Nekromanti Hur ser det ut på våra konvent?

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
http://www.brottsoffermyndigheten.se/Filer/Böcker/Slagen dam.pdf

Den här rapporten är från 2002 från brottsförebyggnade rådet, men siffrorna har inte förändrats så väldigt mycket. Den tar dessutom upp saker så som utbildning, "klass" förutom ålder och gör en åtskillnad i händelser som utspelade sig där förövare och offer känner varandra och där de är främlingar för varandra.
I den här studien uppger 56% av alla tillfrågade kvinnor att de någon gång blivit sexuellt trakasserade eller utsatta för andra sexuella övergrepp sedan de var femton år och 16% uppger att det har hänt det senaste året.

Det finns ganska färska siffror (2014) också från en europeisk undersökning gjord i alla länder inom EU. Om man orkar läsa den så är det en jättebra och väl underbyggd rapport (som tyvärr använts av extremhögern för att påvisa att Sverige har sjukt mycker högre siffor för sexualbrott mot kvinnor än många andra länder och extremhögern skyller detta på invandringen) om man läser rapporten så ger den också en förklaring till varför sifforna skiljer si så mycket åt från de olika länderna.

Här är den rapporten också för den som vill ha lite mer siffor och dessutom lite bakgrund och detaljer kring hur normer och ett lands lagstiftning och syn på våld mot kvinnor påverkar statistiken.

http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra-2014-vaw-survey-main-results-apr14_en.pdf
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Äh, det är lugnt. Jag ville bara minska hela kvällstidningsrubrikerna som jag tyckte kändes en smula 'over the top' och när jag tittade på statistiken så tyckte jag inte (och tycker inte heller) att det riktigt förtjänar den typen av fetstilta skrämselrubriker.

Samtidigt vill jag inte alls ta ifrån något från de som faktiskt utsätts för de här brotten och jag inser att oavsett vad jag skriver så kommer de som är skraja för att röra sig ute efter mörkrets inbrott fortsätta att vara det. Och jag tycker det är skitbra med initiativ på konvent som får folk att känna sig mer trygga och säkra (se tidigare post).

Min poäng var att hur farligt man (eller tom. många) upplever att något är inte nödvändigtvis måste vara så om man ser på det utifrån ett mer statistiskt perspektiv.

Cog.

PS. Jag bor i Lund och mina tonårsbarn låter jag vara ute på natten (till typ 01.00 i varje fall). Har bott många år i Malmö (utan att ha vare sig upplevt eller faktiskt sett några direkta incidenter, men det säger ju inget, jag är ju bara en enskild person) och där hade jag sannolikt inte låtit dem ränna runt hur som helst. Men jag inser också att det inte är 100% rationellt tänkande för tja, de är mina barn och då skiter jag i odds och statistik DS.

PSII. Jag är sannolikt ett dåligt exempel då jag knappt känner en enda person som råkat ut för (så vitt jag vet, alla berättar ju inte allt för folk) misshandel eller trakasserier. En kompis när jag var ung blev misshandlad (han är kille) men jag har ingen kontakt med honom och en i min klass blev knivskuren utanför en ungdomsgård (också en kille) och när jag pluggade här i Lund så var det några snubbar som hoppade på min kompis utanför McD men han kom undan. That's it, så ganska förskonad under mina 40 jordsnurr (åter igen så vitt jag vet). Jag har själv heller aldrig blivit det men däremot blivit knivrånad i USA en gång för många år sedan. Men åter igen, jag är inget statistiskt exempel gissar jag. DSII.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Cissi;n175152 said:
http://www.brottsoffermyndigheten.se...agen%20dam.pdf

Den här rapporten är från 2002 från brottsförebyggnade rådet, men siffrorna har inte förändrats så väldigt mycket. Den tar dessutom upp saker så som utbildning, "klass" förutom ålder och gör en åtskillnad i händelser som utspelade sig där förövare och offer känner varandra och där de är främlingar för varandra.
I den här studien uppger 56% av alla tillfrågade kvinnor att de någon gång blivit sexuellt trakasserade eller utsatta för andra sexuella övergrepp sedan de var femton år och 16% uppger att det har hänt det senaste året.

Det finns ganska färska siffror (2014) också från en europeisk undersökning gjord i alla länder inom EU. Om man orkar läsa den så är det en jättebra och väl underbyggd rapport (som tyvärr använts av extremhögern för att påvisa att Sverige har sjukt mycker högre siffor för sexualbrott mot kvinnor än många andra länder och extremhögern skyller detta på invandringen) om man läser rapporten så ger den också en förklaring till varför sifforna skiljer si så mycket åt från de olika länderna.

