Hur många kan bo i en stor skog?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Tror det beror på en massa olika saker. Går det att odla marken? Hur mycket vatten finns det? Finns det gott om bytesdjur? Hur är klimatet? Hur realistiskt vill du ha det? Finns det magiskt bröd som alverna bakar, med mera?

Så allt från 50 till 1000 pers, beroende på?

Om man ser till hur många skogssamer det fanns historiskt, t.ex., så var de ju inte jättemånga till antalet som jag förstår det. (Kan ha helt fel om detta, don't take my word for it.)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,526
Location
Göteborg
Jämtland ligger på 3 personer per kvadratkilometer.

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Värmland har 16 inv/ km². Så även lågkulturer verkar kunna vara relativt folktäta. :gremgrin:
Räknar man bort Karlstad faller det till ca 12 inv/ km².
Att Eon nämndes fick mig att tänka medeltid, men det står ju inget om det i trådstarten, så absolut upp mot 15-20 km² om man tänker sig modern standard! Eller iaf värmländsk... ;)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag skulle lägga mig lågt, säg 1-5 inv/ km².

Om vi pratar alver i någon form av högkultur. Annars kan du nog gå hur lågt du vill.
Då kan man ändå klämma in ett par hundratusen alver i en sån sk
Tror det beror på en massa olika saker. Går det att odla marken? Hur mycket vatten finns det? Finns det gott om bytesdjur? Hur är klimatet? Hur realistiskt vill du ha det? Finns det magiskt bröd som alverna bakar, med mera?

Så allt från 50 till 1000 pers, beroende på?

Om man ser till hur många skogssamer det fanns historiskt, t.ex., så var de ju inte jättemånga till antalet som jag förstår det. (Kan ha helt fel om detta, don't take my word for it.)
Går det att odla marken? - Det görs inte

Hur mycket vatten finns det? Optimalt

Finns det gott om bytesdjur? - Ja

Hur är klimatet? - Optimalt utan att bli till regnskog eller dyl som inte passar till typiska alver.

Hur realistiskt vill du ha det? - Ganska

Finns det magiskt bröd som alverna bakar, med mera? - Nej
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Då kan man ändå klämma in ett par hundratusen alver i en sån sk
Ja, i synnerhet om man tänker sig vertikal bebyggelse, evigt liv och total frånvaro av sjukdomar. Men givet att de enbart tycks leva av frukt, bär och handel (?) så bör det kanske ligga på en rimlig nivå ändå.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Då kan man ändå klämma in ett par hundratusen alver i en sån sk
Så får du släppa dina ”ganska realistiska” ambitioner tror jag. :) 100 000-tals alver som bor i en skog funkar bara om det finns magiskt bröd etc. Jfm att de största städerna på medeltiden, Paris tex, hade ca 100 000 invånare.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Så får du släppa dina ”ganska realistiska” ambitioner tror jag. :) 100 000-tals alver som bor i en skog funkar bara om det finns magiskt bröd etc. Jfm att de största städerna på medeltiden, Paris tex, hade ca 100 000 invånare.
Alver har ju lyckligtvis magisk bröd*

*Det är sen gammalt
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,010
Äter alver kött?
Svar: Nä
Men som alla växter tar de upp sin näring av solljus
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Så får du släppa dina ”ganska realistiska” ambitioner tror jag. :) 100 000-tals alver som bor i en skog funkar bara om det finns magiskt bröd etc. Jfm att de största städerna på medeltiden, Paris tex, hade ca 100 000 invånare.
Ja men hundratusen då? Elle femtio? Det skulle kunna generera en rejäl armé som skulle kunna tåga ut ur skogen vid behov.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
176
Och Rom hade över miljonen under Antiken så spannet blir rätt stort om du vill ha andra eror att jämföra med.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
176
Rom var helt beroende av spannmål från Egypten.
Helt klart. Mathållning för ett alvrike av viss storlek i en skog får OP finlira med. 😁
Nämnde Rom mest för att det ofta blir en medeltida hänvisning oaktat ämne.
Men import beroende av mat kan ju vara en anledning till varför ovan nämnda armé skulle kunna tåga ur skogen.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så, I Sverige har vi 12068 älgar per 1000 000 HA skogsmark.


Det blir alltså 12068 älgar, per 10 000 kvadratkilometer.
Alltså 1.2 älgar per kvadratkilometer.

Då kan man tänka några saker:
1) en älg är större än en människa eller alv, och behöver alltså mer näring
2) en älg är kapabel att äta växter som människor (eller alver) inte har magar att smälta
3) älgar odlar inte något alls, och försöker inte alls maximera markens avkastning
4) avskjutningen av älgar är väsentlig och utan avskjutning skulle populationen bli större innan det blev svält
5) det moderna skogsbruket både gynnar och missgynnar älgen, men de stora skogsbolagen vill ha bort älgen till skillnad mot jägarna som vill ha fler
6) Nu pratar vi genomsnitt, hela Sverige, en del biotoper är säkert mycket mer gynnsamma än andra

Min slutsats är att om man antar att det finns växter i skogen som är lämpliga som föda för människor eller alver, så borde det absolut kunna bo minst lika mycket människor eller alver per kvadratkilometer som det bor älgar.

Om man tänker sig ett rent jägarsamhälle så tror jag man får räkna med en tiondel.

Så, givet lämpliga växter, en bra mix av vegatabilisk och animalisk föda, att människorna/alverna förvaltar naturen för att den ska kunna föda en stor befolkning, och givet att det är ett lämpligt klimat, så skulle jag i ett fantasy-sammanhang kunna gå upp till 10 invånare per kvadratkilometer i en skog.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Så, givet lämpliga växter, en bra mix av vegatabilisk och animalisk föda, att människorna/alverna förvaltar naturen för att den ska kunna föda en stor befolkning, och givet att det är ett lämpligt klimat, så skulle jag i ett fantasy-sammanhang kunna gå upp till 10 invånare per kvadratkilometer i en skog.
Fantastiskt! Man skulle också kunna inför något mått på hur gynnsamt klimat och vegetation är för en fantasybefolkning jämfört med de ganska hårda förhållandena i norr.

Alltså en ”alv/älg” kvot. T.ex skulle jag vilja hävda att Ithilen har en a/ä-kvot på ca 1T4.

🐏
//EvilMoose
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det som brukar hända i verkligheten är väl att människorna hugger ner skogen när de blir alltför många, när de behöver ved eller när de behöver byggmaterial. Så antagligen behövs någon kombination av
1) vördnad för skogen som sådan
2) skogslevande växter som är lämpliga som människoföda (jämfört med majs)
3) ett klimat som gör att man inte behöver elda
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om inte alverna i den här världen äter gräs, blad och kvistar ;)
Det var därför jag satte alverna inom parentes.
Jag har inte alls svårt att föreställa mig gräs, blad och bark som är bra näring för människor eller alver.
 
Top