Idag har jag spelat...

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
I går spelade Traveller, och tack vare arkeologens högteknologiska skanningsutrustning så har de lyckats hitta fler dolda saker på det gamla fraktskeppet; eller snarare på det gamla örlogsskeppet förklätt till fraktskepp. Dock är mycket av de gamla gömda systemen illa åtgångna av tidens tand, så renoveringarna har dränerat deras tillgångar och det finns mycket kvar att fixa. Men skeppet var från en teknologiskt överlägsen planet, så trots sin ålder är det värt att renovera.

För närvarande försöker de lista ut hur de skall kunna smyga in på en planet som ungefär kan sammanfattas som en kombination av Romarriket och Nordkorea, med förbjudna zoner av dödlig smitta. Eventuellt kan en arkeologisk artefakt de letar efter ha förts till ett berg på planeten många årtusenden sedan.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Nu har jag @entomophobiac och min ickeforumitvän avslutat kampanjen placerad i den lilla orten Ferna, någonstans mitt ute i bergslagens mörka skogar under 1800-talet. Mina förberedelser här var rätt enkla, konflikterna fortsätter på Fernaverket, jag lämnade det helt öppet i vad som skulle ske där. Hur saker spelas ut kommer få avgöra allt. Vad som skedde var jävligt mörkt och eländigt.
- Stämningen piskades upp allt mer och vad Toumi berättade om kvällen då han ställdes ut som ett djur och exempel på en god arbetare får saker att ta eld
- Oscar får sin mor att hitta en häst och vagn att köra honom till prästen i Gunnilbo, några kilometer bort. Utanför kyrkan ser vi Olga och Johanna, plockandes äpplen. Olga är mor till Toumis barn, Johanna hans dotter. Han försöker få hjälp att förstå hur Anna kan leva. Prästen som är relativt ny på orten, en man som stått upp mot orättvisor på orten tidigare, vet inget om Anna, men vet vem Oscar är, och vill be med honom. Oscar vill träffa Anna igen och försöker höra och hitta henne. Han hittar henne sittandes utanför kyrkan, hon säger att han bara kan sluta lyssna på pojken, sluta lyssna på henne, men Oscar verkar inte riktigt förstå. När de kommer åter till Ferna och Oscar är på sitt rum hör han hur upprörda röster nerifrån verket. Något är på gång.
- Arbetarna på verket rör sig mot herrgården, med tillhyggen. De möter förmannen Olaus och Inge och två män till, de försöker lugna folkmassorna men misslyckas. Inge skyndar sig tillbaka mot herrgården, lyckas tillkalla Löjtnant Cronhielm som samlar några av de militärer som han tagit med sig. Olaus själv misslyckas med att ta sig ur vägen, blir misshandlad och försöker fly bort från den ilskna folkmassan. Närmare herrgården möter de Cronhielm och hans soldater. Toumi ser på väg upp sin son Isak utanför smedjan där han är lärling, han tecknar tydligt åt honom att hålla sig ur vägen. Eftersom vi redan haft ett slag som avgjort hur Isak ställer sig till smedens ilska gentemot greven behövs inget nytt slag här, att Toumi tecknar åt honom att hålla sig ur vägen bekräftar bara vad vi redan etablerat.
- Oscar hör tre skott gå av, han snor sin fars gevär, flyr ut från hemmet för att se vad som försiggår och kommer fram till det kaos som utbrutit på platsen. Ytterligare ett skott går av och Inge blir träffad och faller. Oscar ser sin far krypa på marken bakom soldaterna som förgäves försöker hålla tillbaka folkhopen, Oscar höjer geväret och försöker skjuta Sixten som leder arbetarna för att lyckas rädda sin far bort från platsen han är på, han misslyckas med sitt slag och träffar Sixten i axeln, fadern fastnar i tumultet, Toumi sliter geväret ur händerna på Oscar och kastar det åt sidan för att inte själv bli mer av en måltavla. Oscar fastnar själv i folkhopen, tvingas till ett slag för att inte råka riktigt illa ut och lyckas här ta sig bort oskadd. Finner sig sittandes med sin fars livlösa kropp på marken när folkmassan rör sig förbi. I sitt huvud hör han pojkens röst, fnittrandes, ekandes grevens ord om att Oscar bara kommer att ge sin mor och far elände.
- Vid herrgården tvingas militärerna backa rejält och flera skott avlossas igen, och i slutändan landar allt i att militärerna finner sig övermannade, Toumi och Sixten kräver att greven ska tala med dem, Isak kommer och drar i sin fars arm, vill få honom att lämna platsen snabbt. Cronhielm tecknar åt sina mannar att lägga ner vapnen, insisterar att alla skall lämna platsen, inget gott kan komma för någon om de pressar på, han skall föra vidare kraven men det är allt han kan göra.
- I tumultet är har flera arbetare dött, smeden Crona ligger utanför smedjan, ytterligare en av lärlingarna död en bit därifrån, Toumi inser någonstans att han inte har något kvar här, han följer Isak till Olga och Johanna, tar farväl av dem, hämtar mat och kläder i sitt lilla skyffe och lämnar under natten färna
- Toumi några dagar senare, sover på en en höskulle, han har hört hur flera blivit arresterade i Ferna, något samtal verkar det inte blivit, flera efterlysningar, jag vill veta hur det går för Toumi, Ento får två tärningar av mig (varje slag i the pool innebär 1-3 tärningar från SL), han tar själv med sig egenskapen "Aldrig känt sig hemma +1" för ytterligare en, och slänger in ytterligare tre tärningar från sin pool för totalt sex tärningar. En enda etta innebär framgång. Misslyckas och en kort beskrivning av hur han blir arresterad och bortförd....
- Oscar tar sig ut i skogen, söker efter platsen han träffade Anna första gången, lägger sig ner för att sova där. Vaknar, oklart efter hur länge, Anna sitter bredvid honom, stryker hans kind. Oscar vill veta hur han ska få tyst på alla röster, alla som säger saker om vad som är, vad som ska bli. Han vill bli vanlig. Anna upprepar att han måste sluta lyssna. Stänga sina öron. Oscar förstår efter ett tag, försöker skärma av sig, ett sista slag, jag ger honom igen två tärningar, spelaren anser inte att någon egenskap är applicerbar här, och poolen är tom, så totalt två tärningar, inte en enda etta och slaget misslyckas, och han faller ner i galenskap mitt ute i skogen, hörandes pojkens och Annas röst talandes om vad han borde och inte borde göra, det är det sista vi ser av Oscar...