Här är den rapporten också för den som vill ha lite mer siffor och dessutom lite bakgrund och detaljer kring hur normer och ett lands lagstiftning och syn på våld mot kvinnor påverkar statistiken.

http://fra.europa.eu/sites/default/f...s-apr14_en.pdf
Intressanta länkar. Skall kolla.

Redan kort efter förordet kommer "intressant" info i 'Slagen dam'.

Jag ändrar mig. Det ser värre ut än jag trodde!

Ber om ursäkt, trodde BRÅs siffror var bättre underbyggda. 56% trakasserade och 46% utsatta för våld av en man är skrämmande och helt helt knäppt!

Hade varit mycket intressant att läsa en liknande rapport kring män också om jag skall vara ärlig. Mina fördomar säger mig att män löper större risk (vilket också stöddes av BRÅs siffror i de länkarna jag läste) att råka ut för misshandel än kvinnor. Någon som vet om det finns en liknande rapport som "Slagen dam" (som Cissi länkar till) fast som inte bara är över kvinnliga delen av befolkningen? Om inte annat så kan det ju vara bra att slå hål på sina egna fördomar...

Cog.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Xhakhal;n175003 said:
(Och pssst: marknaden finns. Men de som skapar spelen får trakasserier och skitstormar. Googla transgender baldur's gate för ett av de senaste exemplen)
Don't do it if you want to maintain faith in humanity...
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Wyldstorm;n174918 said:
...
Om det är en stor företeelse, får polisen ta högre budget för detta, det löser sig. (kan inte tänka mig att dagens politiker skulle knussla om nåt sånt.)
Jag vet inte om du var ironisk med det sista om våra politiker.. :)

I teorin håller jag med om det mesta i ditt inlägg. Problemet är bara att Sverige inte ser ut så idag. Du kan inte förlita dig på att farbror polisen ska finnas där, än mindre på att anmälan inte ska läggas ned. De resurserna finns inte. De lever efter hårda prioriteringar (som exempel tvingades de nyligen kalla in lediga poliser, som tog en timma att få på plats, när en femåring och en sjuåring blev misshandlade!)

Mer budget räcker inte (möjligtvis för att bromsa in de massiva uppsägningar vi har för tillfället) för då kommer vi till nästa problem:

http://polistidningen.se/2016/04/1-076-sokande-till-polisutbildningen-kroknade-vid-webbformularet/

Så jo, det är tyvärr nödvändigt att folk engagerar sig för att visa att ett visst beteende inte är välkommet.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
cogitare;n175158 said:
Intressanta länkar. Skall kolla.

Redan kort efter förordet kommer "intressant" info i 'Slagen dam'.

Jag ändrar mig. Det ser värre ut än jag trodde!

Ber om ursäkt, trodde BRÅs siffror var bättre underbyggda. 56% trakasserade och 46% utsatta för våld av en man är skrämmande och helt helt knäppt!

Hade varit mycket intressant att läsa en liknande rapport kring män också om jag skall vara ärlig. Mina fördomar säger mig att män löper större risk (vilket också stöddes av BRÅs siffror i de länkarna jag läste) att råka ut för misshandel än kvinnor. Någon som vet om det finns en liknande rapport som "Slagen dam" (som Cissi länkar till) fast som inte bara är över kvinnliga delen av befolkningen? Om inte annat så kan det ju vara bra att slå hål på sina egna fördomar...

Cog.
Ville bara peta in detta:

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-och-misshandel.html

Män misshandlas mer. Män misshandlas av män. Kvinnor misshandlas av män. Men man måste se skillnaderns i var och varför misshandeln sker.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Inkognito;n175246 said:
Jag vet inte om du var ironisk med det sista om våra politiker.. :)
Err... Lite av vardera.
Jag inser att polisen är hårt ansträngd, och att i nuläget det inte ger jättemycket på individbasis att anmäla trakasserier.
Men... Om vi sitter på ett forum & gnäller, så ändras inget.
(Troligtvis blir folk bara rädda att gå till konvent som har specialregler om allt mellan ovälkommna kramar & gruppvåldtäckter..
(på två sätt faktiskt, först i första anblick av reglerna sen i höjd förväntan & rädsla..))

