Idag har jag spelat...

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Idag fortsatte vi i Marvel Super Heroes. De tappra hjältarna Nobrain, Transformer, Magnetron och Ms Mimir flög ombord ett beslagtaget shi'arskepp mot en främmande värld. De ställdes inför valet att försöka komma runt en blockad eller ta sig an den. Det blev det sistnämnda. Ms Mimir tog sig över via rymdpromenad från sitt skepp till det första fiendeskeppet medans Transformer flög över i ljusenergiform. Magnetron och Nobrain stannade kvar. Ms Mimir röck upp en lucka på fiendeskeppet och hoppade in, framkallandes en båge av is, hennes signaturvapen. Transformer stormade fram i ljusform mot vad som såg ut att vara en kree men missbedömde farten lite när han ändrade sig från ljus till vibranium. Kreesoldaten, en okänd annan humanoid och en skrull fanns ombord och skrullen gav sig snabbt efter att blivit hotad med ispilar och en vibraniumnäve. De andra kämpade men kunde inte stå emot Transformers vibraniumslag.

Två andra skepp, av de tre som ingick i blockaden sattes ur spel av Magnetron som drog loss motorerna från skeppen. Nobrain rekade astralt och plockade på sig all lös utrustning hon kunde hitta.

Man satte sen ner skeppet på planeten som nu var halvbegravd under höstlövshögarna och gjorde en rekning av var fyra skurkar höll planetens regering fångad. Två av superskurkarna var okända medan en liknade Klaw väldigt mycket och en såg ut som Hawkeye.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Har just fått börja som spelare i Esoteric Enterprises (efter att själv ha varit sl några gånger). RP: Ronny (jag, criminal), Ragnar (bodyguard), Västman (mercenary) och Märit (occultist). Vi gick ner i en bunker i skogen strax utanför stan och hamnade i bråk med fyra vargmän. Vi dödade två och drev de andra två på flykten, men de jävlarna dödade Västman. Sedan tog vi hem liket av en okänd kille som vi hittade i tunnlarna för att Märit skulle kunna göra ett magiskt experiment för att tala med döda. Han visade sig tillhöra en baltisk maffiagrupp som tydligen börjat operera i Umeå. Enligt den döde var han och hans vänner på jakt efter något att använda som betalningsmedel på svartalfernas marknad.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Ikväll blev det The Shunned till KULT. Vi hann första akten av tre och hade en mycket givande spelkväll. Bra äventyr!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Igår påbörjade vi ett sf-lir som känns väldigt lovande. Jag spelar en hackande rymd-Billy Idol som har en gömd dator i hjärnan. Nu är jag en konspiration på spåren och har stulit en AI från Mars. Det är Christoffers spel så han får berätta mer :)
Yeah, vi började spela detta som jag petat på lite on and off ett tag. Spelandet testar procedurer för prepp framförallt, proceduren för att skapa grupperingar samt konfliktsystemet i sig. Spelet utspelar sig i vårt solsystem, långt in i framtiden, den anarkistiska utopin som Mars sades utgöra har på något sätt lyckas öppna ett maskhål bort från Sol och börjat evakuera solsystemet med de skepp som de har till sitt förfogande. Resten av sol befinner sig på grund av detta i en omtumlande tillspetsning av alla de konflikter som finns men nu kanske legat i kortare eller längre dvala. Saker rör på sig, fler vill lämna Sol och många andra vill bara dra nytta av vad som faktiskt håller på att ske, en möjlighet att tjäna pengra, stora sådana. Inspiration och avstamp är mycket från läsning av ex. Iain M Banks, Alastair Reynolds, Stephen Baxter och Bruce Sterling. Spelet har än så länge namnet Leaving Sol och eftersom det är ett namn jag själv gillar skarpt så lär jag inte söka efter något annat.

