Nekromanti Hur skulle din tatuering se ut ?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Don't mention the eagle! (ot)

Preussiskt? HSB är ju för bövelen betongsossar!
Blandar du möjligen ihop bostadsrättsföretaget HSB med Hyresgästföreningen? (Ja, jag vet att båda traditionellt räknas till Rörelsen men den ena organisationen bygger och gillar bostadsrätter medan den andra sällan missar ett tillfälle att baktala alla bostädsformer som inte är socialdemokratisk-kommunala allmännyttiga hyresrätter, vilket ger - snart gav - deras gemensamma tidning en väldigt absurd prägel.)

Dewil
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Don't mention the eagle! (ot)

"Blandar du möjligen ihop bostadsrättsföretaget HSB med Hyresgästföreningen?"

Nej.

"Ja, jag vet att båda traditionellt räknas till Rörelsen men den ena organisationen bygger och gillar bostadsrätter medan den andra sällan missar ett tillfälle att baktala alla bostädsformer som inte är socialdemokratisk-kommunala allmännyttiga hyresrätter, vilket ger - snart gav - deras gemensamma tidning en väldigt absurd prägel.)"

HSB är knutna till arbetarrörelsen, liksom A-lotterierna, Verdandi, Folksam, Fonus, OK (som i OKQ8), Unga Örnar och en kasse till. De finns överallt! Överallt I say!


Storuggla, kremlolog
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Don't mention the eagle!

Gör en dubbelörn istället.. som ryska statsvapnet...

;-)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Don't mention the eagle! (ot)

ja du har rätt.. men LOGGAN ser lite old school preussenflört ut.. vilket den säkert är då den måste vara ritad nångång på 20-30-talet...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Spektakulärt inkorrekt [OT]

mmm folk som är ute efter RENHET är ju alltid värda att vara misstänksamma mot.. he he ;-)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Don't mention the eagle!

Gör en dubbelörn istället.. som ryska stadsvapnet...
Den (och många liknande vapensköldsfåglar) ser ju ut som om den inte sett en glasruta...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: Don't mention the eagle!

Den (och många liknande vapensköldsfåglar) ser ju ut som om den inte sett en glasruta...
Haha, det har jag aldrig tänkt på men det gör det faktiskt. Tack för den. Nu kommer jag aldrig kunna se den igen utan att fnissa litegrand. :gremgrin: På samma sätt som jag inte längre kan se försäkringskassans logga utan att tänka på oralsex. (Den som inte fattar vad jag menar kan fälla ner snuskfiltret framför ögonen och titta på bilden nedan.)



/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Don't mention the eagle!

Japp, det är ungefär så en fågel ser ut när den flyger in i en ruta. Speciellt tecknade fåglar.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Spektakulärt inkorrekt [OT]

Innebär det att jag måste sluta besvara folk som säger att de är vegetarianer med "Jaha, precis som Hitler?"?
Bara om de är det av samma skäl - att de har ena sjuhelvetes magproblem. Hitler fes mycket.

Erik
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Finska hakkors (ot)

"Finska flygvapnet har ju tex slutat använda hakkorset, trots att deras användning av det inte hade med nazismen att göra, utan var en del av familjen von Rosens familjevapen och valdes för att von Rosen startade det finska flygvapnet genom att donera tre flygplan."

...på tal om Finland och hakkors, förresten: är det någon mer än jag som har märkt att finska presidentfanan har en svastika i hörnet? Samma symbol som fanns på Mannerheimkorset under Ärans Vinter... De är lite finurliga, de där på andra sidan Östersjön.

-Danne, wikipediadyrkare.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Finska hakkors (ot)

-Danne, wikipediadyrkare.
I så fall utgår jag från att du redan har läst det som står om saken i wikipedia-artikeln så att jag kan gå direkt till de anekdotiska detaljerna i stället:

1. En av min brors klasskamrater i högstadiet hörde till en släkt som hade ett hakkors som bomärke, så de hade en hel drös gamla jordbruks- och hushållsredskap av trä med små hakkors på. De flesta var från 1800-talet, så vem som helst borde kunna inse att tidsresande nazister var inblandade.

