Nekromanti Hur ser det ut på våra konvent?

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Om du läst några av de inlägg åtminstone jag gjort så har du redan svaret på den frågan. Ja, det händer, och det händer tillräckligt ofta för att jag och kvinnor i min bekantskapskrets har åtminstone en eller två sådana historier att dela med sig av.

Jag har varit med om mycket skit, men till största delen som konventsbesökare och debattör på olika forum och sociala medier. Det finns få ställen online där jag känner mig helt säker för jag vet aldrig när hoten kommer eller vad som triggar dem. Jag undviker att gå in på spelbutiker där det är bara män om jag inte måste gå in av någon anledning, av ren reflex. Nu är det länge sedan något hände mig i Sverige på den fronten, men att vara försiktig sitter i ryggmärgen.

Det kanske låter överdrivet, men för mig är inte spelhobbyn ett säkert utrymme, och det är inget jag har läst mig till, det är något jag har lärt mig av erfarenhet. Det är därför separatistiska utrymmen eller konvent som FemCon är något som känns välkommet, eftersom det där finns en viss grundläggande säkerhet.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Måste sälla mig till Åsa här. Jag skulle så jävla gärna vilja kunna skriva att jag aldrig upplevt något sånt där, att jag aldrig känt mig hotad, att ingen har tafsat eller kommit med obehagliga kommentarer... men det har hänt, och jag har sett det hända andra tjejer också.

Editering: har nu varit på min blogg och hanterat ett par idiotförklaringar pga att jag rebloggat samma inlägg som Cassius länkar här ovan. Ingen som ska våldta eller mörda mig i alla fall, alltid något.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det är ju tyvärr inte bara på konvent det är så, utan överallt där det spelas offentligt.

Jag har varit lite grann på Dragon's Lair som i grunden är en Magic-förening, men som numera även har lite brädspel, datorspel och rollspel.
Även där kan killar vara rätt så grisiga mot tjejer.

Det som jag tycker är läskigt är att när GothCon, Dragon's Lair och liknande annonserar att de ska tag i frågan om hur kvinnor behandlas så blir det alltid ett ramaskrik - för "det behövs ju inte".
(det finns trådar här på rollspel.nu både om GothCons och om Dragon's Lairs initiativ, men jag orkar inte leta upp dem)

Att kvinnor blir angripna på det sättet är illa, men att män inte tycker att det är ett problem är betydligt värre.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,832
Location
Stockholm
anth;n171465 said:
Att kvinnor blir angripna på det sättet är illa, men att män inte tycker att det är ett problem är betydligt värre.
Inte bara tycker de männen¹ att det inte är ett problem – de ser separatistiska evenemang som *trumvirvel* mansdiskriminering.

1. Jag har sett den åsikten uttryckas av åtminstone två personer.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Cassius;n171449 said:
Läste(se länken nedan) denna sjukt deprimerande text om kvinnor(och rasifierade) i spelvärlden. Riktigt jävla deprimerande. Inte minst statistiken. Jag undrar nu om hur det ser ut på våra konvent och om kvinnliga forumiter delar upplevelserna eller känner igen mönstret.

http://latining.tumblr.com/post/141567276944/tabletop-gaming-has-a-white-male-terrorism-problem
Ja, jag känner igen det. Allt för väl. Jag har inte varit på så jättemånga konvent men det har hänt, absolut. Att som ensam tjej gå in i ett rum med bara manliga gamers är skitläskigt. Det läskigaste jag varit med om var på LinCon under en Magicturnering Jag nästan sprang fram till Gurgeh som satt mitt i lokalen och spelade för att komma undan alla blickar och kryssandet mellan händer som plötsligt var på andra ställen än på spelbordet. Det var inte förrän jag var hos Gurgeh och visade samhörighet med honom som folk vände bort sina blickar och liksom "okej, du är med honom, fine." DET var också skitläskigt.