Första mötet med den billy-idol-liknande hackern Harvy är i dennes lägenhet på Ceres, han lever i ett litet skyffe med sin tjej Lora som ofta är frånvarande under längre perioder då hon arbetar som pilot åt diverse företag. Första scenen är när Lora kommer hem, de ramlar snabbt ner i sängen och sliter av varandra kläderna samtidigt som vi runt om ser kitchiga bilder från en jord som kanske en gång existerat men knappast längre. Senare får vi följa honom hackandes en bordsreservering på en av Ceres finaste restauranger för en dejt med Lora senare samma dag och senare när han kämpar med att försöka komma åt den sanning som den AI han stulit bär med sig, än så länge har han misslyckats med att finna något och istället har AIn gjort tappra försök att aktivera sig själv genom att nyttja hans tech i skallen men blivit motarbetad av Harvy. Det sista tankarna som Harvy uttryckte var om enda sättet är att aktivera den och samtala med den?

Den andra karaktären är Thalia, en fd militär som nu tjänstgör som vakt på Rán, en rymdstadion / skimming rig runt jupiter, halvt organisk gigantiskt komplex. Hon är helt integrerad med enhancements som framträder för andra som en dräkt, den skyddar henne från diverse saker och kan dölja hennes närvaro, "dräkten" är högst integrerad med hennes kropp och i princip omöjlig att ta bort utan omfattande kirurgiskt ingrepp. Hennes jobb på Rán är i stort sett att kontrollera de som dockar för köp av bränsle. Spelmötet inleds med ytterligare en klassisk arbetsdag, men förvandlas snabbt till något annat när hon skickas till ett möte av en av Ráns styrande individer, en översittare och inte helt sympatisk individ vid namn Kale Two, han kräver att Thalia ska agera förkläde åt en representant för solkyrkan som besöker platsen, Moder Reignardy (en karaktär från Harvys bakgrund) vill se stationen, kanske upprätta ett nytt handelsavtal, mycket är oklart förutom att hon kräver att få träffa och samtala med en av "simmarna", genetiskt modifierade individer som lever innuti Ráns organiska delar för att stimulera och kontrollera rymdstationens tillväxt. I det gigantiska rummet där Thalia träffar förmannen löper gigantiska tuber av organiskt material fram och tillbaka i väggarna och vätska flödar konstant genom dem. Till slut dyker Galora upp i en av dem tuberna glidande genom vätskan och stannar sen upp framför Thalia och Kale Two, Galora är hårt genetiskt moddad och liknar mer någon fantastiskt blandning av bläckfisk och en mindre val, några mänskliga drag annat än i några av de många ögonen är svåra att se. De samtalar med varandra om besöket från kyrkan, om tro och religion, för att sen ta förväl. Thalia avslutande scen är senare samma dag på utsidan av Rán, tittandes rakt ner mot Jupiters röda fläck som i princip tar upp allt de ser från den platsen på Rán, där hon träffar Simula Twelve, en ledare för vad vi närmast kom att se som en rebellisk fackföreningsrörelse på Rán, de kommunicerar via lasersignaler mellan sina dräkter. Simula har såklart hört om besöket från kyrkan och vill att Thalia uppdaterar hen om vad som sker och vad hon kommer göra under besöket. Thalia är sedan mars inledande exodus från Sol allt mer övertygad om att orättvisorna kan, eller i vart fall bör, motverksas och att Simula Twelve leder något som hon är beredd att ställa sig bakom.

Flöt på fint! En drös anteckningar om justeringar att göra framåt, men får bli senare utan vi spelar på tills mer klickat i från systemet.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Igår spelade vi dungeon crawl igen, i den övervuxna katedralen. Den här gången med 8 spelare. Vi hade en caller vilket hjälpte med tempot i utforskningen. Strid tog fortfarande en del tid, men jag tror ändå det var okej. De hittade två spännande förhäxade gröna juveler. Den som var i närheten hörde ljud från naturen – porlande vatten, fåglar, insekter, grodor. De fick en känsla av en övernaturlig närvaro, lite som en mystisk ton i huvudet a la tinnitus. Och när en fighter stirrade in i den såg hon en mörk djungel med flera par lysande ögon som stirrade tillbaka. Prästen bestämde sig genast för att det var demoniskt och tog ner den till kyrkans altare för att krossa med sin stridshammare. De andra hejdade honom – den är ju värd säkert 1000 silvermynt! – och han gick med på att istället förvara den nedsänkt i pluntan med vigvatten. Men hör och häpna, så fort juvelen lades i vigvattnet försvann förbannelsen, och kom sedan inte tillbaka! De har nu en helt vanlig, men väldigt värdefull, smaragd.

