Idag har jag spelat...

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
I fredags och igår körde mina grupper klart mitt äventyr och jag har nu en massa bra material när jag ska konstruera en ny version av äventyret. Som ett resultat av speltestandet så kommer kartorna att innehålla mer varierade miljöer, mer varierade sätt att ta sig fram i miljön de föreställer och ha en lämpligare mängd av samma typ av strapats. Äventyret kommer få mer variation i de fiender man kan möta och de olika potentiella sluten på den farliga delen av äventyren få en bättre struktur.

Jag tror det här experimentet också lett till att jag kommer kunna göra bättre äventyr och kampanjer överlag, nu när spelarna satt ord på saker vi kanske inte pratat om på samma sätt tidigare.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Electric Bastionland med två spelare, en "Expelled Lamplighter" och en "Investment Centurion" begav sig ut på äventyr för att bli av med lite av sina skulder. De tog uppdrag åt en direktörs dotter och följande var inledningen som spelarna fick ta del av:

Miss Grievens, dotter till den kända estradören, poeten och direktören Grievens har fått upp ögonen för en av sin fars diktsamlingar. Verket i sig har föga värde för allmänheten ur ett rent poetiskt perspektiv då den saknar såväl rim, vers som känsla för målande skildringar och samtidigt är det just detta som gjort verket så värdefullt. Aldrig förr har en människa lyckats författa ett sådan kakafoni av illa sittande ord som tillsammans mynnar ut i ett verk som när det är färdigläst lämnar läsaren med en känsla av eufori att plågan äntligen är över. Njutning har blivit en lyxvara och även om verket medför mycket smärta så ingjuter det en gudomlig njutning hos den som orkar genomlida dess brokiga verser, något som Miss Grievens är väl medveten om. Hon har därför anlitat er att hitta hennes fars verk så att hon, med mycket vax i öronen, kan läsa sin fars samlade dikter för societeten för en ansenlig summa pengar där ni självfallet blivit lovade hela 2000 nya pund som kommer investeras för att sanera en del av er skuld till The people's Paperworks.

Det jag uppskattar med Electric Bastionland är förmodligen hur snabbt det går att slå ihop något, hur förskräckligt surrealistisk jag får möjlighet att vara som spelledare och hur perfekt det är att stoppa in när du behöver något som varar ett spelmöte.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Spelpass 2 av Mysterium: Hidden Masters. RP undersöker en lagerlokal där de finner en märklig maskin (till synes byggd av diverse elektronikskrot) ansluten till den blottlagda hjärnan på en (numera död) man. De lägger också märke till att en kvinna på mc verkar förfölja dem, men lyckas lura henne in i ett bakhåll och konfrontera henne. Hon förklarar att rp varit under kontroll av en grupp som använt dem för att angripa den organisation hon arbetar för. Efter att hennes grupp befriat rp från denna tankekontroll fick hon uppgiften att bevaka dem för att se om de riskerade återgå till sina tidigare herrar. Hon lämnar dem med ett löfte om att försöka ordna ett möte med hennes överordnade.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Efter ett par veckors (ofrivilligt) uppehåll fortsatte vi idag med Sirenens klagan. Våra hjältar kom till Sidon och undersökte profetian, det verkar vara Titaner och Sirener iblandade (inte så överraskande kanske). Alla möjliga verkar var ute efter kvinna Oera som vi räddade från banditer, hmm intrigen tätnar.

Än så länge flyter reglerna på bra måste jag säga, känns mer som gamla Drakar och Demoner än något annat spel vi kört, kombinationen av nostalgi och Kopparhav gör en glad.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
1663835669954.png

Igår speltestade vi Bargains & Bloodshed. Jag, @Christoffer, och vår kära icke-forumitiska Discordvapendragare som vi kan kalla Spelare #2.

Det blev en blodig historia, där adelskvinnan Cardidna som rymt från ett arrangerat bröllop i riddarromantiska men slavberoende Avalon gömt sig tillsammans med den pestsmittade Chent, som i sin tur (tror vi) jobbade för den onda trollkarlen Thoron Raam. Cardidnas tilltänkta make, Lord Ruric of Avalon, är i maskopi med denna Thoron Raam, som söker efter offer till en (sannolikt) otrevlig och ogemytlig ritual, och har ingått ett samarbete med Ruric som kommer förse trollkarlen med slavar.

Ombord på den flodbåt som skall frakta slavarna till det närliggande och välbekrigade Breton (jag erkänner viss idétorka kring namnen igår) befinner sig Chent och Cardidna, fast beslutna om blodig hämnd. Eller vi kanske skall kalla det en skilsmässoförebyggande intervention?

Lång historia kort så blir Ruric faktiskt ihjälbiten av Chent, innan en strid mot Thoron Raam klipps kort av att någon tänder eld på båten och båda våra hjältar lämnar den genom att hoppa ut i floden.

Högt tempo. Ösigt. Blev bara en scen (eller ett "scenario" i B&Bs kommande kampanjlingo), men att skapa karaktärer, setting, och spela tog sammanlagt ungefär en timme.

