Hur skriver man en bra teaser för ett scenario?

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Här är blurben till mitt deckarscenario till DoD23:
Kalabaliken på Rosingsborg

En brokig gycklartrupp blir anlitade att framföra sina konster på en födelsedagsfest i en omtyckt furstes borg. Mitt under festen dör fursten, uppenbart förgiftad, och det blir upp till gycklarna att ta reda på vad som egentligen hänt för att rentvå sig själva från misstankar. Men alla bär på hemligheter, vissa dödligare än andra…
Snyggt! Jag skulle nog delat den mittersta meningen i två. (…uppenbart förgiftad. Det blir upp till gycklarna…).
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
En av mina darlings är att skriva långa meningar med många bisatser!
Haha, det blir lätt så! De flesta som pluggar på universitetet får labyrintiska skrivvanor. Långa, omständiga meningar, krångliga ord och styltiga stycken. Man tränas att skriva forskningstexter, trots att väldigt få blir kvar på universitetet. För alla oss andra skulle kurser i bra skrivande vara nyttigare : )
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Haha, det blir lätt så! De flesta som pluggar på universitetet får labyrintiska skrivvanor. Långa, omständiga meningar, krångliga ord och styltiga stycken. Man tränas att skriva forskningstexter, trots att väldigt få blir kvar på universitetet. För alla oss andra skulle kurser i bra skrivande vara nyttigare : )
Eller åtminstone kurser i vad som utgör bra texter i olika sammanhang!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Baksidestext till det äventyr jag skrivit. Jag tar tacksamt emot synpunkter. Just nu tänker jag att det nog är för kort och för vagt men jag vill å andra sidan inte avslöja för mycket. Det är en svår balansgång.

"Ett laglöst gäng och en skugga från det förflutna hotar den gudfruktiga familjen Baxter. Familjen har en bondgård i den avsides belägna Sunset Valley. När rollpersonerna anländer till dalen blir de varse att allt inte står rätt till. Hur hanterar rollpersonerna situationen och vilka blir konsekvenserna?

Ur askan i elden är ett äventyr till De fördömda. Det lämpar sig för 3-5 relativt orutinerade rollpersoner och tar uppskattningsvis 3-5 timmar att spela. Boken innehåller även en beskrivning av Crowns Crossing, en liten stad som kan fungera som utgångspunkt för ytterligare äventyr."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Hur hanterar rollpersonerna situationen och vilka blir konsekvenserna?
Jag tycker allt är jättebra, men jag stör mig på den här meningen. Om du ska utöka, se till att ändra detta till meningar som insinuerar.

"...blir de varse att allt inte står rätt till. Situationen ser ut att vara ohanterbar, eftersom det finns mer än vad man kan se med blotta ögat."
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
... jag stör mig på den här meningen. Om du ska utöka, se till att ändra detta till meningar som insinuerar.
Att antyda att det finns dolda delar är en bra idé. Det lockar läsaren. Samtidigt vill jag gärna ha med någon formulering som visar att det är ett öppet äventyr, där rollpersonernas agerande avgör hur det går. Ska fundera ett varv till.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Jag tycker allt är jättebra,
Vilken dålig respons när tråden handlar om att skriva bra pitchar.

Ett laglöst gäng och en skugga från det förflutna hotar den gudfruktiga familjen Baxter.
Direkt presenterar ett hot. Pitch-författaren behöver inte skapa problem, utan en osäkerhet, för osäkerheten är det som väcker intresse. I detta fall "vad finns det i det förflutna" och "vad kommer det laglösa gänget att göra".

Familjen har en bondgård i den avsides belägna Sunset Valley.
Etablerar plats. Ord som "laglöst" och "gudfruktig" säger också direkt någonting om tiden.

När rollpersonerna anländer till dalen blir de varse att allt inte står rätt till
Spelarnas roll och vad de förväntas göra. Man kan skriva "intrig" eller "action" men för mig är det alltid snyggare med "show, don't tell", där man får fantisera ihop vad som skulle kunna hända och få förväntningar på grund av det.

Det lämpar sig för 3-5 relativt orutinerade rollpersoner och tar uppskattningsvis 3-5 timmar att spela.
Väldigt bra information också.

---

I korthet, från vad jag kommenterade på.
  • Väck intresse genom att presentera en osäkerhet - ett hot, information där läsaren måste pussla ihop information, frågeformulering, en känsla.
  • Etablera plats, tid och rollpersoner. Gör det gärna indirekt över hela pitchen istället för "Stockholm, 12:00, ni är poliser", även om det i sig är ett stildrag.
  • Beskriv gärna vad som förväntas av gruppen, i form av spelstil, tid, investering och eventuell trigger warning.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag tycker allt är jättebra
Jag ska börja skicka alla mina texter till dig. Precis det svaret man behöver höra ibland : )
Hur hanterar rollpersonerna situationen och vilka blir konsekvenserna?
Jag tycker också att den här meningen skaver lite. Den är väldigt vag. Många äventyr - eller alla? - går att beskriva på det sättet. I övrigt gillar jag blurben. Kort och intresseväckande.