Den andra, likadana smaragden fanns i en liten läderpung runt halsen på nån sorts troll i källaren under katedralen. De träffade på sex sådana styggelser, beväpnade med spjut, som bad dem dra åt helvete på grov latin. När trollen kastade första spjutet så blev det strid, som inte slutade förrän alla sex låg döda. Tyvärr föll även Grub den Nyckfulle, dräpt i ett enda slag, och kämpen Alistair och pyromantikern Sapifa blev svårt skadade och kommer inte äventyra mer i första taget.


Idag har vi spelat Blades in the Dark, och inledde "säsong 6" med ett tidshopp på ett par månader. Slagkämpen Roethe, som åkte i finkan i slutet av säsong 3, kom äntligen ut och välkomnades med party i smugglarligan Crimson Phantoms tillhåll. Sesereth, som är polis på dagarna men hens sanna lojalitet ligger hos Crimson Phantoms, har blivit befordrad till poliskapten över sitt alldeles egna distrikt, och fick en briefing med Magistrat Levaine och Lord Rowan på stadsrådet. Margette Vale, ledare för smugglarna Fog Hounds, som började som konkurrenter men sedan blev samarbetspartners, gick i pension och resterande Fog Hounds införlivades i Crimson Phantoms som alltså nu är en operation på över 50 pers.

Men mest spännande av allt var rådslaget i det lokala stadsdelsrådet! Arlyn Vale (Margettes kusin) är ordförande i ett 7-mannaråd av folkvalda – de har hållt sina egna personval i distriktet Kråkfoten, till stadsrådet och magistratens förtret. På dagens möte, öppet för allmänheten i den gamla teatern, debatterade de vad det övergivna tornet (tidigare gänget Kråkornas bas) skulle användas till – beslutet blev en skola och barnhem – och gav en entreprenör tillstånd att starta en hundkapplöpningsbana (spel och dobbel drar in pengar, även om det kanske ogillas av staten). Plötsligt stormar magistraten in, och gormar om att hela den här "demokrati"-idén är trams och det är fullständigt ohållbart att den här "folkmilisen" håller polisen från att patrullera distriktets gator. Arlyn, flankerad av Lev Slane alias The Crimson Phantom själv (i mask och cape) håller ett brandtal om folkstyre och självbestämmande och slår en critical! Ordet sprider sig som en löpeld – det är showdown på teatern, folkrådet mot magistraten! Magistraten blir utjagad, får rutten fisk kastad på sig, och folkmassan känner att det här är historiskt. De börjar genast organisera sig – imorgon bitti kommer de behöva försvara sina gator mot polisen och armén. Men det här är startskottet – tiden har kommit för folket i Doskvol att styra sig själva.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Idag på Nördhäng Norrtälje spelade vi Star Wars: Force and Destiny med @RasmusL som spelledare. Vi hann inte så långt, men fick åtminstone testa systemet lite.
Vi spelar Edge of the Empire, vilket i princip är samma system.

Hur tycker ni att det funkar med att tolka resultaten på tärningarna? Själv tycker jag att det färdiga äventyret vi kör har alldeles för många skill tests i förhållande till hur mycket information man förväntas gräva ut ur varje tärningsresultat. I förra spelsessionen förväntade sig äventyret att varje rollfigur behövde slå 3-4 Hard checks av Athletics för att ta sig fram till målet för vårt intresse. Det blir ju galet mycket resultat som skall tolkas.

Även strider blir rätt mycket att tolka och komma ihåg. Fast det finns en tabell med färdiga möjligheter ("Låt se, jag fick alltså två Advantage utöver min Success. Då kan jag ge dig en Boost Die, Magnus." "Men jag tänkte gå direkt efter dig i initiativet, så då kostar det ju bara en Advantage." "Okej, då har jag en kvar, Vad kan jag köpa för den?" "Eller så går Christer före mig." "Men då kostar det två Advantage att ge dig en Boost Die, så hur gör vi?" "Hade inte du en Boost Die från Lennart från förra rundan? Tog du med den?")
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Vi spelar Edge of the Empire, vilket i princip är samma system.

