Idag har jag köpt...

Råkade slå till på ett paket av Svärdets Sång! Extrapriser är farliga…

Nu skall man bara lyckas komma till att spela detta också… många andra spel står redan ospelade i hyllan. 😅 Hoppas åtminstone kunna mjölka på idéer och äventyrsuppslag som jag kan porta till Eon!

28329FD4-A449-42AC-AD73-5B69E2E58B28.jpeg

Inte köpt idag men jag fått min andra box av Blackstone Fortress som jag köpte bara för figurerna som jag planerar att konvertera. Det var en ren ekonomisk kalkyl, jag insåg att mängden figurer som man fick i boxen skulle kosta så mycket mer om man köpte dem var för sig, o fler av dem verkar inte man inte kunna få tag på separat.

Jag har stöttat svenska spelskapare genom köp av:
Kopparhavets hjältar
Call of Cthulhu Sverige -- Väktarens handbok
Beyond Darkness and Madness till Kult: DL.

Har också gjort mig av med desto fler böcker. (Minst en ut innan en in numera).

B6CC3104-A325-4375-AF84-4FF0FCC26FB0.jpeg
Blev nyfiken på den här efter att ha läst om den på forumet. Glad att jag chansade och beställde. Verkar toppen, både som spel i sig och som verktygslåda att låna från. Trots att det är lite mer komplexa regler än vad jag är van vid är det inte svårt att förstå. Både väldigt användbar och läsbar, som en välskriven manual.

Last edited:
Trippolo i Västervik har just nu 20% rea på sina Warhammer produkter om man använder koden GW0812, så jag tog och slog till o ökade på min pile-of-shame genom ett införskaffa:
Cursed City - mitt andra ex, jag vill ha ett ex där jag använder figurerna som det är tänkt att göra o sedan vill jag ha tillgång till figurerna för kitbash.

Deathrattle Skeletons - deras Östeuropeiska/Främre Orienten still gör att de e en bit-gruva för mina turko-mongoliska inspirerade Sons of Jaghatai space marines. Sedan har jag en kusin som bl.a. sysslar med de odöda i AoS, så då kan han vara intresserad av de delar jag inte använder.

Start Collecting! Seraphon - Alltså, 'Saurus Oldblood On Carnosaur' som är en del av den här boxen kostar nästan lika mycket som själva boxen om man köper den separat. O även om jag inte planerar en Seraphon arme, så är det så många grejer i den som jag kan använda för mitt Cities of Cigmar kavalleri arme projekt, o så många bits som kan användas på andra ställen.

Fick mig ett litet paket utanför dörren från Eloso idag innehållandes Expert Nova. Har det förvisso sedan tidigare men nu när det finns en ny utgåva (och det vankas Wastelands 2.0 i en not so distant framtid) så måste jag ju bara ha’t.

Jag har skaffat och börjat läsa Starfinder.
Första intrycket är positivt: det verkar städa upp bland sammelsuriet som är Pathfinder 1e, utan att lägga på allt jox som finns i Pathfinder 2e.
Sedan finns det så klart en hel del suboptimala val när man gör sin karaktär, det arvet från D&D 3e förvaltar man fortfarande...

Igår upptäckte jag att en pytteliten läcka gjort att det runnit vatten rakt ut i en av mina spelbokhyllor. Sammanlagt har rollspel till ett nyprisvärde av runt 10 000 totalförstörts av väta och mögel. Ett oplanerat “antiköp”. Tyvärr är vissa av dem sedan länge OOP.

Men jag vinner!
tenor.gif

Där jag bor är vi glada om de delar ut brev någon gång emellanåt...
Jo, brevutdelningen är sådär här. Men paket kommer fram till utlämningsställen (inklusive boxarna 25m bort) även på lördagar. Och då tänker jag bara på postnord, resten av speditörerna har ju leveranser lite närsom.

