Hur ofta lyssnar/kollar du på Actual Plays?

Hur ofta lyssnar / kollar du på Actual Plays?

• Dagligen

Votes: 4 4.4%
  • Varje vecka

Votes: 17 18.7%
  • Varje måndag

Votes: 6 6.6%
  • Någon gång om året

Votes: 13 14.3%
  • Jag har lyssnat nån enstaka gång men det var inte för mig

Votes: 31 34.1%
  • Jag har aldrig lyssnat på en Actual Play

Votes: 20 22.0%

• Total voters
    91
Har funderat på hur vanligt det är att lyssna /kolla på APs bland folk här på forumet. Hur ofta lyssnar ni? Har det påverkat hur ni spelar eller hur ni tänker på ert spelande?

Edit: alternativ tre ska såklart vara "Varje månad" och inget annat. Skyller på huvudvärk! :gremgrin:

Jag lyssnar inte på någon rollspelspodd, men jag följer viva la dirt leagues olika filmade kampanjer sedan några år tillbaka. Just nu har de två stycken igång och vardera släpper ungefär ett halvtimmeslångt avsnitt per vecka. Det är både lagom långt och lagom seriöst för min del.

Jag har sett typ 3-5 minuter av 4 actual plays. Tröttnade innan spelandet började. En var en svensk där de snackade om godiset folk haft med sig och annat som man snackar om när ett gäng människor träffas. I de två andra fallen var det rader med sponsorer som skulle avverkas. Den sista var Brennan...Mulligan nånting som hittat på nån favoritkaraktär och postades i tråden om den spelledaren. Det var underhållande ett tag.

Jag är mycket mer en som spelar fotboll, tv-spel och rollspel istället för att titta på det. Om jag ska avnjuta en färdig berättelse så slår en bok, tv-serie eller film en sagoberättare, eller en inspelning av ett spelmöte, eller en teaterpjäs.

Jag gillar Critical Role, tycker att deras kampanj 4 är inspirerande, både till spelande och spelledande. Kul att lyssna på, men jag snabbspolar striderna, Jag gillade också LA by night, där det spelades vampire. Lyssnade även på vi spelar rollspel, coriolis och femte konfluxen. Det var upplysande att se hur spelledaren badade i mörkerpoäng, då det är skitsvårt att lyckas med något slag.

Jag lyssnar på de som spelar spel jag har varit med och skrivit. Så jag lyssnar inte så mycket.
:)

För 5-10 år sen så lyssnade jag lite flitigare. Jag gillade Grodkungens Borg (har jag för mig den hette, det var OSR:ish på svenska).

Men över lag lyssnar jag mest på pratpoddar.

Nej. Jag är lite anti-podd överlag. Föredrar att läsa framför att lyssna på prat. Om jag behöver något passivt att lyssna på (t ex när jag städar) så blir det musik varje gång. Älskar musik. Tycker det är svårt att försöka ta till mig information genom att enbart lyssna. Även ljudböcker går bort.

De enda poddar jag lyssnat på har varit välproducerade, med tydligt tal och tydligt ämne. Helst bara två personer, och absolut inget flams. T ex Snedtänkt. Och bara som bakgrund medans jag spelar Rimworld, inget annat funkar.

Fummelpodden är den enda rollspelspodden jag lyssnat på, men när även de började med AP, slutade jag att lyssna. Sett något klipp från Critical Role. Inget som fångade mitt intresse, direkt.

TL;DR: aldrig.

Aldrig, är som att titta på en video med andra som festar... ...däremot ser jag på porr så den liknelsen håller inte heller.

Jag lyssnar på enstaka avsnitt om det är kampanj/äventyr jag själv spelleder just nu. Gärna det vi gjorde det senaste mötet. Kul att höra hur de ser på samma material. Blir dock sällan hela avsnitt.

Jag tittar knappt på någon actual play. Det har varit t.ex. Alien äventyr där det är hopplöst att beskriva för lyssnarna var saker och ting är. Dock en eloge till vi spelar rollspel, där Mikael Medin gjorde ett superjobb att beskriva var spelarna var på Chariot of gods.
Vidare såg jag på Mystery Quest och Games Night när de spelade Alien. Dock spelade de så bra att jag fick mardrömmar om aliens och höll på att ramla av toaletten 0.00 på natten när min dotter kom runt hörnet och sa "törstig". Så jag slutade lyssna/titta på alien-poddarna för nattsömnens skull.

Dock när det kommer till Figurspel (t.ex. bolt action, Warhammer 40k, One hour Skirmish och Kill Team) så blir det youtube istället för spotify. Men där är det mest för att förstå hur reglarna fungerar. Men nu spelar jag så lite figurspel. Kill Team skulle ju vara snabbt och likaså one hour skirmish men vad hjälper det när motståndarna gärna tänker 5-15 minuter innan varje aktivering..... så mycket tålamod har jag inte.