MEN... Om nu polisen skulle få anmälningar, så får de också argument att ta högre budget.
Och om nu en person som har <stor siffra> anmälningar på sig faktiskt begår nåt övergrepp, så tror jag knappast nån politiker vill stå och argumentera emot att högre budget måste tas för att ta itu med anmälningar.
(En aftonbladet "rasar mot" -artikel senare, så vill politiker plötsligt hålla med.)

[
Inkognito;n175246 said:
url]http://polistidningen.se/2016/04/1-076-sokande-till-polisutbildningen-kroknade-vid-webbformularet/[/url]

Så jo, det är tyvärr nödvändigt att folk engagerar sig för att visa att ett visst beteende inte är välkommet.
Det där är ju depprimerande, mer än lite.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Wyldstorm;n176195 said:
Err... Lite av vardera.
Jag inser att polisen är hårt ansträngd, och att i nuläget det inte ger jättemycket på individbasis att anmäla trakasserier.
Men... Om vi sitter på ett forum & gnäller, så ändras inget.
(Troligtvis blir folk bara rädda att gå till konvent som har specialregler om allt mellan ovälkommna kramar & gruppvåldtäckter..
(på två sätt faktiskt, först i första anblick av reglerna sen i höjd förväntan & rädsla..))

MEN... Om nu polisen skulle få anmälningar, så får de också argument att ta högre budget.
Och om nu en person som har <stor siffra> anmälningar på sig faktiskt begår nåt övergrepp, så tror jag knappast nån politiker vill stå och argumentera emot att högre budget måste tas för att ta itu med anmälningar.
(En aftonbladet "rasar mot" -artikel senare, så vill politiker plötsligt hålla med.)

[

Det där är ju depprimerande, mer än lite.
Det låter som att du tycker att regler för att man inte får bete sig hur fan man vill är det som avskräcker folk från konvent. Har du läst det på twitter eller Reddit?
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
anth;n174988 said:
Det låter som du missar problemet.
Problemet är inte att tjejer blir sextrakasserade på konvent.
Problemet är att tjejer blir lika sextrakasserade på konvent som de blir på precis alla andra ställen i samhället: på krogen, på gymmet, i simhallen, i skolan, på jobbet,...
Jag tror du missat trådens rubrik...

anth;n174988 said:
Hur skulle du reagera om du var ute på stan och någon körde upp ett finger i röven på dig? Eller om någon tog dig på kuken?
Har det överhuvudtaget hänt dig?
Det har aldrig hänt mig och jag känner nästan ingen kille som drabbats av något sådant.
Men ungefär hälften av alla tjejer har drabbats MINST en gång av något liknande - och vi snackar INTE konvent nu.
Där har du problemet.
sapient/krank, om ni läser detta.. Så får ni ett bra exempel på "känslomässigt argument" (pathos)
Till dig, anth...
Vad har det ens med mitt inlägg att göra?
Tolkar du på fullt allvar att om jag vill skärpa attityden mot trakasserier & koppla in polis oftare, som nåt argument ens nästan i favör för brotten i dina exempel? Eller tror du på fullt allvar att mer hjälp av polis skulle öka trakasserierna?

anth;n174988 said:
Jag har aldrig i hela mitt liv varit rädd när jag varit ute, för jag är kille.
Antingen går du ut på ett underligt säkert ställe eller så är du inte uppmärksam, eller så har du inte förstått att män misshandlas & rånas oftare.

anth;n174988 said:
Nästan alla tjejer är jätterädda om de går ut ensamma en kväll.
Där har du problemet.
Nej, där har vi ett problem för en annan tråd..

anth;n174988 said:
Tyvärr så behöver man alltså informera killar om att på konvent får de inte bete sig som de brukar bete sig.
Vi gör ett exempel av det hela..
I exempelvärld 1, så fortsätter vi att klaga på forum & är rörande överens om att det är dåligt & måste bli bättre. Vi skärper även regler på konvent så att de innefattar gruppvåldtäckt/ätande av småbarn...
I exempelvärld 2 så säger vi "nolltolerans mot trakasserier, för allas trevnad." Och änmäler/griper några som trampar över linjen..
-Tror du på fullt allvar att:
I värld 1, att inte nån blir lite tveksam & rädd när relgerna speciellt förklarar att gruppvåldtäckter inte är okay? Tror du att en person som är sjuk i halva huvet bryr sig mer?
I värld 2 så får man inte intrycket att rollspelssverige är samlingspunkten för de värsta samhållet har att erbjuda, och när den första personen hamnar i finka utan att passera "gå" så bromsar nog även sjukhuven upp...