Inte köpt idag men glömt att skriva, Hobbypunkten hade 20% rea på Warhammer saker (just nu är det 10% rabatt, med högre rabatt för vissa andra saker), så jag tog o slog till o köpte lite saker som var på min "ska köpa någon dag" lista, när jag ändå får 20% rea på dem. Blev lite andra saker också, min plånbok har fortfarande PTS efter det, här är listan av vad som köptes:

Adeptus Titanicus: Questoris Knights
Cultists of the Abyss
Hurakan Windchargers
Imperial Fists Primaris Upgrades and Transfers
Iron Hands Primaris Upgrades and Transfers
Kill Team: Corsair Voidscarred
Kor'sarro Khan
Ordo Xenos Lord Inquisitor Kyria Draxus
Raven Guard Primaris Upgrades and Transfers
Salamanders Primaris Upgrades and Transfers
Shadow Warriors/Sisters of the Watch
Start Collecting! Anvilgard
Start Collecting! Skinks
Ultramarines Primaris Upgrades
Ultramarines Upgrade Pack
Warhammer 40,000 - Elite Edition

-------------------------------

Har även varit på biblioteket i Västerhaninge och lånat:

Serietidnings versionen av Bilbo, eller en hobs äventyr av Charles Dixon o David Wenzel (uppdelad i tre album) - jag borde köpa den själv när jag ser den nästa gång, käns som något man absolut ska ha som referens material, den är bra/trevlig också.

Nordiska väsen, skräckrollspel i 1800-talets Norden - andra gången jag lånar det, borde ta o läsa det den här gången så jag har en idé om jag borde föreslå dess regler för den här tråden Ett gotiskt/Universal Horror/Hammer Horror fantasy spel på svenska

Väsenologi : en lättbegriplig vetenskapligt grundad faktabok om väsen i nordisk folktro av Ingela Korsell och Reine Rosenberg - vackert illustrerad genomgång av ett antal av våra klassiska nordiska väsen, inte för djupgående men bra för inspiration, antingen för monster/väsen eller bara som exempel på saker som folk tror på/refererar till under tidigt 1900-tal o bakåt.

Modern väsenologi : vår tids väsen av Ingela Korsell och Reine Rosenberg - vackert illustrerad genomgång av ett antal av de (m/m) moderna väsenna som creepypasta, urbana legender, o skräckförfattare har kommit på. Ska du köra nutids skäck eller ockulta äventyr så är den här nog en riktigt bra referens material eller för inspiration.

Fältguide till oknytt av Richard Svensson - en monsterbok helt enkelt där ett stort antal olika "oknytt" från hel världen presenteras i alfabetisk ordning med ett stycke text och en illustration

Monster bestiarium av Bo Eriksson o Lina Blixt - en till monsterbok, den här delar upp sina monster efter vilken typ av "terräng" man påträffar dem. Har så väll mytologiska monster från hela världen, klassiska folktro väsen, till moderna filmmonster.

Idag åkte spenderbyxorna på och jag beställde:

• Cyber M/77 av Wilhelm Games via Lulu.
• Augmented Reality, The Holistic City Kit For Cyberpunk Games av Geist Hack Games via Lulu.
• Zaibatsu av Zozer Games via Bokus.
• Anime Architecture, Imagined Worlds and Endless Megacities av Stefan Riekeles via Bokus.

… och nu vädret: ”The sky above the port was the color of television, tuned to a dead channel.”

Last edited:
I väntan på att Cyber M/77 ska dimpa ned i brevlådan (jag har förstås redan den digitala utgåvan men nothing beats a good book) så har det införskaffats lite kringprodukter:

• Giant Book of Cyberpunk Battle Mats
• Tärningar, tärningar och tärningar; svarta med röda markeringar, röda med svarta markeringar och en Hit Dice (D12).

Nu måste jag bara hitta snygga Cyberpunk/Dark Future(ish) miniatyrer/cardboard cutouts någonstans.

Idag har andra personer köpt Oktoberlandet, Den sista najaden, Sagospelet rymd, Universums öde, Chock - Åter från graven (lyxutgåvan) med tillhörande introduktionsäventyr, Whitehack samt en bunt Fenix. Det vet jag eftersom det var jag som sålde.