2. Det finns dekorativa hakkors under den utskjutande takkanten på ett hus ett kvarter från mitt hem. Huset borde vara från sent tiotal eller tidigt tjugotal och hakkorsen beror på att huset från början byggdes som regionalt kontor för ASEA...

*utför min årliga plikt som kvotfinländare*
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: Don't mention the eagle! (ot)

Visst, man kan hävda att det är en symbol som är äldre än fascismen, men idag är den så nära förknippad med fascismen att det är olustigt att man valt att behålla den.
Är den verkligen så förknippad med fascism? Spöknippet är ju inte på långa vägar lika stigmatiserad som svastikan är av nazismen och av de som är såpass insatta att de känner till fascismens spöknippeanvändande är nog de flesta även medvetna om symbolens övriga användningar. Mig veterligen så är svenska polisen inte den enda av världens rättsinstitutioner som använder den i sina loggor och vapen. Jag skulle gå så långt som att vilja påstå att av de svenskar som känner igen ett spöknippe så associerar de flesta till svenska polisen och inte killar i svarta skjortor.

Finska flygvapnet har ju tex slutat använda hakkorset
Det visste jag inte. Vad använder de istället? Lejonet med svärden eller?

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: Finska hakkors (ot)

Det finns dekorativa hakkors under den utskjutande takkanten på ett hus ett kvarter från mitt hem. Huset borde vara från sent tiotal eller tidigt tjugotal och hakkorsen beror på att huset från början byggdes som regionalt kontor för ASEA...
Det är förvånadsvärt många hus från tiden runt förra sekelskiftet som har svastikor i dekorationen, framförallt, underligt nog, i portar och dörrar. Jag vet flera sådana i Stockholm.

En bara lätt relaterad detalj är andra lustigheter man kan se på äldre byggnader. En jag drar mig till minnes är Norra Latins (vid Norra bantorget i Stockholm) fasad som bl.a. pryds av en prydlig rad pentagram. :gremelak:

Så kom ihåg att titta uppåt nästa gång ni är ute och promenerar, det kan löna sig.

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Nu massivt OT

Det är förvånadsvärt många hus från tiden runt förra sekelskiftet som har svastikor i dekorationen, framförallt, underligt nog, i portar och dörrar.

Du menar att det är förvånansvärt och underligt att de har fått sitta kvar?

En bara lätt relaterad detalj är andra lustigheter man kan se på äldre byggnader.

Jag tycker nån sorts rekord måste innehas av de där John Holmes-keruberna som pryder en port alldeles intill Karlbergs station; mer grovkalibriga små gossar har nog sällan skådats.

--
Åke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: Nu massivt OT

Det är förvånadsvärt många hus från tiden runt förra sekelskiftet som har svastikor i dekorationen, framförallt, underligt nog, i portar och dörrar.

Du menar att det är förvånansvärt och underligt att de har fått sitta kvar?
Nej. Det förvånadsvärda ligger i de finns mer eller mindre dolda (i alla fall väldigt diskreta) på så många platser. "Underligt" använde jag som omdöme om att de så ofta återfinns i just portar.

De anatomiskt intressanta keruberna vill jag minnas att jag lagt märke till. Det är kul med sådana prylar mitt i det offentliga rummet. Konstigt nog så brukar inte folk i allmänhet lägga märke till dem.

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Kanske mindre OT

Det förvånadsvärda ligger i de finns mer eller mindre dolda (i alla fall väldigt diskreta) på så många platser. "Underligt" använde jag som omdöme om att de så ofta återfinns i just portar.

Just det tycker jag inte är så konstigt; pre-nazi-tiders svastika petades ofta in här och var där man kom åt som en ganska diskret liten krumelur.* Det är ju en lyckosymbol, ungefär som fyrklöver, så att den finns i portar är väl rätt logiskt. I Indien hittar man den ofta över ingångar till tempel och butiker o dyl.

* Geek fact: Sanskrit-ordet svastika kan tolkas lite olika, men en variant är att 'svasti' ska utläsas som lycka, välmåga, medan '-ka' är ett diminutiv.

--
Åke
 
Top