Jag skulle tippa på att evolutionen som mekanism är oberoende av hur informationen bärs. Om du har organismer som kan fortplanta sig och där förändringar ibland innebär att deras avkomma skiljer sig från dem själva, samt har en omgivning där vissa klarar sig bättre så har du evolution. Evolution kommer att ge upphov till liv som är anpassat till sina förutsättningar. Så vill du ha liv som är annorlunda än Jordens så får du ha andra förutsättningar, alltså annan omgivning.
Sedan finns det nog en hel del saker som är ganska universella. Vill man ha en teknologisk civilisation så kommer de att vara sociala och kommunicera med varandra. Det finns nog en begränsad mängd sätt man kan göra det på ett effektivt sätt. Typ ljud, gester, fluorescens, kanske markvibrationer eller liknande. Lukter används i djurvärden men kan nog inte ge ett komplext språk. På samma sätt behöver du kunna manipulera omgivningen, så något armliknande kommer du nog att behöva. Kanske inte två, även om det känns som ett troligt antal. Ögon är helt enkelt fruktansvärt praktiska om du inte är i en omgivning där man inte kan se något, och har du ögon så har du antagligen två stycken, eftersom det ger djupseende, medan fler än två bara ger onödiga sårbara punkter. Möjligtvis att ögon i nacken kan vara en fördel.
Och så vidare. Jag skulle tippa på att om vi har många intelligenta civilisationer i universum så är de flesta variationer på ett tema, helt enkelt för att det finns en hel del förutsättningar för att kunna bli en teknologisk civilisation, och dessa förutsättningar är vad som avgör i slutänden.
Men jag bara spekulerar, såklart.