Nekromanti Hur skulle din tatuering se ut ?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Finska hakkors (ot)

Det är förvånadsvärt många hus från tiden runt förra sekelskiftet som har svastikor i dekorationen, framförallt, underligt nog, i portar och dörrar. Jag vet flera sådana i Stockholm.
Hakkorset är en enkel men effektiv krumelur som kan vändas, vridas, upprepas och länkas ihop till långa kedjor eller stora repetitiva mönster. Jag är inte ett dugg förvånad över att det är/var en av världens mest spridda symboler.

Bland de byggnader i Stockholm som pryds av hakkorskedjor kan nämnas stora synagogan. Häpp!

Dewil
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
»Kokard« för bövelen ...

Jag vill (eftersom jag är en språkbög som struntar i om någon har mycket eller lite till övers för mig) bara påpeka att »rundlarna« i detta sammanhang (identifikationsmärken på militära flygplan) brukar benämnas »kokarder«.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: »Kokard« för bövelen ...

eftersom jag är en språkbög
Jag tror du glömde "översexuell" någonstans i det konstaterandet. Du är språkbögarnas motsvarighet till en enmansorgie... :gremsmile:

Jag vill (eftersom jag är en språkbög som struntar i om någon har mycket eller lite till övers för mig) bara påpeka att »rundlarna« i detta sammanhang (identifikationsmärken på militära flygplan) brukar benämnas »kokarder«.
Lite googlande ger vid handen att båda uttrycken verkar gångbara.

http://www.google.com/search?hs=B5s&...amp;btnG=Search

Fast den egentliga frågan är väl vad finlandssvenskar säger.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Kanske mindre OT

Jag visste sedan tidigare att swastikan hade sina egna användningsområden här i Asien, men tro att jag tappade hakan när jag här på tunnelbanan i Hong Kong såg en liten artig gosse som hade swastikor på sin skoluniform! Det var tydligen någon slags buddhistisk skola, men ändå. Kul att gå i den skolan och läsa andra-världskrigshistorian: "Hmm, vänta nu, jag känner igen den där symbolen...".

För övrigt säljs det t-shirts med Hitler, swastikor och Usama bin-Ladins på gatorna, så folk är väl mer öppna för främmande kulturer här :gremwink:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kanske mindre OT

jag tappade hakan när jag här på tunnelbanan i Hong Kong såg en liten artig gosse som hade swastikor på sin skoluniform!

Tja, så länge uniformen inte var brun... (-:
Jo, i Asien finns de överallt - i skyltfönster, på bordsdukar, i kontaktannonser... Ofta i en lite annorlunda version med spetsiga hakar och prickar mellan, men jag såg en gång plastkassar med svastikor utformade exakt som nazityska Hakenkreuze; det var en grönsaksförsäljare som hade dem.

Kul att gå i den skolan och läsa andra-världskrigshistorian:

Iofs brukar Den Stora Boven från andra världskriget vara Hirohito i den delen av världen (i Indien är "Hitler" fö mest ett allmänuttryck för någon som ryter och gormar och har sig; används med förkärlek om svärmödrar och äkta hälfter).

För övrigt säljs det t-shirts med Hitler, swastikor och Usama bin-Ladins på gatorna, så folk är väl mer öppna för främmande kulturer här

Usamamotiv skulle kanske vara lite kontroversiellt i Indien (islamism uppfattas lätt som anti-hinduiskt) men i en butik i Delhi hittade jag en gång en T-shirt med en stålgrå svastika och texten "GET LIBERATED", på samma krok som en med Che Guevara...

--
Åke
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Efter att min uppmärksamhet dragits till den här tråden igen har jag kommit fram till att jag skulle kunna tänka mig att tatuera en linjal på vänster pekfinger. Jag har rätt korta fingrar, men tio centimeter skulle nog rymmas om man går upp mot tumvecket.

Möjligtvis skulle man så småningom kunna vidareutveckla det till en hel vänsterarm full med information man ofta behöver men inte lyckas hålla i huvudet, men eftersom jag råkat ramla in på den humanistiska banan och inte lyckats ramla ut igen än finns det ju nästan inget jag behöver veta. Om jag var fysiker kunde jag ha ett periodiskt system eller så, men "12 punkters text, dubbelt radavstånd" har inte samma tyngd.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: »Kokard« för bövelen ...

Fast den egentliga frågan är väl vad finlandssvenskar säger.
Finlandssvenskar som tjänstgjort vid flygvapnet säger antagligen "ilmavoimien tunnus", för flygvapnet är helt och hållet finskspråkigt och det är vad märket heter på finska (det betyder "flygvapnets kännetecken", ifall ni undrade. Ni får extrapoäng ifall ni noterar att "flygvapen" på finska är i pluralis, möjligtvis för att man måste ha ett vapen för varje flyg). Finlandssvenskar som inte ens varit i armén säger "öh, ingen aning. Det ser ut som en blå cirkel".

Tillägg: Vissa spår av svastikan syns fortfarande i finska flygvapnets andra symbol, som inte används på flygplan (jag har ingen aning om var den används. På internet, kanske). Där finns det dessutom en örn, vilket tar oss tillbaka till början av den här off topic-tråden. Hurra!

Om du ändå vill ha sista ordet kan du ju föreslå att om "kokard" betyder "identifikationsmärke på militära flygplan" så var ju den blå svastikan också en kokard och följaktligen är det motiverat att säga "rundel" när man talar om just denna symbol i sammanhang när man vill påpeka skillnaden mellan den och svastikan. Fast då är nog din språkheterosexualitet också i fara.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: »Kokard« för bövelen ...

