Hur uppskattade är olika svenska rollspelsäventyr?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag nominerar Mutantkosackerna av Mats Blomqkvist.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
Jag påminner om att nomineringen till undersökningen om hur uppskattade olika svenska rollspelsäventyr är fortfarande är öppen. Den senaste nomineringen skedde i går kl. 7.07, vilket innebär att ni har till kl. 7.07 i morgon på er att komma med nya nomineringar. Till skillnad från tidigare, kommer jag dock inte förlänga deadlinen längre än så. Jag är för nyfiken på vad det kommer bli för resultat!

Ni hittar ett utkast till enkäten, med alla hittills nominerade äventyr, HÄR. Det går att skicka in svar redan nu, men de kommer tas bort när den riktiga enkäten öppnar i morgon förmiddag. Det vore bra om ni uppmärksammande mig på eventuella otydligheter i enkäten redan nu, så kan jag korrigera!
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Oraklet i Silverägget av Åsa Roos (ingår i Zonkompendium 2 till Mutant År Noll)
Jarl Eriks Arv till Viking
Jarla till Eon (även om det är mer en äventyrsplats än ett regelrätt äventyr)
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ni hittar ett utkast till enkäten, med alla hittills nominerade äventyr, HÄR. Det går att skicka in svar redan nu, men de kommer tas bort när den riktiga enkäten öppnar i morgon förmiddag. Det vore bra om ni uppmärksammande mig på eventuella otydligheter i enkäten redan nu, så kan jag korrigera!
Hittar inga uppenbara fel. Ser snyggt ut. Blir spännande det här.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
Oraklet i Silverägget av Åsa Roos (ingår i Zonkompendium 2 till Mutant År Noll)
Jarl Eriks Arv till Viking
Jarla till Eon (även om det är mer en äventyrsplats än ett regelrätt äentyr)
Viking, ja! Minns du om det ingår en holmgång och en scen där en rollperson drömmer om alver och på morgonen hittar en ring, eller liknande, i Jarl Eriks arv?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Karnevalen i Karle - i mina ögon det bästa konventsäventyret till MUA.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Viking, ja! Minns du om det ingår en holmgång och en scen där en rollperson drömmer om alver och på morgonen hittar en ring, eller liknande, i Jarl Eriks arv?
Hm. Inte vad jag minns. Jag minns mest en grymt bra öppning och att man hade audiens med påven i Peterskyrkan. Det var rätt ballt. Att man ständigt jagades av mördare, och tvingades söka upp andra potentiella offer för att rädda eller ha ihjäl dem själv är rätt ballt med. Allt kretsar kring vem som ska bli den nya jarlen av Hjaltland - få titelns Jarl Eriks Arv, så att säga.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Wow, när jag läser igenom enkäten märker jag hur få rollspelsäventyr jag egentligen läst! Har alltid sett mig som en ärrad rollspelsveteran, men efter att ha läst listan känner jag mig snarare som en rollspelens version av Scott Gorman :D
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
Hm. Inte vad jag minns. Jag minns mest en grymt bra öppning och att man hade audiens med påven i Peterskyrkan. Det var rätt ballt. Att man ständigt jagades av mördare, och tvingades söka upp andra potentiella offer för att rädda eller ha ihjäl dem själv är rätt ballt med. Allt kretsar kring vem som ska bli den nya jarlen av Hjaltland - få titelns Jarl Eriks Arv, så att säga.
Ah, då var det nog inte det. I det jag spelade, höll vi oss i Norden. Jag har kollat runt lite och kanske var det Jakten på Hjördis, introäventyret som följde med Gudarnas nåde. Någon som har böckerna kvar eller ett extremt bra minne, får gärna guida mig. Det var en härlig rollspelsupplevelse!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag påminner om att nomineringen till undersökningen om hur uppskattade olika svenska rollspelsäventyr fortfarande är öppen. Den senaste nomineringen skedde i går kl. 7.07, vilket innebär att ni har till kl. 7.07 i morgon på er att komma med nya nomineringar. Till skillnad från innan kommer jag dock inte förlänga deadlinen längre än så. Jag är för nyfiken på vad det kommer bli för resultat!