Inte idag, men jag har idag fått min beställning av filmer från Kvarnvideo.se har kommit in:
T. Sventon Och Fallet Isabella
Conqueror
Dracula (1979)
Rising Sun
Red Sun
Adventures of Robin Hood
Örnen Från Madagaskar
Terence Hill / Bud Spencer - Classic Collection Vol. 3 (5-disc)
Kings of the Sun
Mannen Från Hongkong
Jason And the Argonauts
Sinbad and the Eye of the Tiger
7th Voyage of Sinbad
Golden Voyage of Sinbad
Operation Petticoat
The Great Race
Lair of the White Worm
Vincent Price: Six Gothic Tales (6-disc)
Yakuza
Greta Garbo Collection (4-disc)
Här Kommer Bärsärkarna
Valhall
- den danska teknade filmen
Island At the Top of the World
Erik the Conqueror
Vikings
(1958)
Marvel Classics Vol. 1
Return To Oz
Blade of the Immortal
Dracula A.D. 1972
De Fyra Musketörerna
of the Baskervilles
Casablanca
Humphrey Bogart Collection (4-disc)

Sedan har min beställning av rabatterat Warhammer från Trippolo kommit in, var något av ett impulsköp baserat på att jag insåg att några grejer var saker som inte gjordes längre o jag tjänade en hel del på att köpa ett nu utgånget sett nu istället för de olika delarna var för sig senare, även om det är senare jag tänker använda det.

Så jag tror det här är min sång just nu:

Idag sprang jag på Special Agency på drivethrurpg. Eftersom jag letar efter någon slags undersökande "truecrime"-rollspel ganska länge så var det helt omöjligt att stå emot. Om det är vad jag letat efter får framtiden utvisa...

1663254855783.pngSkärmklipp.JPG

Idag för en vecka sedan köpte jag ett set sharp edge silikontärningar. Det pirrar fortfarande i mig. De rullar underbart oberäkneligt och roligt. Och de har stora tydliga siffror som en Doro-telefon för panschisar. Blir inte ens sur när de slår dåligt.

1663528849258.png

Det här backade jag tydligen för någon månad sedan, men minns egentligen inte varför.

Backade dessutom Heroes of Cerulea på PDF-snålnivån minst 10kr. Risken är att jag aldrig kommer hitta tiden att läsa det, men tycker idén är cool.

IMG20220921183252.jpg

Fick hem två godbitar från Helmgast. Läste precis Ingemansland till Eon och tänkte att "detta är precis den sortens Eon-produkter jag alltid saknat". Varpå jag genast beställde Piratöarna.
Hjältarnas väg är precis vad en "spelarnas handbok" ska vara. Mer valmöjligheter och allt en spelare behöver på en och samma plats. Dessutom hade någon vänlig själ på Helmgast proppat ner en massa fina rollformulär i paketet, tackar!

Inte köpt utan lånat, från Haninge biblioteket:
Dunder & Drakar, spelarens handbok
Dunder & Drakar, spelledarens guide

Även om jag får erkänna att det var mitt inköpsförslag som låg bakom biblans införskaffade av dessa böcker
Du får gärna berätta vad du tyckte sedan. Ibland får jag en känsla att ingen läser det jag skriver. :unsure:

Inte idag utan under veckan:
Warhammer Underworlds: Direchasm – The Starblood Stalkers - min lokala krimskrams butik i Västerhaninge, Änglahimmelen, har blivit återförsäljare för Games Workshops produkter o det kändes att det måste man ju stödja. Trots att jag redan hade en box The Starblood Stalkers från en tidigare inhandling valde jag att ta den bl.a. p.g.a. att jag fick den här i den om att ge skinksen 30-åriaga kriget hattar o använd dem som magiker för mitt Cities of Sigmar projekt (samtidigt som jag vill ha ett sett jag kan använda för Underworld) + att Starbloods verkar vara lagda ur produktion, o att det inte var så mycket annat som var intressant (det e lite grejen när man har köpt upp sig på just det man behöver så blir det plötsligt svårt att stödköpa om de inte har så stort utbud).

Från Stockholms Science Fiction-antikvariat har jag i rollspelsväg köpt A Red & Pleasant Land till Lamentations of the Flame Princess - har läst den som biblioteksbok o kom efter mycket velande fram till att jag var villig att betala vad antikvariatet ville ha för att kunna ha den själv - ADnD soloäventyret Ninjans Eldprov, samt De fördömda (signerad). Sedan i referens syfte köpte jag också, Island in the Net av Bruce Sterling, Ground Zero en konstbok med Fred Gambino bilder, Framtidens värld från 1982 (framtidsspekulationer var bättre illustrerade för), fyra böcker i Alfred Hitchcock berättar skräckhistorier om bokserien - Monster, Spöken, Spioner, samt Brott - o Skräckrysare om Vidunder samt Skräckrysare om Vidunder (tror de här samlingarna är enda svenska översättningarna av ett antal historier).

