Nekromanti Hur ser era spelgrupper ut?

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Den som är nu, Vi spelar Symbaroum
Två veteraner som snackar mest och tar initiativen.
En (som var) nyinvigd till papper penna rollspel.
En evig söndagspelare som bara kvicknar till när det är strid.
 

Janke

Lagen
Joined
6 Feb 2015
Messages
35
Location
Skåne
1 jurist (jag), etnisk smålänning, kulturellt skåning
1 biolog, skåne
1 datorspelsutvecklare, Skåne
1 förpackningstekniker, Skåne
1 läkarstudent, Göteborg
1 maskiningenjörsstudent, Småland

Alla är 25-30åriga män med låg pigmentkoncentration i huden.Vissa är med sedan vi började spela rollspel för 15 år sedan, en tillkom för en månad sedan.
 

Lawless

Veteran
Joined
31 May 2006
Messages
65
Location
Sandnes, Norge
Syv nordmenn. Alle "hvite". Spiller for tiden Western og Dungeon Crawl Classics. Har spilt veldig mye rart.

Meg: Mann, 40. Historiker/Lektor. Ekssoldat. Veteran. Gift. Barn.
Mann, 40. Religionsviter/Lektor. Ekssoldat. Gift. Barn
Mann, 38. Elektriker (eget firma). Ekssoldat. Veteran. Gift. Barn.
Mann. 40. Frilansfotograf. Ekssoldat. Singel.
Mann. 38. Butikkmedarbeider/lagerarbeider (trelast). Ekssoldat. Gift. Barn.
Mann. 38. Arbeidsledig (utdannet trykker). Gift. Barn
Mann. 38. Bibliotekar. Gift. Barn
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Nu vill jag att Seter gör ett diagram över det här så vi får se yrkesspridning i relation till kön/ålder/etc!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Vit, man, 34 år, systemutvecklare
Vit kvinna, 36 år, sjuksköterska
Vit, man 36 år, kommunal tjänsteman
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag vet inte riktigt varför, men det är jättekul att se hur olika/lika folks spelgrupper är, och även hur man väljer att presentera sin/sina grupper. :)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag har faktiskt inte träffat någon i min grupp i verkliga livet utöver en deltagare, så kan inte uttala mig om var de härstammar ifrån eller ens hur de ser ut. Har bara språket att gå på där och vad som framkommit genom diskussioner i gruppen där värden och referensramar mötts och stötts. Men utifrån detta skulle jag anta att det är etniska svenskar. Alla i gruppen, utöver mig själv vad jag vet om, är hetero och två av deltagarna föräldrar till gemensamt barn. Jag utgår även ifrån att vi ligger i åldersspannet 25-29 typish utifrån vad jag lyckats höra mig till i samtalen. I övrigt intressant tråd även om grupperna till deltagare verkar vara relativt homogena.

Men det kan ju sammanställas så här:

Man 29 år, arbetar som lärare i religion och samhällskunskap (jag)
Man 25 år tror jag (gammal vän till mig sedan 20 år bakåt så tappar åldern på honom), arbetssökande.
Man ålder någonstans mellan 25-29, programmerare och förälder.
Kvinna ålder någonstans mellan 25-29, föräldraledig.
Man ålder någonstans mellan 25-29, sysselsättning ingen aning.

Och så

Barn, 1-3 år, inte aktiv deltagare men är med och deltar under rollspelsmötena i bakgrunden och ibland mer framträdande när världen är intressant, inte på dennes sida eller barnet är lite trött och tycker att allt är lite jobbigt.


Vi har en ganska låt gå inställning i gruppen och ser inte barn som ett hinder utan som en del av vuxenlivet, så vi störs inte av den sista "deltagaren" på något sätt. Skapar bara andra sätt att förhålla sig till aktiviteten och stör inte på något sätt själva aktiviteten. Vem vet, kanske vill barnet i framtiden delta i gruppen mer aktivt då den fått lite mer ord att utforska världen med ^^
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Vi är ett kluster av 10-12 spelare som hängt ihop i ca 30 år. Vi är mestadels ingenjörer och läkare. Några fruar har även lockats i fördärvet. Vi spelar minst 1 gång i veckan, dock mestadels per roll20 numera eftersom folk är utspridda geografiskt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Får väl göra en seriös då på den spelgrupp då det var som mest aktiv. Alla är vita (men en är kroat)