Men till lyssningen. Jag brukar lyssna på - De Övergivnas Armé. Det är nog number one podden alltså. Särskilt DoD23 är min favorit. Världens längsta dvärg levererar så gott som alltid eller Groddy som ALLTID är misstänksam mot allt och alla. SL-Daniel är lite av gamla skolan och är inte rädd för att låta tärningarna bestämma utgången. Karaktärer dör och dör ordentligt. Även SL-Stefan låter tärningarna tala sitt språk och jag tycker de gör det bra. Dock blev jag lite nere när "stackars" Cerathlon gick ur tiden för 2:a gången. Men den "gode" Flavio har ju gjort comeback :) .

Nästa favoritpodd är Skymningsläge där deras Twilight 2000 podd är suverän. Alltid en cliffhanger som får en att drömma om nästa avsnitt. Nils Löw Day Zero är 5 av 5.

Vi fumlar lever upp till sitt namn och Brygge & Esbjörn är lite av favoriter. Brygge är alltid lagom gnällig - jag har gått på akademin in tricilve - och en god mysfarbror.

Vidare lyssnade jag igenom Vi spelar rollspel där de spelade igenom konfluxsviten men när det kom till kristalltjuren det blev FÖÖÖR mycket av karaktärerna Egon och Frankus. De tog för mycket plats för min smak. Det förstärktes i den 5:e konfluxen och blev för mycket för mig. Då var det bättre med Alien och Svärdets Sång, där var det lite mer balanserat.

Om det när någon som har en podd där de kör Mutant 1984 (originalet) så vore det roligt att lyssna på. Hör gärna av er om ni känner till någon sådan podd.

Last edited:
Jag kan se varför andra tilltalas, men jag själv tittar nog hellre på färg som torkar.
Om alternativet till att titta på när andra leker är att stirra in i en vägg, så tittar jag hellre på när andra har kul tills att jag kan vara med och leka.

I mångt och mycket kan jag roas rätt mycket av att bara umgås med mina egna tankar.
Men alternativet till AP-poddar är ju nästan aldrig ingenting utan det finns ju alltid annat att göra/titta på/lyssna på osv.

Jag vet ju inte hur jag skulle uppskatta det om det var det enda som fanns, men så är det ju inte. Att lyssna/titta på AP är ju något man gör istället för det oändliga utbud av andra poddar, ljudböcker, filmer, TV-serier och aktiviteter man kan ägna sin tid åt, och jämte det kommer AP-poddar extremt långt ner på min lista över saker jag kan tänka mig att syssla med vid varje givet tillfälle.

Däremot lyssnar jag mer än gärna på diskussionspoddar om rollspel, det tycker jag är väldigt trevligt och har flera stycken jag följer rätt regelbundet. Det snabbaste sättet för mig att sluta lyssna på en rollspelspodd är nog när de går från att vara en diskussionspodd till att bli en AP-podd.

I mångt och mycket kan jag roas rätt mycket av att bara umgås med mina egna tankar.
Men alternativet till AP-poddar är ju nästan aldrig ingenting utan det finns ju alltid annat att göra/titta på/lyssna på osv.

Jag vet ju inte hur jag skulle uppskatta det om det var det enda som fanns, men så är det ju inte. Att lyssna/titta på AP är ju något man gör istället för det oändliga utbud av andra poddar, ljudböcker, filmer, TV-serier och aktiviteter man kan ägna sin tid åt, och jämte det kommer AP-poddar extremt långt ner på min lista över saker jag kan tänka mig att syssla med vid varje givet tillfälle.

Däremot lyssnar jag mer än gärna på diskussionspoddar om rollspel, det tycker jag är väldigt trevligt och har flera stycken jag följer rätt regelbundet. Det snabbaste sättet för mig att sluta lyssna på en rollspelspodd är nog när de går från att vara en diskussionspodd till att bli en AP-podd.
Detta är verkligen den tråkigaste grejen. En trevlig round table-podd får massa förfrågningar av lyssnare att börja köra AP och innan man vet ordet av är det allt de gör.

Detta är verkligen den tråkigaste grejen. En trevlig round table-podd får massa förfrågningar av lyssnare att börja köra AP och innan man vet ordet av är det allt de gör.

Därför man gör två olika poddar 🤪

Jag producerar egentligen bara sånt jag själv vill lyssna på. Men AP-poddar har ju som blivit lite av sin egen hobby inom hobbyn, så jag väljer aktivt att lyssna på så många som möjligt för att fånga upp nya idéer och för att kunna förbättra mina egna skapelser.

