Idag har jag spelat...

Det blir jordbävning i Arken...
Vi spelar Mutant: År Noll. (Och vi spelar här.)

RPna utforskar Zonen på andra sidan floden (Jakartas flod Ciliwung, nu 20-30 gånger större, och full av rötvatten). De hör en avlägsen åska utifrån Zonen som verkar röra på sig. De har aldrig hört något liknande förut.

De vet bara ett ställe att korsa floden på, så måste ta vägen tillbaka förbi Reningsfabriken. Där ser de var åskljuden kommer ifrån: dundrande fordon, belamrade med skrotvapen, metalltaggar och krigiska symboler. Och mutanter som ser ut som de själva, men krossare hela bunten nästan. Stora jävlar! Och inte från Arken! Rollpersonerna ser de nya mutanterna prata med Millix, fixaren. Tre av Arkens befolkning, medlemmar av Millix' team, leds bort i kedjor.

När de fordonsburna mutanterna kört iväg med både fångar och massor av rent vatten från fabriken, springer RPna fram och konfronterar Millix. "Va fan skulle jag göra?! Jag fixa en deal bara! Vi — ni och jag och hela Arken — jobbar för dom nu. Helldrivers heter dom. Ja, jag nämnde att Arken ligger på andra sidan floden... men jag sa inte precis var!"

RPna skyndar sig tillbaka till Arken. Bron de använder är en gammal rasad betongstruktur. Man måste balansera och fordonen de såg kan omöjligt komma över där.

När de kommer tillbaka till Arken möts de av ännu en kris: en stor levande maskin dödar mutanter som går ut i skogen för att jaga. Sanca, gruppens stalker, förstår att det måste vara mördarmaskinen som hon väckte i jordbävningens ravin...

Idag körde vi andra speltillfället av mitt hemmabyggda hack på Mörk Borg. Inspirerat av bl a. The Witcher, Blacktongue Thief och WFRP. Sällskapet brände ner en herrgård för att bryta en mexican standoff. Som sig bör.

Igår körde vi Score nummer två i Blades in the Dark och det kändes som vi sakteligen börjar komma in i tänket kring reglerna. Något jag uppmärksammade i och med det var att det blev mindre rollspelande (som i att tala in-character) och mer berätta utifrån. Men det är nog lite av ett resultat av vilken sorts spel det är.

Yes! Jag tycker att BitD och flera spel som kommer innan och efter funkar allra bäst när man går in för detta, tycker jag. Kallas ibland för "writers room approach", dvs att man blir som en grupp som sitter och spånar fram stoff till ett seriemanus eller liknande, snarare än att gå in i sin karaktär och spela ut den eller försöka uppleva världen innifrån den. Jag gillar det väldigt mycket

Back