I referens syfte införskaffade jag också från Stadsmissionen Odenplan filmerna American Yakuza, Warrior Queen, Mitt namn är Nobody, In the name of the king, Mimic och kapet Hackers.

Har också backat Fria ligans DoD o Riotminds The World of Kensei på Kickstarter

Du får gärna berätta vad du tyckte sedan. Ibland får jag en känsla att ingen läser det jag skriver. :unsure:
Kan göra ett försök, något ställe du vill att jag ska göra det på? Även om jag medger att jag bad biblioteket införskaffa dem mer för andras bruk än mitt egna.

Kan göra ett försök, något ställe du vill att jag ska göra det på? Även om jag medger att jag bad biblioteket införskaffa dem mer för andras bruk än mitt egna.
Du behöver inte pressa fram en hel recension eller så. Bara om du kände att det var något som du spontant vill uttrycka - bra eller dålig eller oförståeligt. Och det finns ju ett helt forum för Dunder & Drakar. :)

Helt ny på rollspel och missade precis Drakar och Demoner kickstartern, som tur var kunde jag boka spelet i en webbshop. Köpte även Nordiska Väsen av Fria Ligan. Är dock ute efter ett high fantasy spel också så jag kommer förmodligen köpa Svärdets Sång eller Hjältarnas Tid innan årets slut.

Ska bli intressant att prova rollspel, nu ska jag bara sälja in det till vänner och bekanta. 😅

Helt ny på rollspel och missade precis Drakar och Demoner kickstartern, som tur var kunde jag boka spelet i en webbshop. Köpte även Nordiska Väsen av Fria Ligan. Är dock ute efter ett high fantasy spel också så jag kommer förmodligen köpa Svärdets Sång eller Hjältarnas Tid innan årets slut.
Du kan låna flertalet rollspel genom biblioteks systemet, så du behöver inte köpa allt.

Ska bli intressant att prova rollspel, nu ska jag bara sälja in det till vänner och bekanta. 😅
Lycka till

Då priserna hos Fria Ligan gått upp idag & jag fyller år nästa vecka. Gav jag mig en tidig födelsedagspresent igår genom att köpa The One Ring Bundle i webbshoppen.

Inte idag utan i förgår så införskaffade jag mig lite böcker jag har funderat över från Alphaspel (plus några som bara var att jag ville ha dem o de är ur tryck) när jag ändå köpte Cypher Lords o Untamed Beasts boxarna till Age of Sigmar :
Deadlands: The Way of the Huckster
Exalted: Blood and Salt
Legend of the Five Rings (1st ed): The Way of the Phoenix
Legend of the Five Rings: Legend of the Burning Sands
GURPS 3rd ed: Shapeshifters
Mythos Monsters 5E
Bloodshadows: Padarr Citybook

Mitt senaste rollspelsinköp är ett stenålders-OSR-spel från Brasiliens mest aktiva rollspelsmakare Diogo Nogueira.

Attachments

• IMG_20221001_191040.jpg
    IMG_20221001_191040.jpg
    331.5 KB · Views: 10
Nä, nu ljög jag. Det allra senaste är Karl Druids Frontier Scum. Mörk Borg i vilda västern, typ.

Attachments

• IMG_20221001_191207.jpg
    IMG_20221001_191207.jpg
    411.6 KB · Views: 4
Inte köpt utan lånat, från Haninge biblioteket:
Dunder & Drakar, spelarens handbok
Dunder & Drakar, spelledarens guide

Även om jag får erkänna att det var mitt inköpsförslag som låg bakom biblans införskaffade av dessa böcker

Nice, får i framtiden gräva fram mitt gamla lånekort till Haninge bibliotek så att jag kan låna dem efter dig.
Aldrig tänkt på saken, men ska kanske kolla Mina lokala bibliotek (Huddinge o tullinge) har några andra av rollspelen som står på min "att läsa" lista

Igår köpte jag Keeper-boken till sjunde utgåvan av Call of Cthulhu! Vi ska spela Masks of Nyarlathotep är det tänkt och nu sitter jag och kollar youtubevideos om hur man som keeper bäst förbereder sig.

