Idag har jag spelat...

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Igår upptäckte jag Genesis noirrollspel Nerver av stål och idag spelade jag ett första parti med ett kompispar i Helsingborg. De tände direkt på förslaget och tog fram hattar. Vi fick ta lite avbrott för att klappa hunden. Det gick lite trögt i början men vi fick ändå många frågor till formuläret. Efter ett tag utkristalliserade det sig en historia där bedragerskan Silvia försökte mörda sin man med hjälp av smugglaren Charles och lägga skulden på den fd polisen Agaton. Det blev en shootout vid den gamla fyren där Charles och hans hantlangare dog och Silvia flydde med sin makes livförsäkring men råkade ramla utför ett stup. Vi bröt några gånger för att göra bättre gestaltningar och räta ut missförstånd, men inget för att lappa logiska hål, kanske var det ett problem. Ju mer smörigt vi knöt ihop säcken mot slutet desto skönare kändes det. Vi lovade att försöka köra igen snart. Roligt spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,616
Location
Göteborg
Igår upptäckte jag Genesis noirrollspel Nerver av stål och idag spelade jag ett första parti med ett kompispar i Helsingborg. De tände direkt på förslaget och tog fram hattar. Vi fick ta lite avbrott för att klappa hunden. Det gick lite trögt i början men vi fick ändå många frågor till formuläret. Efter ett tag utkristalliserade det sig en historia där bedragerskan Silvia försökte mörda sin man med hjälp av smugglaren Charles och lägga skulden på den fd polisen Agaton. Det blev en shootout vid den gamla fyren där Charles och hans hantlangare dog och Silvia flydde med sin makes livförsäkring men råkade ramla utför ett stup. Vi bröt några gånger för att göra bättre gestaltningar och räta ut missförstånd, men inget för att lappa logiska hål, kanske var det ett problem. Ju mer smörigt vi knöt ihop säcken mot slutet desto skönare kändes det. Vi lovade att försöka köra igen snart. Roligt spel.
Så roligt att ni gillade det! Det brukar ganska sällan behövas brytas för att lappa logiska luckor i praktiken, det är mest viktigt att OM man noterar en logisk lucka så bryter man. Ofta blir det få brytningar överhuvudtaget men det är också mycket av en smaksak. Den vanligaste anledningen till att bryta när jag spelar är nog Hayes-koden, när någon glömmer sig och använder svordomar eller börjar gå loss på blodiga detaljer i en våldsam scen eller brottsplats. Nerver av stål är definitivt inget lätt spel, men verkligen tillfredsställande när man får till det på ett snyggt sätt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Mer Runequest, ett pestsmittat troll ramlar in i samhället de befinner sig i, svårt sjukt och med ett par pilar i ryggen. Det är redan sen förra spelmötet rätt klart att tillbedjare till Malia har något med all sjukdom som sprids runt om att göra. Kort därefter stöter våra tonåriga hjältar samman med två stormtjurar som spårat trollet, uppenbarligen ansvariga för pilarna i dess rygg. Väl tillbaka i samhället börjar stormtjurarna utan tvivel göra livet kort för de trollkins/elnos som klättrat upp på trollet och försöker badda dess sår och få det att vakna till liv. En av rollpersonerna räddar några elnos undan stormtjurarna, får namnet Altari Trollvän av dem, och den andra rollpersonen räddar en sjuk medlem, och syster till en kvinna han har lite av en tonårscrush på, i samhället undan vad som antagligen skulle bli en säker död om stormtjurarna fick reda på hennes tillstånd. Övertygade om att det bara är en tidsfråga innan stormtjurarna lyckas få reda på att fler individer finns i samhället som är sjuka, och övertygade om att dessa kan helas på annat sätt än en yxa i pannbenet, lurar de med sig de båda stormtjurarna på en expedition till ett trollsamhället Tzamb ett par dagsresor bort för att få svar på vem det döda trollet var och var smittan kan ha kommit från.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Idag körde vi första spelmötet i Undergångens arvtagare. Första äventyret av nio på ett omfång av 850 sidor. Vi hade förberett med att göra karaktärer och köra session zero. Har som mål att spela max tre spelmöten per äventyr. Måste säga att det första äventyret är allt vad jag vill ha med ett rollspelsäventyr - visar upp världen och har information som jag direkt känner att jag kan använda. Läste igenom det en gång - förra veckan - skrev ned några namn och kunde spelleda det från minnet. Om jag får fem likes kommer jag göra en tråd där jag går igenom förändringar jag gör för att trimma ned äventyren.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
I förrgår var det Mutant Elysium. Rättskipargruppen fick sällskap av en Utredare Stålhage, som satts att "hjälpa oss". Trots att han inte tillhör någon ätt gav han ett mycket obehagligt intryck av auktoritet. Gruppledare Botilda Skarprättare vågade inte ifrågasätta honom då hon var rädd att han tillhörde de mystiska män som besökte henne efter fallet på det så kallade "psionik-laboratoriet".

I kväll blev det första spelpasset i Aquelarre. Romana, en curandera av enkel härkomst, blir tillsammans med en brokig skara figurer, ombedd av Baron Nuño de la Velasco att färdas till klostret San Millan för att köpa vin och konsultera medicinska texter för att finna ett sätt att bota baronens ständiga magsmärtor. På vägen dit finner vi en vagn omgiven av mördade soldater från en kastiliansk riddarorden. Av allt att döma hade en dam och herre av högre stånd färdats i vagnen, men de såg inte ut att finnas bland kropparna. Väl på klostret påbörjar vi de affärer baronen bett oss ordna, men finns flera tecken på att något inte står rätt till.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Idag spelledde jag Starter Set till nya upplagan av The One Ring.