Hur tycker ni att det funkar med att tolka resultaten på tärningarna?
Vi hann inte spela tillräckligt mycket för att kunna bilda mig en tydlig uppfattning. Men för mig som ogillar tärningspölar och att jämföra/räkna på tärningarna, så är det inget idealsystem. Att man dessutom ska slå så många bra symboler som möjligt på vissa tärningar och så få dåliga som möjligt på andra skaver rejält för mig.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Idag har min lokala spelgrupp avslutat Naram Akaris ruiner. Det blev 14 spelmöten fyllda av utforskande, klurande, strid och ond bråd död.

Låt oss hedra de fallna:
  • Krigaren Moerte, föll i strid mot en jätteamöba
  • Jägaren Cazador Poderoso, dödad av giftig vätska
  • Magikern Pedro Maria Maravillosa de Sancho y Besanoche, föll i strid mot den siste lazymenten
  • Svärdsmagikern Roger Alvarez de Oliviera, föll i strid mot fladdermusmonstret
  • Tjuven Mes Ost, föll i strid mot Azanoagh
  • Tjuven Asmara Ormsångerskan, föll i strid mot den siste lazymenten
  • Tjuven Adolfo Gyllenstråle, dödad av illusionsträdet
  • Svärdmagikern Rubedo, uppäten av Azanoagh
  • Djurrådaren George, föll i strid mot den siste lazymenten
  • Barbaren Mogh, dödad av giftig gas
Och hylla de överlevande:
  • Ädlingen Castro av huset Fidel och hans tjänare Ignacio Navarro
  • Jägaren Luca som bytte namn till Puca efter att ha muterat och senare förvandlades till en hjärnbest
  • Magikern Juan Sánches Villa-Lobos Ramirez
  • Krigaren Augustus
  • Munken Vista Ocúl som mot alla odds överlevde hela vägen från start till mål
Det har varit en rolig kampanj. Jag har sagt det förr men det tål att sägas igen, Naram Akaris ruiner är en riktigt spännande äventyrsplats. Bokens struktur är dock en smula förvirrande, och vissa delar är inte helt lätta att tolka. Spelarna tyckte också att vissa gåtor var onödigt svåra att lösa. Dessutom saknade spelarna att kunna fördjupa sig i sina karaktärer. Det är något jag ska ta i beaktande till nästa kampanj. Nu tar vi dock paus från rollspelandet och laddar batterierna.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
I planeten Sobaras riksdagssal under dess majestätiska segelformade guldtak stod så kampen mellan hjältarna och skurkarna som där höll folk gisslan. Det tog inte ens en minut innan Hawkeye och Klaw låg utslagna, Vulture var delvis ur spel. Titania tog Nobrain som var i noshörningsform och Transformer i vibraniumform och slog ihop dem vilket inte gjorde så mycket för den sistnämnde men Nobrain hade ont. Nobrains tidsomplacerade versioner var understöd. En vändning kom då Magnetron ändrade sin kraftnullifierande missil från Klaw till Titania. Klaw befriade Vulture, skapade ljudkloner av några hjältar och skurkar och flydde till portalen som dessa skurkar kommit från. Magnetron tog hand om Vulture med några kraftfulla slag och en inlindning i metallremsor. Transformer blev till gas och följde efter Klaw. Ms. Mimir som satt Hawkeye ur spel och snott hans koger, vaktade Titania medan alla andra drog efter Transformer och Klaw. En kortare strid i rummet där portalen stod var över när Klaw gett sig efter att portalen öppnats och en annan grupp hjältar stod på andra sidan.

De var deras dimensions Fantastic Four: Big Thing (Reed Richards som The Thing), Mercury (Wanda Maximoff som Quicksilver), Blaze (Johnny Storm, men med annat namn) och Mr. Elastic (Ben Grimm som Mr Fantastic). De förklarade att deras universum börjat krympa efter att något från det vanliga marveluniversat påverkat viktiga tidpunkter och att vissa inte ville vänta på en lösning utan använde portalen för att evakuera sin värld.

De skulle återkomma när de visste mer och våra hjältar tog med sig portalen för att ge den till deras Reed Richards.

