Idag har jag spelat...

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Igår spelade vi vidare i äventyret Peacekeeper till Shadowruns andra utgåva. Rollpersonerna följer och ska neutralisera en toxic shaman, och det är vääldigt många strider i äventyret. Rollpersonerna hade fått tag på ett chip med en kod som skulle knyta ett angrepp till en amerikansk indianstats specialstyrka, men en person upptäckte det och istället har de kodat om så att spåret går till personen som de jagar. Kodaren loggar in, lämnar spåret och fajtas lite med en annan decker som verkar väntat på dem. Därefter skulle de lämna Las Vegas som de var i nu för staden Pueblo där nånting skulle ske dagen efter. Precis innan de ska iväg dyker FBI upp och vill arrestera dem, men de vägrar och drar iväg istället. Pueblo ligger i indiantstaten Pueblo medan Las Vegas ligger i ett angränsande indianland. En bit över gränsen så kastar nån granater på deras bil från en superlight som flyger ovanför dem. En magisk barriär i luften senare så störtade flygaren ner i backen och hans 20 polare på 10 motorcyklar har precis gjort sig kända, ute efter hämnd.

Idag gjorde 3 av okänd mängd personer 6 superhjältar i Marvel Super Heroes Advanced Set som är vad vi ska köra som standardspel på lördagar några gånger framåt. I kort är min idé 3 äventyr satta i serieuniversumet där de kommer möta en utomjordning förföljd av andra utomjordningar i första delen, färdas till dennes planet och hjälpa befolkningen där mot en invasion av superhjältar från en annan dimension i andra delen för att sedan färdas till dimensionen i den tredje delen och rädda deras dimension från undergång. Vi har haft lite av ett år med superhjältespelande i Champions och BESM med andra spelledare och nu är det alltså min tur.

Shadowrun är förresten reservspel till D&D3.5-kampanjen som vi vanligtvis spelar på fredagar, men en var lite trött den här gången.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Starship Troopers session #3.

De mönstrar på TFCT Magsaysay efter en helkväll på krog och restaurang i Sydney.

En medvetet styrd asteroid träffar Buenos Aires. Så mycket som tio miljoner människor dör. Detta sker samtidigt som rollpersonerna sitter på transporten till sina första tours of duty. På grund av krigsläget som nu uppstår har deras tours of duty nu förlängts från två år till "Tillsvidare".

Väl ombord lär de känna de andra grupperna, och spänningarna mellan Crew, Fleet, och Mobile Infantry. Det blir slagsmål mellan 3rd Squad/3rd Platoon (rollpersonernas squad) och 1st Squad/4th Platoon. I gymmet. En av rollpersonerna och två av de som bråkar hamnar i sjukan. Ett rätt "kul" sätt att lära sig mer om hur reglerna för att läka fungerar. Det gör ont att bli illagjord, visar det sig. Stoltheten får sig också en törn när de bråkande parterna får göra rent toaletterna hos den andra plutonen.

Sedan följer några dagars dropövningar, där de får lära sig att Retrievalsignalen är Frank Sinatras "Fly me to the moon". Samma rollperson som hittills misslyckats med nästan allt råkar även hamna ur kurs i båda övningsdrops. Han får en utskällning, men inte mycket er.

Slutligen kommer det. Larmet. TFCT Magsaysay skall frakta MIs till Pluto, där kriget mot Arachnids plötsligt eskalerat. Trots att planeten utropats som "clean" flera månader tidigare.

De får en väldigt knapphändig sitrep, och snart får de sitt första skarpa uppdrag någonsin: drop i närheten av en laststation som det plötsligt inte finns någon kontakt med längre. De skall landa och rensa platsen, så den går att förbereda för logistiken inför kommande operationer.

I Armory käftar de lite för att få ut allt från handgranater till prickskyttegevär. Med lite hjälp från en annan i gruppen lyckas de rekvirera ut en Hel-eldkastare, men det är till rustkammarens stora tvivel.

De landar, och står snart öga mot öga med insekter stora som folkabussar. Arachnid Warriors. Nästan halva gruppen är nära att tappa modet helt, men de flesta håller sig i skinnet—det är bara två av tio som väljer att fly.

Striden som följer är marig. Initialt bryr sig inte insekterna om soldaterna, trots eldgivning. Men efter en stund anfaller de. De är extremt snabba...