Ni hittar ett utkast till enkäten, med alla hittills nominerade äventyr, HÄR. Det går att skicka in svar redan nu, men de kommer tas bort när den riktiga enkäten öppnar i morgon förmiddag. Det vore bra om ni uppmärksammande mig på eventuella otydligheter i enkäten redan nu, så kan jag korrigera!
Det här initiativet är så jävla bra!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Jag nominerar:
  • Naram Akaris ruiner - det bästa OSR-äventyret på svenska (Svärd & Svartkonst).
  • Dödsmatch 2000 - coolt äventyret som bevisar att räls inte behöver vara dåligt (Cyber M/77).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hej igen!

Jag tycker att du gärna kan fetmarkera följande i din förklaring av hur man svarar på enkäten.

"Om du har glada minnen från ett gammalt äventyr som numera är utdömt som kasst, är det de glada minnena som ska synas i dina svar snarare än hur diskussionen om äventyret går på forumet i dag. Det kan vara längesen du spelade eller läste äventyret, men gå på känsla!"

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Här kommer en konstig fundering.

Det finns äventyr på listan som jag inte spellett, spelat eller läst. Men som jag har lyssnat på i podcast-form. Är det någon idé att ha med det som variant? Alltså, det kan ju bli knas för man kan ha lyssnat på någon som bara lånat titeln och sedan friformat, men det kan också vara en variant på "läst"?

Eller så blir det bara krångligare med en till kategori.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
Hej igen!

Jag tycker att du gärna kan fetmarkera följande i din förklaring av hur man svarar på enkäten.

"Om du har glada minnen från ett gammalt äventyr som numera är utdömt som kasst, är det de glada minnena som ska synas i dina svar snarare än hur diskussionen om äventyret går på forumet i dag. Det kan vara längesen du spelade eller läste äventyret, men gå på känsla!"

/M
Det går tyvärr inte att fetmarkera texten, men jag har brutit ut den delen som ett eget stycke, för att framhäva det lite.
Här kommer en konstig fundering.

Det finns äventyr på listan som jag inte spellett, spelat eller läst. Men som jag har lyssnat på i podcast-form. Är det någon idé att ha med det som variant? Alltså, det kan ju bli knas för man kan ha lyssnat på någon som bara lånat titeln och sedan friformat, men det kan också vara en variant på "läst"?

Eller så blir det bara krångligare med en till kategori.
En bra fundering, tycker jag. Att ha "lyssnat" känns ju som spelarvarianten av spelledarens "läst" och bör därför finnas med. Det är dock något av ett dilemma. Google Forms låter mig inte påverka hur bred enkäten blir, så de åtta kolumner jag har nu är max för att vi ska slippa scrolla i sidled (även i webbläsare). Jag är orolig att en slarvig läsare (de finns!) tolkar det som att endast de alternativ som först syns är tillgängliga, och svara därefter. Notera att den risken redan finns för dem som svarar på mobilen.

Jag ser fyra olika alternativ som jag gärna tar emot input på:
1. Vi lägger till "lyssnat", men kapar skalan til 1-4. På det sättet kan vi fortfarande ha alla kolumnerna synliga för dem som svarar i webbläsare.
2. Vi lägger till "lyssnat" och hoppas att folk fattar att de ska scrolla. Då utökar jag antagligen också skalan till 1-7.
3. Vi delar upp enkäten i två frågor: en där du anger spellett/spelat/läst/lyssnat och en där du anger din upplevelse på skalan. Det innebär att du svarar på samma äventyr på olika platser i enkäten, vilket kanske blir omständigt.
4. Vi låter det vara som det är.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Inte så vitt jag vet. Undhagens manus ska ha gått förlorat i en skilsmässa. Det finns en fjärde del i en Sinkadus som är ännu sämre än del tre.
Det hade varit kul (?) att ringa hans ex-fru och upptäcka att hon har kvar det maskinskrivna manuset till den outgivna tredje delen av Ärans Väg. Och se till att det blir utgivet. Alternativt att få spela det med henne som SL innan hon kastar in manuset i en brinnande brasa. Exklusivt värre!
 
Last edited:
Top