Faehrengaust
Swashbuckler
Man börjar hela tiden om när man får en ny bra idé -> Man blir aldrig klar.
Hm, så 3 av dina 7 kriterier handlar om hur jämlikhet presenteras, 1 är vem författaren är, 1 är layout, 1 struktur, och 1 regler. Då ser vi på frågan fundamentalt olika, utöver det så försöker du koppla politik och rörelser till rollspelsskapande, vilket är ett helt annat område.
Om man använder rollspel för att sprida ett budskap, kan det vara fel? Ja, givetvis. Är det skillnad på författaren och skapelsen? Ja, det är skilda saker. Finns det en ursäkt för att skippa index och använda jobbiga typsnitt? Få dugliga, det handlar nog om en brist av erfarenhet och feedback, frågan är: är rollspelet bra (frågan som ställs) med ett annat typsnitt och ett index. Kan regler vara överdrivet komplicerade och otestade? Ja. Vissa gillar överkomplicerade regler, så det är ett system för dem, och otestade regler kommer att testas, får man anta.
Men nu har jag börjat svara på saker som egentligen inte är direkt knutna till frågan som ställs, som jag uppfattar den.
[...]1 är vem författaren är
[...]Ja, givetvis. Är det skillnad på författaren och skapelsen? Ja, det är skilda saker.[...]
Like my dude
Och jag tror vi fortfarande har problem med kommunikationen. Jag har inget “försvar”, det finns ingen slags konflikt som utspelar sig här, i alla fall från mitt perspektiv. Vi har bara olika åsikter; jag tolkar det som om du vill ha tolkningsföreträde och anser att spel med fel skapare, alternativt med fel budskap, är fel skapade, jag anser att spel som bygger på att ha budskap inte är min sorts spel. Jag försöker alltså förtydliga vad jag menar och finna vart vi skiljer oss åt.
Slutligen. Mein Kampf är ett manifest, inte ett spel. Att värdera den är att värdera åsikten bakom den. Det går inte att applicera som exempel. En bättre fråga är: kan jag beskåda Munich Royal Hofbräuhaus och skilja det från konstnären? Ja, det kan jag, jag kan bedöma konsten som ett eget objekt.
Exakt, det är lite vad jag var ute efter. För det GÅR inte att bortse från detta när man diskuterar ett spel som MYFAROG (eller för delen vilket spel som helst). Man kan inte säga att "okej, det här liret har kraftiga rasistiska undertoner som genomsyrar allt, MEN om man struntar i det så är spelet blah lbah" för då pratar man inte om rollspelet i fråga, utan om ett spel som kanske kan existera om någon sätter sig och skriver om hela boken.
"Världen är rasistisk MEN om den INTE vore rasistisk så vore den xxxxx"
Et Tu, Brute?Man börjar hela tiden om när man får en ny bra idé -> Man blir aldrig klar.
Spelet låter, som du beskriver det, horribelt. Jag har inget intresse av att läsa det eftersom det uppenbart inte är ett spel för mig. Jag har svårt att förstå varför du vill att samtalet ska handla om detta spel och ideologier.Som svar på detta tänker jag citera
Point takenJag tror att trådstartaren @Max Raven helst ville diskutera vanliga fallgropar som spelskapare hamnar i. Eller? Att det finns en morddömd norsk satanist och nazist som har skrivit ett oerhört märkligt rollspel är en annan sak. Det är ett extremt fall som det dessutom redan finns en tråd om…