Hur uppskattade är olika svenska rollspelsäventyr?

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag tycker väldigt mycket om enkäter och rollspelsäventyr. Inspirerad av @Björn den gode s omröstning om det bästa svenska omslaget, vill jag därför genomföra en undersökning om hur uppskattade olika svenska rollspelsäventyr är. Det handlar inte, i första hand, om att utse en ensam vinnare utan istället om att skapa ett slags topplistor.

Jag har tagit mig friheten att skapa en process för det här. Det första steget är att alla forumiter ges möjlighet att nominera svenska rollspelsäventyr genom att skriva dem i den här tråden. Du måste inte tycka att äventyret är det absolut bästa du har spelat eller läst, men du får gärna ha en positiv inställning till det. Jag tror att det är bättre för stämningen om vi nominerar äventyr som vi haft roligt med, än om vi gör tvärtom.

Nomineringen pågår tills ingen nominerar något nytt äventyr på 48 timmar.

Därefter sätter jag ihop en enkät där ni får gradera hur bra ni tycker om de nominerade äventyren. Ni får då också ange om ni bara läst äventyren, spellett det eller deltagit som spelare.
Efter en utsatt tid stänger jag enkäten och sammanställer resultatet i olika listor som jag presenterar på forumet under högtidliga former (kanske en fyrverkeri-emoji).

Får vi nominera kampanjer?
Ja, gör det! Både kampanjer och dess äventyr kan nomineras parallellt! Helheten kan vara bättre än delarna och delarna kan vara bättre än helheten!

Får vi nominera egna äventyr?
Sjävklart! Kul!

Får vi nominera äventyr vi aldrig har spelat?
Ja, men i så fall bör du ha läst det.

Blir resultatet verkligen rättvisande?
Ingen aning! Det är fritt fram att fuska, svara flera gånger och min-maxa för att gynna sin egen favorit. Jag förutsätter emellertid att ni har mer värdighet i er än så.

Jag hoppas att ni vill ställa upp på det här. Det blir mer spännande ju fler som deltar!

Jag har gjort en en sammanställning av alla nominerade äventyr och kampanjer. Kommentera gärna i listan eller här i tråden om någon info ska korrigeras eller läggas till.

Länk till sammanställningen
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Hur fungerar det med konventsäventyr? Är det en helt annan undersökning?
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Vad räknas som svenska äventyr? Sådant som är gjort av svenska utvecklare eller som skrivs på svenska?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Vad räknas som svenska äventyr? Sådant som är gjort av svenska utvecklare eller som skrivs på svenska?
Bra fråga! Jag väljer att vara inkluderande. Allt är välkommet, så kan vi dela upp senare!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag nominerar:

Upsala-sviten (som kampanj)
Mörkret mellan stjärnorna
Ur afgrunden
I skuggorna

Konfluxsviten (som kampanj) - DoD
Oraklets fyra ögon - DoD
Kristalltjuren - DoD
Den femte konfluxen - DoD
I drakens käftar - DoD

Regnsynd - Eon
Diamantäpplet - Eon
Katres gåtor - Eon

Korpens klagan - Svärdets sång
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Får vi nominera egna äventyr? -> Sjävklart! Kul!

Okej, here goes ...

Vinterskogens hemlighet till Drakar och Demoner
Trollkvinnans gåta till Drakar och Demoner
Sarkath Hans Helgedom till Drakar och Demoner
Hårda Bud till Mutant 2089
Bittermarken till Svärdets Sång (men det kanske inte är ett äventyr utan en hel kampanj så den kanske inte får vara med?)

Det är de äventyr som fått bäst mottagande av de jag skrivit.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Får vi nominera egna äventyr? -> Sjävklart! Kul!

Okej, here goes ...

Vinterskogens hemlighet till Drakar och Demoner
Trollkvinnans gåta till Drakar och Demoner
Sarkath Hans Helgedom till Drakar och Demoner
Hårda Bud till Mutant 2089
Bittermarken till Svärdets Sång (men det kanske inte är ett äventyr utan en hel kampanj så den kanske inte får vara med?)

Det är de äventyr som fått bäst mottagande av de jag skrivit.
Självklart får Bittermarken vara med! Det är välkommet att nominera kampanjer (parallellt med delar av kampanjer)!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Tänker du ställa kampanjer mot äventyr fritt eller blir det olika listor?
 
Top