verlandes.
rollspelskollektivet
Vi har som bekant en Idag har jag spelat- och en Idag har jag köpt-tråd, men jag kan sakna en "Idag har jag läst"-motsvarighet.
Jag är nog inte ensam om att tycka att läsning av rollspelsböcker har ett egetvärde och att ett regelsystem (eller en äventyrsmodul) kan bedömas utifrån sig själv, utan att någonsin behöva komma till bords.
I denna tråd kan vi alltså prata om rollspelsböcker vi har läst och i bästa fall har något att säga om. Det kan vara små reflektioner, rekommendationer eller rentav en liten recension utan att nödvändigtvis behöva starta en hel tråd om boken.
Jag läste nyligen Silent Titans vilket jag skrev så här om, i en annan tråd:
Jag är nog inte ensam om att tycka att läsning av rollspelsböcker har ett egetvärde och att ett regelsystem (eller en äventyrsmodul) kan bedömas utifrån sig själv, utan att någonsin behöva komma till bords.
I denna tråd kan vi alltså prata om rollspelsböcker vi har läst och i bästa fall har något att säga om. Det kan vara små reflektioner, rekommendationer eller rentav en liten recension utan att nödvändigtvis behöva starta en hel tråd om boken.
Jag läste nyligen Silent Titans vilket jag skrev så här om, i en annan tråd:
Har nu läst klart Silent Titans, och ja: dess uttryck är väldigt ~konstiga~ och de separata dungarna (och för all del kartan som huserar dem) behöver internaliseras och förtydligas genom en hel del SL-prep, men äventyret känns mycket mer spelbart än jag trodde det skulle vara.
Om jag någonsin får för mig att spela detta kommer jag däremot utgå från Electric Bastionland, låta rollpersonerna ta tåget till Wir-Heal och köra något slags beta-av-titanerna-kampanj. Hela metaplotten med tidsresor (och Sir Gawain??) tyckte jag var väldigt trevlig, men har svårt att se hur den ska kommuniceras till spelarna på ett tillfredsställande sätt.
Allt som allt så är jag mycket glad i boken, snygg konst, välskrivna dungeons, skitdålig layout och en jättebra text om encounters.