Idag har jag köpt...

"Pengar rullar ut, det är kass,
Nu finns att läsa när man sitter på dass..."

Jag är hyffsat säker på att mina rollspels denna månad är det mesta jag lagt på rollspel på så kort tid. Tiotusen kronor har gett:

1 D&D 2024 Player's Handbook. Inte till mig men en av mina spelare.

12 AD&D 1st edition-äventyr från Bolongo:
Pharaoh, Oasis of the White Palm, Tomb of Martek, Baltron’s Beacon, Ravager of Time, Day of Al’Akbar, Needle, The Assassin’s Knot, Danger at Dunwater, Final Enemy, Sentinel, Gauntlet. Bara 64 AD&D 1-prylar kvar till jag har allt jag vill ha (om jag räknat rätt).

3 extraböcker till AD&D:
Shaman, Encyclopedia Magica Volume 4, Battlesystem till 2nd ed. Bara 300 prylar kvar...

5 Forgotten Realms-supplement:
Volo´s Guide to the Sword Coast och Cormyr, Pages from the Mages, Player´s Guide to the Forgotten Realms, Powers & Pantheons. Volo´s-böckerna är några av mina favoriter att läsa, och de bidrar starkt till att få världen att kännas levande.

1 Birthright-nationsbeskrivning:
Player's Secret of Ilien. Nu saknar jag bara RPGA-exklusiva landet Hogunmark så har jag alla som kom i det formatet.

1 Al-Qadimäventyr:
Reunion. Al-Qadim är en av de spelmiljöer jag har minst saker till. Får dock stark avsmak av hederskulturaspekten av den miljön så det är inte aktuellt att spela på ett bra tag.

3 Monstrous Compendium-samlingar till pärmversionen:
Spelljammer, Outer Planes, Forgotten Realms 2. Två till så har jag alla. Behöver köpa en till pärm får att hålla dem också. En bok till, Rock of Bral, så har jag allt rollspelsmaterial till Spelljammer. Läste Spelljammerkompendiet igår och det fans några intressanta monster som kan bli korta äventyr i sig själva, inklusive några rymdhamstervarianter.

1 bok som skulle ha följt med i boxen när jag köpte Forgotten Realms City System på Midgård i Sundsvall 1993. Köpte från Noble Knight som är de enda som jag vet som säljer delar av boxar och äventyr, annat än privatpersoner på ebay.

1 världsbok, Tharkold, till TORG. Ska vara lite Hellraiseraktig, och nu saknar jag bara Land Below och Terra innan jag har alla till det spelet. Det är ett av få icke-TSR-rollspel där jag vill försöka få tag på allt.

1 superhjälterollspel, Champions Complete. Jag håller ju på att spelleda Marvel Super Heroes Advanced och har spelat detta. Ville läsa det och se om jag eventuellt ska byta rollspel för mitt superhjältespelledande. Skummade genom det idag, och gillar upplägget, och sektionen om motståndare i superhjältespel. Champions använder ett poängsystem för att skapa rollpersoner med olika mängder beroende på hur kraftfulla rollpersonerna ska vara. Det ger i alla fall en mycket bättre balans mellan rollpersonerna än Marvel gör för där slumpar man fram grundegenskaper och krafter och det kan bli grymma skillnader. En annan skillnad är att Marvelkrafterna är ganska specifika medan Champions är generiska som man sen bestämmer hur de ska fungera med tillägg, begränsningar och vad de består av. Krafter och förmågor har också ikoner som en som är en Stop!-ikon för krafter som kan ha väldigt stor påverkan på spelandet.
Mitt 64:e, eller 73:e, eller 86:e spel, beroende på hur man räknar.

nible.jpg
Idag trillade de in från Kickstartern. Man fick alla tre böckerna plus PDF:er för 39 dollars så det kan banne mig vara det mest prisvärda som jag någonsin backat. Återkommer med en kort recension inom kort, men jag kan redan säga att det verkar mycket lovande.