C:a två minuter in i videon (som avhandlar om man ska eller inte ska spela första introduktionskapitlet), föreslår den kunniga personen (hon är verkligen bra och pedagogisk) att man ska använda OneNote för att skriva och spara minnesanteckningar, så nu försöker jag vänja mig vid den appen... 😅

Jag har att göra, så att säga!

Igår köpte jag Keeper-boken till sjunde utgåvan av Call of Cthulhu! Vi ska spela Masks of Nyarlathotep är det tänkt och nu sitter jag och kollar youtubevideos om hur man som keeper bäst förbereder sig.

C:a två minuter in i videon (som avhandlar om man ska eller inte ska spela första introduktionskapitlet), föreslår den kunniga personen (hon är verkligen bra och pedagogisk) att man ska använda OneNote för att skriva och spara minnesanteckningar, så nu försöker jag vänja mig vid den appen... 😅

Jag har att göra, så att säga!
Jag har kör Masks of Nyarlathotep med ett kapitel varje år (på vår årliga spelvecka). Hittills har de klarat av Peru, New York och Australien. Jag tyckte själv att Peru var bra, för det etablerade en kontakt som gör att New York startar på ett bättre sätt. Sedan gav jag mina spelare fritt val vart de ville åka efter New York och de valde Australien, vilket äventyret absolut inte har tänkt sig. Men efter lite research (och ett abonnemang på The Times arkiv) hittade jag en färdväg som gav mig möjlighet att kompensera för den bristen.

Jag håller absolut med om att man som Keeper behöver noggranna minnesanteckningar. Om man använder OneNote eller något annat är en smaksak, men tro inte att du kommer ihåg allt som hänt utan anteckningar.

Hojta till om det är något du funderar över. Jag har rätt bra koll på kampanjen vid det här laget.

Var på SFbokhandeln i går för att köpa Peter Bergtings nya bok Magi - Den stora boken när han ändå var där och signerade, fick också några av hans andra böcker jag hade med mig signerade. Det e en riktigt snygg bok, har inte läst den än dock, men råkade upptäcka ett sakfel nar jag bara bläddrade i den - som jag tog o nämnde för Bergting - det står att Loke var Odens son o inte hans blodsbroder.

När jag ändå var på SFbokhandeln (något jag brukade vara rätt så ofta för i tiden men det blir plötsligt långt mer av en expedition när man nu bor utanför tullarna) så tog jag o köpte Vilda Västern - bland laglösa och prisjägare från Åskfågeln och Southlands: Player`s Guide till DnD5 eftersom än så länge inte har tillräckligt med rollspelsböcker inspirerade av Afrika - mer eller mindre - man ska ju stödja att dessa görs.

Operation Urban till Twilight 2000.
Har haft ett intresse för spelet sen 80-talet och är intresserad av vart det är på väg.

//EvilSpook

Idag fick jag hem andra utgåvan av Mutant Chronicles-grundboken.

1665524209236.png

Den har jag sökt efter länge, och nu fick jag tag på den för under tvåhundralappen inkl. frakt. Den är såklart delvis i lösblad, men det spelar mig ingen roll – är det ens en MC-grundbok om den håller ihop?

De här betyder att min MC-samling åtminstone just nu är komplett. Åtminstone på rollspelssidan. Jag har alla de svenska grejerna från 1-2ed och jag har, tror jag, allting som kom från Modiphius i tryckt format. Kanske saknar jag spelledarskärmen? Den struntar jag nog i. Sen har jag verkligen inte allt till de olika inkarnationerna av Warzone eller kortspelen till exempel, men däremot både gamla och nya Kampen om Citadellet.

Så… Fram till dess att nån ny plockar upp MC-rollspelet och gör en ny utgåva så är jag nog "färdig".

Om jag inte ska börja samla på mig de engelska böckerna till 1-2ed, men det skippar jag nog. Det är mycket skönare att bara känna sig klar =)

I kombination av nyfikenhet på rollspel från förr och en nyligen uppblossad nostalgi för det sena 90-talet knep jag det sista exet av Gemini från Sveroks webshop. Layoutmässigt lever det upp till förväntningarna, med svart text mot mörk bakgrund och allehanda emboss-effekter och liknande. Texten verkar stämningsfull, ska bli intressant att läsa.
CC5CEF83-0C31-4EB3-943E-BAAB7E43516E.jpg

Boken om Magnamund, dvs den gamla boken om världen som soloäventyrens Ensamma Vargen kuskar runt i.
Är den cool för farbror Wilper? Inte egentligen.
Var den ascool för unge Wilper när granngrabben hade den? Absolut!