Fantastisk resa, hemskt hemskt slut!
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Igår startade vi upp Starfinder igen. Vi hade tidigare kört en kampanj som tog oss från lvl 1 till 13. Nu skall vu fortsätta upp mot 20.

Vi fick en liten recap, för det var länge sedan vi körde Starfinder först. Vi kraschade på en isplanet efter att vi försökt fly in i Ther Drift, från en enorm explosion stor nog för att förinta allt i sin närhet. Det gick sådär, och vårt rymdskepp var skrot. Så vi behövde snabbt försöka hitta något ställe som var säkert. Sprang på en annan person (ny spelare => ny karaktär. En anna spelare hade slarvat bort sin karaktär så han ägnade kvällen åt att göra en ny) som också hade kraschat där, då delar av hans skepp också slitits sönder, och han lyckats komma ner i en droppod. Vi bestämde oss för att göra gemensam sak Vi hittade resterna ett kraschat fångskepp från en ondskefull ras med människor. Den killen vi mötte försäkrade att han inte kände igen det där fångskeppet. Var uppenbart att han ljög, men vi brydde oss inte om det. Inne i skepept blev vi attackerade av ett par vaktrobotar. Vi gjorde processen kort med dem, och lyckades få tag i ett par Aeon-stones som gjorde att vi kunde negerea behov av mat och dryck. Gjorde överlevnads-situationen lite lättare.