Marvel Super Heroes-systemet är lätt i grunden, men med massa specialmodifikationer att hålla reda på om man vill köra med allt. Åtminstone en av spelarna gillar systemet, vilket är bra då vi kommer köra det ett tag till, men jag kommer också testa Marvel Saga med dem när den här trilogin är över.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Igår körde några av spelarna i min spelgrupp lite mer speltest av PbtA-konverteringen av en kampanj som började som en kampanj i Tianxia, Blood, Silk & Jade med en egen värld. Karaktärerna vi körde igår var alla sorcerers, som startade Twelve Star Sign Sect. Vi körda korta nerslag där vi då undersökte konstiga järtecken som förutspådde världens undergång och en spridande korruption från ett par hundra år före kampanjens tidräkning till i stort sett när kampanjen är. Vi fick "levla" upp ett antal gånger, och vi avslutade med ett par maffiga fighter i slutet. Antagligen kommer vår avnliga karaktärer senare stöta på dessa sorcerers.

I kampanjen började vi ju med 5 olika grupper av karaktärer på olika ställen. Alla med olika mål. Om jag räknat rätt så är detta 9e subgruppen av karaktärer vi kör och vi som spelare vet nu mer av vad som ligger bakom allt som de olika grupperna börjat märka av från olika håll. En riktigt kul kampanj. Och det är verkligen "Play to find out".

Vi gillar FATE som Tianxia: Blood Silk, & Jade bygger på, men PbtA ger vissa andra möjligheter som inte riktigt fanns i FATE. Kommer ta ett tag för oss att konvertera allt, och spelledaren bygger ju ständigt ut sakerna.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Mysterium: Hidden Masters pass 6: Just som rollpersonerna uppdagar Institutets mörka hemligheter angrips lokalen av åtta beväpnade MAGA-män. RP är förnuftiga och flyr medan institutets medlemmar och angriparna går loss på varandra.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Igår fortsatte vår stridsuppdrag i Polen. Under föregående spelmöte förstörde vi en bro och en Sovjetisk bränsletransport. Dock hade vi dålig intel och missade att BTR-70 var ett amfibiefordon. Så gårdagens spelmöte började med en biljakt. Dock rullade vår eminente chaufför tre ”successer” och vi lämnade pansarbilen bakom oss och svängde av och hamnade i den lilla staden Zdunska Wola där vi gömde oss i en gammal industrilokal och där byggde vi en liten camp så att vi alla kunde få sova ut. Dagen därpå ser min rollperson hur en grupp amerikanska infanterister rör sig i närheten av vår tillfälliga ”bas”. Vi kontaktar dem och tyvärr leds gruppen av en idiotisk stabsmajor som sätter vår kapten(Mogger) i en dålig sits. Gruppens läkare/CIA/ranger(dvs jag) försöker göra mig vän med majoren, ljuga lite för han och få han mer inställsam till oss och låta vår loot vara. Vilket jag inte lyckas med. Majorens bassar är törstiga och hungriga och vi delar med oss av vår synliga proviant, älgkött och två gäss som låg på flaket till vårt pick up. Dock har vi gömt vår personliga matransoner i våra ryggsäckar som vi undanhåller majoren och hans män.
Dag två i staden kontaktas vi av polska civilister.
kapten och läkaren följer civilisterna till ett hus och försöker hjälpa dem med sjuka polacker.
Majoren och hans bassar stannar på basen tillsammans med vår snajper(spelare) och barn som tillhör civilisterna går nyfiket igenom vår utrustning i jakt på mat.
Språkförbistring leder till våld och hot om våld. Polackerna drivs bort från lägret.