Tack vare den där eldkastaren lyckas gruppen rensa bort insektshotet på platsen, reparera antennen, och ringa efter Frank Sinatra.

Mission Accomplished. 400xp varsågod. Commendation utdelad till den soldat som reparerade antennen.

Fly me to the moon!

IMG_3599.jpg
Det ser såpass pyrt ut ett tag att *spelare* började överväga att dra. Men de stod pall!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Mitt mål med att spela just Starship Troopers har varit att testa att spela med figurer på grid. Det är inte en grej jag normalt gillar. Vet inte om jag egentligen gillar det mer, men jag ser helt klart charmen i att ha en separation mellan rollspelandet och någon sorts "taktiskt" läge. Det var också häftigt att "känna" skillnaden mellan alla övningsrull och ett skarpt uppdrag. En av spelarna ropade rakt ut "nu drar vi!" när jag började spela Frank Sinatra på telefonen. :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Inte spelat, men väl spellett. Vi körde två grupper Drakar och demoner på Nördhäng Norrtälje idag, där jag spelledde den ena och @RasmusL den andra.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Som spelare fortsatt i Rime of the frost maiden, till min stora glädje fortsatte det politiska spelet i Good Mead även denna gång utan några strider, så jag är nöjd. En av spelarna uttryckte dock en önskan om att se strid till framtiden så antar att vi kommer behöva dra vapen till framtida spelmöten igen. Får väl vara glad att gruppen undvikt strider fram till nu även om jag personligen tycker att DnD gör sig väldigt dåligt på sociala intriger sett utifrån vad systemet erbjuder för verktyg... Här är det sannerligen spelgruppen som fått den sociala intrigen att flyta så väl som den har gjort tillsammans med en skicklig spelledare.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
I fredags körde vi Starfinder. Vi var på en isplanet där det hade hittats en gammal ruin, och arkeologerna som var där hade försvunnit. Vi skulle hitta dem. Först fick vi slå oss igenom ett kraftfält, och sedan när vi kom ner för en trappa, så försökte jag hacka ett lås på en dörr. det gick inte så bra utan det utlöste ettt automatiskt försvarssystem som gjorde massa skada. Så vi tog oss igenom väggen istället... Efter slagits mot 2 riktigt tuffa robotar så hittade vi till slut en av arkeologoerna. Han hade blivit tillfångatagen och låtsats vara död under flera dagar.

Idag körde vi vidare i vår kampanj för Tinaxia: Blood, Jade & Silk. Normalt är ju spelet FATE, men spelledaren håller på och gör ett eget PbtA-hack dp han tycker det är vissa saker som är viktiga i Wuxia som vi inte får med i Tianxia, så vi testade det idag på ett sidospår. Vi har 5 huvudgrupper, med olika karaktärer (plus nu då 3 olika andra grupper med sidokaraktärer), Min karaktär i en av huvudgrupperna är inte längre med i gruppen då hon skall bli bortgift med 8e sonen till kejsaren av Black Tortoise. Det är dåligt på alla sätt. Så de andra hade en liten grupp av stödkaraktärer runt henne. Blev introducering av de karaktärerna, och vi började nysta lite i situationen runt mig. Det resulterade i att de andra blev anfalla av en grupp assassins..
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Vi har bytt från Kuf till Ultraviolet Grasslands. Efter ett och ett halvt spelmöte med prep så hann vi spela en knapp timme.

Kattavanen tog sig halvvägs till Vägsten med en last av värdelösa aristokrater från Purpurstaden. I fjärran siktade vi både arga kaniner och nervösa nomader, men undvek dem för att inte riskera den otåliga lasten.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jävlar vad vi ägde i Twilight 2000 igår! Vi lyckades undsätta en liten enhet specialsoldater med ett perfekt planerat och genomfört chockanfall! Band of Brothers-style!