anth;n174988 said:
Låter jättebra i teorin.
Men vad händer i praktiken om man anmäler?
Om man har TUR så händer ingenting - för polisen lägger ner ärendet (vilket de gör med nästan alla ärenden som inte är mord idag).
Har man OTUR får den man anmälde reda på anmälningen och DÅ drabbas man av ett riktigt helvete, ofta med mordhot. Och polisen gör fortfarande ingenting.
Jag tog upp det innan. Flera anmälningar ger stöd till den som försöker bevisa att han/hon är utsatt för övergrepp.
Vill du göra det lättare för halvpsykon att komma undan, så för all del, ta inte hjälp av det polisiära systemet.
Jag kan tycka att det finns lite av en moralisk skyldighet att hjälpa den som efter en själv blir angripen, och att om denne gör en anmälan får mycket lättare att ordna fällade dom senare.
Men vill man inte så är det okay. Man får dock vara medveten om att det underlättar för personer som trakasserar och det blir svårare att fälla en person om man kommer efter lång tid och säger "jo, alltså... jag råkade ut för ett övergrepp för ett bra tag sen..."..

anth;n174988 said:
Och det är just därför det finns event som bara är öppna för tjejer på konvent - men då blir det ramaskri för vissa killar tycker att det är diskriminering.
Så du håller med mig alltså? Kul att veta.
Wyldstorm;n174918 said:
Om män anses för osäkra, skapa konvent för kvinnor enbart.

anth;n174988 said:
Se ovan förklaring till Inkognito.
Personligen så sitter jag småfnissande åt ditt håll med..
Du vill alltså stoppa sjukhuven genom att berätta att det inte är okay att bete sig illa.. Men du vill inte använda polisen som faktiskt KAN lösa problemet... Konstigt tänkande.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Xhakhal;n175002 said:
Anth bemötte redan det mesta i Wyldstorms inlägg (som till stor del består av rena faktafel) och gjorde det mycket bra. Låt mig bara bemöta det om att konvents ställningstaganden skulle vara korkade:
(Och förlåt min brist på citat. Telefonskrivning)
Vilka då?

Xhakhal;n175002 said:
Att ett konvent tar ställning mot något som är olagligt är inte korkat....Nästan alla kvinnor och andra omän, och en del av männen också, har nämligen redan haft ett mer avslappnat och trevligt konvent. Vi ska inte underskatta hur mycket det gör för någon som utsatts eller varit i riskzonen att veta att det inte kommer vara ett helvete att få hjälp.
Till skillnad från att försöka få hjälp av tex polisen... >_>
Så vi lägger till alla brott vi kan tänka oss hända, trots att dessa finns i lag (och ser till att alla blir livrädda), men vi tar inte hjälp av polisen..
Ålrajt, ta nu med förbuden om att inte utsätta barn för tortyr, bara "just in case", och om nån skulle begå våldtäckt, kicka ut den från konventet.
Eller så kan vi ju bara berätta om nolltolerans och hjälpa med anmälan till det samhällsorgan som finns till för just såna syften.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Wyldstorm;n176221 said:
Så vi lägger till alla brott vi kan tänka oss hända, trots att dessa finns i lag (och ser till att alla blir livrädda), men vi tar inte hjälp av polisen..
Ålrajt, ta nu med förbuden om att inte utsätta barn för tortyr, bara "just in case", och om nån skulle begå våldtäckt, kicka ut den från konventet.
Nej. Ingen har påstått något sådant.

Bemöt vad folk skriver i stället för att bemöta halmgubbar som du själv fabulerat fram.

Det är MYCKET lättare att faktiskt få till en diskussion då.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Wyldstorm:
Jag tror inte någon här är inne på att stoppa grova våldsbrott genom att tydligt förklara att "skämtsamma" sextrakasserier och "tjuvnyp" (ur förövarens synvinkel! OBS!) inte är acceptabelt på konventet. Jag har även full förståelse för om du inte kan relatera till att det ens föregår. Det har förklarats att de som sysslar med det här är medvetna om när de kan komma undan med det. Kanske identifierar de dig som en man som man ska sköta sig i närheten av. Att du inte verkar vara en som skrattar med om han daskar till en förbipasserande tjej på rumpan. Det innebär ju isf att du inte är en stor del av problemet, men det gör dig heller inte automatiskt till en del av lösningen.

