Idag har jag köpt...

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag tog en snabbvända till SFbok på lunchen och köpte Masks of Nyarlatotep och Horror on the Orient Express. Jag tror inte jag har spellett ett publicerat äventyr sedan 80-talet, men då jag tycker jag är svag på både deckar-äventyr och skräck så tänkte jag att jag skulle ge mig på att spelleda lite CoC med färdigskrivet någon gång i framtiden.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Igår kom Väsen: Årstidernas mysterium, och idag blev det Troubleshooters och The U-boat mysterium (och lite kartor o sånt). Snyggt!
Dessutom slank Dö vid denna källa till underbara Askhem med eftersom jag missat att det var släppt. Basker Blå fick vänta tills nästa gång, men den är på radarn.
Lovebombar allt!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
De 3 stora? Ingen idé att köpa dem nu, när det kommer reviderade utgåvor snart.
Skämt o sido så är det jäkligt mycket pengar man måste hosta upp för att bygga en grund i DnD 5:ed (och nej jag menar inte startboxen).
Så intresserad är jag inte av spelet att jag vill lägga mina pengar där när det finns roligare saker.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Då får jag kanske tänka till ytterligare en gång om vad jag kan köpa istället?
Föreslår att du köper hyllade Old-School Essentials istället, antingen Classic Fantasy som är baserat på B/X eller Advanced Fantasy som är baserat på det mer omfattande ADD. Charmen av tidig DnD men tydligt förklarat, utmärkt layoutat och utgivet i högkvalitativa böcker.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Föreslår att du köper hyllade Old-School Essentials istället, antingen Classic Fantasy som är baserat på B/X eller Advanced Fantasy som är baserat på det mer omfattande ADD. Charmen av tidig DnD men tydligt förklarat, utmärkt layoutat och utgivet i högkvalitativa böcker.
Synd bara att det är så rackarns svårt att få tag på böckerna i Europa. Har länge varit på jakt efter Advanced Players Tome men går inte att hitta tyvärr...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Synd bara att det är så rackarns svårt att få tag på böckerna i Europa. Har länge varit på jakt efter Advanced Players Tome men går inte att hitta tyvärr...
Mm, det är trist och märkligt att en så uppskattad produkt knappt verkar ha någon distribution alls i Europa.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Föreslår att du köper hyllade Old-School Essentials istället, antingen Classic Fantasy som är baserat på B/X eller Advanced Fantasy som är baserat på det mer omfattande ADD. Charmen av tidig DnD men tydligt förklarat, utmärkt layoutat och utgivet i högkvalitativa böcker.
Det här med Advanced Fantasy och ADD. Efter att ha köpt och läst OSE Advanced Fantasy... det ä ju mest lite fler spelbara klasser och lite mer flexibla regler för dual-classing (om det är rätt term i OSE). Säkert lite fler monster, magiska föremål, osv jämfört med B/X. Men rent regelmässigt så har det ju 100% med B/X och 0% med ADD att göra, tycker jag. Och jag gillar det - till 100%. Men det är ju inte som ADD, det är som B/X med lite mer content. Eller har jag fel?

Synd bara att det är så rackarns svårt att få tag på böckerna i Europa. Har länge varit på jakt efter Advanced Players Tome men går inte att hitta tyvärr...
Jag har dem, var med i Kickstartern, och har både Advanced Players Tome och Advanced Referees Tome. Om problemet är att det är svårt att få tag i dem så kan jag tänka mig att sälja mina (väsentligen mint skick), men jag gissar att du mest tycker det är för dyrt att köpa dem från USA med moms och tull? Eg. är ju bokmomsen 6% och inte 25%... är det någon som brukar köpa rollspelsböcker från USA och kan säga om det brukar funka att få 6% moms?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Men rent regelmässigt så har det ju 100% med B/X och 0% med ADD att göra, tycker jag.
Det vet du bättre än mig. Jag går bara på det som spelskaparen säger. Har själv inte läst eller spelat OSE, och ADD har jag inte spelat sedan tidigt 90-tal så jag skulle ändå inte kunna göra en relevant jämförelse av reglerna. Om Advanced Fantasy är mer som B/X och mindre som ADD blir jag dock än mer nyfiken eftersom B/X känns mycket mer som min kopp te, fast egentligen inte så mycket att jag behöver ett DnD-baserat spel till. :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Eg. är ju bokmomsen 6% och inte 25%... är det någon som brukar köpa rollspelsböcker från USA och kan säga om det brukar funka att få 6% moms?
Det är ren tur ifall handläggaren på PostNord råkar vara någon som har koll.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Om problemet är att det är svårt att få tag i dem så kan jag tänka mig att sälja mina (väsentligen mint skick), men jag gissar att du mest tycker det är för dyrt att köpa dem från USA med moms och tull?
Precis, frakt och tull tänker jag på. Skickar DM!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om Advanced Fantasy är mer som B/X och mindre som ADD blir jag dock än mer nyfiken eftersom B/X känns mycket mer som min kopp te, fast egentligen inte så mycket att jag behöver ett DnD-baserat spel till. :)
Från deras sida:

"Advanced Fantasy = Classic Fantasy + extra classes, optional rules, spells, monsters, and magic items. For those who prefer box sets of slim books for sharing around the table, Old-School Essentials is also available as a pair of box sets."

Jag tycker man ska tolka det precis så: "Classic Fantasy" = B/X. Och så finns det lite "optional rules". Men det liknar inte alls det mer avancerade ADD.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag tycker man ska tolka det precis så: "Classic Fantasy" = B/X. Och så finns det lite "optional rules". Men det liknar inte alls det mer avancerade ADD.
Det låter fint. Då har jag helt enkelt missuppfattat eftersom jag fått för mig att Advanced Fantasy lutade mer mot ADD. Måhända är det så enkelt att ordet "advanced" lurade in mig på fel spår.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Angående Old School Essentials har det länge varit snack om en europeisk Exalted Funeral-butik som skulle ha alla Necrotic Gnome-produkter med EU-distribution. EU-butiken dök upp en kort stund tidigare i år men sen försvann den snabbt, och jag vet inte riktigt varför (den har dock blivit rejält försenad så något verkar väldigt krångligt med att få upp den där butiken). Den kommer förhoppningsvis dyka upp snart igen, och där ska man kunna köpa alla OSE-prylar med vettig frakt.
 
Top