NYHET ICv2 är igång med sin lista över bästsäljande rollspel igen

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Då har det blivit dags för ICv2:s lista över de rollspel som sålde bäst våren 2023, med följande förbehåll:
  • Listan baseras på intervjuer med butiker, distributörer och tillverkare
    • Vi vet inte vilka de pratat med
    • Vi vet inte om Amazon är med i underlaget
  • Det gäller såvitt jag vet och kan bedöma den amerikanska marknaden
  • Kickstarters eller andra sparkstöttningar är inte inkluderade
Länk här:


EN Worlds löpande redovisning här (de har inte fått med de senaste siffrorna ännu dock):


Med det sagt så ser det ut så här:

ICv2's Top 5 Roleplaying Games - Spring 2023 (Hobby Channel)
RankTitlePublisher
1Dungeons & DragonsWizards of the Coast
2PathfinderPaizo
3Avatar Legends RPGMagpie Games
4Vampire: The MasqueradeRenegade Game Studios
5Dark Souls RPGSteamforged Games

De nämner att OGL-fiaskot som WotC sysslade med ledde till ökad försäljning för andra och att Paizo verkligen jobbade hårt på att öka sin andel av marknaden. Dock föll inte D&D i försäljning ... men det ökade hellere inte vilket ICv2 spekulerar om att det kan vara så att D&D-filmen fyllde i hålet som OGL-cirkusen grävde.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Så Avatar hade typ 80000 backare, men säljer ändå tredje bäst under perioden? Var hittar de alla dessa kunder?
Det var ju den största tecknade serien för sin åldersgrupp (9-14 åringar) när den gick i USA 2005-2008, där den snittade 1,1 miljoner per avsnitt, som mest hade de 5,6 miljoner tittare och uppföljaren Legend of Korra hade cirka 3,8 miljoner tittare under förta säsongen. Den blev aldrig så stor i Sverige, så vi fattar nog inte vilken extremt stark licens den är i USA. De som växte upp med den är ju idag i 20-30-årsåldern, där vi ser hobbyn växa stort – och är du en person som vill testa något annat än DnD och växt upp med Avatar är det inte alls konstigt att många provar det. Att serierna, speciellt Korra, också har en stor queer fandom, vilket också är många rollspelare i åldersgruppen, gör också att jag förstår framgången.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Så Avatar hade typ 80000 backare, men säljer ändå tredje bäst under perioden? Var hittar de alla dessa kunder?
Anime-fans är en helt orörd marknad. Jag har snackat om det i tio år nu.

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Anime-fans är en helt orörd marknad. Jag har snackat om det i tio år nu.
Inte helt va? :) Kan på rak arm räkna upp flera anime/manga-spel. Däremot kanske inget som slagit brett, även om Avatar hämtade rätt mycket inspiration från anime.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Inte helt va? :) Kan på rak arm räkna upp flera anime/manga-spel. Däremot kanske inget som slagit brett, även om Avatar hämtade rätt mycket inspiration från anime.
Svar från förra gången du kom med samma kommentar, men i princip helt orörd. Det räcker inte med att göra ett spel, man måste också kunna sälja in det eller bara ha tur. Skräckfantaster borde också vara en stor grupp, men spel som Call of Cthulhu och Dread når inte den gruppen (länk nedan). Kul att spel som Kutulu går bra i Japan men där är det ju tillfälligheten som jag nämnde.

 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Svar från förra gången du kom med samma kommentar, men i princip helt orörd. Det räcker inte med att göra ett spel, man måste också kunna sälja in det eller bara ha tur. Skräckfantaster borde också vara en stor grupp, men spel som Call of Cthulhu och Dread når inte den gruppen. Kul att spel som Kutulu går bra i Japan men där är det ju tillfälligheten som jag nämnde.

Jag tycker det är rätt stor skillnad på "orörd" och "inte lyckats sälja in", eftersom det senare är det stora problemet och den svåra uppgiften. Men med förtydliganden så håller jag med. Iaf tills nästa gång du påstår samma sak ;)

Edit: men då har ju alltså Avatar gjort det nu, med råge!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Edit: men då har ju alltså Avatar gjort det nu, med råge!
Det ska bli sjukt spännande om det innebär att det dyker upp ett antal Actual Plays med Avatar på Youtube och/eller i poddformat. Borde finnas utrymme för en ny kanal i Critical Role-stil som spelar Avatar ... nästan så att jag själv skulle testa ... hmmmm ... eller då måste jag ju ha koll på genren ... kanske?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Jag tycker det är rätt stor skillnad på "orörd" och "inte lyckats sälja in", eftersom det senare är det stora problemet och den svåra uppgiften. Men med förtydliganden så håller jag med. Iaf tills nästa gång du påstår samma sak ;)

Edit: men då har ju alltså Avatar gjort det nu, med råge!
Haha. Fair enough. Du borde ha gjort något med idén. Synd att jag är så totalt ointresserad av manga och dess avarter att jag inte orkat haka på.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
668
Location
Nibiru
Det är intressant att se dessa listor, och Ligan-spel har ju varit med på dem några gånger, men de är ... lite märkliga. Till exempel har icv2 en annan topplista för rollspel våren 2023 i den variant av samma artikel som finns i deras branschtidning Internal Correspondence:
Skärmbild 2023-08-09 093547.png
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Det är intressant att se dessa listor, och Ligan-spel har ju varit med på dem några gånger, men de är ... lite märkliga. Till exempel har icv2 en annan topplista för rollspel våren 2023 i den variant av samma artikel som finns i deras branschtidning Internal Correspondence.
Det ser ut som att listan där är samma som från hösten 2022. I alla fall är de fem första samma som i den listan, i samma ordning.

Slarvigt av dem om det är så, men om det inte är så är det ju rätt knasigt. Hoppas på ett förtydligande.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
668
Location
Nibiru
Det ser ut som att listan där är samma som från hösten 2022. I alla fall är de fem första samma som i den listan, i samma ordning.

Slarvigt av dem om det är så, men om det inte är så är det ju rätt knasigt. Hoppas på ett förtydligande.
Yes.
Och som sagt är det ju väldigt oklart vad listan egentligen mäter. Den bygger på "intervjuer" med butiker och distributörer i Nordamerika. Som du säger missar den alla Kickstarters, men också alla förlags egna webshoppar. Och resten av världen utanför USA / Kanada.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Spännande att Dark Souls RPG ligger så högt. Jag har hört idel missnöje och kritik mot det spelet. Är varumärket måhända så starkt?
 
Top