Eon Hur serveras egentligen mat på värdshus?

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Oh nej, jag erkänner bara deras rätt till självbestämmande! Självklart inkluderas de inte i människornas länder, de styr enbart sig själva.
Men här är ju frågan om befolkningsdensitet över vissa geografiska områden, inte vem som styr vad.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ställena kunde också vara av väldigt olika sorter. Se den här artikeln om de romerska klassifikationerna, t.ex. - det är mycket mer olika än hur det typiska rollspelet bara skiljer på värdshus och tavernor.

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Djur slaktades vid högtid
Det finns mycket hos Paulus om huruvida man som kristen får äta mat som offrats till (de grekisk-romerska) gudarna. Det låter litet som en petitess för oss idag, men sedan får man tänka på att det är det huvudsakliga viset man alls äter kött i den miljön. Offren är statliga grillpartyn!
 
Last edited:

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Men här är ju frågan om befolkningsdensitet över vissa geografiska områden, inte vem som styr vad.
Det här är ju en separat men intressant diskussiom, hur räkna befolkning när ytan och underjorden tillhör olika politiska enheter?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Dvärgarnas matförsörjning bygger ju redan från början på helt bisarra premisser, så det blir svårare där. Men om man tittar på kartan så ser man att de stora dvärgfästena har egna områden som inte ingår i något människorikes gränser, så de blir i vart fall inte inräknade.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Men om man tittar på kartan så ser man att de stora dvärgfästena har egna områden som inte ingår i något människorikes gränser, så de blir i vart fall inte inräknade.
Innebär det att alla människor/alver/misslor/tirker/anaq/annat som bor nära dvärgfästena räknas in till det fästets befolkningsdensitet?
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Skiljer sig ett dvärgiskt värdshus från ett jargiskt?
Hur är maten i tirakernas värdshus, den där fiskgröten borde vara poppis med tanke på deras havskoppling, eller?
Vilket land i Mundana har egentligen bäst förutsättningar för "fantasy"- värdshus, med vildsvin på menyn? Är det Soldarn?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Skiljer sig ett dvärgiskt värdshus från ett jargiskt?
Hur är maten i tirakernas värdshus, den där fiskgröten borde vara poppis med tanke på deras havskoppling, eller?
Beror nog en hel del på vilken del av Mundana dvärgen/tiraken/annat är värdshusvärd i. Också, ett därgiskt värdshus kan samtidigt vara ett jargiskt
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
1. Jag finner prislistornas ursprung väldigt intressanta då det torde vara skillnad i tillgängligt kött i senmedeltida stad och lantgårdar. Jag vet att det blir svårt med tanke på att landsbygd ofta inte hade en ekonomi.

Jag är också nyfiken i vilket klimat Eons länder befinner sig - jag misstänker att Sverige är avsevärt kallare klimat överlag än de viktiga av Eons länder.

2. Med tanke på att de omnämnts vill jag bara länka den här. Grisar är fantastiska köttdjur, även om de inte brukade vara så stora som vi gjort dem.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Jag är också nyfiken i vilket klimat Eons länder befinner sig - jag misstänker att Sverige är avsevärt kallare klimat överlag än de viktiga av Eons länder.
Jep.

2. Med tanke på att de omnämnts vill jag bara länka den här. Grisar är fantastiska köttdjur, även om de inte brukade vara så stora som vi gjort dem.
Har de något om getter?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Innebär det att alla människor/alver/misslor/tirker/anaq/annat som bor nära dvärgfästena räknas in till det fästets befolkningsdensitet?
Ja, alltså, om man kollar på gränserna här känns det väl som om det hade varit rimligt. Gränserna ligger sådana att dessa dvärgafästen inte räknas in i Drunok, Asharien eller Jargien, så om något annat folkslag skulle råka bo därinom hade det varit rimligt att räkna in dem i fästets population.
dvärgfästen.png
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Skiljer sig ett dvärgiskt värdshus från ett jargiskt?
Hur är maten i tirakernas värdshus, den där fiskgröten borde vara poppis med tanke på deras havskoppling, eller?
Vilket land i Mundana har egentligen bäst förutsättningar för "fantasy"- värdshus, med vildsvin på menyn? Är det Soldarn?
Soldarn är ju ett spännande exempel. I den gamla modulen har det, helt utan någon förklaring, någon sorts centraleuropeiskt klimat, men egentligne ligger det ju kring den trettionde breddgraden, och alldeles bredvid det klimatologiskt mer rimliga Västmark. Soldarn är en rik, fuktig, subtropisk skog, inte någon sorts central- eller nordeuropeisk miljö.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Ja, alltså, om man kollar på gränserna här känns det väl som om det hade varit rimligt. Gränserna ligger sådana att dessa dvärgafästen inte räknas in i Drunok, Asharien eller Jargien, så om något annat folkslag skulle råka bo därinom hade det varit rimligt att räkna in dem i fästets population.
View attachment 6054
Jag tror ni har några möjliga intressanta historier där med hur icke-dvärgar som bor i dvärgområden har utvecklats kulturellt.

Det måste ju finnas pyar alver som har bott o betalat skatt i dvärgområden i hundratals år. O det borde finnas dvärgfästen vars attityd mot de locka tirakerna är något i stilen med Roms attityd mot barbarerna vid deras gränsland: vi betalar dem o erkänner deras hövding som kung, o de slåss för oss mot de andra tirakerna o andra hot.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag tror ni har några möjliga intressanta historier där med hur icke-dvärgar som bor i dvärgområden har utvecklats kulturellt.

Det måste ju finnas pyar alver som har bott o betalat skatt i dvärgområden i hundratals år. O det borde finnas dvärgfästen vars attityd mot de locka tirakerna är något i stilen med Roms attityd mot barbarerna vid deras gränsland: vi betalar dem o erkänner deras hövding som kung, o de slåss för oss mot de andra tirakerna o andra hot.
Kanske något för en annan tråd. Frågan borde snarare handla om vilka maträtter kan man som gäst förvänta sig i värdshusen i Mundana.
Jag vill se menyn nu och möjligheten till logi?
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Kanske något för en annan tråd. Frågan borde snarare handla om vilka maträtter kan man som gäst förvänta sig i värdshusen i Mundana.
Jag vill se menyn nu och möjligheten till logi?
Eftersom den här tråden fått en annan riktning kanske en ny tråd med förslag på olika etablissemang i Mundana är att föredra?
 
Top