Jag känner att det ge mig trygghet på konventen att hänga med mina killkompisar (tjejkompisar har inte räckt) och inte gå ensam, speciellt inte in i ett rum med pågående spel där det endast är killar. Jag skulle aldrig heller försöka mig på att få testspela något (tex warhammer eller magic eller liknande med bara manliga gamers) om jag inte hade med mig minst en killkompis som med sin blotta närvaro kan borga för att jag inte är allmänt byte. Så, jag vill helst inte vara ensam på konvent och är jag ensam så hänger jag på den mest trygga plats jag har på konvent, indierummet. Där har jag aldrig känt mig utsatt även om jag varit ensam tjej och inte ens när jag inte kände många av dem som hänger där.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Doomhamster;n171462 said:
Editering: har nu varit på min blogg och hanterat ett par idiotförklaringar pga att jag rebloggat samma inlägg som Cassius länkar här ovan. Ingen som ska våldta eller mörda mig i alla fall, alltid något.
Såg kommentarerna. Det är ju rätt typiskt. Bara det är sjukt.

Med det Dante och anth skrev i åtanke och med reaktionerna på din blogg Doomhamster; det är nästan värre att inte bli trodd. Hur skall man orka berätta om ändå ingen tror på en?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Det här är fan lite läskigt att höra...

Ännu läskigare är paradoxen att jag vill att min dotter ska bli gamer, men jag är samtidigt rädd för att sätta henne i såna här situationer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Som jag skrev på fejjan om den här grejen: Det är sånt här som gör att jag ibland tvekar inför att kalla mig "gamer". Det är asbra att sådana här berättelser finns och sprids - det var liknande som en gång i tiden medvetandegjorde mig om creepergrejen, om sexism i kultur, om hur rasism kan gestalta sig... och så vidare.

Jag blir lite deprimerad varje gång någon försvarar och förordar "hård jargong" och tycker att våldtäktshot och annat liksom "här till gamerkulturen". Eller refererar till förolämpningar, rasism, hot och liknande som "högt i tak" eller "fritt åsiktsutbyte".
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Björn Wärmedal;n171482 said:
Ännu läskigare är paradoxen att jag vill att min dotter ska bli gamer, men jag är samtidigt rädd för att sätta henne i såna här situationer.
Det finns en lösning på det. Säg ifrån när du ser eller hör något som inte är okej. Så länge det är tyst runt spelborden när någon spelare drar sexistiska skämt eller tafsar på tjejer som är där så är det ett implicit godkännande av ett dåligt beteende. Men om någon säger ifrån och markerar att det inte är okej att bete sig så så kommer kulturen och normer att ändras. Tyvärr är det också så att ett manligt nej väger tyngre än ett kvinnligt, så vi behöver er hjälp.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Jag är nästan aldrig på konvent nuförtiden. Det enda jag kan bidra med är en tillbakablick på hur det var när konventssvängen körde igång för mer än trettio år sedan. Då var det nästan inga kvinnliga deltagare. De enstaka tjejerna blev uttittade och bemötta med "von oben"-attityder, men inte på något av de cirka tio konvent som jag var med och arrangerade fick vi anmälningar om handgripligheter. Däremot fick Gothcon-arrangörerna vid några tillfällen sätta stopp för en del deltagares rasistiska musik (bergsprängarna hade dykt upp på marknaden) och klädsymboler.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
anth;n171465 said:
Det som jag tycker är läskigt är att när GothCon, Dragon's Lair och liknande annonserar att de ska tag i frågan om hur kvinnor behandlas så blir det alltid ett ramaskrik - för "det behövs ju inte".
Tsianphiel;n171491 said:
Det finns en lösning på det. Säg ifrån när du ser eller hör något som inte är okej.
Det jag tycker är läskigt är att jag nästan aldrig ser något, äns sen jag blivit medveten om problemen. Jag kan ju kanske ha haft tur när det kommit till mitt val av tillställningar, men jag undrar om det inte oftare är att jag i spelsammanhang är allt för fokuserad på spel och roligt. Om ingen faktiskt ställer sig och skriker "hjälp, hjälp" går eventuella missdåd troligen helt förbi.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Tsianphiel;n171481 said:
Såg kommentarerna. Det är ju rätt typiskt. Bara det är sjukt.
Det här är en paradox som inte borde finnas i någon typ av kultur som inte baseras på en över tusen år gammal religion.
"Det är ju rätt typiskt. Bara det är sjukt."