Idag trillade de in från Kickstartern. Man fick alla tre böckerna plus PDF:er för 39 dollars så det kan banne mig vara det mest prisvärda som jag någonsin backat.
Jag har också fått min något mer exklusiva box. Den kostade $95, så inte lika billigt. Vad fick jag för det? En stabil låda, så klart. Böckerna i hårdpärm (din pledge skulle bara ge mjukpärm, men det kanske blev uppgraderat genom stretch goals?) En tygkarta, spell cards, kort för handlingar, kort för de legendariska monstren, och ett extra äventyr.

Jag har också fått min något mer exklusiva box. Den kostade $95, så inte lika billigt. Vad fick jag för det? En stabil låda, så klart. Böckerna i hårdpärm (din pledge skulle bara ge mjukpärm, men det kanske blev uppgraderat genom stretch goals?) En tygkarta, spell cards, kort för handlingar, kort för de legendariska monstren, och ett extra äventyr.
Verkar ha blivit uppgraderat ja för det är fina hårda pärmar, samt fina band. Mycket nöjd är jag.

Jag har köpt samma sak utanför kickstartern, för ungefär samma peng inkl pdf på allt, och det ska komma 15 sep. Förutom monsterdelen i GM-boken (tillräckligt med monster men alltför sparsmakat beskrivna (fattar du inte vad monstret är mha titeln måste du googla)) är det för mig det optimala heroic/high fantasy-spelet; 25-50 % smidigare system än 5E och bättre illustrationer.

Det är billigt för vad du får: en box med tre sydda hårdpärmsböcker med ribbon, en ordentlig SL-skärm, tygkarta över äventyrens setting, en massa kort för spells/monster/actions.

Att jämföra med 5E:s tre grundböcker av kass kvalitet tryckmässigt (klistrad rygg), som bara de kostar mellan totalt $120-$140.
Fler sidor ju! Jo, men det är mest gojja-text pga amerikanskt paid per word.

dolmen.jpg

Igår kom Nimble-böckerna och idag kom Dolmenwood. Jag fullkomligen badar i nya rollspelsböcker just nu!

Blir jag sugen på att spela OSR kommer jag att ångra om jag inte backar, tänkte jag. En riktig fomo-backning med andra ord. Men det är väldigt fina böcker!

På tok för billigt. Jag blir upprörd! (eftersom jag betalade mycket mer för reptilmännen...)

Det är väldigt upp och ned på Retromania. Här i Örebro var de förbi förra året och jag köpte Expert-lådan och reglerna + magiboken (som var separat) för 120 kr. Sedan såldes New World of Darkness- och Vampire the Requiem-böcker (som knappt säljs för 100 kr på Tradera) för över 700 kr.

För länge sedan köpte jag ibland tidningen Rubicon, som för mig blev lite av ett fönster till utomrikiska rollspel, vilka annars lyste med sin frånvaro i min värld. I ett nummer recenserades 100 Bushels of Rye till Harnmaster i positiva ordalag, och jag drömde lite om att få tag på den. Nå, idag kom den med posten!

Attachments

• Messenger_creation_1E73A294-8A0A-4ECA-A246-319E4255D564.jpeg
    Messenger_creation_1E73A294-8A0A-4ECA-A246-319E4255D564.jpeg
    184.6 KB · Views: 5
Sannerligen en imponerande samling! Lycka! Men samtidigt, när jag ser detta, en påminnelse för mig att det finns så mycket häftigt att spela och tiden är inte oändlig. Dax att låta tärningarna rulla!
Absolut! Allt i den där hyllan är planerat att spelas ockspå. Jag för till och med ett spreadsheet över vilka böcker som använts. :gremgrin:

Mitt senast köp så blev det faktiskt CoC 5ed. Jag har så otroligt mycket nostalgi runt den boken så den blev ett givet köp. (Köpte även "Coriolis - the great dark" ett par dagar innan.)

Bättre pris än mig. Köpte det för 1000 kr runt 2000-talets start.

Och ja, det är komplett. Min version innehåller exakt samma sak och skulle också vara komplett.

Har du koll på skillnaderna mellan denna och den senaste?Funderar på att spelleda det här iframtiden och funderar på vilken utgåva som ska användas.
Det var länge sedan jag hade den där utgåvan med alla sköna handouts.
Min uppfattning av nya utgåvan är att den är uppdaterad till coc 7th Ed. Kan vara så att de har snyggat till texten också.
Skulle jag haft båda, skulle kört nya utgåvan och använt handouts från den gamla så som pass och sånt.

