Hur uppskattade är olika svenska rollspelsäventyr?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Sidospår: Finns det någon komplett förteckning av alla Westernäventyr/produkter och var de kan hittas?

Om inte, varför har inget företagsamt Westernfan skapat en? Det känns ju som en väldigt typisk nörd-fan-grej att göra ganska tidigt som inte kräver speciellt mycket utom tid och envishet…
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Sidospår: Finns det någon komplett förteckning av alla Westernäventyr/produkter och var de kan hittas?

Om inte, varför har inget företagsamt Westernfan skapat en? Det känns ju som en väldigt typisk nörd-fan-grej att göra ganska tidigt som inte kräver speciellt mycket utom tid och envishet…
Jag tror att det är en följd av att allt fanns på rollspel.com, alltså Rävspels egen sajt. Sen när det dog på grund av elaka hackare, så har Western-fansen egentligen bidat sin tid tills den infon kommer upp igen. Men så kom alla motgångar för Gillbringarna.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
...och dels det där man är avdankade, mediokra banditer som ska råna en leksaksaffär i New York. Jag har inte riktigt tid att finkamma hela Fenix-historiken för att hitta titlarna på dem, är det händelsevis någon som minns?
En Schwarz Jul! Ett riktigt sopigt gäng banditer som ska genomföra stöten under julen i New York, alla medlemmar i gruppen med sina egna idéer och drivkrafter om hur stöten ska genomföras. Vi hade riktigt kul med det när vi spelade för några månader sen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Jag tror att det är en följd av att allt fanns på rollspel.com, alltså Rävspels egen sajt. Sen när det dog på grund av elaka hackare
Skojar du, sabbades sajten av hackare? Så himla obeskrivligt trist! Det var min favoritsajt för rollspel tidigt 2000-tal! Anders Blixt hade skrivit härliga artiklar på sajten, bland annat om Minas Tirith till SRR och om tidig upptäckarålder till Mutant. Minns även att du skrivit ett coolt cyberpunk-äventyr till Mutant 2089 som låg där, i vilket rollpersonerna tvingades på explosiva armband som skulle spränga av deras händer om de inte slutförde uppdraget. Härliga minnen 😊
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Minns även att du skrivit ett coolt cyberpunk-äventyr till Mutant 2089 som låg där, i vilket rollpersonerna tvingades på explosiva armband som skulle spränga av deras händer om de inte slutförde uppdraget. Härliga minnen 😊
Hmmmm ... vad i helskotta kan det ha varit för äventyr? Slutade det med att man dog av radioaktiv förgiftning?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Hmmmm ... vad i helskotta kan det ha varit för äventyr? Slutade det med att man dog av radioaktiv förgiftning?
Oj, det kommer jag tyvärr inte ihåg. Det enda jag minns är att uppdragsgivaren satte exploderande armband på en och sa att om du inte gör som vi säger spränger vi dem, och 17-åriga Franz skrek: "Shit vad coooolt!!! Det är precis som i världens bästa film: Flykten från New York!!!" 😊 Tror jag spelade det äventyret och att det blev riktigt lyckat, för har ett vagt minne av att jag därefter försökte dammsuga nätet på Mutantäventyr signerade Magnus Seter (jag var tyvärr såpass ung att jag missade Sinkadus och alla äventyr däri) 😊
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Oj, det kommer jag tyvärr inte ihåg. Det enda jag minns är att uppdragsgivaren satte exploderande armband på en och sa att om du inte gör som vi säger spränger vi dem, och 17-åriga Franz skrek: "Shit vad coooolt!!! Det är precis som i världens bästa film: Flykten från New York!!!" 😊 Tror jag spelade det äventyret och att det blev riktigt lyckat, för har ett vagt minne av att jag därefter försökte dammsuga nätet på Mutantäventyr signerade Magnus Seter (jag var tyvärr såpass ung att jag missade Sinkadus och alla äventyr däri) 😊
Fan vad glad jag blir! Kärlek till dig!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Jag nominerar:

Mutant: År Noll-kampanjen (heter den nåt?)

