NYHET Det här slår alla kickstarter-rekord väl?

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Allt jag vet om Avatar är att det är en tecknad tv-serie om en kille som har en pil målad på huvudet
Jag hade inte ens koll på pilen men backade ändå!

(Nå, jag visste att det handlade om elementarmagi också, på något sätt.)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Jag har sett ett avsnitt av Avatar och det var rätt så bra. Kan bara beskirva det som "amerikansk anime" i brist på bättre ord.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Ja, det är ju alltid lite kul att kolla på den statistik som finn tillgänglig.
  • En bra bit över hälften av alla backare är från USA
  • Ca 25% har aldrig backat något tidigare
Uppenbarligen har någon gjort något rätt. Att Avatar var så stort i USA, så att det t.o.m lockar tusentals förstagångsbackare, hade jag aldrig kunnat gissa mig till.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Och det var ju lite synd att jag inte tog tag i detta, efter att ha skrivit inlägget 2010 :)

Avatar. Jag har sett mer eller mindre hela med mina barn och vi älskar den alla. Den kompromissar fan inte, och det är intressanta karaktärer, riktiga konsekvenser, dielmman. Det här är ett spel som jag skulle vilja skriva. Jag tänker på det varje gång jag ser på den. Det finns en, eller egentligen flera, riktiga story arcs sammanvävda med flera karaktärsdrivna plotter. Det här är bra skit, för alla åldrar.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Ja, det är ju alltid lite kul att kolla på den statistik som finn tillgänglig.
  • En bra bit över hälften av alla backare är från USA
  • Ca 25% har aldrig backat något tidigare
Uppenbarligen har någon gjort något rätt. Att Avatar var så stort i USA, så att det t.o.m lockar tusentals förstagångsbackare, hade jag aldrig kunnat gissa mig till.
Misstänkte det. Det är inte just rollspelet som köps/lockar. Det är en delkomponent till IP:s fandom i stort.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
En teori jag hört är att rollspelare internationellt är en yngre demografi än vi gamlingar på rollspel.nu kanske fått för oss, och att de är uppvuxna med Avatar och känner samma nostalgi för den som vi gör för Star Wars, Mutant och LotR.
Det här är något jag utan tvekan märkt av. Gäller till en stor del i Sverige också, något jag märkt via Sverok till exempel. Många av de som är yngre hänger tyvärr inte i många ”inbitna” rollspelarkanaler, men unga är en stor demografi. Det är också något jag lyft när undersökningar om rollspelare gjorts, för de missar typ alla unga som inte hänger här.

Sedan ska också nämnas att Avatar: The Last Airbender har en sjukt stor demografi bland 20-åringar, även om de är ”för gamla” och är väldigt poppis i nöedkretsar, så helt förståeligt att det här skulle locka.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Nej, men jag kan inte för mitt liv se varför man skulle vilja spela rollspel i den världen.
Det här gör mig nyfiken, vad är det som får dig att säga så?

Jag har talat med en av mina spelare och hen uttrycker att det här är precis vad han har längtat efter i rollspel. Ett spel som utspelar sig i just den världen eller liknande världar då hen upplever att det saknats.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Jag såg första säsongen med grabben för något år sedan. Trevlig och underhållande men absolut riktad mot en yngre publik. Jag ser inte riktigt storheten i den jämfört med många samtida animes (som den mest liknar trots sitt ursprung) men antar att den fyllde en nisch när den kom och att den är lättare att ta till sig för västerlänningar än traditionell anime. Jag tycker det känns som en klockren ide att göra ett rollspel av, speciellt ett nybörjarspel, världen borde passa riktigt bra för det.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Aldrig hört talas om. Nog dags att börja samla frimärken.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Aldrig sett på Avatar, men jag har hört och sett så många referenser till den i nörd-media att jag tror jag har bra koll på handlingen ändå. :cautious: ;)

För övrigt har jag sett en annan anime-men-gjord-i-väst-och-för-barn som heter The Dragon Prince, och jag gillade den men har ändå ingen lust att spela rollspel i dess värld.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Aldrig sett på Avatar, men jag har hört och sett så många referenser till den i nörd-media att jag tror jag har bra koll på handlingen ändå. :cautious: ;)

För övrigt har jag sett en annan anime-men-gjord-i-väst-och-för-barn som heter The Dragon Prince, och jag gillade den men har ändå ingen lust att spela rollspel i dess värld.
Jag är nyfiken, vad är det som gör att du inte tilltalas av världen? Är det för att världen inte täcker upp vad du söker i rollspel? Är det tonen som världen skapar? Är det för att du helt enkelt inte är intresserad av världen?

Jag själv tilltalas inte jätte mycket av fantastiska världar, varken DnD synen på fantastiska världar eller anime synen på fantastiska världar, för att jag tilltalas inte jätte mycket av det magiska på just det sättet. Däremot sugs jag direkt in i världar inspirerad av folksagan, myter och legender som påminner om berättelserna som byggde vår värld. Samtidigt som jag även dras mot världar som känns mer äkta, notera inte är äkta, gentemot hur livet vid tidpunkten kunde se ut.

Just avatar lockar mig för att temat känns bekant, bilderna känns behagliga och det fyller en lucka jag saknat bland spelvärldar. Något som känns magiskt och sagolikt på ett annat sätt än vad jag tidigar mött. Samma skäl som jag är nyfiken på vindsjäl, även om jag inte äger det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag är nyfiken, vad är det som gör att du inte tilltalas av världen?
Världar skapade för film eller TV är i allmänhet "tunna" världsbyggen. Det finns kulisser som antyder vad som existerar just där karaktärerna är för tillfället, men sticker man huvudet bakom dem är det rätt tomt.
Eller för att uttrycka det mindre metaforiskt: världsbygget är specifikt till för att stödja just den berättelsen som manusförfattarna tänkt sig, och det blir svårt att föreställa sig andra berättelser som kunde utspela sig där utan att man bygger till en hel del.
IOFS är det just det som lyckade licensierade rollspel har gjort: gamla d6 Star Wars till exempel hittade ju på massor av ny lore. Så det är inte omöjligt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Världar skapade för film eller TV är i allmänhet "tunna" världsbyggen. Det finns kulisser som antyder vad som existerar just där karaktärerna är för tillfället, men sticker man huvudet bakom dem är det rätt tomt.
Eller för att uttrycka det mindre metaforiskt: världsbygget är specifikt till för att stödja just den berättelsen som manusförfattarna tänkt sig, och det blir svårt att föreställa sig andra berättelser som kunde utspela sig där utan att man bygger till en hel del.
IOFS är det just det som lyckade licensierade rollspel har gjort: gamla d6 Star Wars till exempel hittade ju på massor av ny lore. Så det är inte omöjligt.
Tack för ett utvecklat och tydligt svar :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
52 miljoner pengar nu.

52 miljoner. 48 000 backare.

Och nu avrundar jag neråt, så runt 500 000 tog jag inte med. Det är alltså 500 000 spänn, en succé för vem som helst nästan. Som jag avrundar bort.

52 miljoner guldmynt. Eller silvermynt, kanske. :D
 
Top