Jag tror mest att den kommer att användas som medel för att förklara för Ronja hur jag vill ha bilderna i Svarta Hål den dag jag återvänder till rollspelsmakandet. Jag får väl ta den på Wilhelm's Games.

Har suktat ett tag efter Vampire: the Masquerade 5th Ed. (och egentligen ännu mer efter Hunter: the Reckoning om jag ska vara ärlig) så när möjlighet gavs så införskaffade jag nyss World of Darkness Game Bundle via Humble Bundle. Core Rules, Anarch och Camarilla för 200ish spänn. Värt. 🦇

Har suktat ett tag efter Vampire: the Masquerade 5th Ed. (och egentligen ännu mer efter Hunter: the Reckoning om jag ska vara ärlig) så när möjlighet gavs så införskaffade jag nyss World of Darkness Game Bundle via Humble Bundle. Core Rules, Anarch och Camarilla för 200ish spänn. Värt. 🦇
Tack för tipset

Slog idag till på tre saker från DTRPG som antingen legat i önskelistan rätt länge (POD-kopia av ”The Zorcerer of Zo”) eller som jag tidigare dragit mig för att kosta på mig (PDF-paket för ”City of Mist” samt en POD-kopia av ”Trinity Continuum: Aberrant”).

Oklart hur mycket superhjältespel jag kommer köra framöver, men om och när det blir av så lär det bli i ”Aeon Trinity”-miljön. (Jag har böckerna från både 90-talet och den föregående kickstartern stående i bokhyllan; just ”TC: Aberrant” har dock saknats i fysisk form.)

När ”City of Mist” kom lät jag bli det för att det vid en första anblick bara verkade vara ”ännu ett superhjältespel”. Men det har antytts att spelet har ett bredare anslag, så jag slog till med argumentet att det kanske kan fungera som inspiration för ”Urban Fantasy” med mer Noir-stämning; en första titt i PDFerna ger på handen att så faktiskt kan vara fallet.

”The Zorcerer of Zo” vet jag inte riktigt varför jag dröjt med, då det är skrivet direkt för genrerna som varit mitt fokus på senare år (dvs sagor, sägner och ”Urban Fantasy”)…

Eftersom tredje delen av Ikonernas nåd faktiskt var med på min lista med tre undantag för Köpfritt 2022 så slog jag till ändå.

Så, cirka 15 000kr vattenskadade rollspel slängt på tippen.
Cirka 400kr rollspel förbokat.

Alltså är summan av mitt spenderande -14 600 ungefär, i år?

...

Så, cirka 15 000kr vattenskadade rollspel slängt på tippen.
Men NEJ! Jag hoppas inte du slängde något som var otillgängligt utan att scanna det...

(PS: Japp, jag slog såklart också till på Ikonernas Nåd del 3 idag)

Jag hoppas inte du slängde något som var otillgängligt utan att scanna det...

Det som slängdes var det som var såpass vattenmättat att det närmast pulpats, warpats till obrukbarhet, eller möglat. Alltså sånt som inte överhuvudtaget gick att rädda. Några OOP-grejer, men inget som jag egentligen tror världen kommer sakna. :)

Komplett samling The World of Indiana Jones. Ett antal andra The World of ...-böcker. Några andra WEG-rollspel (bland annat Metabarons och Men In Black). TORG. Grundböckerna till tredje och femte utgåvan D&D. Alien, Ur varselklotet, och Oktoberlandet med lite blandade tillbehör. En bunt supplement till DP9-rollspelet Jovian Chronicles. Så egentligen en kombination av lite halvobskyra spel och spel som fortfarande finns i tryck. Lite tur i oturen kanske.