Som mina länkar visade räcker det tyvärr inte hela vägen med att kasta pengar på problem (i form av ökad budget till polisen exempelvis). Det behövs initiativ som tydligt visar att majoriteten av män (och kvinnor!) inte tycker att det dåliga beteendet är ok (och med dåligt syftar jag på beteende i den "mildare" skalan om man ska relativisera det mot gruppvåldtäkter, eftersom detta är ett återkommande ord)

Så, har du några konstruktiva ideér på hur attityder och beteende kan påverkas på denna förhållandevis lilla mängd män som ställer till mycket skada mot kvinnor i samhället?
Om några år är min lilla dotter i ålder att börja röra sig i samhället. Hur undviker vi att hon råkar ut för sextrakasserier och att män tar sig friheter? (Ej inräknat kunskaper som jag kommer att ge henne)

Mäns våld mot män är ett separat ämne, även det ett stort problem, som vi kan diskutera i en egen tråd.

Tillägg: jag är enig om att polisanmälan är viktigt om inte annat för statistiken.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Sidenote:

Att vi diskuterar hur konventen ska förbättras i den verklighet vi lever i är inte detsamma som att utesluta att folk går till polisen också, förresten. Det handlar om vad vi som civila kan göra för att göra tillvaron drägligare för utsatta grupper och personer. Polisanmälan eller inte har ingenting alls överhuvudtaget att göra med klimatet på våra konvent. (Utom möjligtvis att det faktum att polisanmälan är så sjukt ineffektiv gör det desto viktigare för oss som civila att agera för att skydda eventuella offer)

Och sluta meddetsamma hitta på hur hypotetiska kvinnor och minoritetsgrupper skulle känna sig angående trivselregler på konvent när asmånga av dem berättat för er att de tycker det är en bra grej, och många dessutom tagit initiativ till dem själva.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
MODERERING:

Den här gången nöjer jag mig med att påpeka att modereringar är till för moderatorerna och redaktörerna, håll er i från dem, tack.

/Cissi
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Wyldstorm;n176219 said:
Jag tror du missat trådens rubrik..
Nej.
Jag har inte missat trådens rubrik.
Den lyder: "Hur ser det ut på våra konvent?"
Och jag svarade hur det är på våra konvent. Det är precis lika jävligt som i resten av samhället.
Vad är det som jag har missat?

Wyldstorm;n176219 said:
Vad har det ens med mitt inlägg att göra?
Tolkar du på fullt allvar att om jag vill skärpa attityden mot trakasserier & koppla in polis oftare, som nåt argument ens nästan i favör för brotten i dina exempel? Eller tror du på fullt allvar att mer hjälp av polis skulle öka trakasserierna?
Det har allt med ditt inlägg att göra.
Problemet är betydligt större än man tror.
Jag förklarar att det tjejer utsätts för på svenska konvent är exakt samma sak som nästan alla tjejer över hela världen alltid utsatts för dagligen.
Det är så stort att det inte hjälper att polisanmäla.
Och ja, i vissa fall blir det faktiskt värre om man polisanmäler.
Givetvis ska man polisanmäla, men det räcker inte. Man måste göra mycket mer än så.

Wyldstorm;n176219 said:
Antingen går du ut på ett underligt säkert ställe eller så är du inte uppmärksam, eller så har du inte förstått att män misshandlas & rånas oftare.
Men det var inte vad jag menade.
Ja, män rånas och misshandlas oftare än kvinnor. Ändå är killar mindre rädda för att gå ut ensamma på helgnätter än tjejer.
Varför är det så?
Jo, för även om kvinnor drabbas mer sällan av grovt våld drabbas de betydligt oftare av mindre företeelser, samt att om de väl drabbas av grovt våld kan de sällan försvara sig lika bra som en man för de har mindre muskelmassa.

Jag är inte rädd när jag går ut ensam för det har aldrig hänt mig något. Mina kvinnliga bekanta är rädda att gå ut ensamma, för gör de det är chansen väldigt stor att de kommer att drabbas av saker som jag aldrig drabbats av i hela mitt liv och antagligen aldrig kommer att drabbas av.
Jag frågade förut om någon tagit dig på kuken och jag antar att det aldrig hänt dig för då hade du nämnt det. De flesta tjejer som går ut ensamma drabbas nästan ofelbart av att män tafsar på dem. Alltid. Något som jag aldrig drabbats av. Och du tycker att det är konstigt att jag är mindre rädd än mina kvinnliga bekanta.