Lönen kom in idag. Tyvärr har jag som jag nästan alltid gjort handlat online så jag får vänta nån vecka innan de dyker upp.

Utökade AD&D-samlingen med:
Rock of Bral som var det sista jag behövde för att ha allt rollspelsmaterial till Spelljammer. Har inga av novellerna.
Masque of the Red Death till Ravenloft som är en egen kampanjmiljö som utspelar sig i viktorianska jorden. Har velat haft det ett tag, och jag behövde det också för ett AD&D-projekt jag håller på med där jag håller på att samla ihop allt figurskaparmaterial till båda utgåvorna av spelet (komplett lista med färdigheter, kits, arter osv).
Monstrous Compendium Ravenloft Appendix. Näst sista "monstrous compendium-packet" till pärmutgåva av monstersamlingarna som jag behövde för att den samlingen ska vara komplett. Bara Al-Qadims kvar men den verkar gå för över 100 dollaroonies så det får vänta.
Ruins of Undermountain II. Detta är en del av en stor megadungeon som ligger under en storstad i Forgotten Realms. Jag gillar alla kampanjmiljöerna, men av de som är mest standardfantasy så är Forgotten Realms favoriten. Samlar på mig material till en nån gång kommande kampanj och nåt besök, eller flera ner i "Nedanberget" lär det bli. Av det jag köpte idag så är detta en av boxarna jag velat haft längst och nu var priset acceptabelt.

Drygade ut beställningen med lite saker till TORG:
Infiniverse Campaign Game Update #2. TORG hade flera intressanta idéer. En av dem var att ha en värld som påverkade av spelarna så äventyren hade formulär man kunde skicka in och berätta hur det gått för ens spelgrupp. Det aggregerades sedan och påverkade världen som uppdaterade i månatliga tidningar. Denna bok är en av tre som samlar tidningens uppdateringar.
Kanawa Land Vehicles.
Full Moon Draw. Äventyr. Jag spelar nästan bara färdiga äventyr i denna kampanj, och har tänkt spela genom alla utgivna.
The Land Below. I TORG har världen invaderats av olika verkligheter, kompletta med egna naturlagar. I USA har bitar av kusterna ersatts av en urtidsjungel med dinosauríer. Land below ligger under jungeln.
Cleric's Sourcebook. Då det är TORG så förväntar jag mig massa onödiga regler, mer formler för präster och arketyper som är spelets huvudsakliga sätt man gör rollpersoner på.

Det finns pengar kvar så nu ska jag titta in på Alphaspels hemsida lite snabbt....

Fandå, Alphaspel, ta min pengar bara, gör det! Jag ville bland annat köpa nåt av spelen från posten om vilka spel man borde testa men många fanns inte, och resten var för dyra, eller hade i mina ögon tråkiga teman, så istället blev det:

Det blev två dubbelsidiga rutnätsmattor, svart/grå och blå/grön. Vi använder det inte så mycket, men när vi gör det är det trevligt med en som är större än den vi använder nu, och färger är välkommet.

Weird, weird west
och All this and WWII, 2 Marvel Super Heroesäventyr om verkar ha exakt samma tema som mitt hemsnickrade äventyr som vi skulle börja på imorgon om det inte vore för sjukdom.

Monsters of Faerun till D&D 3.0/Forgotten Realms.

More Mythic Places till Ars Magica 3rd ed.

DarkTek till Dark Conspiracy. Dark Conspiracy är ett skräckspel från GDW och jag tror det använde samma regler som samtida Megatraveller, Twilight 200 mfl. Världen är typ postapokalyptisk nutid där främmande varelser, en del med ofräsh biotech invaderat vår planet. Lite Hellraiser, lite cyberpunkaktigt men inget söm höll speciellt länge.

TWERPS. The world's easiest role playing system. Namnet är en parodi på GURPS, men jag vet inte hur parodiskt resten av spelet är.

Kanske klart med rollspelsinköpen för denna månad.