Sedan hittade vi ett översnöat skepp av en sort som inte tillverkats på 150 år. När vi tog oss in i det, så blev vi anfalla av 4 styck humanoida drakvarelser som var large. Vi kunde ta ut dem, och sedan när vi öppnade ett par dörrar mötte vi en huge frostdragon. Vi besegrade den. Vi har nu ett skepp så vi kan ta oss från planeten.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
I förrgår fortsatte vi att spela Star Wars: Edge of the Empire.

Vi fick ett erbjudande vi inte kunde säga nej till och flög därför till rymdstationen The Wheel (försök till att sjunga "Nu är det jul igen" på den lokala cantinan och att fråga var närmaste Jula ligger, tystades dock ner av spelledaren). Där träffade vi en halvskum företagsledare som nyss hade fått reda på var skattskeppet Sa Nalaor störtade under slutet av Clone Wars för cirka tjugo år sedan. Uppdraget verkar enkelt, flyg till den planeten, hämta den värdefulla lasten och för den till hans gömställe på Raxus Prime. Vad kan gå fel, liksom?

Vi var tvungna att invänta leveransen av en viss droid som tydligen var viktig för uppdraget (jag är osäker på om någon av oss fattade varför), så spelledaren antydde att vi borde söka information om planeten där skeppet kraschat. Det tyckte vi dock var en jättedum idé, eftersom det stod klart att det fanns rivaliserande skattsökare som absolut inte borde få reda på vår enda fördel - vilken planet som skeppet fanns på. Så det gjorde vi inte.

Sedan antydde spelledaren att vi kanske borde köpa utrustning som kunde hjälpa oss att ta hand om eventuella överlevande. Inte heller detta tände vi på. Om någon hade överlevt tjugo år på planeten, var det lite svårt att föreställa sig vad de var i kritiskt behov av när vi hittar dem. Rena strumpor?

Så i slutändan satte vi oss ner och inväntade leverans av den mystiska droiden så att vi kunde åka iväg. Och där slutade vi för kvällen.

Det kändes som att vi missade något viktigt i den här delen av äventyret, men vi kunde inte riktigt förstå vad vi förväntades göra mer.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
I förrgår fortsatte vi att spela Star Wars: Edge of the Empire.

Vi fick ett erbjudande vi inte kunde säga nej till och flög därför till rymdstationen The Wheel (försök till att sjunga "Nu är det jul igen" på den lokala cantinan och att fråga var närmaste Jula ligger, tystades dock ner av spelledaren). Där träffade vi en halvskum företagsledare som nyss hade fått reda på var skattskeppet Sa Nalaor störtade under slutet av Clone Wars för cirka tjugo år sedan. Uppdraget verkar enkelt, flyg till den planeten, hämta den värdefulla lasten och för den till hans gömställe på Raxus Prime. Vad kan gå fel, liksom?

Vi var tvungna att invänta leveransen av en viss droid som tydligen var viktig för uppdraget (jag är osäker på om någon av oss fattade varför), så spelledaren antydde att vi borde söka information om planeten där skeppet kraschat. Det tyckte vi dock var en jättedum idé, eftersom det stod klart att det fanns rivaliserande skattsökare som absolut inte borde få reda på vår enda fördel - vilken planet som skeppet fanns på. Så det gjorde vi inte.

Sedan antydde spelledaren att vi kanske borde köpa utrustning som kunde hjälpa oss att ta hand om eventuella överlevande. Inte heller detta tände vi på. Om någon hade överlevt tjugo år på planeten, var det lite svårt att föreställa sig vad de var i kritiskt behov av när vi hittar dem. Rena strumpor?

Så i slutändan satte vi oss ner och inväntade leverans av den mystiska droiden så att vi kunde åka iväg. Och där slutade vi för kvällen.