Last edited:
Från Stockholms Science Fiction-antikvariat köpte jag, DnD3 bökerna:
Psionics handbook
Oriental Adventure
Tome and Blood: a guidebook to Wizards and Sorcerers
Sword and Fist: a guidebook to Fighters and Monks
(säger något om hur DnD ser munkar o deras roll att de klumpas ihop m fighters istället för clerics o andra semi-religiösa klasser)

allt för 500 sekiner o böckerna verkar inte ens vara öppnade av förra ägaren

Lagt en beställning hos SF-bokhandeln på The Sprawl RPG (och kokboken Vegan Japaneasy för att (1) rabattkoden skulle kicka in och (2) för att det är en jävelusiskt vacker bok).

Jag köpte för ett tag sedan Spelarens Handbok till CoC-Sverige. Jag inser att DnD har sabbat mina förväntningar på vad en spelares handbok är då jag trodde att Spelarens Handbok skulle innehålla alla regler, men det gör den ju verkligen inte, den är ju bara en handbok för spelare för tusan! Så nu har jag köpt Väktarens Handbok också och har en Spelarens Handbok som jag inte har någon egentlig nytta av, oh well.

Köpte också Klostrets Klagan till Eon på Helmgasts Black Week rea.

La häromdagen en beställning från Drivethroughrpg på Saints & Monsters till Scion 2e. Så väntar på en fysisk bok om några veckor. Se om jag hinner får den i år.

Jag slog till på Dark Nation som var "Deal of the day" på Drivethrurpg igår.

1669552708886.png
Dark Nation takes its influences from fiction like the Handmaid's Tale, SS/GB, The Man in the High Castle, 1984 and Edge of Darkness. Play starts with the players collaboratively describing the System their characters live in, how it sustains itself, and how it exercises control over its subjects.

Characters in Dark Nation are ordinary people, pushed into extraordinary circumstances. Players create characters as a group, agreeing the bonds and secrets that will keep them together in times of stress.

Dark Nation scenarios begin with a simple premise. Something awful has happened. Something so terrible the characters cannot ignore it, and feel compelled to investigate, even if that means putting themselves and their families at risk.

If the Investigators succeed they will face an awful choice. Do they want to punish the guilty, secure redress for the victims or make a lasting change? They can only choose one. If they fail they will disappear into darkness, consumed by the System.

Jag har nyligen tillsammans med två andra i klubben samköpt 5 böcker till D&D 3.5: Complete Warrior, Divine, Arcane, Spell compendium och Expanded Psionics Handbook. Vi spelar en lång kampanj i spelet och detta ger spelarna mer val för sina figurer, och uppdateringar från de motsvarande 3.0-böckerna.

Idag köpte jag T.i.m.e. Stories grundboxen. Det är ett brädspel där spelarna löser mysterier i olika tidsperioder med en övergripande bakgrundsberättelse som utspelar sig över flera expansioner. Ett mysterium medföljer. Jag är inte alls en brädspelsperson utan de kommer på plats 5 i min rangordning av speltyper. Så varför köper jag det? Jag håller på med ett äventyr som är en tidsloop och funderar på en designdel av det och jag hoppas att spelet ska hjälpa mig att avgöra om jag vill göra den delen brädspelig med en slags metatokens som spelarna kommer kunna få, och som påverkar vad de kan påverka i den kommande loopen, eller inte. Jag har sett recensioner av det så jag är ganska säker att jag kommer få nån glädje utav en genomspelning också och de flesta vänner och en del familj gillar brädspel så det kan bli en gåva efter användning.
Ja, och så var det på rea på Alphaspel också.

Vet inte om det här är rätt plats men efter att nu läst TIME Stories har jag lite mer att skriva. Skaparna skapade spelet för att kännas som rollspel och spelarna förväntas göra vissa saker för att spela sina roller varav vissa är fria, och några har regler kring dem. Exempelvis så finns det text som du ska läsa och behålla för dig själv, medan exempelvis regeltext ska läsas upp högt så att alla är med och förstår. Mycket av spelet går ut på att man pratar med varandra om vad man upptäcker och resonerar kring vad man ska göra.

En sak som jag verkligen gillar med spelet är dess visuella del där man skapar dioraman för de områden som spelarnas figurer är i som exempelvis ett vardagsrum. Spelarna kan alltså se vardagsrummet med alla dess detaljer och undersöka dem och ibland är dessa bilder en viktig del av en gåta. Dark Sun till AD&D 2nd edition gjorde en liknande grej med fler men sämre bilder.

