IC: New wizard city

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
7,536
Location
Stockholm
Monk

Till barnen: "Jag ska snart släppa ut er och så ska vi ta oss iväg till er mamma. Det är fortfarande ljust ute så vi får vänta ett slag."

Jag ser till att släcka eventuella flammor samtidigt som jag svara Qhuast.

"Jag tror att det är bra om vi inte väntar för länge men vi kan ju inte gärna ge oss ut i solljuset med dem, visst var det så?"

Ser lite bekymrad ut.

"Just ja, halflingarna. Jag lovade dem pengar, måste se om de stannat kvar,"

Jag går bort till röret vi kom upp ur och försöker utröna huruvida våra små kamrater har väntat så som jag instruerat dem.
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,227
Barnen ser lite lugnare ut men de sneglar oroat på Qhuast.

Halflingarna står där nere och tittar upp på dig. "Betalt nu?"
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
(OOC:Ska vi betala dem och ta en short rest, alltså en timme? Isf under tiden vi vilar så kan vi dela upp loot och vara på vår vakt.)
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,227
OOC: Klockan är lite över 18.00, solen går ner runt 20.00. Ni är säkra för den närmsta framtiden så ni kan ta en short rest tills solen går ner. Mina enda frågor är om ni vill att halflingarna stannar här och ifall ni knyter loss barnen från repen?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
7,536
Location
Stockholm
Monk

"Tack för vägledningen mina vänner! Här har ni er betalning och från och ni kan även veta att reningsverket är obebott från och med imorgon."

Jag betalar halflingarna ur belöningspungen och går upp till Qhuast, lutar mig in för att tala ostört.

"Jag lät halflingarna gå. Jag tycker att vi knyter loss barnen och låter dem röra sig fritt härinne tills solen gått ner. Vi kan försöka prata med dem och få en bättre bild av hela den hör banshee-affären. Vad sägs?"
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
"Ja vi har ju klägg i öronen"
Skickar min mage hand att knyta loss barnen, de verkar ju vara rädda för mig.
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,227
Pojken tar sig loss först men är apatisk. Han sitter i buren, gungar fram och tillbaks och kliar sig själv fanatiskt på armarna och halsen som en heroin missbrukare. Flickar verkar lugnare men håller ett rejält avstånd från Qhast. Hon frågar Monk: "Vem är ni? Var är min mamma?"
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag skapar en thaumaturgisk viskning vid Monks öra:
"Vi får hålla extra koll på pojken, jag är orolig för vad hans abstinensbesvär gäller..."
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
7,536
Location
Stockholm
Monk

Hör jag något alls av vad hon säger eller kan jag typ läsa hennes läppar?

"Jag är Kommissarie Monk och vi är här för att rädda er från skurkarna som tog er och föra er tillbaka till er mamma. Vi vet var hon befinner sig och kommer att ta er till henne så snart vi ställt det här stället i ordning. Hur är det med din bror?"
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,227
OOC: Ni kan höra genom vaxet, det är tydligen magiskt och stoppar bara skriket och andra soniska magieffekter.

Flickan ser tillbaks på sin bror: "Han har... hungersmärtor. Han dödade en av jägarna när flyttade oss och nu behöver han mer. Han kommer bli okej om vi får honom till mamma."
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
7,536
Location
Stockholm
Monk

Snabbt till Qhuast:

"Ser du om banditerna på övervåningen hade något stöldgods som ska 'tillbaka till sin rättmätiga ägare'?"


Ser på barnen med medlidande.

"Vi måste vänta en stund innan vi kan ge oss av. Jag ska berätta en saga för er medans vi väntar. Sitter ni bekvämt? Här, ta min mantel att sitta på. Det var en gång en enkel snickare som bodde i det fjärran landet Bombus..."

Jag försöker få dem att tänka på något annat och kör en sagostund med inlevelse och röstförställning.
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,227
Sagostunden fungerar och du håller barnen någotsånär lugna tills att solen går ner, även om pojken fortfarande verkar lida av abstinensbesvär.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
7,536
Location
Stockholm
Monk

"...och så levde de lyckliga en tid! Slut!"

Går fram till Qhuast och pratar tyst.

"Vi kan inte föra dem genom staden såhär, det kommer att bli katastrof. Mitt förslag är att vi tar en täckt droska. Jag vet att det är ont om dem i de här kvarteren men kanske kan du ta dig iväg tills du hittar en? Vi har fortfarande lite marginaler på betalningen så en rejäl förskottsbetalning ska väl inte vara ett problem och om du hittar någon av Dorys Droskkvinnor så kan du hälsa från mig, vi.. känner varandra kan man väl säga. Vad sägs?"
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
7,536
Location
Stockholm
Om det inte verkar jättefel så kanske vi kan anta att Qhuast drar iväg och försöker greja en droska?
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,227
Absolut.

Qhuast återkommer med en droska kort efter att solen gått ner. Det är en sliten, en gång i tiden svart men nu mer grå, vagn med en väldigt trött dragspindel framför. Den kostade er 5 guld att hyra och om någonting händer med den kommer allvarliga män utan humor men med många ansiktsärr ha allvarliga frågor att ställa er.

Vart vill ni åka?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
7,536
Location
Stockholm
Monk

Jag tar med barnen ut från reningsverket och sätter varsamt upp dem i den täckta droskan.

"Till Hacim, Qhuast!"

Under resans gång berättarjag samma historia en gång till men låter barnen fatta besluten åt protagonisterna och improviserar reaktioner på deras agerande.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag kör. Fast jag har alltid tyckt att dragspindlar är rätt skeva.

(Från vilan spenderar jag 2HD på att få fullt hp igen)
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,227
Ni har lite problem med spindeln som mycket riktigt drar åt vänster hela tiden och är allmänt bångstyrig men barnen är distraherade av Monks historier och allt verkar lugnt tills ni drar runt hörnet in på gatan där Den Röda Hippogripen ligger. En grupp bestående av tre paladiner håller på att dra ut en blodig Raquel ur tavernan i bojor. En till Paladin står och skriker på Hacim som skriker tillbaks så att båda är röda i ansiktet. Paladin kaptenen har handen på sitt svärd och på Hacims arm sitter ett av hans armbågsblad fastspänt. Ni ser att paladinerna har en fångvagn med sig som de håller på att dra Raquel mot. Båda barnen ser scenen och fryser till, helt bleka i uppsynen och deras ögon ändrar färg till att vara helt svarta.

Vad gör ni?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
7,536
Location
Stockholm
Monk

Jag hör uppståndelsen och en hård knut knyts i mellangärdet. Jag kniper ihop ögonen med ett spänt ansiktsuttryck för att sedan öppna dem och se på barnen med en mask av avslappnad vänlighet.

"Nu är det väldigt viktigt att ni gör precis som jag säger om vi ska kunna klara den sista biten. Sitt still, var helt tysta, även om ni hör mamma ropa så måste ni sitta stilla. Uppfattat? Vad ni än hör så sitter ni stilla. Här."

Jag ger dem av mina kullagerkulor att leka med.

"Om ni sköter er bra så ska ni få så många dankar ni kan bära i två fulla nävar."

Jag kliver ur droskan och fiskar fram min polisbricka samtidigt som jag närmar mig paladinerna.

"God afton, vad tycks vara problemet här?"

Jag håller upp lyktan med ena handen för att blända dem lite och polisbrickan i den andra så att de ska veta vem de har att göra med.
 
Top