Att den här bloggen skrivs bara några dagar efter "MEN TRACERS RUMPA!!111!!!" är ju ganska sägande och ganska sorgligt på samma gång.

EDIT: Finns många bra poster i den här tråden, men det känns jävligt konstigt att "gilla" ett inlägg där någon pratar om hur otryggt de är på rollspelskonvent.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Mekanurg;n171494 said:
De enstaka tjejerna blev uttittade och bemötta med "von oben"-attityder, men inte på något av de cirka tio konvent som jag var med och arrangerade fick vi anmälningar om handgripligheter.
Vilket tyvärr inte är bevis för att inget sånt förekom, eftersom det bevisligen är så att många kvinnor (på goda grunder) drar sig för att dra uppmärksamheten till sånt. OBS att jag inte på nåt vis anklagar dig eller dina medarrangörer eller påstår att ni skulle ha ignorerat dem eller anklagat dem för att "ställa till med drama" - men det finns många som agerar så, tillräckligt många för att man som tjej ofta har svårt att lita på andras reaktioner om man talar ut.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Doomhamster;n171515 said:
Vilket tyvärr inte är bevis för att inget sånt förekom, eftersom det bevisligen är så att många kvinnor (på goda grunder) drar sig för att dra uppmärksamheten till sånt. OBS att jag inte på nåt vis anklagar dig eller dina medarrangörer eller påstår att ni skulle ha ignorerat dem eller anklagat dem för att "ställa till med drama" - men det finns många som agerar så, tillräckligt många för att man som tjej ofta har svårt att lita på andras reaktioner om man talar ut.
Du har självklart rätt -- "the absence of evidence is not the evidence of absence."
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Har demat figurspel emellanåt och nu när jag tänker efter är man ganska utsatt när man står vid bordet. Det kan ju bli ganska trångt och det är ganska svårt att ha koll på alla som passerar förbi samtidigt som man förklarar regler.

Kanske skulle man hägna in bordet mer så att folk som spelar sitter med ryggen mot en skärm.

Skulle det kännas tryggare att sitta med ryggen fri?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Axelsson;n171604 said:
Har demat figurspel emellanåt och nu när jag tänker efter är man ganska utsatt när man står vid bordet. Det kan ju bli ganska trångt och det är ganska svårt att ha koll på alla som passerar förbi samtidigt som man förklarar regler.

Kanske skulle man hägna in bordet mer så att folk som spelar sitter med ryggen mot en skärm.

Skulle det kännas tryggare att sitta med ryggen fri?
Även om det här är en problemfixare så är det inte en lösning, kan jag tycka. Det är lite som att ge alla inne i byggnaden brandsäkra kläder istället för att släcka branden.
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Mundo;n171609 said:
Även om det här är en problemfixare så är det inte en lösning, kan jag tycka. Det är lite som att ge alla inne i byggnaden brandsäkra kläder istället för att släcka branden.
Kanske, men jag känner att jag inte har några medel att släcka branden med. Den kommer att fortsätta brinna, men jag kan möjligtvis kontrollera den inom mitt område.

Tar tacksamt emot förslag på vad som skulle hjälpa.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Axelsson;n171621 said:
Kanske, men jag känner att jag inte har några medel att släcka branden med. Den kommer att fortsätta brinna, men jag kan möjligtvis kontrollera den inom mitt område.

Tar tacksamt emot förslag på vad som skulle hjälpa.
Tidigare i den här tråden föreslogs det t ex att killar som inte vill att tjejer ska behöva vara rädda på konvent ska säga ifrån när andra killar gör/säger sexistisk skit.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Axelsson;n171621 said:
Tar tacksamt emot förslag på vad som skulle hjälpa.
Som Doomhamster skrev - säg ifrån om du ser eller hör något.

Något som är ännu viktigare - lyssna om någon tar upp problem, vifta inte bort dem.

Sätt upp tydliga codes of conduct vid ditt spelbord. Här skall alla få vara med, alltså finns det formaliserade regler runt beteende. De reglerna skall sedan efterföljas. Det skapar en tryggare miljö för deltagarna även om det kanske inte verkar påverka så mycket utåt.

Om du verkligen är investerad - schemalägg ett pass bara för tjejer

Finns massor man kan göra.
 
Top