På en 6-timmars spelsession (varav kanske en halvtimmes regelförklaring och lika lång matpaus) kom vi igenom 3 av de 5 mini-äventyren i det inkluderade häftet. Då stressade vi inte nämnvärt, utan såsade runt och rollspelade en hel del mellan de crunchiga bitarna.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Idag spelledde jag Starter Set till nya upplagan av The One Ring.

På en 6-timmars spelsession (varav kanske en halvtimmes regelförklaring och lika lång matpaus) kom vi igenom 3 av de 5 mini-äventyren i det inkluderade häftet. Då stressade vi inte nämnvärt, utan såsade runt och rollspelade en hel del mellan de crunchiga bitarna.
Var det kul?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Idag spelledde jag Starter Set till nya upplagan av The One Ring.

På en 6-timmars spelsession (varav kanske en halvtimmes regelförklaring och lika lång matpaus) kom vi igenom 3 av de 5 mini-äventyren i det inkluderade häftet. Då stressade vi inte nämnvärt, utan såsade runt och rollspelade en hel del mellan de crunchiga bitarna.
Damn, det var korta äventyr. Jag hörde recensionen på Effekt podcasten och blev rejält peppad, nu är jag något mindre så.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Igår mer Burning Empires. Lagerlokaler köptes utrustades med säkerhetsutrustning men pga misslyckat slag innehåller dessa en ännu ej avslöjad svaghet. Planetens styrande familjs överhuvud försöker knyta sin dotter Jean hårdare till sig, utan större protester går hon med på att föra familjens talan gentemot övriga adelsfamiljer. Smuggelgods skulle utbytas men visar sig vara ett bakhåll, flykt med skyttlar iväg längs raviner och avlutas med att en av rollpersonerna övertalar smugglaren att gå med i kampen mot Jeans far, i en Duel of Wits sänker bägge motståndarsidan till noll och bägge får vad de vill vilket slutar med att rollpersonen Cedric, paranoid fd säkerhetsansvarig på planeten och även combat stim junky som nu håller på att bli ren, finner sig avsläppt med två stora lådor combat stims och annat antagligen olagligt att ta hand om, bägge med en utlovat stor gentjänst från den andra parten, bägge antagligen med frågor om detta egentligen var en så jävla bra idé?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag har just avslutat sjätte spelsessionen av en Star Wars (FFG) kampanj som jag spelleder för två kusiner. Hittills har de bara spenderat tid på något som kom från en av rollpersonernas bakgrund, där de trasslat in sig i mer problem för varje de försöker lösa.

Tack vare en fail med despair medans de försökte fly undan en större grupp Rakghouls , och några tagit sig upp på land-speedern, så avslutades sessionen med en fin liten cliffhanger. Nästa spelmöte kommer att börja med att de är flera kilometer från närmsta säkra område, med en land-speeder som är fastkilad i en ruin (utöver att den fått sig några rejäla bucklor är den dock fortfarande hel), åtta Rakghouls som sniffar runt fordonet, och de gömmer sig rejält blåslagna i en närliggande ruin.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Igår inledde vi Tjurmannen från Kungsskär till Call of Cthulhu Sverige. Det gick sådär. Jag hade läst på för dåligt och hade inte riktigt koll på vilken information Utredarna "ska" få reda på i ett tidigt skede.

Annars var det spännande. Alla i gruppen förutom jag är nybörjare inom rollspel och jag tror att en lugn och sansad tillställning på museum var precis vad de behövde. Jag ser fram emot resten av kampanjen, som jag tror kan bli förhållandevis lugn.
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
45
Location
Uppsala
Ok, mitt första ”riktiga” inlägg hamnade visst här :) Igår kväll spelade vi äntligen Mörk Borg! Säkert inget nytt för de flesta här men för oss var det premiär, och alla blev helt sålda på spelet.

Vet inte vad det var, men det var som att setting, regler, vårstämningen och spelarna liksom klickade perfekt. Vi hade så sjukt kul, och tackade Verhu för Scvmbirther eftersom alla dog hela tiden. Tror att en av spelarna lyckades rulla fram fyra karaktärer i rad med 1HP, så det gick åt en del rollformulär under kvällen ☺
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Spelade vidare i Power behind the Throne, spelarna har närmat sig slutet, konspirationen ligger öppen. Nu ska de bara övertyga staden maktelit om vad som är på gång och stoppa ”the evil plan”
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Flashing Blades (Musketörrollspel c:a 1623)

Vårt stora ambassadörsmöte i Tyskromerska riket är över! Men papprena blev inte påskrivna... Tack och lov ligger det misslyckandet inte på våra axlar, utan andra rikens, så vi kunde resa hem med hedern i behåll.

Igår reste vi därför från Trieste längs Dalmatiens kust, för att börja resan hem mot vårt älskade Frankrike. Men på vägen omringades vi av osmanska korsarer! Vår ambassadör och korsarernas kapten diskuterade hemligheter i enrum och sedan avlöpte alla fyra korsarskepp.

Vad kom de överens om? Vad är den där "Smaragden" som de pratade om? Varför vänder vi resan mot Venedig istället för att fortsätta hemåt? Mystiken tätnar...
 
Top