Wyldstorm;n176219 said:
Nej, där har vi ett problem för en annan tråd..
Kvinnor är rädda för att män alltid antastar dem, något som nästan aldrig drabbar män.
Om män inte betedde sig som svin hade tjejer inte varit rädda.
Om män inte betedde sig som svin så hade vi inte haft några problem på våra konvent.
Ser du kopplingen mellan problemen på konventen och kvinnors rädsla?

Wyldstorm;n176219 said:
Vi gör ett exempel av det hela..
I exempelvärld 1, så fortsätter vi att klaga på forum & är rörande överens om att det är dåligt & måste bli bättre. Vi skärper även regler på konvent så att de innefattar gruppvåldtäckt/ätande av småbarn...
I exempelvärld 2 så säger vi "nolltolerans mot trakasserier, för allas trevnad." Och änmäler/griper några som trampar över linjen..
-Tror du på fullt allvar att:
I värld 1, att inte nån blir lite tveksam & rädd när relgerna speciellt förklarar att gruppvåldtäckter inte är okay? Tror du att en person som är sjuk i halva huvet bryr sig mer?
I värld 2 så får man inte intrycket att rollspelssverige är samlingspunkten för de värsta samhållet har att erbjuda, och när den första personen hamnar i finka utan att passera "gå" så bromsar nog även sjukhuven upp...
Jag önskar att vi kunde leva i exempelvärld 2.
Skulle vi t.ex. införa VERKLIG nolltolerans mot trakasserier på krogar i Sverige och börja anmäla "några" så skulle 20 % av Sveriges manliga befolkning få böter och 5 % skulle få fängelse. Ja det skulle få effekt: polis, domstolsväsen och kriminalvård skulle haverera.
Det jag försöker förklara är att det inte är sjukhuvuden som beter sig svinigt utan vanliga medelsvensson. Och de som gör så här på konvent är precis samma sorts människor som gör så på krogen: medelsvensson.

Där har du problemt med nolltolerans och att anmäla allt. Det är så vanligt förekommande att det är omöjligt att anmäla allt.
Nästa problem är att det inte är du eller jag som ska anmäla för vi blir aldrig utsatta för sånt här. Det är tjejerna som utsätts som ska anmäla.
Och här tycker jag faktiskt att någon tjej får kliva in i tråden och förklara varför man inte anmäler.

Wyldstorm;n176219 said:
Jag tog upp det innan. Flera anmälningar ger stöd till den som försöker bevisa att han/hon är utsatt för övergrepp.
Vill du göra det lättare för halvpsykon att komma undan, så för all del, ta inte hjälp av det polisiära systemet.
Jag kan tycka att det finns lite av en moralisk skyldighet att hjälpa den som efter en själv blir angripen, och att om denne gör en anmälan får mycket lättare att ordna fällade dom senare.
Men vill man inte så är det okay. Man får dock vara medveten om att det underlättar för personer som trakasserar och det blir svårare att fälla en person om man kommer efter lång tid och säger "jo, alltså... jag råkade ut för ett övergrepp för ett bra tag sen..."..
Fler anmälningar gör bara att fler rapporter hamnar direkt i papperskorgen hos polisen. Anmälningar om sexuella trakasserier har ungefär samma prioritet som cykelstölder, d.v.s. "talk to the hand".
Det är inte halvpsykon som gör så här, det är medelsvensson.
Det är inte frågan om att inte vilja ta hjälp av polisen. Det är frågan om att inte kunna ta hjälp. För den svenska polisen fungerar inte idag.

Jag håller med om att alla ska hjälpa till och ser man något drabba en annan ska man ställa upp som vittne. Problemet är att det är ytterst sällan som någon ser något för förövarna skyltar inte med sitt beteende. Vi talar t.ex. om att en tjej går i en smal gång mellan två långbord där det sitter massor med killar och spelar magic. Plötsligt känner hon en hand smeka hennes bak. När hon hinner vända sig om har handen försvunnit och hon är inte ens säker på vems hand det var. Och är hon helt säker på vem det var så blånekar killen och ingen har sett något för alla var faktiskt upptagna med att spela Magic. Vems ord ska arrangörerna tro på? Vad tror du polisen gör med anmälan?

Wyldstorm;n176219 said:
Du vill alltså stoppa sjukhuven genom att berätta att det inte är okay att bete sig illa.. Men du vill inte använda polisen som faktiskt KAN lösa problemet... Konstigt tänkande.
Det är inga sjukhuvuden. Det är medelsvensson. Minst 25 % av Sveriges manliga befolkning.
Jag vill använda polisen, men jag kan inte, för polisen agerar inte, eller i värsta fall tar de inte ens emot anmälan.
Nej, svensk polis kan idag inte lösa detta problem.

