Idag har jag köpt...

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har köpt två saker som kom idag och troligen är det enda jag kommer köpa i rollspelsväg i år om jag inte lyckas få ett jobb. Men det blev tilläggsboken Dataware till TSR:s Scifirollspel Alternity vilket var den sista boken jag behövde för att ha allt jag vill ha till det spelet. En sak jag verkligen gillar med Alternity är att det är skrivet med praktisk användning i åtanke med tips till spelarna, spelledaren och när nåt nytt introduceras så kommer ett gäng äventyrskrokar. Väldigt föredömligt.

Sen blev det den första samlingen av AD&D-formler i Wizard's Spell Compendium Volume 1. Så bara 104 produkter kvar till jag har allt till själva grundspelet (dvs inte det som getts ut till specifika världar). Hade jag varit elakare än jag är skulle jag tvinga mina spelare som spelar magiker att välja formler ur dessa istället för enbart Player's Handbook.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Det var förvisso i fredags men jag köpte SL-skärmen till WFRP 4e. Har inga böcker till den utgåvan, men tror jag skulle kunna spela en kampanj bara utifrån skärmen och bilden på den
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det var förvisso i fredags men jag köpte SL-skärmen till WFRP 4e. Har inga böcker till den utgåvan, men tror jag skulle kunna spela en kampanj bara utifrån skärmen och bilden på den
Jag har gjort en kampanj baserat på titeln "Something's Rotten in Bogenhafen" och omslaget, och vad jag trodde den handlade om baserat på det och det lilla jag visste om Warhammer då. Sen finns det ett äventyr till 1st edition med ett torn ute på en klippa i ett stormigt hav som jag gjorde till ett äventyr så jag förstår vad du menar.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Dottern ville spela Dungeons and dragons. Sprang ner till Sci fi-bokhandeln och köpte tre grundböcker, två äventyrsböcker, en settingsmodul, fem spell-kortlekar, en monsterkortlek och massa minis + rutnätskartor.
Veckan efter sa dottern att hon hellre ville spela Neotech igen.

Jahopp.. Aja, det ser snyggt ut i bokhyllan iaf.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,407
Location
Maastricht
Köpte på mig en hög PDFer till Lone Wolf då jag såg att de hade halvs priset på allt som Cubicle 7 släppt till spelet.
Är inte djupt insatt i Magnamund, men det känns som ett spel jag bör gilla då likheterna med Lord of the Rings är rätt uppenbara, men ändå med en hel del skillnader.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,407
Location
Maastricht
Hur menar du? Min spontana tanke är att de inte är så lika (även om det finns mycket roligt i Magnamund).
Jag tittar på mörkerherrarna och tänker på Sauron, Morgoth och Nazgulerna, mycket av Sommländarnas bakgrund känns väldigt mycket Numenor. Men jag ser bitar från andra spel också. Bitvis lite Warhammer, lite Witcher mm. Men ondskan känns väldigt tagen från Tolkien, det är iaf ditåt mina tankar går, men jag är inte djupt inläst på Magnamund ännu.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Backade denna för att jag är nyfiken. Tycker det verkar vara ett kul upplägg med hexagoner i en påse. Kommer nog bli besviken på att hexagonernas beskrivningar är för korta, det räknar jag med.

 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Backade denna för att jag är nyfiken. Tycker det verkar vara ett kul upplägg med hexagoner i en påse. Kommer nog bli besviken på att hexagonernas beskrivningar är för korta, det räknar jag med.

Jag har sett Undying Sands förut, och tycker det ser otroligt mysigt ut. Är det någon som testat det och har en åsikt? Är det bra också, eller bara en kul grej med fina brickor?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Jag tittar på mörkerherrarna och tänker på Sauron, Morgoth och Nazgulerna, mycket av Sommländarnas bakgrund känns väldigt mycket Numenor. Men jag ser bitar från andra spel också. Bitvis lite Warhammer, lite Witcher mm. Men ondskan känns väldigt tagen från Tolkien, det är iaf ditåt mina tankar går, men jag är inte djupt inläst på Magnamund ännu.
Jo, ondskan har en del yttre Sauron-drag men det finns också ganska mycket som är annorlunda. Magnamund är ju utvecklat som en DnD-setting under 1980-talet (första soloboken kom 1984) och har en hel del drag som inte alls finns i Midgård. Framför allt är magi mycket mer spektakulär, kulturerna mer av lapptäcken (som pendlar mellan medeltid fram till tidigmodern tid i utvecklingsnivå). Och det finns mycket halvskum teknologi. (Eller det är väl magi - men mycket dörrar som öppnas med spakar o.s.v.) Och rent allmänt har settingen en allmänt häftigare känsla.
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Idag blev det Trophy x 3 som pdf-paket (även om bara två delar är klara än). Hade läst gratis-pdf:en för både Trophy Dark och Trophy Gold och gillade det (finns på Kickstarter-sidan). Av full-versionen har Dark och Loom kommit, medan Gold kommer i mars. Beställde även tärningspaketet. Mycket snygga!

För de som vill ha fysiska böcker blir det dock att vänta lite till.
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
90
Location
Kalmar
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag har sett Undying Sands förut, och tycker det ser otroligt mysigt ut. Är det någon som testat det och har en åsikt? Är det bra också, eller bara en kul grej med fina brickor?
Ja, jag skriver lite om det i den här tråden:
Kan röra sig om bara den posten, men jag tror jag återvände till ämnet efter ett tag i samma tråd.
Annars kan du ställa en fråga där så svarar jag med mer info!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Ja, jag skriver lite om det i den här tråden:
Kan röra sig om bara den posten, men jag tror jag återvände till ämnet efter ett tag i samma tråd.
Annars kan du ställa en fråga där så svarar jag med mer info!
Damn, jag "cancelade" min pledge efter att ha läst ditt inlägg. Jag blir bara ledsen av sånna korta hexbeskrivningar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Jag fick Drakborgen idag!

Spelet i sig tycker jag är OK att spela, men jag ville ha den här klassikern och från kickstartern kändes det som om det var kvalitet i prylarna. Har bara packat upp och sorterat allting för att packa ned det igen. Väldigt imponerande och lådan - som i sig är intuitiv i hur man ska förpacka allt - är tung. Inget att direkt släpa med sig till folk. Enda nackdelen som jag direkt plockade upp var att baserna för figurerna inte fastnar ordentligt, men det är inget en pappersbit eller liknande inte kan lösa. Vääldigt många kort för detta spel. Funderar på att göra en app av dem istället.











 
Last edited:

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Och där var man igång igen … fick meddelande från SFbok att idag skickas Altdorf (WFRP) till mig och det var lite av en överraskning då jag (tydligen) la min beställning på julafton förra året. Det hade jag förträngt. :whistle: Men det blir en trevlig läsning i nästa vecka.
 
Last edited:

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Har ett ex av Blades in the dark som är på väg från SF-bokhandeln så inväntar med spänning att få grotta ner mig i Doskvol
 
Top