DoD23 regelboken (inbundna boken)... har funderat ett tag på att köpa den...men har inte kunnat motivera den riktigt.,...med 2 olika boxar redan.... MEN 292kr på alphaspels rea och bits and mortarprogrammet så man fick PDF:en oxo....så ja,,,dp bidde det ett köp....får se om plasten någonsion tas av eller om den fröblir inplastad ;)

DoD23 regelboken (inbundna boken)... har funderat ett tag på att köpa den...men har inte kunnat motivera den riktigt.,...med 2 olika boxar redan.... MEN 292kr på alphaspels rea och bits and mortarprogrammet så man fick PDF:en oxo....så ja,,,dp bidde det ett köp....får se om plasten någonsion tas av eller om den fröblir inplastad ;)
Motivera? Nu förstår jag inte riktigt... 😀

Motivera? Nu förstår jag inte riktigt... 😀
Motivera ur perspektivet att jag redan har boxen på både svenska och engelska...och EP Ugglas bok med rovriddarens kastell.....samt att jag inte använder fysiska böcker så mycket för mitt spelande/spelledande.... Läser mest på min stora eboksläsarew (i färg).......men gah... My precios....bidde köpt ändå ;)

Beställde just The Whispering Vault samt några små supplement från Lulu (tyvärr hade de inte de två viktigaste supplementen, Dangerous Prey och Book of Hunts).

Har du koll på skillnaderna mellan denna och den senaste?Funderar på att spelleda det här iframtiden och funderar på vilken utgåva som ska användas.
Jag skulle kört den uppdaterade åtta dar i veckan. Nyutgåvan innehåller inte bara uppdateringar och förbättringar av de befintliga delscenarierna utan har även ett par helt nya. Roligast är det att där man tidigare bara gav spelarna en hand-out som beskrev händelser i det förgångna så spelar dem istället. ("Det är nu det tredje korståget och ni är frankiska riddare. Här har ni rollformulären. Ge din riddare ett namn så kör vi!") Det ger spelarna en oerhörd känsla för förhistorien. Dessutom så får man ge spelarna en karta över Konstantinopel hela tre gånger fast med ca 700 års mellanrum.

Veckans rollspelsloot!

Först trillade det in lite Cthulhu tillsammans med en gammal reklambroschyr om rollspelet Gemini.

Därefter följde vad som var första delen av Väsen-kixkstartern. En pin och Myrhic Carpathia. Eftersom Fria Ligan sagt att allt skulle levereras tillsammans blev jag förstås orolig när inte Mina mardrömmars stad och Startsetet inte kom. Lyckligtvis stillades oron idag då resterande kom.

F4A0D305-063F-4FAC-B37E-6D0195B953AE.jpeg

Jon Peterson, Playing at the World 2nd ed. vol. 1: the Invention of D&D.

Jag har första upplagan som ebok, men nu när jag vill läsa om denna extremt intressanta och väldokumenterade bok beslöt jag att shoppa loss på ett fysiskt exemplar. 460 spänn i simpel mjukrygg, vafan.

Last edited:
Jon Peterson, Playing at the World 2nd ed. vol. 2: the Invention of D&D.

Jag har första upplagan som ebok, men nu när jag vill läsa om denna extremt intressanta och väldokumenterade bok beslöt jag att shoppa loss på ett fysiskt exemplar. 460 spänn i simpel mjukrygg, vafan.
Nån siffra är fel där. Troligen den andra 2:an.

Men 295 kostade den på Bokus.

Jon Peterson, Playing at the World 2nd ed. vol. 1: the Invention of D&D.

Du får rapportera om vad som ändrats från första upplagan...

Idag fick jag hem Katastrofens väktare till Mutant 2. I riktigt bra skick dessutom. (Dock inte nyskick som säljaren hävdade, det finns skavanker.) Tveksamt om det kommer att spelas men kul att ha i samlingen. Saknar nu I reptilmännens klor och Järnringen för att ha gamla Mutant komplett.

IMG_20251020_214159.jpg

Ultraviolet Grass Lands (UVG) And the Black City (2e), alltså vilken otroligt vacker bok det är. Älskar den! (den finns på speljätten!)