En reflektion jag fick nu utifrån den här tråden är nog att min relation till AP-poddar är ungefär samma som att nöjesläsa rollspelböcker.

Jag har nog aldrig, inte en enda gång i mitt liv, valt att läsa en rollspelsbok som underhållningsläsning framför att läsa en roman, novell, facklitteratur i ett intressant ämne, seriealbum eller liknande. Och då konkurrerar ju nöjesläsningen som det är redan med alla andra möjliga aktiviteter (spela TV spel, se på film, rita, ta en promenad, umgås med vänner, skapa spel osv).

Men det är ju också en sån grej jag förstår att folk gör och tycker om att göra, men som för mig känns helt främmande vad som ens kan vara kul med det.

Men AP-poddar har ju som blivit lite av sin egen hobby inom hobbyn, så jag väljer aktivt att lyssna på så många som möjligt för att fånga upp nya idéer och för att kunna förbättra mina egna skapelser.
Sen är jag jätteglad över att svenska AP-poddare är så himla trevliga och gärna pratar med mig när jag träffar dem på konvent eller andra tillställningar. Då blir det ju ännu roligare att lyssna på poddarna, eftersom jag sakta lär känna personerna som ligger bakom på rikigt, och får träffa dem på riktigt också! Och vara med och spela också, för den delen!

Jag har nog aldrig, inte en enda gång i mitt liv, valt att läsa en rollspelsbok som underhållningsläsning framför att läsa en roman, novell, facklitteratur i ett intressant ämne, seriealbum eller liknande. Och då konkurrerar ju nöjesläsningen som det är redan med alla andra möjliga aktiviteter (spela TV spel, se på film, rita, ta en promenad, umgås med vänner, skapa spel osv).
Här är vi ju helt fantastiskt olika :)

Jag väljer att aktivt läsa rollspelsböcker (främst scenarion/äventyr) som en slags underhållning och lyssnar hellre på AP-poddar än att kolla TV eller spela TV-spel.

Läsa romaner och noveller gör jag också, men på kvällen då jag ligger i sängen med läsplattan. Kanske borde skaffa några rollspelsböcker till min kindle 🤔

Jag drar till med ”Nån gång om året”, som känns lite som en avrundning uppåt i mitt fall.

Det brukar mest bli av när det är nåt spel jag är tillräckligt nyfiken på och vill få något grepp om reglerna eller hur det verkar rulla vid bordet. Brukar kolla om det finns något lämpligt utlagt på Youtube i första hand.

Jag valde "har aldrig" för att jag aldrig har följt eller lyssnat på ett helt program. Snuttar som duker upp på instagram eller som refereras i något annat sammanhang ser jag inte som något som räknas. Har dock sett ett par "howtoplay" vilka uppskattats. Men jag uppskattar när jag lär mig något, inte när jag underhålls.

Det är väldigt få jag lyssnar på (numera) för nöjes skull. Men jag är så himla kräsen, det får inte vara för flamsigt, långsamt eller tråkigt. Jag får inte störa mig på någon och spelvärlden/settingen måste vara något jag gillar. Det är ett stort plus om systemet de kör är intressant. Det måste vara bra ljud och bra klippt. Jag tror inte att jag har glömt något. Jo, om det är på engelska så är det alla krav * 10, för då behöver jag koncentrera mig mer när jag lyssnar.

Däremot så förekommer det (oftare) att jag lyssnar på AP i studieskäl. Att få en känsla för hur andra spelar ett visst system, kampanj, eller för den delen, rollspel i allmänhet. Då krävs det mest att jag tycker att jag lär mig någonting och så fort jag inte tycker det så slutar jag lyssna. Det kan vara efter 30 minuter eller 30 avsnitt. Om avsnittet heter Mumiens hemlighet (del 1 av 3) och är 40 minuter långt så är chansen mycket större att jag lyssnar än om det heter Äventyr i ödemarken S17E74 och är lite över 2 timmar långt.

Andra åsikter:
  • Jag är inte intresserad av hur man skapar rollpersoner om jag inte är väldigt intresserad av hur man skapar rollpersoner i det system (osannolikt), och i så fall vill jag att det är uppdelat så att man kan hoppa till en specifik del typ "hur man räknar ut sekundära färdigheter" eller nått sånt.
  • Jag vill att det börjar direkt. I bästa fall utan presentation och sånt (det kan man ta senare). En kort jingel och sedan ska spelet starta.
  • Effektiv regelhantering. Skräckexemplet var en podd där en lång regeldiskussion (förklaring?) utbröt kring hur någon regel skulle användas. Efter lååång diskussion så kollade SL upp det och visade sig ha läst fel tidigare. Varför man behöll diskussionen efter klippning är helt obegripligt?
  • Absolut nolltolerans mot all form av smaskande i mikrofonen.

Back