Hur nördig är du?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
En gång hade jag och @afUttermark med oss varsitt lasersvärd på en musikfestival. I ett nedsläckt stort konserttält slogs vi så alla kunde se vår magnifika duell. De drevs av stora batterier och när @afUttermark använde sitt på en av spelningarna så flög plastbladet av och typ 3 tunga batterier slungades mot Bob Hund. Jag minns inte om någon blev träffad men det blev ju typ som ett sånt där Jai Alai-rack där batterierna accelererade i handtaget.

Jag hade även en grön ninjadräkt av plysch (!) som jag brukade ha på mig ibland. Med ninjasvärd på ryggen (var annars?).

Jag vet inte, det känns som att det var enklare att komma undan med nördgrejer när man utövade dem ironiskt på fyllan i sin ungdom :)

Det nördigaste jag gör idag är att spela Crusader Kings 3 och kollar på Mandalorian. Och skriver rollspel. Med ankor i.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Jag skulle likställa nörd med en besatthet över ett ämne. I mitt fall är jag isåfall en filmnörd (sett 3600+ filmer från 1896-idag). Rollspelsnörd, men inte utifrån att jag spelar speciellt ofta (för det gör jag tyvärr inte) utan för att jag köper och läser mycket rollspel, samt framförallt utifrån mitt engagemang i Alexandria. Datorspelsnörd utifrån att jag spelat väldigt många PnC-spel.

Samtidigt kan man fundera på varför vissa frekventa aktiviteter innebär att vara nörd medan andra inte gör det. Har aldrig hört någon kallas för nattklubbsnörd, jägarnörd eller resenörd för att man har sådana intressen?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Jag skulle likställa nörd med en besatthet över ett ämne. I mitt fall är jag isåfall en filmnörd (sett 3600+ filmer från 1896-idag). Rollspelsnörd, men inte utifrån att jag spelar speciellt ofta (för det gör jag tyvärr inte) utan för att jag köper och läser mycket rollspel, samt framförallt utifrån mitt engagemang i Alexandria. Datorspelsnörd utifrån att jag spelat väldigt många PnC-spel.

Samtidigt kan man fundera på varför vissa frekventa aktiviteter innebär att vara nörd medan andra inte gör det. Har aldrig hört någon kallas för nattklubbsnörd, jägarnörd eller resenörd för att man har sådana intressen?
Att du _vet_ att du har sett över 3600 filmer och när den tidigaste var ifrån är det som verkligen gör dig till filmnörd tänker jag :) Någon som gör en lista för att besöka alla nattklubbar i norra europa skulle jag definitivt kunna kalla för en nattklubbsnörd medans någon som bara går ut och festar ofta inte är det, så tänker att det inte bara har att göra med frekvens och spenderad tid utan också inställningen till aktiviteten.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,686
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker att man tappar något när termen "nörd" enbart blir ett starkt intresse. Jag upplever att det finns en tydlig nördkultur, i vilken det ingår en mängd olika intressen som inte nödvändigtvis har med varandra att göra, men som ofta förekommer tillsammans. Varför är så många rollspel fantasy- eller science fiction-inriktade? Jo, för att både rollspel och fantastik-fandom ingår i nördkulturen. Varför han man lättare att sätta ihop en rollspelsgrupp med sina kursare om man läser historia eller programmering snarare än om man läser företagsekonomi eller internationella relationer? Varför kan jag hitta böcker om mytologi och japansk matlagning på SF-bokhandeln, men inte böcker om att krydda snaps eller restaurera gamla träbåtar? Samma sak där, vissa intressen och yrkesgrupper är mer knutna till nördkulturen än andra – alldeles trots att folk enligt den andra definitionen kan vara väldigt intresse-nördiga inom såväl företagsekonomi som gamla träbåtar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Jag har visserligen två hyllplan fyllda med närdiga leksaker och krafs på jobbet, men å andra sidan är varken mina (närmaste) kollegor eller mina elever mugglare så det framstår nog inte som så märkligt. Snarare brukar jag få en kombination av komplimanger och gissningar från de som försöker räkna ut från vilka franchises grejerna kommer… (Om jag minns imorgon kanske jag ids ta ett foto)
Alright, jag fyllde på med två nya och mindes i samband med det att jag skulle ta ett foto. Såhär ser min helt normala hylla vid min helt normala arbetsplats ut.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag tycker att man tappar något när termen "nörd" enbart blir ett starkt intresse. Jag upplever att det finns en tydlig nördkultur, i vilken det ingår en mängd olika intressen som inte nödvändigtvis har med varandra att göra, men som ofta förekommer tillsammans. Varför är så många rollspel fantasy- eller science fiction-inriktade? Jo, för att både rollspel och fantastik-fandom ingår i nördkulturen. Varför han man lättare att sätta ihop en rollspelsgrupp med sina kursare om man läser historia eller programmering snarare än om man läser företagsekonomi eller internationella relationer? Varför kan jag hitta böcker om mytologi och japansk matlagning på SF-bokhandeln, men inte böcker om att krydda snaps eller restaurera gamla träbåtar? Samma sak där, vissa intressen och yrkesgrupper är mer knutna till nördkulturen än andra – alldeles trots att folk enligt den andra definitionen kan vara väldigt intresse-nördiga inom såväl företagsekonomi som gamla träbåtar.
Jag håller med. Det är skillnad på nörd och nörd som suffix. Om någon säger nörd så innebär det i åtminstone min begreppsvärld att vederbörande är intresserad (men inte nödvändigtvis överintresserad) av saker som ligger inom sfären för nördkultur. En ölnörd eller en bilnörd eller sportnörd är däremot inte nödvändigtvis en nörd i samma bemärkelse. Som suffix markerar nörd bara ett över genomsnittet stort intresse.

Sen är det nog omöjligt att definiera vad som ryms inom sfären nördkultur, men jag tror de allra flesta förstår ungefär vad man menar.

Vad gäller engelskan så har den svenska betydelsen nog vandrat lite i och med att ordet förändrat betydelse och blivit mindre negativt laddat (vilket iofs skett även inom engelskan). Jag skulle likställa både nerd och geek med nörd. ”Tönt” känns som en beskrivning av något helt annat, och jag associerar det nog mest med negativa personliga egenskaper inom ett ganska brett spektra.
 
Top