Jag har även börjat sätta rubriker på mina baksidestexter, för att locka fler att börja läsa dem. Det är svårt men otroligt nyttigt att försöka sammanfatta sin bok/text i en enda kort mening. Man tvingas vaska fram själva essensen och samtidigt väcka intresse. En rolig liten lek att ta till när Netflix känns lika förutsägbart som en lördagskväll på TV2 i oktober 1983.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Tablå för TV2, 1983-10-21

17.20 Nyheter och väder från text-tv.
17.30 Karo och Alexander.
17.35-18.00 Ut ur fångenskapen.
18.00 OM - Laban och Labolina.
18.20 Snobben, Karl å' dom.
18.45-19.00 Smålandsnytt.
19.00 Rapport.
19.30-20.00 Inte aktuellt.
20.00-21.00 Skattjakten.
21.00 Änkorna.
21.50-22.50 Nöjesmaskinen.
22.50-00.45 Långfilm: Mannen med den gyllene armen.

Jag kunde inte låta bli : )
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
När Desirée Waldfogels avatar för tredje gången hittas brutalt mördad i den virtuella världen Metalopol - något som borde vara omöjligt - bestämmer sig SoftDev Inc för att pröva ett nytt angreppssätt: en grupp programmerare får undersöka den virtuella världen inifrån för att hitta svar på frågor som aldrig borde ställts.
Jag tycker detta är superbt. Sätter upp ett startskott, presenterar världen och säger tydligt vad som förväntas av spelarna.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Version två. Inte 100 % nöjd. Känns som att den blev lite tillgjord. Också osäker på om "platsbaserat" är vettigt att ha med. Jag vill å ena sidan säga något om strukturen på äventyret - att det inte finns ett tänkt händelseförlopp eller slut. Å andra sidan kanske det är onödigt. Den som läst spelet vet att det är tänkt för sådana äventyr.

Ondskan har många ansikten …

Ett laglöst gäng och en skugga från det förflutna hotar den gudfruktiga familjen Baxter. Familjen har en bondgård i avsides belägna Sunset Valley. När rollpersonerna anländer till dalen kan de ana oråd men vad som faktiskt pågår är höljt i dunkel. Tiden är knapp. Liv står på spel.

Ur askan i elden är ett platsbaserat äventyr till De fördömda. Det lämpar sig för 3-5 relativt orutinerade rollpersoner och tar uppskattningsvis 3-5 timmar att spela. Boken innehåller även en beskrivning av Crowns Crossing, en liten stad som kan fungera som utgångspunkt för ytterligare äventyr.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
När Desirée Waldfogels avatar för tredje gången hittas brutalt mördad i den virtuella världen Metalopol - något som borde vara omöjligt - bestämmer sig SoftDev Inc för att pröva ett nytt angreppssätt: en grupp programmerare får undersöka den virtuella världen inifrån för att hitta svar på frågor som aldrig borde ställts.
Jag tycker att den är utmärkt. Kort, intresseväckande och informativ. Ger mig en schysst cyberpunk noir-känsla.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Här är blurben till mitt deckarscenario till DoD23:
Kalabaliken på Rosingsborg

En brokig gycklartrupp blir anlitade att framföra sina konster på en födelsedagsfest i en omtyckt furstes borg. Mitt under festen dör fursten, uppenbart förgiftad, och det blir upp till gycklarna att ta reda på vad som egentligen hänt för att rentvå sig själva från misstankar. Men alla bär på hemligheter, vissa dödligare än andra…
Ett par synpunkter:

"brokig" - Känns närmast som en självklarhet för en gycklargrupp. Jag skulle antingen ta bort ordet eller byta ut det till något mer oväntat. Typ dysfunktionell, ålderstigen eller banbrytande.

"framföra sina konster" - Jag skulle skriva "underhålla". För mig känns det som ett mer naturligt ordval. Dessutom är det kortare.

I övrigt är det en bra presentation. Kort, intresseväckande och tydlig.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Version två. Inte 100 % nöjd. Känns som att den blev lite tillgjord. Också osäker på om "platsbaserat" är vettigt att ha med. Jag vill å ena sidan säga något om strukturen på äventyret - att det inte finns ett tänkt händelseförlopp eller slut. Å andra sidan kanske det är onödigt. Den som läst spelet vet att det är tänkt för sådana äventyr.

Ondskan har många ansikten …

Ett laglöst gäng och en skugga från det förflutna hotar den gudfruktiga familjen Baxter. Familjen har en bondgård i avsides belägna Sunset Valley. När rollpersonerna anländer till dalen kan de ana oråd men vad som faktiskt pågår är höljt i dunkel. Tiden är knapp. Liv står på spel.

Ur askan i elden är ett platsbaserat äventyr till De fördömda. Det lämpar sig för 3-5 relativt orutinerade rollpersoner och tar uppskattningsvis 3-5 timmar att spela. Boken innehåller även en beskrivning av Crowns Crossing, en liten stad som kan fungera som utgångspunkt för ytterligare äventyr.
Riktigt bra! Min enda synpunkt är att de tre punkterna efter rubriken är onödiga. Ditt påstående - ”Ondskan har många ansikten” - blir mer på blodigt allvar utan punkterna. Din auktoritet som skribent blir tydligare och du står bakom ditt budskap utan att huka dig.

Men det kan så klart vara en smaksak… 😛
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Vem är rollpersonerna i fiktionen? Vad är deras relation till staden och vad är deras motivation till att lösa mysteriet?
Det har ingen egentlig betydelse vilka rollpersonerna är. Äventyret ger några olika förslag till varför rollpersonerna begett sig till Sunset Valley. Spelgruppen får komma överens om något som känns rimligt. Det fungerar även om olika rollpersoner har olika skäl till att besöka dalen.
 
Top