Fick också äntligen Yoon-Suin The Purple Land (2e) som var en kickstarter som kom för någon vecka sedan. Fet bok, skumt format. En väldigt spännande bok, en dynamisk kampanj där du skapar din egen Yoon-Suin (en OSR-värld).

Utökade Call of Chtulhu med lite böcker, det är ett evigt sökande! Har velat ha No Man's Land sen jag såg den i butik 1998. The Fungi Fom Yuggoth verkar spännande men också extremt lång, och trots det säger boken "du kanske vill fylla ut med mer". Fearful Passages verkar superskoj! En samling äventyr med fokus på transport 😉

Kom över CHOCK på Retrogathering i Västerås, för den blygsamma summan 200 kr tror jag (eller 300?).

The Seventh Thrall of Sezeekan. I samband med köpet av UVG passade jag på att ta hem denna DCC-modul som ska vara kul! Fick även med en till gratis DCC day-modul från Speljätten.

Attachments

• 20251023_215731.jpg
    20251023_215731.jpg
    565.9 KB · Views: 7
Tittade åter på spel som Into the Odd, Mythic Bastionland, Fiasco m.fl. (rollspels som rekommenderats i en annan tråd) för att vidga mina vyer, men slås av hur dyra de är igen. 800kr för 350 sidor? 390kr för 144 sidor? Är sidorna gjorda av guld och knark? Kanske om 20 år när de är samlarobjekt och svåra att få tag på. Fiasco var inte så dyrt men där var temat så urtråkigt så jag ska försöka hitta ett alternativ.

Så istället blev det lite gamla saker.

Först var Glory of Rome från AD&D 2nd ed-linjen Historical Reference, den sista jag har kvar för att den underserien ska vara komplett, och det sista jag behöver då jag håller på att konstruera en kampanj där rollpersonerna är odödliga människor som får leva genom de olika historiska epokerna från strax före utvandringen från Afrika fram till senmedeltid.

Sen blev det ett styck Complete Priest's Handbook. Klubben äger ett ex men jag vill också ha ett eget. De tidiga böckerna i AD&D 2nd ed-linjen med Complete Handbooks, )en för varje klass och underklass, samt några med fokus på egna raser, psioniska krafter och nyversioner av klasser från 1st edition), var ganska spretiga och mer unika i sitt upplägg än senare böcker.

Joshuan's Almanac
är en samlingsbok, den sista i en serie där de första delarna heter Poor Wizard's Almanac, med händelser och kuriosa för ett år i Known World/Mystara. Med den så är det tre saker kvar för att den linjen ska vara komplett för mig.

Jakandor: Isle of Destiny är den tredje delen av vad som skulle vara fyra där barbarer, en nekromantisk kultur och en invaderande kultur låter bli att samexistera på ön Jakandor som också har högteknologiska lämningar på sig. Jag har spelat äventyren i denna serie tidigare men inte ägt äventyren själv. Jag kom ihåg att vi spelade barbarerna och de från den nekromantiska kulturen men kommer inte ihåg det tredje äventyret.

Till Ravenloft för AD&D 2nd ed blev det boken Forged of Darkness som handlar om magiska föremål. I sämsta fall är det ett gäng torrt beskrivna föremål, i bästa föremål som kan inspirera till hela äventyr eller kampanjer.

Till White Wolf's Sword & Sorcery-studio-versionen av Gamma World köpte jag Player's Handbook och Machines & Mutants. Har inga andra böcker till den utgåvan, men priset var bra och jag samlar ju på Gamma World så...

Inväntar lite mer pengar senare i månaden och då blir det nog årets sista beställning från Noble Knight Games. Det ska tydligen gå att lägga pengar på annat än rollspel och jag tycker jag har gjort en bra insats i år för att kontra alla i Köpfritt år-tråden :)

Tittade åter på spel som Into the Odd, Mythic Bastionland, Fiasco m.fl. (rollspels som rekommenderats i en annan tråd) för att vidga mina vyer, men slås av hur dyra de är igen. 800kr för 350 sidor? 390kr för 144 sidor? Är sidorna gjorda av guld och knark? Kanske om 20 år när de är samlarobjekt och svåra att få tag på. Fiasco var inte så dyrt men där var temat så urtråkigt så jag ska försöka hitta ett alternativ.