Om du inte tror mig så kan du prova att läsa följande länkar

Att tjejer blir tafsade på är norm och något man får räkna med:
Uppropet #slutatafsa fortsätter
Nathalie blev tafsad på

Det går inte att ringa till polisen:
Hon satt två timmar i kö för att tipsa polisen

Det går inte att anmäla brott:
Polis ville inte ta emot anmälan om att fjortonårig flicka antastats

Om man anmäler brott så utreds de inte:
Fler brott anmäls – färre leder till åtal
Polisen utreder inte längre brott, de lägger ner

Antalet poliser minskar i Sverige, 2015 slutade 832 poliser och 646 nya poliser examinerades ut:
Massavhoppen från polisen
Polisen oroas av alla avhopp
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Wyldstorm;n176195 said:
Err... Lite av vardera.
Jag inser att polisen är hårt ansträngd, och att i nuläget det inte ger jättemycket på individbasis att anmäla trakasserier.
Men... Om vi sitter på ett forum & gnäller, så ändras inget.
(Troligtvis blir folk bara rädda att gå till konvent som har specialregler om allt mellan ovälkommna kramar & gruppvåldtäckter..
(på två sätt faktiskt, först i första anblick av reglerna sen i höjd förväntan & rädsla..))

MEN... Om nu polisen skulle få anmälningar, så får de också argument att ta högre budget.
Och om nu en person som har <stor siffra> anmälningar på sig faktiskt begår nåt övergrepp, så tror jag knappast nån politiker vill stå och argumentera emot att högre budget måste tas för att ta itu med anmälningar.
(En aftonbladet "rasar mot" -artikel senare, så vill politiker plötsligt hålla med.)

[

Det där är ju depprimerande, mer än lite.
1. Vi sitter inte bara här och gnäller, vi ventilerar och diskuterar lösningar.

2. Här följer en drös med grejer som är baserat på egen erfarenhet.

"Specialregler". -> Regler som behandlar hur män beter sig mot kvinnor och andra utsatta, inte så grovt draget.

Vi som blir utsatta vet redan att det händer.

Det händer i skolor, på jobbet, i hemmet, på fest, i det allmänna utrymmet. Inte bara på konvent. Det är inga nyheter.

Mer regler och text där man belyser och sätter ord på problemen så att man som utsatt kan gå till organisatör med färdiga begrepp som hjälper en att kunna anmäla och reda ut vad det var som hände.

Om det finns ordning och struktur ökar tryggheten. Begrepp och att sätta ord på saker är verktyg för ökad trygghet.

Problem som får namn blir svårare att ignorera.

Vilka skulle bli rädda av reglerna? Inte de som lider risk för att bli utsatta iallafall. När jag själv var med och anordnade grejer, studiecirklar, möten med övernattningar osv., så var det en självklarhet att ha ett tydligt regelverk och tydliga ombud man kunde kontakta om något stod fel till. Vi hade alltid några tjejer som de andra tjejerna kunde vända sig till, då man om man blivit utsatt ofta inte känner att man klarar av att prata med en kille om de problem som uppstått. Men efter ett tag insåg man att även de killar som blivit utsatta pratade med trygghetsvärdarna som var tjejer, och inte med killarna.

När det gäller unga tjejer och andra utsatta är det jätteviktigt att de känner att de kan prata med någon, annars är de tysta.

Det är skönt att ha en tydlig lista över saker som inte är okej, som man i värsta fall som utsatt kan peka på och säga "det här hände".

Om de inte ens känner att de kan prata med en trygghetsvärd på konventet och bli tagna seriöst, hur skall de förväntas gå vidare till en anmälan hos polisen? Om du inte blir bekräftad till att börja med så är det stor risk att man rationaliserar bort det, (vilket folk redan gör i stor utsträckning, skuldbelägger sig själva etc.), och då är chansen slim to none att du tar det bortom det.

För många har den där enda lilla sidan i pamfletten bakom schemat och matsedeln blivit det första i steget av bekräftelse för att det som hände dem inte var okej. Det första som man gör är sällan att på studs inse att "Å herregud, jag har ju blivit utsatt för X! Skyddsombudet Claudia hjälp!"

De flesta drar sig tillbaka, ofta för att de "fått huvudvärk". De tar en kompis med sig, i bästa fall. De söker bekräftelse av sina närmaste först att de ens har rätt att känna något. Ställer det bortom det allra mesta tvivlet att det är deras eget fel, även om de ofta fortsätter att till viss del ta på sig ansvaret för vad som hände.

