Idag har jag spelat...

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Igår mer Runequest. Altari och Yalger fortsätter sin färd upp i berget mot Tzamb. I slutet av förra spelmötet överföll två en människa och två broos, efter striden visar sig att människans namn är Trzrina, svårt skadad med ett ben söndertrasat av Yalgers spjut, får de honom att tala och får reda på att ett anfall mot Björnfoten är att vänta inom en snar framtid. De lämnar honom att förblöda eller frysa ihjäl i snön och fortsätter österut mot Tzamb.

I början av detta spelmöte upptäcker att de förföljs av en grupp Elnos från Björnfoten, bärandes kvarlevorna av trollet Kzog i ett flertal säckar som de vill återlämna till Tzamb. En av dem är Hurcha, elnon Altari räddade undan stormtjurarna. Altari säger åt dem att skynda sig i förväg så inte de två stormtjurarna som de slagit följe med skall upptäcka dem. På vägen dit stöter sällskapet åter igen på spår av björn som verkar ha rört sig åt samma håll som de själva. De når fram till Tzamb på kvällen dagen efter. Två broohuvuden sitter spetsade på pålar nedanför branten upp till Tzamb, blod och spår i snön avslöjar tecknen på en omfattande strid ägt rum här nyligen. De finner ett trollsamhälle slaget i spillror, och det ser ut som att de gör sig redo att lämna platsen och sina döda. De blir mottagna av trollmodern Ziggak, hon berättar att de för två dagar sedan anfölls av fem Broos och ett tjugotal människor. Upprört förklarar hon att det är nog nu, deras roll som väktare för passet är över, de ämnar lämna platsen snarast för att färdas till Dagori Inkarth, kan inte Björnfoten leva upp till sin del av avtalet anser de att skulden är betald och deras avtal upplöst. Det är också uppenbart att trollmodern ljuger om varifrån anfallet kommit.

Vi avslutar spelmötet när Altari och Yalger, var och en på sitt håll, får klart att det råder någon form av tabu att samtala om och färdas österut längre än Tzamb. Altari har letat rätt på Hurcha och får av honom reda på att trollen i Tzamb levt här för att vakta passet och inte låta något passera österifrån. Yalger som talar med Jenia, kvinnan han är förälskad i (eller hur en tonåring i Glorantha nu skulle förklara de känslor Yalger har) och som under förra spelmötet gav honom en (hans första?) kyss avslöjar att hennes syster Valnias make Yalarni härstammade österifrån. Han berättade för dem båda, natten när hans och Valnias son Pawka föddes, att han inte var född i Balazar som han tidigare hävdat utan från österifrån, mer än så sa han aldrig till Jenia och hon talade inte om det för någon.

Vi bröt här, precis innan Yalger och Altari möts upp på nytt för att bestämma vad de ska göra och ta sig till. Utforska österut? Bege sig åter till Björnfoten för att varna dem för ett stundande anfall?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Mutant Elysium i går. Ett fruktansvärt blodbad på teater Imperator där rättskipparna misslyckades att förhindra ett dåd. Dubbelagenten Efraim Morgonstjärna dömdes till en veckas straffarbete i Djupet. Stora demonstrationer där enklavens arbetare kräver att få lämna enklaven och bege sig upp till ytan som de hävdar är beboelig. Nu råkar rättskippare Bolinda Skarprättare veta att det faktiskt stämmer men hur skulle det gå med Ätternas makt om alla bara gick upp till ytan hur som helst?
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Igårkväll spelade vi Twilight 2000 för andra kvällen. Gruppen befinner sig i en gård i skogarna norr om Örebro där nån sorts stödjepunkt upprättats. Spelkvällen spenderades med att evakuera sårade soldater vid Köping. I min värld efter ett sovjetiskt försök att ta en bro över Mälaren. Min karaktär, en motorkunnig yngling, vägrade acceptera sjukvårdarens triagering där en soldat skulle lämnas utan vård pga. ohjälpliga skador. De snodde då en bil och körde honom till lasarettet i Karlskoga istället. Under en jakttur ser de sen ett störtande Migplan. Kvällen avslutades med att de letar piloten...
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Aquelarre: Ett par anländer till klostret i galopp; en underskön (och höggravid) dam tillsammans med en lika vacker man (tillhörande samma riddarorden som de döda soldaterna vid den plundrade vagnen). Han heter Jesus och hon Magdalena (!). Hennes värkar har startat till följd av den hårda ritten. Hon säger något om att hennes barn är frukten av den mest förbjudna kärleken, en förening som kan skaka både himmelen och helvetet. Under tiden Ramona hjälper damen att föda invaderar demoner och djävlar. Kort därefter kommer en samling överjordiskt vackra krigare, till synes änglar. Alla verkar vara ute efter spädbarnet. De båda föräldrarna drar vapen och lämnar flickan i Ramonas händer med en bön om att föra henne i säkerhet. Medan striden rasar i klostret flyr vi ut i natten.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
334
Location
Fruängen
Lite tidigare än idag, men den här veckan iaf....
Jag har spelett en första session av "Spindelkonungens pyramid" med lite lätt moddat DoD -84 som regelverk.
Min tanke var att min lilla grupp skulle få uppleva det som var min första kontakt med ett rollspel...när jag var 9, våren -83 (fast då var det blå lådan och den versionen av Spindelkonungen)..
Jag har inte spelett eller ens läst den modulen sen mitten av 80-talet. Klychigt: ja, ologiskt:ja.... roligt: JA
Jag förvarnade gruppen på de två förstnämnda och alla var med på "just roll with it" :)