Roligt, helt enkelt! Kom också en del riktigt värdefull feedback, som så ofta är behövlig för att utvärdera varför vissa val gjorts och andra inte gjorts.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Igår spelade min lokala grupp Svärd & Svartkonst. Det var tionde tillfället då en brokig skara äventyrare tog sig an Naram Akaris ruiner i den pseudo-Sydamerikanska djungeln. Denna gång var gruppen synnerligen framgångsrik. De lyckades döda apdrottningen och hennes harem och ta nästan allt värdefullt i tronsalen. Sedan gjorde de en listig plan för att roffa åt sig värdesakerna i trädrummet i underjorden. Ett våldsamt spelmöte men ingen rollperson dog och barbaren Mogh fick gå upp i rang. Nästa gång gissar jag att äventyrarna kommer att göra ett nytt försök med den nedre nivån i underjorden. Blir intressant att se vad de då har för taktik. Förra gången föll krigaren Moerte offer för en jätteamöba. Tjuven Puka kom heller aldrig tillbaka. Ingen vet varför.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Vi spelade Star Wars: Edge of the Empire igen förra torsdagen. Vi skall ju ge oss ut på skattjakt efter en försvunnen fregatt och spelledaren tryckte på att vi borde söka mer information innan vi ger oss av. Men eftersom det tydligt hintats om att det finns både imperiespioner och konkurrerande skattjägare som kan tänkas hålla koll på våra förehavanden, ville vi inte avslöja något genom öppna sökningar ("Aha, de sökte efter info om den planeten. Då åker vi dit också!").

Så, eftersom spelet sägs vara ett narrativt spel (finns åtminstone lite verktyg för det), försökte jag sätta en scen där vi kunde söka information utan att avslöja oss. Det tog ett tag att få gänget av gamla D&D-spelare att lyssna på det greppet, men till sist fick vi spela ut den. Så vår Explorer/Fringer frågade runt med Streetwise och lyckades lokalisera ett hackerkollektiv som höll till i ett rum innanför en gammal spelhall (Arcade Hall). Tärningsresultatet gav dock en del threats, så jag förslog att hackarna hade fått ett tips om att imperieagenter letade efter deras lya och att de var på helspänn och extremt misstänksamma mot främlingar. Så vår Colonist/Politico fick slå Charm med lite otäcka Setback Dice. Men det var inget problem för henne - silvertungan fick arbeta och hackarna föll snabbt till föga. Så vi fick låna en terminal, som på bästa film-manér, var kopplad via sjuttioelva olika servrar över hela rymdstationen (alla med helt omöjliga IP-adresser, givetvis) och därmed var närmast omöjlig att spåra. Nu kunde vår droid (jag) söka rätt på den information vi behövde och vi kunde återvända till skeppet.

Men innan vi kunde lyfta skulle det levereras en Protocol Droid till oss som vi behövde på destinationen. Och givetvis dyker den inte upp på utsatt tid. Vi ger oss ut och letar runt i rymdhamnen och får syn på två medvetslösa vakter och fem Rodians som lastar upp "vår" droid på en gravsläde och kör iväg. Spelledaren ber oss slå initiativ och vi vinner de tre första initiativplatserna (man slår inte för sitt eget initiativ i det här spelet, utan vem som helst i gruppen kan ta de platser som gruppen vinner). Tydligen är det så mycket folk ute och rör på sig att släden har svårt att få upp farten, så vi kan lätt springa (gå?) ikapp den. Först rusar vår Hired Gun/Bodyguard fram till slädens förarplats och försöker nita föraren. Missar. Sedan springer vår Smuggler/Gunslinger framåt, kolliderar med en förbipasserande, sliter upp sin blaster och sätter ett skott i en av tjuvarna. Så är det vår Explorer/Fringer som tar sig fram till släden och vill försöka slita ut föraren från sin plats i bästa Indiana Jones-stil. Det uppstår en diskussion om hur man skulle kunna uppnå detta i regelsystemet och spelledaren bedömer att det inte går. Vilket jag i efterhand insett inte riktigt stämmer. Man behöver bara lite kreativ med hur man tolkar tärningsresultat i systemet.

I vilket fall tog speltiden slut här och vi får fortsätta kampen nästa vecka.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Igår letade sig folkets utsända vidare genom zonen (f.d. Malmö) och kom över bensin och en signalpistol efter en desperat fajt med en hoper ruinspindlar. Ska de återvända till sin fluoroscent orange livbåt och ta med sig dessa fynd till Arken, eller ska de våga sig djupare in i zonen? Ska de våga äta de muterade krusbären på busken de fick av forn-automatonen på larvfötter?

Och i förrgår letade sig några kufar in i ett ondskefullt citadells underjordiska tunnlar, och återbördade en telepatisk tomte till sina bröder. Varje gång jag spelar Into the odd blir jag överraskad över hur mycket jag gillar det, med sina udda regler - tack till @bortom12e som arrade!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Spelmöte i Fienden ibland oss ikväll. Spontaninfiltrerade skummisens hus medan han skulle ha fest. Och med fest menar jag såklart orgieritual med sin sexkult, precis som vi misstänkte!