Så istället blev det lite gamla saker.

Först var Glory of Rome från AD&D 2nd ed-linjen Historical Reference, den sista jag har kvar för att den underserien ska vara komplett, och det sista jag behöver då jag håller på att konstruera en kampanj där rollpersonerna är odödliga människor som får leva genom de olika historiska epokerna från strax före utvandringen från Afrika fram till senmedeltid.

Sen blev det ett styck Complete Priest's Handbook. Klubben äger ett ex men jag vill också ha ett eget. De tidiga böckerna i AD&D 2nd ed-linjen med Complete Handbooks, )en för varje klass och underklass, samt några med fokus på egna raser, psioniska krafter och nyversioner av klasser från 1st edition), var ganska spretiga och mer unika i sitt upplägg än senare böcker.

Joshuan's Almanac är en samlingsbok, den sista i en serie där de första delarna heter Poor Wizard's Almanac, med händelser och kuriosa för ett år i Known World/Mystara. Med den så är det tre saker kvar för att den linjen ska vara komplett för mig.

Jakandor: Isle of Destiny är den tredje delen av vad som skulle vara fyra där barbarer, en nekromantisk kultur och en invaderande kultur låter bli att samexistera på ön Jakandor som också har högteknologiska lämningar på sig. Jag har spelat äventyren i denna serie tidigare men inte ägt äventyren själv. Jag kom ihåg att vi spelade barbarerna och de från den nekromantiska kulturen men kommer inte ihåg det tredje äventyret.

Till Ravenloft för AD&D 2nd ed blev det boken Forged of Darkness som handlar om magiska föremål. I sämsta fall är det ett gäng torrt beskrivna föremål, i bästa föremål som kan inspirera till hela äventyr eller kampanjer.

Till White Wolf's Sword & Sorcery-studio-versionen av Gamma World köpte jag Player's Handbook och Machines & Mutants. Har inga andra böcker till den utgåvan, men priset var bra och jag samlar ju på Gamma World så...

Inväntar lite mer pengar senare i månaden och då blir det nog årets sista beställning från Noble Knight Games. Det ska tydligen gå att lägga pengar på annat än rollspel och jag tycker jag har gjort en bra insats i år för att kontra alla i Köpfritt år-tråden :)
Oj, visste inte att de blivit så dyra. Synd, Electric Bastionland är verkligen otroligt, men 800 är verkligen orimligt.

GNAosJ1p.jpg
Ooookej! Stor lootvecka. Först och främst trillade Kickstartern för Ereb Altor in från Astrolab Game Studio. Fantastiskt fina böcker och det märks att det är ett sant labour of love.

Sedan har vi Cthulhu-högen. Böckerna till Call of Cthulhu kommer från Tradera där en säljare dumpade massor av böcker för försäljning. Fick en del, färre än vad jag hoppats men ändå mer än vad jag trodde. Arkham Horror-starterset kommer från lokala Lindhska bokhandeln och köptes för att jag är nyfiken på rollspelet. Får kanske tillfälle att dra igenom det inom en snar framtid - om det tilltalar mig det vill säga.

Sedan har vi diverse högen. Gamla nostalgiska romaner som Äventyrsspel släppte. Nya Bloodlines 2 (med förhandsbokningssmycke) till Xbox One - och som efter att ha spelat några timmar - verkar mycket lovande. Och så Väsen-scenariot från Spelkongressen som nyss var.

Slutligen så plockade jag upp den Mutant År Noll-bok som jag saknade, Ad Astra, billigt på Tradera.

Bokhyllorna är tjockare, lite mer tyngre och vackra i dess fulla prakt.

View attachment 26395
Ooookej! Stor lootvecka. Först och främst trillade Kickstartern för Ereb Altor in från Astrolab Game Studio. Fantastiskt fina böcker och det märks att det är ett sant labour of love.