Det kändes som att vi missade något viktigt i den här delen av äventyret, men vi kunde inte riktigt förstå vad vi förväntades göra mer.
Är det ett köpe-äventyr? Det låter väldigt likt ett sådant som jag har spelat i alla fall.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Igår spelade en av mina speltestargrupper vidare på äventyret I Spindeldrottningens Nät. Förra gången hade de fått reda på att en grupp jättespindlar stulit en dvärgisk lertavla och nu var rollpersonerna efter dem. Första anhalten var timmerbyn Bruset där de fick reda på att spindlarna sprungit rätt genom byn och troligen tagit sig till Sertens hov, en olycksvarslande plats som byborna själva undvikt i nästan all tid. Det sporrade såklart bara på rollpersonerna som tog sig dit och blev påhoppade av två jättespindlar. Med osedvanlig effektivitet och tur kunde de nedgöra dem och konstatera att det satt ett stort tunnelformat nät i gläntan som utgör "hovet". När de gått genom tunneln befann de sig någon helt annanstans. Från lummiga ekskogar till en skum tallskog och från varm sommar till lätt kylig sådan. Inte långt därifrån fann man en rad med ristade stenar vid kanten av en djup ravin. Ristningarna var komplicerade mönster i mönster med de minsta beståndsdelarna kanske någon slags text. Man klättrade ner i ravinen och hittade åtminstone två grottöppningar, hål i ravinens mitt och man undersökte bägge en bit ner och valde till slut att ta den där de medhavda repen var tillräckliga för att fira ner sig till någorlunda plan mark.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,581
Location
Göteborg
Ikväll avslutade vi en liten minikampanj med det utomordentligt charmiga spelet Nightcrawlers.

Året är 1990 och platsen är nordvästra USA. Spelarna utgör det up-and-coming grungebandet Young Lansing som försöker lösa diverse mystiska händelser och försöka hinna i tid till soundcheck.

Ikväll fick vi upplösningen på den tre sessioner långa (korta) kampanjen! Battle of The Bands på taket av en skyskrapa i Seattle där bland andra Nirvana och Alice in Chains deltog, samt ett gäng påhittade band.

Spelarna hann bland annat med att:

- Med hjälp av en voodooprästinna skapa voodoodockor som kunde hjälpa dem under deras battles.
- Jamma med Nirvana på deras hotellrum.
- Introducera synthar på Smells like Teen Spirit.
- Hjälpa farao Ramses II att besätta Kurt Cobains kropp.
- Bildgoogla Alice in Chains för att se vem som ser lättast ut att vinna över i en fistfight.
- Gruppens varulv valde att inte följa med den ylande flocken som kallade utan valde sin nya familj Young Lansing.
- Mind-controlla gästdomaren Malcolm-Jamal Warner (Theo Huxtable).
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Igår spellede jag Shadowrun och äventyret Peacekeeper från Native American Nations Volume One. Det som beskrivs här inkluderar de tidigare två spelmötena för kontextens skull. Rollpersonerna är anlitade för att få tag på en schaman vid namn Jesse John. De lämnade Seattle och korsade gränsen till Salish-Sidhe och utövade våld mot tjänstemännen där innan de fortsatte resan mot Las Vegas i Ute. De utövade en hel del dödligt våld mot några andra motorister på vägen dit som turister ofta gör. Väl i Vegas så fick de reda på att herr John höll audiens i hotellet Kokomo men innan de kom till hotellet så blev det en omgång dödligt våld mot någon slags militärstyrka i vad som visade sig vara ett missförstånd. Väl på hotellet fann de några ledtrådar och några av Johns folk som de kidnappade och mest fick dumheter ur. Genom astralt spionage fick de reda på att John fanns på det flashiga hotellet New Luxor som de själva tog in på. På Kokomo hade de hittat ett chip så de köpte en dator för att se vad det innehöll. Det verkade vara ett program för att skylla ett datorintrång i nationen Pueblos statliga nät av nationen Shioux specialstyrka Wildcats. Gruppen investerade lite tid i att hyra en dator, skaffa program och ska istället plantera en kopia av programmet där man bytt ut Wildcats mot Jesse John. Härnäst väntar en injackning i matrisen för att plantera "beviset".
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Först spelade vi färdigt vårt äventyr i Lamentations of the Flame Princess. och sedan körde vi lite Tianxia: Blood, Jade & Silk.