Om personen är i maktposition eller populär säger människor sällan något.

Har man tur med att vara uppmärksam noterar man "huvudvärken" och tar sig till dem och försöker göra sitt jobb, men är det mycket folk där så är det så mycket svårare. Nej, de fall där de själva söker upp en är oftast flera timmar senare om de inte har en stark kompis som är villig att hjälpa dem föra talan. Men om båda tjejerna till exempel är femton-sexton och killen som gjorde något är 23, så lär det dröja en stund.

-Det är jobbigt att berätta vad det är som har hänt.

-Det är jobbigt att anklaga någon utan fasta bevis, som tyvärr ofta är fallet.

-Oftast känner man inte ombudet. Det är jobbigt att berätta för en relativ främling om vad som hänt.

-Man är rädd att inte bli trodd.

-Man är rädd för att få höra bortförklaringar.

-Man är rädd för att få skulden för det någon annan gjort mot en.

-Man är rädd för att det skall komma ut att man varit hos skyddsombudet. (Och att det därför skall påbörjas ryktesspridning).

Det finns en herrans massa saker som personer som blivit utsatta är rädda för. Ja, förutom förövaren och allt runt det då. Och sedan börjar hela återuppbyggnadsarbetet när man skall få personen att känna sig trygg igen, anmäla, "vidta korrekta åtgärder"... Utan rätt dokument, organisation och utbildad personal blir det omöjligt.

Att känna trygghet som tjej är ett privilegium. Att känna trygghet som hbtq-person är ett privilegium. (Funkis, icke-vit, ung, osv.).

Man måste skapa trygghet och trygga zooner. Det är ett arbete, det är ett enormt jävla jobb som kräver tid, engagemang, utbildning och tålamod. Och en sjujävla förmåga att ta sig an män som är kränkta av olika anledningar för att de inte kan FÖRSTÅ varför människor skulle behöva "specialutrymmen" (till exempel sovsalar för icke-män) "specialmöten" (till exempel utbildning i självförsvar eller att ta socialt utrymme) "specialregler" (se ovan) och så vidare.

Det har ju pratats om att polisen behöver mer resurser länge, men det blir inte bättre för det. Det skärs och skärs, och uppklarningsprocenten på våldsbrott är fortsatt låg. Poliser vill ha mer resurser, se bara på det som hände i Östersund. Jag tror inte att poliser är några dåliga människor, men situationen är desperat, och likförbannat händer inte ett skvatt, tyvärr.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Angående samtalet om trygga zoner. Jag tror snarare på att skapa otrygga zoner. Det kan låta hårt men det är min erfarenhet av den här typen av problem. Fokuset kan inte ligga på offret fokuset måste ligga på förövaren. Det är otrygga zoner för idiot beteende som är vägen framåt. Jag hade velat se lappar på konvent där det står:

"OM DU TÄNKER DRA SEXISTISKA SKÄMT SÅ GÖR DET NÅGON ANNANSTANS FÖR HÄR ÄR DU INTE VÄLKOMMEN!"

Det handlar om att skapa en kollektiv obekvämhet, kamratuppfostran och repression. Jag tycker att folk ska balla ur mer när människor beter sig som rövhål. Gärna skrika på dom, är de fysiska ska folk utnyttja sin nödvärnsrätt och de som styr konventet ska kommunicera att man vill att folk ska peka ut människor som beter sig illa. Anledningen till detta är att övergreppen handlar om makt. Makt kan bara mötas med motmakt. Detta står såklart inte i konflikt med trygga rum.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Radioaktiv;n176491 said:
Man måste skapa trygghet och trygga zooner. Det är ett arbete, det är ett enormt jävla jobb som kräver tid, engagemang, utbildning och tålamod. Och en sjujävla förmåga att ta sig an män som är kränkta av olika anledningar för att de inte kan FÖRSTÅ varför människor skulle behöva "specialutrymmen" (till exempel sovsalar för icke-män) "specialmöten" (till exempel utbildning i självförsvar eller att ta socialt utrymme) "specialregler" (se ovan) och så vidare.
*applåd*

Tung hint: om du (generellt du) gör dig till en av de män som nämns ovan så hjälper du förövarna. För varje minut folk som Radioaktiv måste lägga på att bemöta ditt gnäll blir en minut de inte kan lägga på att skydda och stötta utsatta personer. Bara så du vet.
 
Top