Arfert;n171697 said:Internet kanske. Andra attityder, beteenden har normaliserats.
Arfert;n171697 said:Visst var killar då och då svin även på "min tid" (när jag var en relativt ung man), men tycker det har blivit mycket värre. Varför vet jag inte. Internet kanske. Andra attityder, beteenden har normaliserats.
Doomhamster;n171718 said:Hatbrev var inget som kom med internet. Exempelvis.
Rhodryn;n171738 said:Samma anledning till varför internet är en så massivt bra grej för folk i allmänhet, är anledningen till varför den kan vara oerhört dåligt för många. Lite av ett dubbeläggat svärd helt enkelt.
Doomhamster;n171751 said:Jag är bara allergisk mot det som (jag tyckte) antyddes i Arferts inlägg, att kvinnohat eller viljan att anonymt göra andra illa är något som har dykt upp på senare tid.
Kraetyz;n171757 said:Sedan vill jag ställa en fråga: Hur säger man till folk på ett bra sätt?
Doomhamster;n171647 said:Tidigare i den här tråden föreslogs det t ex att killar som inte vill att tjejer ska behöva vara rädda på konvent ska säga ifrån när andra killar gör/säger sexistisk skit.
Tsianphiel;n171686 said:Som Doomhamster skrev - säg ifrån om du ser eller hör något.
Något som är ännu viktigare - lyssna om någon tar upp problem, vifta inte bort dem.
Sätt upp tydliga codes of conduct vid ditt spelbord. Här skall alla få vara med, alltså finns det formaliserade regler runt beteende. De reglerna skall sedan efterföljas. Det skapar en tryggare miljö för deltagarna även om det kanske inte verkar påverka så mycket utåt.
Om du verkligen är investerad - schemalägg ett pass bara för tjejer
Finns massor man kan göra.
Eller så kan man se gillandet som en bekräftelse, ett deltagande – en ett instämmande, ett igenkännande, en klapp på axeln osv. Så ser jag på gillandet av tråkiga inlägg på nätet – man visar att man deltar, bryr sig, håller med etc.Mundo;n171505 said:EDIT: Finns många bra poster i den här tråden, men det känns jävligt konstigt att "gilla" ett inlägg där någon pratar om hur otryggt de är på rollspelskonvent.
solvebring;n172053 said:Men att det finns så många män där ute som har mödrar, systrar, fruar, döttrar och tjejkompisar men kan bete sig så här mot kvinnor utan tillstymmelse till ... vett och samvete, det är för mig en gåtahelvete!
Tsianphiel;n171458 said:Om du läst några av de inlägg åtminstone jag gjort så har du redan svaret på den frågan. Ja, det händer, och det händer tillräckligt ofta för att jag och kvinnor i min bekantskapskrets har åtminstone en eller två sådana historier att dela med sig av.
Jag har varit med om mycket skit, men till största delen som konventsbesökare och debattör på olika forum och sociala medier. Det finns få ställen online där jag känner mig helt säker för jag vet aldrig när hoten kommer eller vad som triggar dem. Jag undviker att gå in på spelbutiker där det är bara män om jag inte måste gå in av någon anledning, av ren reflex. Nu är det länge sedan något hände mig i Sverige på den fronten, men att vara försiktig sitter i ryggmärgen.
Det kanske låter överdrivet, men för mig är inte spelhobbyn ett säkert utrymme, och det är inget jag har läst mig till, det är något jag har lärt mig av erfarenhet. Det är därför separatistiska utrymmen eller konvent som FemCon är något som känns välkommet, eftersom det där finns en viss grundläggande säkerhet.
anth;n171754 said:Men det var inte så Arfert skrev.
Han skrev att det blivit värre på senare år.
När Arfert och jag talar om hur det var förr i tiden så menar vi ganska många år bakåt. I mitt fall 30 år bakåt. I Arferts fall 40 år bakåt.
Vi snackar om hur det var att växa upp i Sverige innan internet, innan mobiler, innan datorer, innan datorspel, innan färg-TV, innan snabbmat och mikrovågsugnar, innan man kunde låna pengar på banken (ja, lån är ett NYTT fenomen i Sverige), innan EU, innan nedskärningarna i välfärden, innan utförsäljningen av statliga bolag (då man faktiskt inte ägde sin gråa bakelittelefon med nummerskiva utan det var Televerkets egendom, innan massinvandringen*.
Cassius;n172359 said:Men skulle du vilja vara snäll och posta länkar till de inläggen här? Det hade varit shysst om man läser tråden och får berättelser och erfarenheterna i tråden. Ifall du inte orkar det så kan du hänivsa mig vart jag ska leta.
anth;n171754 said:Ja, det var mindre hat förr. Det berodde på att samhället var varmare och det fanns färre saker att hata.
Men hatet var också mildare: jag blev t.ex. mobbad i skolan - men jämfört med vad ungdomar utsätts för idag var det rena västanvinden.
Sedan har även våra attityder förändrats rejält: det som idag anses vara sexuella trakasserier o.s.v. ansågs inte vara det på den tiden. Bara det faktum att fram till 1965 i Sverige ansågs det inte vara ett brott om en man våldtog sin hustru säger en hel del.