I Lamentations, så hittade vi en väg ut ur labyrinten, men vi ville hitta mer skatter. Det var dumt. En person dog av att ha läs en bok om dödliga gifter. Boken var giftig... En annan person bestämde sig för att summonera en varelse som kanske skulle kunna väcka personen till liv. Det var ännu dummare. Det kom en monstruös varelse utan krafter, och som inte kunde existera i vårt universum. Blev en explosion som gjorde att allas själar hamnade i andra personers kroppar och vi blev all chaotic... Så vi kom ut ur labyrinten, men inte som oss själva. en av rollpersonerna valde att att döda den person som hade lejt oss från första början, och stjäla hans pengar. Dags att lämna England. Vi lär nog inte spela mer med de karaktärerna... ;)

I Tianxia, så avslutade vi en strid som vi var mitt inne i. Bakgrund: En av karaktärerna var egentligen den som skulle varit Kejsare i White Tiger, men han hade stuckit för 50 år sedan och lämnat över allt till sin yngre bror. Vi hade i alla fall kommit till huvudstaden, där han sökt upp sin bror för att meddela en del info vi kommit över. Så det hade varit ett stort krigsråd där bara de mest högadliga av karaktärerna fick vara med. Då hade massa tjänare visat sig vara lönnmördare som attackerat kejsaren. Bland annat med en hel del granater. Så vi andra kom springande. även massa soldater kom springande. Efter en del strider kunde vi besegra lönnmördarna, och även "förhöra" 2 av dem. En av karaktärerna var en magistrat, så det var liksom hennes jobb att med alla medel få fram en acceptabel sanning. Kejsaren hade blivit väldigt skadad, så hans bor fick tillfälligt ta över, och han var INTE glad över detta. Vi fick även reda på att lönnmördarna hade fått hjälp av en ädling som var den egentliga rättmätiga kejsaren (rollpersonens far hade röjt undan farfadern(?) till den här ädlingen)
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Våra huvudkampanjer (Väsen och friforms-scifi) har paus, så därför drog vi igår igång Apocalypse world med mig som MC. Ingen i gruppen har spelat AW eller PbtA tidigare eftersom vi missade tåget genom att bara spelade friformsgrejor 2008-2019, så det känns kul att prova. Rollpersonerna är:

Ikea - en hardholder som har ett stort fort märkt med sitt namn.
Tingeling - en savvyhead som håller till i ett skrotupplag bredvid fortets marknad. Kände Ikea innan hen vann sin roll som hardholder och hjälpte henom att fuska till sig titeln när hen vann den i en duell i fortets gladiatorarena.
Broder Vråk - en hocus som har en kult bestående av fattiga krakar. Han har länge försökt rekrytera den mycket motsträviga Tingeling till sin följarskara, och har sett den hemliga mjuka sida som Ikea till varje pris behöver hålla dold för sina följare. Är vid fortet på nåder, efter att tidigare ha dragit med en av Ikeas närmaste män i sin kult.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Idag spelade en av mina speltestgrupper tredje delen av äventyret I spindeldrottningens nät där fokus blev på grottklättring och spindelstrider. I de två striderna så åkte en person ner i varje vilket känns lagom för ett old school-äventyr. Efter spelmötet har jag funderat lite kring grottans layout då den kanske kräver för mycket klättrande i nuvarande utseende, ett moment som involverar bara tjuvens förmåga i detta regelsystem. Jag ska se vad känslan blir för andra gruppen när de kommer hit.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Gjorde rollpersoner till Mysterium (mitt weird fiction-spel, work in progress) och började spela äventyret Hidden Masters. RP är en brokig skara:
  • Derek James - Ung svart ambulansförare från San Fransisco, lite feminin, gillar att dansa och festa.
  • Wilford Boyd - Bodybuilder från Montana som försöker komma sig upp och etablera sig som professionellt tävlande.
  • Theodore McCann - Äldre brittisk man, boende i Maine, författare och paranormal utredare.
  • Courtney Warren - Arbetslös tonårsmamma från Alabama, hennes dotter omhändertagen och fosterhemsplacerad hos hennes mor.
  • Brittany Stone - Medelålders fd sjuksköterska från Atlanta. Sagts upp från jobbet pga oegentligheter, försörjer sig på diverse affärer, fiffel och lurendrejerier på internet.
Spelpass 1: Rollpersonerna vaknar på sjukhus i Los Angeles. Det är nu september 2022, men deras senaste minnen är från augusti 2019. De får veta att de alla fem (ingen av dem kan minnas att de någonsin träffats) ska ha fallit ihop medvetslösa inne på en närbutik. Bland deras fåtaliga tillhörigheter finns ett säkerhetskort (med en adress skriven på), en mobiltelefon, en bilnyckel (med registreringsnummer), ett kuvert med $302, samt en flyer från någon slags organisation (The Institute for Scientific Illuminism). Efter att ha schappat från sjukhuset för att undvika frågan om betalning tar man en taxi till butiken. På parkeringen utanför finns en sliten gammal bil som nyckeln passar till. Flickan bakom disken i butiken berättar om händelsen och säger att hon tyckte sig se en kvinna med långt blont hår lämna platsen just efter att rollpersonerna kollapsat.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Idag körde andra speltestgruppen och kom ikapp den andra gruppen så de var i princip dubbelt så effektiva. Det är definitivt för mycket klättrande i äventyret så kartan ska designas om. Den har gruppen som också har en av varje klass gick det sämre för i striderna så jag ska kolla lite på statistiken och se hur normalt resultatet var. Motståndet är matchat mot det i vallgravsfästet i början av Temple of Elemental Evil.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Vi testade Quickstart-reglerna för Urban Shadows (2e?). 4 spelare.
Systemet (PbtA) kändes milt sagt ovant, då vi aldrig kört det tidigare. Så vi gjorde nog en hel del fel. Men det var därför vi testade.

Vi hade följande karaktärer.
* En Veteran, som hade jobbat för någon form av "säkerhetsföretag". Inte helt lagliga saker.
* En Spectre. Visade sig vara veteranens kusin. Hon hade varit fotomodell och blivit mördad i duschen.
* En Wizard, som drev en food truck.
* En The Sworn. (Min karaktär). Hon jobbade för en hemlig kabal av gamla immortals, liksom hennes familj gjort länge. Jag fixar på mer eller mindre laglig väg tillbaka artefakter och ockulta böcker etc åt dem, men vet inte vad de vill förutom att samla på sig makt, och jag vet inte ens vilka de är (eller om de ens är mänskliga).

Jag letade efter en försvunnen kusin, och även en kompis som tidigare blivit inplockad av en vampyrsnut i samband med en demonstartion. Veteranen blev kontaktad av sin gamla chef som ville ha hans hjälp att hitta ett gäng vampyrer som dödat och ätit upp ett gäng av hans agenter. Vi hittade 2 ställen där vampyrerna slagit till, och det var slafsigt med blod över allt. Dock börjar vi fundera på om de verkligen är vampyrer, eller om de är varulvar. Visade sig att min försvunna kompis hade varit en av agenterna som jobbat för samma företag som Veteranen, och hon hade blivit anfallen hemma av vampyrerna, men kommit undan.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Gräsänkling idag och nioåringen ville spela rollspel för första gången sedan i februari. Det blev Sagospelet äventyr plus Skelettbyns hemlighet, något moddat. Utforskande och player skill. Barnet gick igenom alla rum, undvek eller besegrade alla fiender utan att använda vapen, och löste alla problem med klur och kreativitet. Magiskt.

Senaste gången jag spelade Skelettbyn var nog 1985.
 
Top