Har det hjälpt mig att bestämma mig om jag ska använda metatokens i mitt rollspelsäventyr? Nej, men vi får se vad som händer under spel där det finns föremål, händelser och miljöer som kan behållas och gör saker lättare ifall man måste börja om med en ny tidsloop.

Fick hem Teknochock häromda’n. Verkar mycket trevligt - ser verkligen fram mot att grotta (sprawla!?!) ner mig i denna.

Dunder & Drakar av @Oldtimer

Det är lite mer komplext än vad jag är van vid, men jag tycker alltid det är kul att testa nåt nytt. Och första intrycket är att det är en ynnest att få läsa DnD på svenska! Inte så att jag är dålig på engelska men det är en lättnad att slippa att översätta vissa termer i huvudet och räkna hur många fot si och så nåt är. Sen älskar jag namnen på monstren, ta bara Babbelbest, Dödskråka eller Krakelkompost. Det liksom sjunger om det.

Se och göra i Aliatra av @Genesis

Pdf:en är gratis men den tryckta boken förhöjer helt klart upplevelsen. Den har redan fått följa med på ett besök till en sunkig pizzeria där den bidrog till en känsla av att vara på resa, att vara någon annan någon annanstans.
08F440BF-742C-43ED-9ED1-5BC089165011.jpeg

Se och göra i Aliatra av @Genesis

Pdf:en är gratis men den tryckta boken förhöjer helt klart upplevelsen. Den har redan fått följa med på ett besök till en sunkig pizzeria där den bidrog till en känsla av att vara på resa, att vara någon annan någon annanstans.
Så roligt!

Ja, jag lägger alltid ut PDF:en gratis (och tryckt bok till självkostnadspris), men Aliatra är verkligen tänkt att spelas med tryckt bok. Själva boken som föremål är en viktig del av spelet.

Så roligt!

Ja, jag lägger alltid ut PDF:en gratis (och tryckt bok till självkostnadspris), men Aliatra är verkligen tänkt att spelas med tryckt bok. Själva boken som föremål är en viktig del av spelet.
Ja jag tänkte nog att det vore svårspelat utan den. Men det blev så tydligt för mig när jag hade med den ut hur mycket den som fysiskt objekt verkligen var med och skapade upplevelsen. Väldigt coolt.

Last edited:
Kommer ni ihåg* att jag skulle försöka mig på ett köpfritt 2023? Det gick åt h-e redan två dagar in på det nya året. Nu har jag beställt (vid olika tillfällen):
  • Blades in the Dark
  • The Eizo Villa Heist (till Cy_Borg)
  • Witch Hunter av CL Werner (Mathias Thulmann Book 1, WFRP-roman)
*Varför nu nån skulle göra det då det nämndes i en förtäckt godjul-tråd av en inte särskilt högprofilerad forumit men om detta må jag ändå berätta.

Kommer ni ihåg* att jag skulle försöka mig på ett köpfritt 2023? Det gick åt h-e redan två dagar in på det nya året. Nu har jag beställt (vid olika tillfällen):
  • Blades in the Dark
  • The Eizo Villa Heist (till Cy_Borg)
  • Witch Hunter av CL Werner (Mathias Thulmann Book 1, WFRP-roman)

… och som den principfasta individ jag är så glömde jag (förträngde är kanske mer sanningsenligt) att tydligen så hade jag lagt en beställning på detta också:
  • Zweihänder Fantasy Horror RPG: Starter Kit
Kan man få skrota den här rollpersonen (undertecknad) och göra en som har talangen Sparsam istället för nackdelen Impulsiv istället?

Inte idag, men nyligen:
The Red Star: Äventyrsmodul till Odd Soot, första delen i en trilogi som utgör kampanjen A falling mind. Verkar vara ett kul mysterium.
Apocalypse world: 1st ed begagnad. Mer än ett decennium efter att spelet kom har det lämnat så stora avtryck att jag finner det mesta bekant när jag nu läser boken.
Reve The Dream Ouroboros: Engelsk översättning av ett klassiskt franskt fantasyspel. Intressant metafysik där rollpersonerna och deras värld är del av drakars kollektiva drömmar. Magiker kan röra sig till en övre nivå av drömvärlden för att påverka drakarna och därigenom omvandla världen. Misstänker att spelskaparna influerats av Runequest.

Back