Igår påbörjade vi ett sf-lir som känns väldigt lovande. Jag spelar en hackande rymd-Billy Idol som har en gömd dator i hjärnan. Nu är jag en konspiration på spåren och har stulit en AI från Mars. Det är Christoffers spel så han får berätta mer
Yeah, vi började spela detta som jag petat på lite on and off ett tag. Spelandet testar procedurer för prepp framförallt, proceduren för att skapa grupperingar samt konfliktsystemet i sig. Spelet utspelar sig i vårt solsystem, långt in i framtiden, den anarkistiska utopin som Mars sades utgöra har på något sätt lyckas öppna ett maskhål bort från Sol och börjat evakuera solsystemet med de skepp som de har till sitt förfogande. Resten av sol befinner sig på grund av detta i en omtumlande tillspetsning av alla de konflikter som finns men nu kanske legat i kortare eller längre dvala. Saker rör på sig, fler vill lämna Sol och många andra vill bara dra nytta av vad som faktiskt håller på att ske, en möjlighet att tjäna pengra, stora sådana. Inspiration och avstamp är mycket från läsning av ex. Iain M Banks, Alastair Reynolds, Stephen Baxter och Bruce Sterling. Spelet har än så länge namnet
Leaving Sol och eftersom det är ett namn jag själv gillar skarpt så lär jag inte söka efter något annat.
Första mötet med den billy-idol-liknande hackern Harvy är i dennes lägenhet på Ceres, han lever i ett litet skyffe med sin tjej Lora som ofta är frånvarande under längre perioder då hon arbetar som pilot åt diverse företag. Första scenen är när Lora kommer hem, de ramlar snabbt ner i sängen och sliter av varandra kläderna samtidigt som vi runt om ser kitchiga bilder från en jord som kanske en gång existerat men knappast längre. Senare får vi följa honom hackandes en bordsreservering på en av Ceres finaste restauranger för en dejt med Lora senare samma dag och senare när han kämpar med att försöka komma åt den sanning som den AI han stulit bär med sig, än så länge har han misslyckats med att finna något och istället har AIn gjort tappra försök att aktivera sig själv genom att nyttja hans tech i skallen men blivit motarbetad av Harvy. Det sista tankarna som Harvy uttryckte var om enda sättet är att aktivera den och samtala med den?
Den andra karaktären är Thalia, en fd militär som nu tjänstgör som vakt på Rán, en rymdstadion / skimming rig runt jupiter, halvt organisk gigantiskt komplex. Hon är helt integrerad med enhancements som framträder för andra som en dräkt, den skyddar henne från diverse saker och kan dölja hennes närvaro, "dräkten" är högst integrerad med hennes kropp och i princip omöjlig att ta bort utan omfattande kirurgiskt ingrepp. Hennes jobb på Rán är i stort sett att kontrollera de som dockar för köp av bränsle. Spelmötet inleds med ytterligare en klassisk arbetsdag, men förvandlas snabbt till något annat när hon skickas till ett möte av en av Ráns styrande individer, en översittare och inte helt sympatisk individ vid namn Kale Two, han kräver att Thalia ska agera förkläde åt en representant för solkyrkan som besöker platsen, Moder Reignardy (en karaktär från Harvys bakgrund) vill se stationen, kanske upprätta ett nytt handelsavtal, mycket är oklart förutom att hon kräver att få träffa och samtala med en av "simmarna", genetiskt modifierade individer som lever innuti Ráns organiska delar för att stimulera och kontrollera rymdstationens tillväxt. I det gigantiska rummet där Thalia träffar förmannen löper gigantiska tuber av organiskt material fram och tillbaka i väggarna och vätska flödar konstant genom dem. Till slut dyker Galora upp i en av dem tuberna glidande genom vätskan och stannar sen upp framför Thalia och Kale Two, Galora är hårt genetiskt moddad och liknar mer någon fantastiskt blandning av bläckfisk och en mindre val, några mänskliga drag annat än i några av de många ögonen är svåra att se. De samtalar med varandra om besöket från kyrkan, om tro och religion, för att sen ta förväl. Thalia avslutande scen är senare samma dag på utsidan av Rán, tittandes rakt ner mot Jupiters röda fläck som i princip tar upp allt de ser från den platsen på Rán, där hon träffar Simula Twelve, en ledare för vad vi närmast kom att se som en rebellisk fackföreningsrörelse på Rán, de kommunicerar via lasersignaler mellan sina dräkter. Simula har såklart hört om besöket från kyrkan och vill att Thalia uppdaterar hen om vad som sker och vad hon kommer göra under besöket. Thalia är sedan mars inledande exodus från Sol allt mer övertygad om att orättvisorna kan, eller i vart fall bör, motverksas och att Simula Twelve leder något som hon är beredd att ställa sig bakom.
Flöt på fint! En drös anteckningar om justeringar att göra framåt, men får bli senare utan vi spelar på tills mer klickat i från systemet.