Hade allvarligt lite förhöjd puls här och där.

Nästa gång börjar vi nog med att rulla initiativ, efter att den blyga pigan börjat klösa av sig ansiktet... ^^
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Sedan ett tag tillbaks, 3 år sedan så spelar jag en 3.5-kampanj i en egenskapad värld som invaderats av varelser vars blotta närvaro förändrar och muterar all materia de kommer i kontakt med. Denna farsot är lyckligtvis förhindrad från att förstöra världen genom en magisk mur (kupol) runt det drabbade området. Rollpersonerna är lyckligtvis fångade innanför muren så det kan fritt ge sig in i övergivna områden och plundra försvarslösa städer på sina skatter. Just nu har de dock valt att ge sig in i Edemirs labyrint, en magisk labyrint skapad för att avgöra om man är värdig att leda Edemirs bästis forna land. Den är fylld med vad Edemir tyckte att en ledare ska kunna. Den är inte en konventionell labyrint med stengångar utan fungerar som en egen värld där en "gång" kan vara en hel dal. Det finns minst två våningar och den de är på nu, den översta går på temat De 4 årstiderna och de har just kommit över från vår till sommar.

De har just nu kommit fram till en sjö eller ett hav där en svart fyr och några andra landmärken finns. En röd borg, ett blått, ett gult och ett vitt torn samt en grönskande ö. På den grönskande ön fanns ett kranhjul som efter lite trampade fick växtligheten på ön att lysa. De har förstått att de måste få landmärkena att lysa men inte listat ut hur. De kan släcka grönskan genom att vrida en sektion i fyren. Varje landmärke har olika utmaningar förutom tändningsmekanismen. De har fastnat och vi får se om en veckas fritid klarar upp det, om min påminnelse om detaljer de kan ha glömt gör det, eller om de får lämna platsen och ta sig till nåt annat ställe i labyrinten där de inte varit så länge.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Idag har vi påbörjat Catch of the day, ett nytt mysterium till Monster of the Week. 12-åringen var med ett tag och spelade ett spöke (The Monstrous).
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
2019 påbörjade jag spelledandet av ett Mage the Ascension-äventyr som avslutades ikväll efter 6 spelmöten. Av en olycklig händelse hade alla rollpersoner vaknat upp (fått magiska krafter) samtidigt med en slp och en demon. Med det hade demonen kunna knyta sig till varje rollperson och för att kapa de banden skulle de förlora olika viktiga saker som familjen, sin magi, sin enda vän och så. I slutändan kunde de vända på det och knyta demonen till ett annat plan genom att offra något som var viktigt för dem, men som var deras egna val.

Vi spelar på tid då vi har en pendlare och för mycket tid spenderades på att återförstå krafter och sådant så slutkonfrontationen blev för kort för min smak, men när de insåg vad de var tvungna att offra för att bli av med demonen så verkade jag ha träffat rätt för spelarna och rollpersonerna av spelarnas reaktioner att döma.

Mage är ett av rollspelen jag har där jag inte tycker att grundboken ger en tillräckligt bra fingervisning hur äventyr i det ska vara, ett av få sådana upplever jag. Däremot så gillar jag modern ockult miljö så när jag blir klart med en idé för en kampanj i sådan miljö så har Mage gett en bunt inspiration.

Äventyret ska nu renskrivas och illustreras för publicering på Loke's Library nån gång men kommer nog vara skrivet som ett komplett spel plus äventyr i ett då det inte följer Mages etablerade universum helt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Mage är ett av rollspelen jag har där jag inte tycker att grundboken ger en tillräckligt bra fingervisning hur äventyr i det ska vara
Medhåll. Spelvärdens metafysik inbjuder till många olika kampanjupplägg, men publikationerna ger ingen konkret hjälp att förverkliga dem.
Jag har bara spelat i en (tyvärr oavslutad) kampanj där SL gjorde ett hästjobb med att skapa tematiskt konsekventa äventyr. Själv kommer jag nog aldrig att orka skapa något sådant... :cry:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Har nu spelat klart boot camp-delen av Starship Troopers, och nästa gång hade det varit dags för skarpt uppdrag om det inte var fred i galaxen.

Träningen när de började leka med sina Power Suits ledde faktiskt till en olycka (tre slag mot Athletics: 1, 1, 2 ...) och permanenta skador när en av rekryterna bodyslammar en stenmesa med bröstkorgen. Dock är det två andra rekryter som kommer till undsättning och löser det hela nästan omgående med att stabilisera densamme. Det resulterade däremot i permanenta ärr, som ger +1 Prestige för dem som bryr sig om våldsamheter när de syns. Så antagligen kommer denna 18-åring i framtiden tuppa runt med bar överkropp på basen.

Oroshärden på Pluto, där det upptäckts vad som antas vara en lokal utomjordisk livsform, har samtidigt stoppats i sin linda av Mobile Infantry. Livsformen har utplånats och allt är nu lugnt igen. Det är mitten på december, 2319, och nästa spelsession kommer rollpersonerna mönstra på sitt rymdskepp och lära känna flottisterna som kommer köra deras pluton dit Federationen behöver den.
 
Top