Vi är nu uppe i 67 titlar. Jag har sammanställt info om dem i den här listan. Kommentera gärna om något ska korrigerad eller läggas till!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Har du läst det? Är det bra alltså? Har bara ögnat pdf:en.
Jag har läst det. Jag tycker att det har viss potential, och att det är kul att hela produktlinjen knyts ihop. Jag tycker dock inte att det görs tillräckligt bra. Men det kan nog vara en smaksak. Jag gillar inte när man tar en komplex och intrikat historia och gör enkla äventyr av den. Jag vill spela den komplexa och intrikata historien! Själva bakgrunden och motiven hos inblandade aktörer tycks halta lite också, men visst, det är ett äventyr till ett rollspel så mina krav kan absolut vara för höga :)

Så jag har redan börjat skriva om äventyret, för vi ska garanterat spela detta! :) Men detta är nog ämne för en egen tråd.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Oj, det kommer jag tyvärr inte ihåg. Det enda jag minns är att uppdragsgivaren satte exploderande armband på en och sa att om du inte gör som vi säger spränger vi dem, och 17-åriga Franz skrek: "Shit vad coooolt!!! Det är precis som i världens bästa film: Flykten från New York!!!" 😊 Tror jag spelade det äventyret och att det blev riktigt lyckat, för har ett vagt minne av att jag därefter försökte dammsuga nätet på Mutantäventyr signerade Magnus Seter (jag var tyvärr såpass ung att jag missade Sinkadus och alla äventyr däri) 😊
Jag har ett minne av att Ypsilon 5 hade den premissen, men det kan också ha varit så att vår SL också hade sett Flykten från New York och tyckte att det var ett utmärkt sätt att hålla RP på mattan :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag nominerar The Mexican Connection, min konventskampanj till Western som var den allra första konventskampanjen för Western och som banade väg för många många fler äventyr.

Kanske inte det bästa jag skrivit, men kanske något av det som fått mest efterföljare.
Det spelade vi, hemma. Vi körde alla konventsäventyren tror jag. Dock tror jag att en eller flera RP dog rätt tidigt och med premissen var det svårt att fortsätta.

Däremot minns jag Dollartrilogin med värme. Men i ärlighetens namn har vi haft kul med allt till Western. Det är ett spel och en genre min spelgrupp inte kan misslyckas med av någon anledning.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Men jag har svårt att komma ihåg vad alla äventyren heter. "Det torra landet" är riktigt bra, men ännu hellre skulle jag vilja nominera dels äventyret om ku klux klan, där det är en southern belle som är bitter och superrasist för att alla fina män hon skulle fått gifta sig med nu är antingen döda eller ptsd:iga invalider, och dels det där man är avdankade, mediokra banditer som ska råna en leksaksaffär i New York. Jag har inte riktigt tid att finkamma hela Fenix-historiken för att hitta titlarna på dem, är det händelsevis någon som minns?
Jag har inte Fenix-historien, men om du vill få koll på Westerns konventsäventyr så finns nog nästan samtliga HÄR.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Jag påminner om att nomineringen till undersökningen om hur uppskattade olika svenska rollspelsäventyr fortfarande är öppen. Den senaste nomineringen skedde i går kl. 8.10, vilket innebär att ni har till kl. 8.10 i morgon på er att komma med en ny nominering.

Ni hittar en lista på alla nominerade äventyr (och kampanjer) HÄR.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag nominerar:
Undergångens arvtagare (kampanj)
Knegarfurstens sorti (äventyr)
Jiernets hjärta (äventyr)
Chariot of the Gods (äventyr)
Krilloan (kampanj får den kanske gå under?)
Hrrm hrrm hrrm (harklar sig) är inte det lite fusk då i princip knegarfurstens sorti är en del av kampanjen undergångens arvtagare ?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Hrrm hrrm hrrm (harklar sig) är inte det lite fusk då i princip knegarfurstens sorti är en del av kampanjen undergångens arvtagare ?
Jag inser att det försvinner i tråden, så jag förtydligar igen: Det är helt okej att både nominera en kampanj och de äventyr som ingår i den. Helheten kan vara bättre än delarna och delarna kan vara bättre än helheten! Därför är till exempel såväl Konfluxsviten, som Svavelvinter, Oraklets fyra ögon, Kristalltjuren och Den femte konfluxen nominerade.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Utan inbördes ordning

Härskar serien till drakar och demoner . Jag vet att den kampanjen inte är sedd som särdeles bra av olika anledningar men jag/vi hade roligt med den när vi körde den för sisådär 20-25 år sedan

Undergångens arvtagare till MUA

Konfluxsviten till drakar och demoner

grå döden till mutant

Den svarta madonnan till kult
 
Top