Idag har jag köpt...

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
2,013
Location
Stockholm
Från Stockholms Science Fiction-antikvariat köpte jag, DnD3 bökerna:
Psionics handbook
Oriental Adventure
Tome and Blood: a guidebook to Wizards and Sorcerers
Sword and Fist: a guidebook to Fighters and Monks
(säger något om hur DnD ser munkar o deras roll att de klumpas ihop m fighters istället för clerics o andra semi-religiösa klasser)

allt för 500 sekiner o böckerna verkar inte ens vara öppnade av förra ägaren
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
101
Lagt en beställning hos SF-bokhandeln på The Sprawl RPG (och kokboken Vegan Japaneasy för att (1) rabattkoden skulle kicka in och (2) för att det är en jävelusiskt vacker bok).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
1,599
Jag köpte för ett tag sedan Spelarens Handbok till CoC-Sverige. Jag inser att DnD har sabbat mina förväntningar på vad en spelares handbok är då jag trodde att Spelarens Handbok skulle innehålla alla regler, men det gör den ju verkligen inte, den är ju bara en handbok för spelare för tusan! Så nu har jag köpt Väktarens Handbok också och har en Spelarens Handbok som jag inte har någon egentlig nytta av, oh well.

Köpte också Klostrets Klagan till Eon på Helmgasts Black Week rea.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
2,844
Location
Borås, Sverige
La häromdagen en beställning från Drivethroughrpg på Saints & Monsters till Scion 2e. Så väntar på en fysisk bok om några veckor. Se om jag hinner får den i år.
 

Henke

Konventsarkeolog @ www.alexandria.dk
Joined
8 Mar 2009
Messages
3,632
Location
Kullavik
Jag slog till på Dark Nation som var "Deal of the day" på Drivethrurpg igår.

1669552708886.png
Dark Nation takes its influences from fiction like the Handmaid's Tale, SS/GB, The Man in the High Castle, 1984 and Edge of Darkness. Play starts with the players collaboratively describing the System their characters live in, how it sustains itself, and how it exercises control over its subjects.

Characters in Dark Nation are ordinary people, pushed into extraordinary circumstances. Players create characters as a group, agreeing the bonds and secrets that will keep them together in times of stress.

Dark Nation scenarios begin with a simple premise. Something awful has happened. Something so terrible the characters cannot ignore it, and feel compelled to investigate, even if that means putting themselves and their families at risk.

If the Investigators succeed they will face an awful choice. Do they want to punish the guilty, secure redress for the victims or make a lasting change? They can only choose one. If they fail they will disappear into darkness, consumed by the System.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,148
Location
Enköping
Jag har nyligen tillsammans med två andra i klubben samköpt 5 böcker till D&D 3.5: Complete Warrior, Divine, Arcane, Spell compendium och Expanded Psionics Handbook. Vi spelar en lång kampanj i spelet och detta ger spelarna mer val för sina figurer, och uppdateringar från de motsvarande 3.0-böckerna.

Idag köpte jag T.i.m.e. Stories grundboxen. Det är ett brädspel där spelarna löser mysterier i olika tidsperioder med en övergripande bakgrundsberättelse som utspelar sig över flera expansioner. Ett mysterium medföljer. Jag är inte alls en brädspelsperson utan de kommer på plats 5 i min rangordning av speltyper. Så varför köper jag det? Jag håller på med ett äventyr som är en tidsloop och funderar på en designdel av det och jag hoppas att spelet ska hjälpa mig att avgöra om jag vill göra den delen brädspelig med en slags metatokens som spelarna kommer kunna få, och som påverkar vad de kan påverka i den kommande loopen, eller inte. Jag har sett recensioner av det så jag är ganska säker att jag kommer få nån glädje utav en genomspelning också och de flesta vänner och en del familj gillar brädspel så det kan bli en gåva efter användning.
Ja, och så var det på rea på Alphaspel också.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,148
Location
Enköping
Vet inte om det här är rätt plats men efter att nu läst TIME Stories har jag lite mer att skriva. Skaparna skapade spelet för att kännas som rollspel och spelarna förväntas göra vissa saker för att spela sina roller varav vissa är fria, och några har regler kring dem. Exempelvis så finns det text som du ska läsa och behålla för dig själv, medan exempelvis regeltext ska läsas upp högt så att alla är med och förstår. Mycket av spelet går ut på att man pratar med varandra om vad man upptäcker och resonerar kring vad man ska göra.

En sak som jag verkligen gillar med spelet är dess visuella del där man skapar dioraman för de områden som spelarnas figurer är i som exempelvis ett vardagsrum. Spelarna kan alltså se vardagsrummet med alla dess detaljer och undersöka dem och ibland är dessa bilder en viktig del av en gåta. Dark Sun till AD&D 2nd edition gjorde en liknande grej med fler men sämre bilder.

Har det hjälpt mig att bestämma mig om jag ska använda metatokens i mitt rollspelsäventyr? Nej, men vi får se vad som händer under spel där det finns föremål, händelser och miljöer som kan behållas och gör saker lättare ifall man måste börja om med en ny tidsloop.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
101
Fick hem Teknochock häromda’n. Verkar mycket trevligt - ser verkligen fram mot att grotta (sprawla!?!) ner mig i denna.
 
Top