Bästa krigsspelet!
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Våra huvudkampanjer (Väsen och friforms-scifi) har paus, så därför drog vi igår igång Apocalypse world med mig som MC. Ingen i gruppen har spelat AW eller PbtA tidigare eftersom vi missade tåget genom att bara spelade friformsgrejor 2008-2019, så det känns kul att prova. Rollpersonerna är:

Ikea - en hardholder som har ett stort fort märkt med sitt namn.
Tingeling - en savvyhead som håller till i ett skrotupplag bredvid fortets marknad. Kände Ikea innan hen vann sin roll som hardholder och hjälpte henom att fuska till sig titeln när hen vann den i en duell i fortets gladiatorarena.
Broder Vråk - en hocus som har en kult bestående av fattiga krakar. Han har länge försökt rekrytera den mycket motsträviga Tingeling till sin följarskara, och har sett den hemliga mjuka sida som Ikea till varje pris behöver hålla dold för sina följare. Är vid fortet på nåder, efter att tidigare ha dragit med en av Ikeas närmaste män i sin kult.
Under kvällen spelade vi vårt andra riktiga spelmöte AW. Det har hänt rätt mycket hittills och persongalleriet har snabbt blivit väldigt stort. Vi har haft knivattacker, en avrättning och en kidnappning av Tingelings kusinbror. Broder Vråk och Ikea har haft kinky sex. En rival till Ikea och en eldkult hotar ordningen. Systemet känns hittills väldigt bra för att dra åt tumskruvarna och pusha hot och dålig stämning framåt. Ska bli intressant att se hur det funkar när allt brakar loss på riktigt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Tyska gruppen har bestämt sig för att pausa Kuf tills vidare. Vi spelar OKULT och idag blev vi klara med första delen av rollpersonsmakandet, tonåren. Nästa gång blir det vuxenlivet. Näst-nästa börjar spelet. Korta pass och långt mellan varven, men roligt när vi ses.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
För ca 1 timme sedan avslutade vi Sju porträtt av Elvira Wallin till Svenska kulter-rollspelet. En mäktig avslutning med vernissage med de sju porträtten.

Eftersom det var det sista passet i en lång kampanj (drygt 30 spelpass) gick vi all-in med cosplay av våra karaktärer och passande mat. Min rollperson är en 26-årig värstingtjej med chilenskt ursprung. Hennes tidigare svarta hår blev vitt för några pass sedan, så jag hade en vit, grymt varm, peruk på mig hela kvällen och en hoodie ovanpå det. Jag stod och lagade chilenska empanadas i eftermiddags, som vi åt innan vi började spela.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Spelpass 4 av Mysterium: Hidden Masters. En eremit som byggt om sitt hem till en faraday-bur, några helt vanliga människor från ytan verkar vara fångna i den underjordiska staden, och Institutet vill att rollpersonerna ska genomgå proceduren för "metafysiska teknologier".
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Ytterligare en spelhelg avklarad. Igår tog sig en D&D-grupp vidare i en magisk labyrint genom att lösa nästa steg i ett Myst-liknande pussel involverande en fyr utan ljus och torn och kullar alla i en av regnbågens färger och precis när vi avslutade vankades det strid med något demoniskt. En strid blev också av innan då de isbollade sönder ett par eldelementarer, och det köpslog sig fria en annan strid med en gåva av 43 guld till en skogsjätte.

Det blev premiär idag för första delen av en Marvel Super Heroes-trilogi. Till tonerna av Beastie Boys "No Sleep till Brooklyn" så räddade de ett störtande rymdskepp över Manhattan, för att sen till temat från Mortal Kombat ge sig på tre aggressiva utomjordingar som kom i ett separat skepp. En skrull, en kree och en shiar som fick se sig besegrade och anhållna. Hjältarna Ms Mimir, Transformer, Nobrain och Magnetron som arbetat tillsammans i tre månader lyckades reda ut situationen. Föraren av det första skeppet var en okänd utomjording vars planet invaderats av människor och utomjordingar från en annan dimension.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Idag har jag spelat äventyret Caverns of Thracia med Mentzers Basic som regler. Med var @zonk, hans kompis L, samt mina kompisar M och C. Alltid lite nervigt när man för ihop nya människor, men gruppen klickade fint, murderhobofaktorn var hög, scenen där rollpersonerna träffades och bildade en grupp rolig, och bäst av allt - vi hann bort till grottorna, där gruppen snabbt allierade sig med de trakiska vaktarna för att tillsammans slå ihjäl de gnolliska vakterna. Två traker dog, och rollpersonerna tog inte ens ett HP i skada. Snyggt OSR-lir.

Vi slutade på trappan ned till grottorna. På måndag går det nedåt!

(Fast i hasten att vinna guld och ära glömde gruppen att hyra in kanonmat.)
 
Top