Alla i åldern 25-30

Kvinna, Personlig assistent
Kvinna, Personlig assistent
Kvinna, Personlig assistent
Man, Personlig assistent
Man, Barnskötare
Man, Designer/tekniker
Man, Student
Man, Yrkesofficer
Man, Fritidsledare
Man, Plåtslagare
Man, Sjuksköterska
Man, Brevbärare
Man, Mjukvaruutvecklare
Man, Vegeterian
Man, Butiksbiträde
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Mundo;n206051 said:
Får väl göra en seriös då på den spelgrupp då det var som mest aktiv. Alla är vita (men en är kroat)

Alla i åldern 25-30

Kvinna, Personlig assistent
Kvinna, Personlig assistent
Kvinna, Personlig assistent
Man, Personlig assistent
Man, Barnskötare
Man, Designer/tekniker
Man, Student
Man, Yrkesofficer
Man, Fritidsledare
Man, Plåtslagare
Man, Sjuksköterska
Man, Brevbärare
Man, Mjukvaruutvecklare
Man, Vegeterian
Man, Butiksbiträde
Jag är imponerad både av gruppens storlek och av att en av spelarna har "vegetarian" som yrke. Good stuff! :grin:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
15 personer i spelgruppen? Hur fick ni något gjort med så många spelare, Mundo? ;)

(Har spellett för 10 personer och huva, det var ingen lek.)
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Har för tillfället ingen spelgrupp ö.h.t.

Det närmaste en spelgrupp man har är ett helt gäng barn i ungefärlig ålder 10-14 och några föräldrar som spelar på Nordsken.

Ja sen brukar det förstås vara några ungdommar runt 20 som kommer och spelar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Robert Jonsson;n206054 said:
15 personer i spelgruppen? Hur fick ni något gjort med så många spelare, Mundo? ;)

(Har spellett för 10 personer och huva, det var ingen lek.)
Nej för fanken. Vi var max 4-5 personer per gång. Det är bara blandat. Kan inte säga att någon är "core"-gruppen.

Vegeterianen känner jag inte bra nog för att veta hans jobb!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har så många spelgrupper att jag inte ens vet ålder och yrke på många av spelarna. Men det är 100% vitt, mycket akademiker, kulturfolk, datanissar och arbetslösa sossfall, fyra kvinnor och en transperson, resten är mer eller mindre skäggiga snubbar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Vi är fem spelare plus mig som spelleder. Dessutom två till som är med lite då och då när de kan. En bor för långt bort och en jobbar för mycket, så det blir svårt för dem att vara med varje gång.

Samtliga är vita, medelklass och akademiker. Just akademiker kanske inte är så konstigt eftersom (nästan) alla träffades via högskolan.

Att en är vegan, en vegetarian, och två nykterister är väl det som sticker ut i sammanhanget.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Intressant att så många har koll på ålder, yrke och sånt på sin spelgrupp (men är man ett gäng som träffas fysiskt så blir det väl så över tid förstås).

Jag har två skype-grupper (person A-B-C i den ena och person A-B-D-E i den andra) där jag känner till namnet på de fem personerna, men sen är det inte så mycket mer. Jag utgår från att "de är väl typ som jag" men jag vet inte, och det spelar ingen roll heller.

Sen har jag en väldigt ny IRL-grupp där vi är fem totalt, och även där har jag namnet på folk men inte så mycket mer. Det känns som om vi är typ lika gamla, men det är bergis någon som är flera år yngre bara för att jävlas. :)

Annars är det väl så enkelspårigt som det verkar vara för nästan alla andra också:
* Jag har bara spelat rollspel med etniska stereotypsvenskar (vad jag vet, se skype-gruppandet ovan).
* Jag har spelat med wrnu-Cissi i en tidigare skype-kampanj, med wrnu-Recca en gång på LinCon och med min syster i min gamla kusin-rollspelsgrupp för 20-ish år sedan. Annars bara män.
* Sexualitet i spelgrupperna är inget som någonsin diskuterats, men ingen har varit öppet icke-hetero.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Insåg en fråga som kanske är relevant (om inte får någon gärna flytta den till en annan tråd).

Hur många i era spelgrupper är aktiva eller åtminstone reggade på WRNU? I min spelgrupp vet jag om två, inklusive mig själv.
 
Top