Beslut fattas om nattförflyttning. Vår snajper tar täten och leder oss en mil norrut till byn Szadek. Väl där inser vi att vi är förföljda av minst tre fordon. Rangergruppen som består av rollspelare övertygar Slp majoren om att vi drar på oss de sovjetiska förföljarna. Gruppen splittras återigen.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Spelade Torchbearer med några amerikaner på Discord, otroligt kul var det. Även fast det är mycket att hålla reda på älskar jag hur mycket reglerna tillför till det roliga.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
En livegen bonde med en plan om ett stäpprikes undergång. En parasitsmittad sorcerer som vanhedrats av Zora--det här rikets härskarinna--och vill utkräva sin hämnd. Och den inte särskilt klipska barbaren som tagits på bar gärning för mord. Tillsammans gömde de sig i de uråldriga katakomberna under stäppriket, och ägnade sig åt ond magi, innan Zoras knektar hittade dem. Dock gjordes processen kort med två av dessa knektar, innan vi klippte till ett eventuellt förhör med den tredje. Vad som händer sen kanske vi återupptar i framtiden.

Spelade helt enkelt Bargains & Bloodshed med arbetskamrater. En av dem hade aldrig spelat rollspel förut.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Igår spelade vi vår 178e kampanjsession i Svärdets Sång. Kampanj 2 tuffar på och spelarna är i Bittermarkerna. Giriga gräver de efter pengar under isens vidunder och stöter på en stelfrusen best som måste vara "över 1000 år gammal" för att citera dem. De smälter isen och sen spelare får för sig att koka blodet på besten som så klart väcks till liv! En basilisk! Nära en TPK passar de på att rota igenom skatten som monstret vilade på.

Utöver en massa besvärliga tunga guldmöbler hittar de mynt..

En spelare hittar 4T6 silvermynt! En till spelare hittar 4T6 silvermynt!!

Båda slår för sina mynt... det gick sådär för den andra 🤣
Screenshot_20221124_191716.jpgScreenshot_20221124_191734.jpg
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
En vän som aldrig spelat rollspel förut ville spela Kult efter att ha hört den där fejkdokumentära serien på P3 där några ungdomar spelar kult på 90-talet och saker går åt helvete. Så utan att ha hunnit förbereda något så körde vi, tillsammans med ett par som hade spelat rollspel ett par gånger innan, improvisationsscenariot The Driver till Kult: Divinity Lost. Egentligen är det för en spelare och en SL men vi testade med tre spelare och det gick sjukt bra! På ungefär två och en halv timme blev det en göttigt läskig historia som bara flöt på. Nästan så att min roll som sl bara behövdes för att kasta in nya problem och se hur de hanterade det, de var rätt självgående i övrigt. Är fortfarande lite uppe i varv nu och lite snurrig av vinet men det är en härlig känsla.
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag har varit på Grottröj #40 och spelat De fördömda och Esoteric Enterprises, fått krama fina vänner jag inte träffar så ofta, och äta min gamla standardpizza Hot Pepper. Fan vad fint.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Idag fick jag spela mitt favoritspel, AD&D 2nd edition och inte bara spelleda det. Vi är en trio misanpassade humanoider skickade till den gigantiska Cormanthyrskogen där den jävulsinfekterade uråldriga alvstaden Myth Drannor ligger. Två barder som ska samla ihop 2000gp för renovering av sitt bardgille, och en präst som ska vara sjuksyster, kock och moralisk kompass i hopp om att värva fler att se Selunes ljus.
En kobold, en mongrelman och en bullywug i en värld dominerad av människor och dvärgar vad det verkar, åtminstone i det här området. Vi hann färdas två dagar, bli rånade och tillfångatagna av slavjägare, anfallna av jättelika vampyrfladdermöss, anfallna av fler slavjägare och territoriala aarakocras. Vi kunde återvända i någon form av triumf till ett värdshus i skogens kant, sålde av lite slavjägarutrustning och hade inbringat kanske 40 guld i olika mynt och ett par nävar med ädelstenar av okänt värde.

Vi kör med 2.5, dvs de olika Player's Options-böckerna där man köper förmågor med poäng, kan ha för- och nackdelar, fummel, kritiska träffar, träffområden med mycket mer. Det är första gången vi gör det och då vi inte kör AD&D så ofta nu så är det lite förvirring och extra regelläsande i början. Mjäkiga som vi är kör vi med hovering at death's door-regeln, annars hade våra figurer blivit mull till skogen.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
I fredags, körde vilite GURPS 4e. En steampunk-kampanj där alla karaktärerna är Reality Deviants, och måste ha små glamour-trinkets på oss osm gör att vi sewr ut att vara människor. Min karaktär är en fiktiv person från en bok* , och som fått eget liv. Hon är journalist. och hennes nära vän som är huvudpersonen (en NPC) i novellsamlingen är en weirdness magnet så konstiga saker händer.

