Idag spelade jag med Rollspelsklubben (13-16 är de) jag har på Allaktivitetshuset. De har köpt in ett Drakar och Demoner så att jag inte behöver ta med mitt.
De var sex spelare. Det är kul ayt två tjejer är med också. Förra sessionen så blev de utmanade att jaga "gråbesten" inför byn Alvetons festival. De hittar den men den slår nästan ihjäl alla som var dit. Men de lyckas besegra den till slut och släpar med den till byn Alveton.
Samtidigt som det hände skulle tre av spelarna försöka luska ut vem personen John är, som ska uppträda i byn. De senaste de hörde var att han ska uppträda som lovat, bara han får sim hink med blod.
Så spelarna blir oroliga. De vill ersätta John med en av sina egna karaktärer. De har redan börjat övertala folk i byn att Olof tror jag karaktären heter) Musikberg är den bästa musikern och det är han som ska uppträda.
Ingen i byn hat koll på vem som faktiskt ska uppträda. Så de har börjat luska och sett att en vagn med dörrar och tak (vad de nu heter) parkerats i ett stall utanför byn. På kvällen smyger de in och ser hur kusken sover på en stol undern en lykta med ett ljus i. Så de lyckas öppna vagnen och ser en person, täckt från topp till tå med handskar på, som ser ut att sova. De väljer att lämna honom ostörd. Nu ser de att kusken saknas! Det enda ljus i lokalen är vaxljuset. En person viskar "varför stör ni min mästare?" i örat på ankan som öppnade vagnen.
Det blir strid! De inser att han är en vampyr (kusken)! Alla klarar sig men kusken förvandlas till massor av fladdermöss och flyger iväg. Spelarna säger nu "alltså om kusken var så där svår lär ju John vara riktigt dangerous!"
De får en belöning för att de kommit med gråbesten. En spelare hittade också ett magiskt halsband i bestens grotta. Så han fick en lapp med instruktioner av mig. Belöningen var ett gäng guld. På morgonen efter hänger en silvermask på dörren till rummet de hyr, en till belöning. En spelare tar på sig den och känner direkt ett behov att dansa. Så han ger sig ut på gatan med de andra som firar festivalen som nu börjat. Folk har halvmasker på sig och liknande. Masken är magisk, han får en lapp av mig.
Spelaren med halsbandet verkar vara avundsjuk och vill också ha en silvermask. Jag vet inte om han spelar sin karaktär, en magiker, eller om spelaren faktiskt blev avis. I alla fall förhandlar de med en halvling som äger en butik med kuriosa. Det var en riktigt rolig upplevelse och spelarna lärde sig snabbt att: är man otrevlig vill ingen göra affärer! Magikern hotade nämligen butiksägaren.
Mer saker hände så klart. Typ hela striden med besten och hur de lurade svartalver i skogen (beskyddare av besten). Alla slog så sjukt bra! Alla spelade bra men jag behövde prata efter sessionen och påminna att alla är i samma "lag" och att vi inte ska motarbeta varandra.
De är supertaggade på nästa session, och det är jag med.