Idag har jag köpt...

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Så jag har köpt lite rollspel
(Om någon mer än jag köpt något av VHS-spelen och kan tala om för mig hur deras "digital file package", som enligt baksidan ska ingå, funkar så vore jag himla tacksam. Det verkar inte finnas några instruktioner, kod eller hemlig URL någonstans i paketet… Och inget uppenbart på hemsidan, vad jag kan se.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Japp. Ruskigt trista och anonyma illustrationer, men jag var lite nyfiken på hur modiphius sköter den antikoloniala biten.

Rätt intressant att Dune-startsetet och Dreams & machines-startsetet är så lika. Tärningar, papp-tokens, startäventyr etc. Verkar vara ett vinnande koncept. Duneboxen kostade typ 300 spänn mer än D&M-setet, men verkar vad jag förstår också inkludera en Drivethru-PDF av grundboken. Vilket väl är sympatiskt på något sätt, men å andra sidan lär betyda att färre köper boxen (pga priset)…

Och om nån vill ha en Driveturu-PDF av Dune-grundboken kan de väl höra av sig; jag har redan en sedan tidigare.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
I sista stund innan vi lämnade GothCon, köpte jag kampanjpaketet till Sylfens vrede, med 75% rabatt. Även om jag inte tänker spelleda kampanjen så innehåller det kartor och handouts som jag kan lägga in i en egen kampanj.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Jag köpte också lite böcker på, kring och under GothCon.

8015A488-AD90-4A34-AB52-9721DF5F23DB.jpeg
Edit: Med Nekropolis inskaffat så är Mutant komplett fram till Mutant Chronicles 3rd edition samt Mutant Undergångens Arvtagares Ulvriket-böcker.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Avdelning: nyfiken. Vad tilltalar dig mest med den? :)
Så, ett problem med Vampire är att de har gjort krig mellan sekterna och liknande till en grej som händer i fiktionen och som man vill spela… Men det finns inget bra sätt att göra det utan att krossa maskeraden eller att allt degenererar till en mordfest där en massa intressanta karaktärer dör. Det är också svårt att göra en övergång för att ha ett kul ”krig” där karaktärer får använda sina inflytanden och krafter, det blir ofta bara ett snabbt slagsmål med agg skada i ett rum och så är det över på några minuter av speltid.

Shadow War löser detta på ett briljant sätt i fiktionen, precis som Traditionerna formar det sociala spelet. För Shadow War är regler för krig påtvingade av de äldsta! Och det är superkul att spela ut!

Så när två grupper hamnar i konflikt till en sådan grad att man inte kan lösa det socialt, med mutor eller liknande utan det krävs våld går grupperna till en äldste båda respekterar. Och denna förklarar då Twilight War med regler för vad sidorna får göra, när det ska äga rum och vad målen är. Eller så bestämmer en äldsta att nu är det Twilight War eller så skärper ni er och slutar bråka. De äldsta fungerar sedan som domare och som clean up crew så att ingen råkar skapa en massa vampyrjägare eller dra ner ett kvarter i helvetet när de går fullt ut. Så det är inte bara att folk förstör allt den andra äger eller dödar dem, utan det är specifika mål som att lönnmörda en viss person på varje sida eller ta över ett visst företag eller så. Och så finns det regler för att hyra in legosoldater, så man kan ha werewolves mot vampyrjägare på gatorna utan att settingen exploderar.

Den värre typen av Shadow War är Midnight War där båda grupper går fullt ut för att förinta den andra, men detta kan inte göras hur som helst, en äldste agerar som domare över och ser till att inte hela det övernaturliga samhället i staden dras in i det och det finns riter för att kapitulera.

Det här systemet är great! Det kan lätt portas över till Werewolf eller vanliga vampire också eftersom det funkar så bra.

Resten av boken är okej, men själva Shadow War biten är det jag verkligen gillar. Resten handlar om gerilla krig utanför reglerna och korståg mot de västerländska vampyrerna mest. Det är fine, biten med krig mot Kindred lider lite av att de inte förstår hur deras eget system är balanserat.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Resten av boken är okej, men själva Shadow War biten är det jag verkligen gillar. Resten handlar om gerilla krig utanför reglerna och korståg mot de västerländska vampyrerna mest. Det är fine, biten med krig mot Kindred lider lite av att de inte förstår hur deras eget system är balanserat.
Oh! Det låter faktiskt rätt tufft. Tack för att du utvecklade det!
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
SF-bokhandeln hade en stor rea så jag köpte lite för mycket där också... En del av sakerna jag köpte är saker jag önskat mig sedan tidigare, en del är rena impulsköp "för att de var billiga". De skickade också med en påse tärningar som jag inte beställde där hälften av tärningarna är typ omöjliga att läsa av från andra sidan bordet och de som faktiskt är lätta att läsa av är T12or, vilket man ju inte behöver en drös av i normala fall (en av mina regler när det gäller tärningar är att de skall vara tydliga nog för att alla kring bordet skall kunna se vad du slog). Transformers-tärniningarna köpte jag mest för att jag behövde några extra T20 och T10 och det var billigare att köpa ett set med alla de tärningarna än att köpta 2 T20.


IMG_20240404_154555.jpg

IMG_20240404_155308.jpg
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Om någon är nyfiken så sorterade jag tärningarna efter hurvidare de är användbara eller inte (anvädnbara tärningar åker ner i min vanliga tärningslåda):

Ja​
Kanske​
Nej​
T4​
1​
2​
0​
T6​
4​
5​
4​
T8​
1​
0​
3​
T10​
13​
9​
7​
T12​
7​
2​
0​
T20​
3​
7​
14​
29​
25​
28​

Kanske-tärningarna kommer nog inte att användas men de kan fungera som reserver. Går att läsa av om det är ljust i rummet. Var fler bra T10 än jag först trode att det skulle vara, vilket är tur det, för att jag planerar att försöka SLa lite WoD snart.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
SF-bokhandeln hade en stor rea så jag köpte lite för mycket där också... En del av sakerna jag köpte är saker jag önskat mig sedan tidigare, en del är rena impulsköp "för att de var billiga". De skickade också med en påse tärningar som jag inte beställde där hälften av tärningarna är typ omöjliga att läsa av från andra sidan bordet och de som faktiskt är lätta att läsa av är T12or, vilket man ju inte behöver en drös av i normala fall (en av mina regler när det gäller tärningar är att de skall vara tydliga nog för att alla kring bordet skall kunna se vad du slog). Transformers-tärniningarna köpte jag mest för att jag behövde några extra T20 och T10 och det var billigare att köpa ett set med alla de tärningarna än att köpta 2 T20.


View attachment 17455

View attachment 17456
Jag gillar de ljusa i pastell med svarta siffror. Vet du vilket märke det är på dem?
 
Top