Hur nördig är du?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Jag ser mig inte som nörd däremot oerhört intresserad av olika ämnen. Mina elever å andra sidan har frågat om jag ändå inte är en nörd eller om jag endast är väldigt allmänbildad... Själv ser jag mig dock inte som nörd på något område. 🙂
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Hmm, hur avgör man det?
Är det om man kan gå på stadens gator som en vanlig man?...eller vad man nu råkar vara
Kanske 2,5 på en 5 gradig skala.
Jag spelar ju rollspel rätt ofta ändå, skriver rollspel, läser nördiga böcker om historia, undervisar i historia. Lajvar, det är nog rätt många nördpoäng.
Men har dålig koll på nördiga filmer, tv-spel och serier, har väldigt lite "nörd"-prylar, unadntaget lajvutrustningen, men den ligger som i sina förvaringshyllor och ligger inte framme till allmänbeskådan, väldigt lite nördkläder, typ t-shirts med spel/film/serie-tryck.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jag är väl rätt så matte-fysik-datorer-linux-opensource-naturevetenskap-klockor-foodie-whiskey-fantasy-scifi-horror-rollspel-brädspel-datorspel nördig. Så typ som folk är mest
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Hmm, hur avgör man det?
Är det om man kan gå på stadens gator som en vanlig man?...eller vad man nu råkar vara
Kanske 2,5 på en 5 gradig skala.
Jag spelar ju rollspel rätt ofta ändå, skriver rollspel, läser nördiga böcker om historia, undervisar i historia. Lajvar, det är nog rätt många nördpoäng.
Men har dålig koll på nördiga filmer, tv-spel och serier, har väldigt lite "nörd"-prylar, unadntaget lajvutrustningen, men den ligger som i sina förvaringshyllor och ligger inte framme till allmänbeskådan, väldigt lite nördkläder, typ t-shirts med spel/film/serie-tryck.
Jag tror att kanske jag antingen uttryckte mig otydligt i mitt ursprungliga inlägg eller så har du läst bara rubriken men kanske inte inlägget så noga? 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Jag tror att många här hänger upp sig på ordet nörd lite mer än vad jag hoppats. Det är säkert mitt eget fel, så jag gör en omformulering av originalinlägget där ordet nörd inte förekommer:

Har ni genom ett särskilda intresse i en företeelse som kanske inte så många andra känner till råkat ut för något dråpligt eller gjort någonting komiskt som är 100% begripligt för någon som delar det speciella intresset men ger sig mycket märkligt för en utomstående? Det kan handla om att man kallar saker för konstiga saker, som i mitt fall, särskilda prylar man har eller kunskaper som förvånar andra, som @Gabrielle de Bourg gav exempel på, och så vidare.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
har otroligt svårt för den delen av nördkulturen som bygger på att man är överviktig, luktar svett, har flott hår, är oskuld och går runt i gammal comic-con tröja. Rent intellektuellt älskar jag nörderi, ovannämnda raljtanta beskrivning (som dock hyfsat ofta stämmer) gör dock att suget att ens ta ordet i mun minskar. Subkulturer ska vara något man väljer att tillhöra. När man träffar en del nördar inser man tyvärr att det mer var att dom inte hade ett val. De blev inte insläppta i några andra sociala sammanhang.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,831
Location
Off grid
Har ni genom ett särskilda intresse i en företeelse som kanske inte så många andra känner till råkat ut för något dråpligt eller gjort någonting komiskt som är 100% begripligt för någon som delar det speciella intresset men ger sig mycket märkligt för en utomstående?
I så fall - nej.
Jag har inga avvikande beteenden kopplade till mina särintressen och de drabbar aldrig oavsiktligt någon mugglare.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,134
Jag är kassör i en förening med order "nörd" i namnet (Nördhäng Norrtälje). 😃 Jag har rätt många Cthulhu- och Symbaroum-tröjor, som jag även går med på jobbet. Jag nördade visserligen ner mig i ämnen mer förr, men får nog ändå beteckna mig själv som fullblodsnörd.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har visserligen två hyllplan fyllda med närdiga leksaker och krafs på jobbet, men å andra sidan är varken mina (närmaste) kollegor eller mina elever mugglare så det framstår nog inte som så märkligt. Snarare brukar jag få en kombination av komplimanger och gissningar från de som försöker räkna ut från vilka franchises grejerna kommer… (Om jag minns imorgon kanske jag ids ta ett foto)