Om du ändå vill ha sista ordet kan du ju föreslå att om "kokard" betyder "identifikationsmärke på militära flygplan" så var ju den blå svastikan också en kokard och följaktligen är det motiverat att säga "rundel" när man talar om just denna symbol i sammanhang när man vill påpeka skillnaden mellan den och svastikan.
Jag vet inte, är kokard alla insignia på flygplan så känns rundel definitivt motiverad, den avser ju enbart de cirklar som man tex ser på finska, brittiska och italienska plan. Tyskarna som använder ett kors eller sovjeternas röda stjärna skulle då klassas som kokard, men inte rundel.

Dante?

Fast då är nog din språkheterosexualitet också i fara.
Jag är prylbög, inte språkbög.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Re: »Kokard« för bövelen ...

Kvante said:
Om du ändå vill ha sista ordet kan du ju föreslå att om "kokard" betyder "identifikationsmärke på militära flygplan" så var ju den blå svastikan också en kokard och följaktligen är det motiverat att säga "rundel" när man talar om just denna symbol i sammanhang när man vill påpeka skillnaden mellan den och svastikan. Fast då är nog din språkheterosexualitet också i fara.
Nå, riktigt så enkelt är det inte.

Det är just det runda som gör att man kallar det »kokard« (från franskans cocarde [förkortning av bonnet à la cocarde, »kokett buren mössa«], avledning av coq, »tupp«). Annars är det bara ett »märke«.

En kokard är alltså ett runt märke, bestående av två eller flera koncentriska fält (vanligen tre) i olika färger. Såväl inom som utom flygvapnet (de där runda, veckade tygmojängerna som hundar får när de vinner en utställning är också kokarder).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Vän av ordning said:
Min tatuering skulle vara en dåligt tecknad penis.

Den skulle sitta i pannan.

Framförallt skulle den sitta i pannan på någon annan person.
Haha! Jag insåg just att jag faktiskt fått den här tatueringen. Fast den sitter på någon annans snarare än panna.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Vad roligt att du frågar (för flera år sen …)!

Jag skulle ha ett lejon som tittar åt höger och en stenbock som tittar år vänster, som tillsammans flankerar ett X. X:et kanske är på en sköld eller en banderoll.

Den ursprungliga funderingen var att ha den på insidan av underarmen, men jag vet inte om det är någon lyckad idé.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Efter moget övervägande har jag kommit fram till att jag skulle tatuera ett Decepticonmärke.

När jag undersöker vilka svängningar jag haft i mina politiska åsikter, eller mina estetiska, eller min musiksmak, så vågar jag inte lita på att något av mina intressen eller min smak vad gäller nästan nånting kommer att hålla i sig längre än ett par år, än mindre resten av livet.

Så jag började kolla på saker som faktiskt hållit i sig. Det är inte mycket. Transformers, lego, mutant chronicles, UFO: ENemy Unknown, dator/teknikintresse.

Datorteknik ändras för fort. En tatuering gjord idag är inaktuell imorgon. Jag är inte så mycket nostalgiker här.

UFO vore lite ballt; en liten pixelerad soldat nånstans... men det kräver färg, och jag tycker färgtatueringar generellt blir väldigt fula.

Mutant Chronicles vore ju kul, nån korporationslogga eller algerothmärke...

Lego - svårt att göra nåt vettigt, känns det som.


Men transformers... finns bland mina tidigaste minnen. Jag tror inte att jag kommer att sluta gilla TF nångång snart. Det går lite i vågor, såklart, men jag återkommer gärna. Just nu har jag börjat köpa in mig på IDW's generation 1-serier. Rätt bra grejer.

Så; ett decepticonmärke.

Autobotarna är alldeles för... "amerikanska". Jag skäms lite över hur lång tid det tog för mig att inse att Megatron har en tysk WW2-hjälm på sig, och att Optimus Prime har en amerikansk fotbollshjälm. Och är röd-blå-vit.



EDIT: Nackdelen är väl att väldigt, väldigt få människor skulle tycka att det var sexigt/coolt. Ganska taffligt som sätt att ragga brudar/killar med andra ord.

Jag funderar på placering. Nacke? Mitt fram på bröstet, som en riktig transformer?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Vän av ordning said:
Vän av ordning said:
Min tatuering skulle vara en dåligt tecknad penis.

Den skulle sitta i pannan.

Framförallt skulle den sitta i pannan på någon annan person.
Haha! Jag insåg just att jag faktiskt fått den här tatueringen. Fast den sitter på någon annans snarare än panna.
:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Jag har tom en bild
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Såg att jag postat i den här tråden förut, men tja. Åren går ju.

Jag gillar som sagt (som jag sade för flera år sedan) tatueringar och funderar ständigt till och från på att göra en. Det är dock ekonomin som styr den frågan. Räkningar, familj, rollspel och annat går före.

Jag funderar dock starkt på att göra en mjukstart med en röd och en grön T10 intill varandra, på handleden eller så. Det vore coolt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Ett hakkors nu igen? Så provocerad jag inte blir. :gremsuck:
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Hehe.. Nekromanti när det är vettigt! Fräckt.

Jag vill fortsätta med min ryggtavla. Jag har en scarabé med Horusvingar som sträcker sig från axel till axel. Jag vill fortsätta med att fullkomligt täcka ryggen med scarabéer.
 
Top