Idag har jag köpt...

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Från Stockholms Science Fiction-antikvariat köpte jag, DnD3 bökerna:
Psionics handbook
Oriental Adventure
Tome and Blood: a guidebook to Wizards and Sorcerers
Sword and Fist: a guidebook to Fighters and Monks
(säger något om hur DnD ser munkar o deras roll att de klumpas ihop m fighters istället för clerics o andra semi-religiösa klasser)

allt för 500 sekiner o böckerna verkar inte ens vara öppnade av förra ägaren
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Lagt en beställning hos SF-bokhandeln på The Sprawl RPG (och kokboken Vegan Japaneasy för att (1) rabattkoden skulle kicka in och (2) för att det är en jävelusiskt vacker bok).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag köpte för ett tag sedan Spelarens Handbok till CoC-Sverige. Jag inser att DnD har sabbat mina förväntningar på vad en spelares handbok är då jag trodde att Spelarens Handbok skulle innehålla alla regler, men det gör den ju verkligen inte, den är ju bara en handbok för spelare för tusan! Så nu har jag köpt Väktarens Handbok också och har en Spelarens Handbok som jag inte har någon egentlig nytta av, oh well.

Köpte också Klostrets Klagan till Eon på Helmgasts Black Week rea.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
La häromdagen en beställning från Drivethroughrpg på Saints & Monsters till Scion 2e. Så väntar på en fysisk bok om några veckor. Se om jag hinner får den i år.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag slog till på Dark Nation som var "Deal of the day" på Drivethrurpg igår.

1669552708886.png
Dark Nation takes its influences from fiction like the Handmaid's Tale, SS/GB, The Man in the High Castle, 1984 and Edge of Darkness. Play starts with the players collaboratively describing the System their characters live in, how it sustains itself, and how it exercises control over its subjects.

Characters in Dark Nation are ordinary people, pushed into extraordinary circumstances. Players create characters as a group, agreeing the bonds and secrets that will keep them together in times of stress.

Dark Nation scenarios begin with a simple premise. Something awful has happened. Something so terrible the characters cannot ignore it, and feel compelled to investigate, even if that means putting themselves and their families at risk.

If the Investigators succeed they will face an awful choice. Do they want to punish the guilty, secure redress for the victims or make a lasting change? They can only choose one. If they fail they will disappear into darkness, consumed by the System.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag har nyligen tillsammans med två andra i klubben samköpt 5 böcker till D&D 3.5: Complete Warrior, Divine, Arcane, Spell compendium och Expanded Psionics Handbook. Vi spelar en lång kampanj i spelet och detta ger spelarna mer val för sina figurer, och uppdateringar från de motsvarande 3.0-böckerna.

Idag köpte jag T.i.m.e. Stories grundboxen. Det är ett brädspel där spelarna löser mysterier i olika tidsperioder med en övergripande bakgrundsberättelse som utspelar sig över flera expansioner. Ett mysterium medföljer. Jag är inte alls en brädspelsperson utan de kommer på plats 5 i min rangordning av speltyper. Så varför köper jag det? Jag håller på med ett äventyr som är en tidsloop och funderar på en designdel av det och jag hoppas att spelet ska hjälpa mig att avgöra om jag vill göra den delen brädspelig med en slags metatokens som spelarna kommer kunna få, och som påverkar vad de kan påverka i den kommande loopen, eller inte. Jag har sett recensioner av det så jag är ganska säker att jag kommer få nån glädje utav en genomspelning också och de flesta vänner och en del familj gillar brädspel så det kan bli en gåva efter användning.
Ja, och så var det på rea på Alphaspel också.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Vet inte om det här är rätt plats men efter att nu läst TIME Stories har jag lite mer att skriva. Skaparna skapade spelet för att kännas som rollspel och spelarna förväntas göra vissa saker för att spela sina roller varav vissa är fria, och några har regler kring dem. Exempelvis så finns det text som du ska läsa och behålla för dig själv, medan exempelvis regeltext ska läsas upp högt så att alla är med och förstår. Mycket av spelet går ut på att man pratar med varandra om vad man upptäcker och resonerar kring vad man ska göra.

En sak som jag verkligen gillar med spelet är dess visuella del där man skapar dioraman för de områden som spelarnas figurer är i som exempelvis ett vardagsrum. Spelarna kan alltså se vardagsrummet med alla dess detaljer och undersöka dem och ibland är dessa bilder en viktig del av en gåta. Dark Sun till AD&D 2nd edition gjorde en liknande grej med fler men sämre bilder.