Jag går också i diverse nörd-tshirts på jobbet, men det är samma grej där. Jag har helt enkelt så lite med mugglare att göra att inget konstigt jag gör liksom får några reaktioner.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Det enda jag fått reaktioner på är att jag pratar lätt och ledigt, och gärna, om min hobby med mugglare, om det skulle komma på tal. Det har rönt viss munterhet eftersom de verkar vara mer vana att nördar ligger lågt och kanske inte vill skylta med vad de gör. Men annars är jag en väldigt vanlig nörd som inte gör något som ådrar sig "den verkliga världens" uppmärksamet.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Jag tror att många här hänger upp sig på ordet nörd lite mer än vad jag hoppats. Det är säkert mitt eget fel, så jag gör en omformulering av originalinlägget där ordet nörd inte förekommer:

Har ni genom ett särskilda intresse i en företeelse som kanske inte så många andra känner till råkat ut för något dråpligt eller gjort någonting komiskt som är 100% begripligt för någon som delar det speciella intresset men ger sig mycket märkligt för en utomstående? Det kan handla om att man kallar saker för konstiga saker, som i mitt fall, särskilda prylar man har eller kunskaper som förvånar andra, som @Gabrielle de Bourg gav exempel på, och så vidare.
Nej, du var alldeles tydlig, ser jag efter en inläsning, det var bara jag som löste slarvigt.

Men då är nog svaret nej, jag pratat och utövar väldigt lite nörderi ute i allmänheten om det inte är efterfrågat, då gör jag det gärna men inte annars.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Kom också på att mitt nörderi i historia och litteratur påverkar hur jag pratar till och om min son.

Alla föräldrar har säkert varit med om när man försöker natta sitt barn och barnet efter mycket om och män äntligen sover, fast inte alls tungt. Man tänker att är jag bara själv tyst som en mus så fortsätter han nog sova. Så råkar man typ harkla sig och ingen blir klarvaken. Det brukar jag kalla ”Skotten i Sarajevo” Läget är otroligt spänt och en enstaka händelse gör att totalt kaos bryter ut.

När jag försöker klä på honom och han protesterar vilt, skriker lungorna ur sig och slåss och sparkas brukar jag kalla honom Don Quijote. En person som krigar mot något han själv upplever väldigt viktigt men som av omvärlden ses som ganska trivialt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag är väl hyffsat nördig baserat på att många av mina intressen är traditionellt nördiga saker. Rollspel, dataspel, superhjälteserietidningar, Star Trek, samlar på action figurer, konsumerar media kopplade till fantasy, scifi, skräck, fantastik och sånt. Som Gabrielle så när jag blir intresserad av något så går jag ner djupt i ämnet, läser på och så. Men jag gör inget uppenbart annorlunda tror jag. Jag kan absolut bära t-shirts med kopplingar till nördiga saker men har inte så många sådana. Jag får känslor som jag associerar med olika rollspelsvärldar när temperatur, solljus och molnformationer påminner mig om dem men det syns inte utåt. Jag kollar på mitt nästa boende utifrån att få plats med ett ultimat rollspelsbord vilket är lagom nördigt, men återigen inte synligt utifrån. (Tips: Sotheby's luxury real estate, kolla in slott och antika villor i Schweiz och Italien.)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
När jag försöker klä på honom och han protesterar vilt, skriker lungorna ur sig och slåss och sparkas brukar jag kalla honom Don Quijote. En person som krigar mot något han själv upplever väldigt viktigt men som av omvärlden ses som ganska trivialt.
Hmmmmm ... kanske att jag använder speltermer ibland i dagligt tal, nu när du säger så där. Typ "ett perfekt slag minsann" eller "den idrottaren vann verkligen initiativet". Inget som någon mugglare reagerar över men som skulle avslöja mig för en annan nörd. :)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Två nördiga saker jag gör/har gjort:

- Varje gång jag är vid en riddarborg börjar jag nynna på Ivanhoe-melodin i falsett.

- I början av en relation grälade jag med min partner. När grälet lagt sig och vi kramades sa jag ”Winter is coming”. Hon fattade ingenting och blev provocerad. Jag fattar inte heller riktigt vad jag menade med det. Det var höst och vintern var ju på väg, men i övrigt saknades relevans. Konstigt!
 
Top