*En samling franska noveller av pulpigt och inte helt anständig art. De är uppenbart skrivna under pseudonym och den påstådda författaren lär ha en bakgrund som är lika extravagant som Baron Munchaussen, och forskar man i det kan man hitta att den troligen riktiga författaren är en väldigt tillbakadragen författare som gör seriösa verk och aldrig syns ute bland folk. Egentligen dock är även det en pseudonym och den egentliga författaren är en kvinna som om jag minns rätt med diskussionen med spelledaren var typ en prästfru.

Övriga karaktärer är en warlock med en pakt till Oberon, en älva som inte ville välja sida mellan Seelie/Unseelie courts, och inte är snäll. Vi har en kvinnlig version av Frankensteins monster, en skum läkare, en kvinna som är en assassin (vampyr), och en dockmakare (Geppetto).

Jag vaknade upp på vinden i ett hus. Hade ett svagt minne som av en dröm av att det hade varit en bal där och att jag hade lämnat festen tillfälligt tillsammans med en vacker kvinna, för lite intimt umgänge. När jag vaknar är det morgon, och kvinnan biter mig i handleden och hoppar sedan ut genom fönstret och försvinner. Jag finner att jag fått fler andra (vampyr)bett på kroppen, och har tagit en hel del skada. Merparten av mina kläder är borta, men jag gör mig så anständig jag kan. Kan inte höra något liv i huset. Smyger ner i huset, men allt är övergivet och jag finner att huset varit igenbommat under ett par månader och allt är övertäckt med damm och tyg för att skydda saker.

Warlocken har under natten haft inbrott och någon har slagit ihjäl en kvinna som var typ en eldsalamander och tagit henens hjärta. Den kvinnan bodde hos warlocken och var hennes tjänare. Warlocken gör en ritual för att se vad som hänt, och får en skymt av förövaren,

Dagen efter så är vi alla på teater för att se premiären av en ny pjäs av en motsvarighet till Gilbert & Sullivan. Vi interagerade med dem i förra äventyret. När vi lämnar teatern efteråt så hör vi ett kvinnoskrik från en gränd och vi ser en man springa därifrån. Jag kollar gränden, och några av dem andra fångar in mannen. I gränden är en prostituerad som är helt i chock, och på marken ligger en död kvinnokropp. Polisen kommer snabbt på plats. De tar våra vittnesmål, men kör bort oss. Vi beger oss hemåt. Där upptäcker vår dockmakare att någon har brutit sig in och hos honom och stulit något synnerligen värdefullt från honom (en burk med en ren själ). Han kallar på oss, mitt i natten och vill ha hjälp. Vi besöker honom, men kan inte göra så mycket.- Warlocken gör samma ritual för att se vad som hänt här, och ser att det är samma föröver. När jag kommer hem efter detta har även mitt hem fått påhälsning. Det de tagit från mig är det handskrivna originalet av novellen där jag dyker upp i den novellsamlingen. Jag har naturligt vis en extra bok med mig alltid, då den gör att jag är "odödlig" (kan respawna vid boken om jag dör). Jag inser att det verkar ha petats in extra sidor i den, och det är då halvfärdiga sidor med en ny novell. Den stämmer då helt överrens med det som hände mig tidigare, och de halvfärdiga delarna var det som var drömlika. Vissa mer explicita scener var dock färdigskrivna och de var då klart tydligare minnen. Yupp, min verklighet förändras när nya saker skrivs...

På morgonen träffas vi och går igenom vad som hänt, och blir då kontaktade av en Chief Inspector från Scotland Yard, som vi hjälpte i förra äventyret. Tydligen hade det skett fler mord med samma Modus Operandi som den kvinnan vi påträffade i gränden. Han vill att vi tittar på det. Vi beger oss till den läkaren som obducerat de tidigare offren. När vi kommer dit får vi lite info, och ett nytt lik levereras till honom. Han skall just börja undersöka det när det liket anföll. (och där bröt vi spelet i fredags)
 
Top