Sedan har vi Cthulhu-högen. Böckerna till Call of Cthulhu kommer från Tradera där en säljare dumpade massor av böcker för försäljning. Fick en del, färre än vad jag hoppats men ändå mer än vad jag trodde. Arkham Horror-starterset kommer från lokala Lindhska bokhandeln och köptes för att jag är nyfiken på rollspelet. Får kanske tillfälle att dra igenom det inom en snar framtid - om det tilltalar mig det vill säga.

Sedan har vi diverse högen. Gamla nostalgiska romaner som Äventyrsspel släppte. Nya Bloodlines 2 (med förhandsbokningssmycke) till Xbox One - och som efter att ha spelat några timmar - verkar mycket lovande. Och så Väsen-scenariot från Spelkongressen som nyss var.

Slutligen så plockade jag upp den Mutant År Noll-bok som jag saknade, Ad Astra, billigt på Tradera.

Bokhyllorna är tjockare, lite mer tyngre och vackra i dess fulla prakt.
Escape from Innsmouth kan inte varit billig...! Jag körde titeläventyret härom året, mycket trevligt!

Escape from Innsmouth kan inte varit billig...! Jag körde titeläventyret härom året, mycket trevligt!
Nä, den var dyrast av alla böckerna, men det känns ändå som en sådan där bok som man mste ha. Ställen som Arkham, Dunwich och Innsmouth är ju tunga. Men skönt också att den faktiskt är bra! :D

Nä, den var dyrast av alla böckerna, men det känns ändå som en sådan där bok som man mste ha. Ställen som Arkham, Dunwich och Innsmouth är ju tunga. Men skönt också att den faktiskt är bra! :D
Visst ska det komma en ny Innsmouth-bok? Fick för mig att jag hört Mike Mason prata om det, men det kan vara fria fantasier från mitt håll.

Visst ska det komma en ny Innsmouth-bok? Fick för mig att jag hört Mike Mason prata om det, men det kan vara fria fantasier från mitt håll.
Med tanke på att Chaosium verkar släppa en ny bok av allt för varje regelutgåva (DReamlands, Arkaham etc.) så känns inte det som en stretch. ;)

Inte idag men för några veckor sedan fick jag paketet med Apornas planet-rollspelet. Känns som det är skapat med mycket kärlek till originalserien och liksom West End Games gamla Star Wars-rollspel tror jag nästan varje karaktär som syns i filmerna finns stattad för spelet.20251026_203614.jpg

Inte idag men för några veckor sedan fick jag paketet med Apornas planet-rollspelet. Känns som det är skapat med mycket kärlek till originalserien och liksom West End Games gamla Star Wars-rollspel tror jag nästan varje karaktär som syns i filmerna finns stattad för spelet.
Kul! Jag övervägde att kasta pengar på den Kickstartern men valde till slut att avstå eftersom jag allt mer sällan spelleder spel på engelska. Vad jag sett så verkar böckerna jättefina. Kan du säga något om reglerna?

Äh, tycker inte att man bokstavligen behöver spela ett spel man köpt för att få valuta för det. Man kan sno små idéer, få inspiration till något, hitta en handout man kan använda till något annat. Och bara läsning av ett system eller en modul har ett egetvärde, man får en ökad förståelse för hobbyn som helhet.

(Allt detta är vad jag säger till mig själv framför spegeln så fort jag får en ny dyr rollspelsbok i brevlådan)

Äh, tycker inte att man bokstavligen behöver spela ett spel man köpt för att få valuta för det. Man kan sno små idéer, få inspiration till något, hitta en handout man kan använda till något annat. Och bara läsning av ett system eller en modul har ett egetvärde, man får en ökad förståelse för hobbyn som helhet.

(Allt detta är vad jag säger till mig själv framför spegeln så fort jag får en ny dyr rollspelsbok i brevlådan)
:ROFLMAO: Jag läste början av ditt meddelande och formulerade redan svaret i huvudet, men det hade du redan gjort inom parentes!

Jättefin bok som jag nog aldrig kommer få till bords, men som är smockfull med inspiration, äventyrsfrön och idéer!
Har spelat föregångaren, Electric Bastionland, en hel del och tycker jättemycket om systemet!
Brukar i normala fall inte gilla klassisk fantasyestetik men denna bok är faktiskt jättefin och väldigt inspirerande.

Back