Har det hjälpt mig att bestämma mig om jag ska använda metatokens i mitt rollspelsäventyr? Nej, men vi får se vad som händer under spel där det finns föremål, händelser och miljöer som kan behållas och gör saker lättare ifall man måste börja om med en ny tidsloop.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Fick hem Teknochock häromda’n. Verkar mycket trevligt - ser verkligen fram mot att grotta (sprawla!?!) ner mig i denna.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Dunder & Drakar av @Oldtimer

Det är lite mer komplext än vad jag är van vid, men jag tycker alltid det är kul att testa nåt nytt. Och första intrycket är att det är en ynnest att få läsa DnD på svenska! Inte så att jag är dålig på engelska men det är en lättnad att slippa att översätta vissa termer i huvudet och räkna hur många fot si och så nåt är. Sen älskar jag namnen på monstren, ta bara Babbelbest, Dödskråka eller Krakelkompost. Det liksom sjunger om det.


Se och göra i Aliatra av @Genesis

Pdf:en är gratis men den tryckta boken förhöjer helt klart upplevelsen. Den har redan fått följa med på ett besök till en sunkig pizzeria där den bidrog till en känsla av att vara på resa, att vara någon annan någon annanstans.
08F440BF-742C-43ED-9ED1-5BC089165011.jpeg
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Se och göra i Aliatra av @Genesis

Pdf:en är gratis men den tryckta boken förhöjer helt klart upplevelsen. Den har redan fått följa med på ett besök till en sunkig pizzeria där den bidrog till en känsla av att vara på resa, att vara någon annan någon annanstans.
Så roligt!

Ja, jag lägger alltid ut PDF:en gratis (och tryckt bok till självkostnadspris), men Aliatra är verkligen tänkt att spelas med tryckt bok. Själva boken som föremål är en viktig del av spelet.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Så roligt!

Ja, jag lägger alltid ut PDF:en gratis (och tryckt bok till självkostnadspris), men Aliatra är verkligen tänkt att spelas med tryckt bok. Själva boken som föremål är en viktig del av spelet.
Ja jag tänkte nog att det vore svårspelat utan den. Men det blev så tydligt för mig när jag hade med den ut hur mycket den som fysiskt objekt verkligen var med och skapade upplevelsen. Väldigt coolt.
 
Last edited:

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Kommer ni ihåg* att jag skulle försöka mig på ett köpfritt 2023? Det gick åt h-e redan två dagar in på det nya året. Nu har jag beställt (vid olika tillfällen):
  • Blades in the Dark
  • The Eizo Villa Heist (till Cy_Borg)
  • Witch Hunter av CL Werner (Mathias Thulmann Book 1, WFRP-roman)
*Varför nu nån skulle göra det då det nämndes i en förtäckt godjul-tråd av en inte särskilt högprofilerad forumit men om detta må jag ändå berätta.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Kommer ni ihåg* att jag skulle försöka mig på ett köpfritt 2023? Det gick åt h-e redan två dagar in på det nya året. Nu har jag beställt (vid olika tillfällen):
  • Blades in the Dark
  • The Eizo Villa Heist (till Cy_Borg)
  • Witch Hunter av CL Werner (Mathias Thulmann Book 1, WFRP-roman)
… och som den principfasta individ jag är så glömde jag (förträngde är kanske mer sanningsenligt) att tydligen så hade jag lagt en beställning på detta också:
  • Zweihänder Fantasy Horror RPG: Starter Kit
Kan man få skrota den här rollpersonen (undertecknad) och göra en som har talangen Sparsam istället för nackdelen Impulsiv istället?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Inte idag, men nyligen:
The Red Star: Äventyrsmodul till Odd Soot, första delen i en trilogi som utgör kampanjen A falling mind. Verkar vara ett kul mysterium.
Apocalypse world: 1st ed begagnad. Mer än ett decennium efter att spelet kom har det lämnat så stora avtryck att jag finner det mesta bekant när jag nu läser boken.
Reve The Dream Ouroboros: Engelsk översättning av ett klassiskt franskt fantasyspel. Intressant metafysik där rollpersonerna och deras värld är del av drakars kollektiva drömmar. Magiker kan röra sig till en övre nivå av drömvärlden för att påverka drakarna och därigenom omvandla världen. Misstänker att spelskaparna influerats av Runequest.
 
Top