NYHET Det här slår alla kickstarter-rekord väl?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det jag upplever är väl att det är mindre stigmatiserat idag att intressera sig för barn-/ungdomsgrejer, och att många av dem också görs med undertoner som gör att vuxna också kan uppskatta dem. Men detta varierar sannolikt beroende på generationstillhörighet också. När jag snackar min umgängeskrets är det ju åttiotalister, så antagligen något annat än din definition av "vår ålder".
Jo, jag är ett par decennier äldre än dig - men det påverkar inte så mycket vad jag konsumerar.
Jag ser i snitt mellan 2-4 animeserier i månaden och skiter fullständigt i eventuell stigmatisering.

Jag har försökt se Airbender, men den fångade inte mitt intresse.

Hade jag fötts 20 år senare och sett Airbender för 15 år sedan kanske jag hade haft en annan uppfattning.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag känner till att det existerar, men skulle inte kunna berätta vad det handlar om. Ungefär där ligger min förkunskap om det. Huruvida det är representativt vete fan. Sen är det inte en IP som jag någonsin diskuterat med någon av de jag känner, så den finns inte ens perifert i min bekantskapskrets IRL.
+1 på den men så är jag också nästan lika gammal som Magnus.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Hot take:
Okänt i vår ålder = 40+
Big thing = ~25-35

Eftersom jag är 39 så har jag koll, men har bara sett ett par avsnitt för att yngre människor visat mig.
Snarare så är det en "big thing" internationellt för yngre än 35. Den fick en helt ny våg av fans (och många av dem yngre) efter att den nyligen hamnade på amerikanska netflix samt Amazon prime.

39 själv (snart 40), men jag kanske inte räknas då jag är en sådan där person som arbetar i skolan och måste hålla sig relativt ajour.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Nja, jag konsumerar ansenliga mängder anime och faktiskt börjat titta på Avatar.
Anlednigen till at jag slutade titta efter 3-4 avsnitt var att jag tyckte att den var för barnslig.
Folk i vår ålder vill ha vuxen-anime, inte barn-anime.
Jag är 27 och har inte sett serien.
Många av mina jämnåriga vänner har och älskar den.

Vad jag hört är att den börjar väldigt barnslig men blir mer vuxen i andra säsongen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Född 1982 och vet vad avatar the last airbender är och att det uppenbart är populärt men har inte sett serien eller filmen och iom att jag inte har några referenser till avatar the last airbender så kommer jag inte att backa detta men coolt för dom som gillar avatar the last airbender och rollspel , hoppas spelet blir bra och uppfyller förväntningarna för dom som gillar det här ☺
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag är 55+, men med barn i lämplig ålder blev det att vi såg serien ihop hela familjen för några år sedan. Avatar är definitivt ingen vuxenserie, men det hade jag inte heller väntat mig. Jag tyckte den var charmig och sevärd. Klart jag backar (på PDF-nivå).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag har inte sett Avatar men jag kollar nästan inte på animerat alls (undantaget är väl Castlevania och då har jag inte ens bemödat mig om att se s02), men jag vet vad det är. Min fråga är dock: hur stor behållning tror ni man har av spelet om man inte är så intresserad av källmaterialet? Välgjord PbtA kan ju vara intressant ändå.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har inte sett Avatar men jag kollar nästan inte på animerat alls (undantaget är väl Castlevania och då har jag inte ens bemödat mig om att se s02), men jag vet vad det är. Min fråga är dock: hur stor behållning tror ni man har av spelet om man inte är så intresserad av källmaterialet? Välgjord PbtA kan ju vara intressant ändå.
Jag tänker att det borde gå att spela vilken asienfierad fantasy som helst med spelet. Världen i Avatar är inte direkt orginell utan bygger på klassiska österländska troper/myter. Så vill du kan du säkert spela Crouching Tiger-stories med det. Hoppas jag iaf.

Edit: Bortsett från att det finns element av ångpunk i Avatar
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker att det borde gå att spela vilken asienfierad fantasy som helst med spelet. Världen i Avatar är inte direkt orginell utan bygger på klassiska österländska troper/myter. Så vill du kan du säkert spela Crouching Tiger-stories med det. Hoppas jag iaf.

Edit: Bortsett från att det finns element av ångpunk i Avatar
Jag misstänker att dessa element går att justera lite fram och åter. Om man kör under de tidigare erorna (innan kriget) borde de vara mer eller mindre frånvarande.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
En av de första tankarna jag fick när jag skaffade Vindsjäl i våras var "Sweet, här passar det fint att låna in lite Airbender-influenser!". Jag är i kategorin farsa med barn i rätt ålder när det begav sig, även om det var jag som sålde in det till dom och inte tvärtom. (Idag är de hardcore anime-fans och tipsar mig om grejer.) Vi har nog sett om den 2-3 gånger, men nu är det snart sju år sedan sist. Jag plockade faktiskt fram mina Ang/Korra-boxar från förrådet för nån månad sedan för att se om den själv. Det här spelet kommer ju helt rätt i tid för mig.

Jag har inte ngn egentligen koll på Kickstarter, men är inte förvånad över succén här. Spelet/systemet i sig verkar helt rätt, och själva nivåerna smart avvägda. Jag blir själv sugen på en luftbuffel-pledge.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Just ja vill bara säga att även om jag inte känner till Avatar så är jag väldigt imponerad och hoppas att det blir en hejdundrande succé för Magpie!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
En av de första tankarna jag fick när jag skaffade Vindsjäl i våras var "Sweet, här passar det fint att låna in lite Airbender-influenser!". Jag är i kategorin farsa med barn i rätt ålder när det begav sig, även om det var jag som sålde in det till dom och inte tvärtom. (Idag är de hardcore anime-fans och tipsar mig om grejer.) Vi har nog sett om den 2-3 gånger, men nu är det snart sju år sedan sist. Jag plockade faktiskt fram mina Ang/Korra-boxar från förrådet för nån månad sedan för att se om den själv. Det här spelet kommer ju helt rätt i tid för mig.

Jag har inte ngn egentligen koll på Kickstarter, men är inte förvånad över succén här. Spelet/systemet i sig verkar helt rätt, och själva nivåerna smart avvägda. Jag blir själv sugen på en luftbuffel-pledge.
Jag hade inte koll på Avatar (annat än att det fanns) innan jag skrev Vindsjäl-settingen. Men efter att ha fått tips om att det fanns likheter kollade jag på Last Airbender – och det var en riktigt fin serie, och det finns definitivt likheter!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Det måste ändå vara en oerhört stor överdrift? :) Det finns massor av anime/manga-spel. Men inga av dem har blivit speciellt stora i Sverige. Exalted kom väl närmast. Återstår väl att se om Avatar blir det, men jag tänker backa! Såg serien med mina barn och älskade den!
Vilka av dessa "massor" är backade av ett stort IP? Exalted är typ lika mycket manga som Ronja Röverdotter. Om du tror att jag menade att det räcker med att göra ett manga-spel för att tilltala den marknaden så har du helt missförstått mitt inlägg.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Allt jag vet om Avatar är att det är en tecknad tv-serie om en kille som har en pil målad på huvudet, men jag blir ändå sugen på att backa för att inte missa något.
 
Top