir hela kontrollrutan på testet kolsvart, och det droppar några svarta droppar när hon lyfter upp det ur urinprovet.

Brian
Brian får skjuts av Juan för att flytta in på kollektivet. Han ljuger och säger att han låg med Margarita efter att de tagit LSD på festen. När han är på sitt nya sovrum öppnar han paketet han stal, där ligger en lång piska med ett handtag som är gjort av ben och små vassa hullingar i piskan. Han gömmer piskan under sin säng.

Lars
Lars går och tänker på sitt möte med Gabriela. Han ser sig inte för och krockar med Agneta (sekreteraren från jobbet som han är fötjust i). De halkar båda och blir blöta i snöslasket. Lars bjuder henne på konditori så de kan värma sig. De dricker varm choklad tillsammans.

Last edited:
I Animal Adventures gick tre i gruppen (som överensstämde med närvarande spelare på ett sätt som nästan kändes planerat) och pratat med alvdruidiskan. Hon verkade tveksam till det vi fått reda på i biblioteket, men tveksam på ett sätt som gjorde oss oroliga att hon levde under hot. Som de hjältar vi är så hoppade vi ombord för att eventuellt rädda henne. Kanske fanns nåt ondskefullt ombord på hennes skepp? Hon lät oss dock inte gå ner i skeppet och undersöka. Men det skulle inte hindra oss, och vi visste att det fanns öppningar bak i aktern, små fönstergluggar så vi klättrade ner där. Den första in märkte att det var otroligt kallt och dimmigt där inne.

När hjälte nummer två skulle följa efter så blev han spetsad av en av de ilskna små planktonmonstrena, tappade greppet och föll. Snart var det full strid i vattnet med en döende katt inlindad i en av varelserna och de andra och ens jätteråtta försökte dra ur denne ur varelsen som virat sig runt honom. Efter några försök lyckades man, men nu behövde man retirera för att vila.

Dagen efter så tänkte man göra ett nytt försök, eller snarare natten efter. För att gardera sig införskaffade man chili som varelserna ogillade. Sen tog man en liten eka ut till skeppet, klättrade in och hittade en magisk pärla. Efter några slag och hugg var den förstörd och vår grupp gav sig av.

Dagen efter visade det sig att allt gått bra. Druidklanen som vart fångna av dimman var nu fria, det var de som varit planktonvarelserna så allt var återigen frid och fröjd.

I Silverprinsessans palats sökte gruppen vidare efter Mörkrets kristall, och gick från rum till rum, relativt ostörda sånär som på en sängknoppsattack, en dammattack, 7 småtroll och en kristallisk dekapus med överlägsenhetskomplex som nu titulerade sig Mörkrets mästare. Med denna dekapus besegrad hittade man kristallen i dennes mun och uppdraget var därmed avklarat. Man tog med sig ett sammetstäcke, en bönebok och några tavlor som minnessaker från palatset.

Back