En annan sak som slår en när man läser/leder det som vuxen....det blir uppenbart att författaren (som går under annat efternamn idag) haft lite roligt för sig själv när det skrevs. Det är en hel del "roligheter" som troligen flög över huvudet på de flesta 9-14 åringar på tiden det begav sig ;)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Igår spelade vi det 21:a gemensamma passet i Svenska kulter-rollspelet. Rollpersonerna återsamlades efter en natt som var extremt tuff för en av dem, ganska jobbig för en, och en trevlig fikastund för den tredje.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
I torsdags utgick ordinarie spelpass varpå vi körde session #2 av Tomb of Annihilation. Det blev den första expeditionen ut i Chults jungler, på kanot längs med floden Tiryki. I slutet på sessionen nådde äventyrarna
ruinen "firefinger". En hög stenpelare krönt av en urgammal fyr.

Två hela sessioner av ett DnD-äventyr och inte en enda strid. Men, det blir nog andra bullar nästa gång.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
I torsdags utgick ordinarie spelpass varpå vi körde session #2 av Tomb of Annihilation. Det blev den första expeditionen ut i Chults jungler, på kanot längs med floden Tiryki. I slutet på sessionen nådde äventyrarna
ruinen "firefinger". En hög stenpelare krönt av en urgammal fyr.

Två hela sessioner av ett DnD-äventyr och inte en enda strid. Men, det blir nog andra bullar nästa gång.
ToA är ett av mina fovvo-5e-äventyr, kul att läsa om det så här.

Och, ja, ToA känns som mycket strid.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Igår spelade vi första delen i Av Blod Komna (Del 3 i Sylfens Vrede) till Eon 3. Gruppen fick veta att de skulle resa till en plats, efter tre dagars resa slumpar de fram 6 björnar som anfaller dem, och misslan i gruppen blev dödad, så spelaren fick göra en ny karaktär.
1649612321260.png
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
I går spelade vi första spelmötet Wanderhome. Vi tog det ganska lugnt, skapade rollpersoner och försökte komma in i logistiken med hur och vad som ska skrivas ner av det som etableras, och var, så vi kom inte så långt. Friformigt på ett sätt jag inte är så van vid, men det verkar finnas potential för att det ändå fungerar, att den rätta myskänslan uppstår och att det faktiskt blir spel av det hela. Ackerfors kommer nog skriva mer om det senare också.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Idag fick min RuneQuest-grupp till slut spela sin första riktiga heroquest, baserad på fanskapad myt. En av rollpersonerna ska ingå årsbröllop med klanhövdingen efter att hon spelade Esrola i den. De måste göra ett jobb för alverna i Poisonthorn Woods nu (en rollperson drog till med en "Sweet green woman, look at me!" mot en dryad, och då får man ju mycket riktigt ett updrag). Och trots att jag tyckte att jag tog i från knäna var det tydligen inte farligt nog att använda en allosaurus med 7d6 DB som mall för en Bad Dog (OK, crit på första närstridsattacken mot den hjälpte).
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
I dag sågs min ena grupp IRL för första gången sedan pandemin startade. En spelare var med på distans vilket fungerade över förväntan tack vare bra teknik. Vi fortsatte vår The One Ring-kampanj. I dag hann vi med en vinterfas och större delen av ”Don’t Leave the Path” ur Tales from the Wilderlands till 1e. Det är tredje äventyret i kampanjen och en inledning till Darkening of Mirkwood.
 
Last edited:
Top