Hur mycket tropes har ni med i spel?

Jag tror fortfarande Andrew Rilstone hade en poäng i att det dominerande fantasyparadigmet idag inte är Tolkien eller ens Dungeons & Dragons utan snarare Warhammer.
Jag tror vi lever i en tid där det inte är så enkelt att hitta det allmängiltiga, allting är tillgängliggjort på ett helt annat sätt än för 30 år sedan så gemensamma referenser är svårare att hitta. Jag har väldigt dålig koll på Warhammer-universumet och då ser jag mig ändå som en rätt enorm nörd.

Jag tror fortfarande Andrew Rilstone hade en poäng i att det dominerande fantasyparadigmet idag inte är Tolkien eller ens Dungeons & Dragons utan snarare Warhammer.
Litterärt håller jag med om det, men hos rollspelen är det D&D.

Det här, tillsammans med @verlandes. visdomsord ovan, har fått mig att tänka lite... Om helt nyskapande och unika världar är lite exkluderande, så är de gamla beprövade tolkieneska världarna kanska det bästa stället att mötas som grupp, speciellt som en grupp människor som kanske inte känner varandra jättebra.

Så att dekonstruera troper i rollspel är kanske något man ska sikta på att göra tillsammans. Det är under spelmötena som de mest kontroversiella avstegen från förutsägbarheten ska/borde äga rum...

Kanske... 🤔
Min egen preferens är att om materialet som vi utgår ifrån strävar efter att inte enbart vara en fantasyklyscha så blir det betydligt enklare, närmast naturligt, att dekonstruera troper tillsammans. Inte för att det behöver finnas något egenvärde i det, utan för att vi då enklare får en berättelse vi faktiskt inte har hört/upplevt förut. Om vår scen/kuliss är Warhammeresque/Tolkien/D&D så blir det svårare att göra avsteg för då ligger hela ansvaret på oss. Det finns färre hjulspår vi kan köra in i.

Förutsatt då att man tycker att det är viktigt, vilket jag gör.

Sedan blir det ju "svårare" men det ser jag som en bra grej.

Tropes behöver inte vara dåliga, de är narrativa berättarverktyg, en genväg till att presentera information. Om man introducerar alver i en värld så kan de vila på en trope, det vill säga att spelarna redan vet på ett ungefär vad de handlar om. Man kanske bara behöver förklara, om de vill veta lite mer, att de är som klassiska alver med den tydliga skillnaden A, B och C, istället för att ge dem en novell som förklarar hur unika just de här alverna är.

En kliché å andra sidan är inte bara en överanvänd trope, utan en trope som används så förutsägbart eller slentrianmässigt att den tappar kraft. Exempel: karaktären är föräldralös, adopteras av de elaka föräldrarna får de elaka syskonen, får bo under en trapp, blir vald att vara på det speciella superstället där de får höra om en profetia som gör karaktären den utvalda att besegra ondskan och rädda världen. Där har vi klichéer och vissa ogillar dem, andra tycker de är trygga.

Back