Nekromanti Sunari: Överlever alverna genom att äta bark?

Inkdot

Veteran
Joined
1 Jun 2008
Messages
19
Location
Sthlm
Hej, jag är ny på forumen men sedan länge en aktiv rollspelare.

En spelare i min grupp påpekade att det verkade bo väldigt många alver i Sunariskogen, speciellt i förhållande till de närliggande människoländerna. jag beslutade mig för att analysera situationen:

Jag räknade ihop bidragen från stammarna i den gamla alvboken och kom upp i 1,1 miljoner alver i sunari. Ytarean hittade jag inget värde på men genom att jämföra med Asharien och Drunok uppskattade jag den till att vara ca 110.000 km^2. Detta ger en befolkningstäthet på 10 invånare per km^2 att jämföra med de flesta människoriken som har mellan 0,5-3 invånare per km^2.

Visserligen så har jargien imponerande 12 invånare per km^2 men då består också landytan till kanske 70% odlad mark. (läste iof precis att jorden i mellersta sunari är bland den mest bördiga i världen, men seriöst, hur effektivt jordbruk kan man ha mitt i en gigantisk skog?)

Vi kan sätta siffrorna i perspektiv och iakta att det bor 190.000 pers i mer än dubbelt så stora Asharien och det landet har en befolkningstäthet på 0.8 pers/km^2.

Så min fråga är alltså; ska befolkningstätheten verkligen vara så hög eller är det en miss av de som skrev den första alvboken? Hur får alverna mat? Kommer någon av ovanstående frågeställningar att behandlas eller förklaras i nästa alvbok (riktat till Ljusetsriddare främst)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
I en realistisk värld så hade människorikena haft mycket högre befolkningstäthet, samtidigt som det är mycket svårt att ha hög befolkning i en skog. Man får helt enkelt anta att alverna har smartare sätt att skaffa mat än vanligt hederligt medeltida jordbruk. Kanske odlar de näringsrik frukt i trädtopparna, kanske har de massiva fiskodlingar, kanske använder de magi.
 

Inkdot

Veteran
Joined
1 Jun 2008
Messages
19
Location
Sthlm
Så skulle jag också resonera. Ofta om jag hittar något konstigt i bökerna så försöker jag ratonalisera bort dem genom lite antaganden för att få allt att stämma. Anledningen till att jag postade inlägget var för att kunna beväpna mig med argument.

Det är nämligen så att jag har en spelare som älskar att hitta små fel och blåsa upp dem till stora problem med skumma resonemang. Han avskyr dessutom alver i allmänhet av någon anledning. Detta är något som stör mig. Problemet är att han inte går att argumentera med, enda sättet att få honom att byta åsikt är att svart på vitt motbevisa honom därför hoppas jag att någon på detta forum kan beväpna mig med fakta! =)
 

revault_UBBT

Veteran
Joined
1 Aug 2007
Messages
16
Behöver du verkligen diskutera frågan med din spelare? Hans rollperson lär ju aldrig ha någon möjlighet att räkna alla alver i Sunari.

Om ni inte spelar ett äventyr/kampanj där den exakta mängden alver i Sunari är väldigt viktigt så tycker jag att du ska strunta i att ta upp det. Om din spelare har läst i alvboken och tar upp det hela så bör du informera honom om att han inte ska lita på allt han läser i böcker och att mängden alver i "ditt" mundana kan skilja sig från det officiella mundana.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är allmänt vedertaget att Mundanas demografi är totalt och fullkomligt fucked up. Drunok har samma befolkningstäthet som Sacha. Jag har länge, länge försökt få Neogames att åtgärda saken. -Kanske- får vi se en förändring i det kommande Eon IV.

Vad Sanarialliansens kosthållning anbelangar sedan...jadu...vi får väl hoppas att Ljusetsriddare erbjuder nån slags tillfredställande förklaring på det i den nya alverboken. Personligen hade jag väl tiodubblat folkmängden i omgivande människoriken, minst, och dragit ned Sunari-alvernas antal till hälften.

- Ymir, ska på ninjaträning
 

Inkdot

Veteran
Joined
1 Jun 2008
Messages
19
Location
Sthlm
Nej verkligen inte, jag ville bara veta om någon hade ett bra svar taget från egen logik, extramaterial från forum, artikel i fenix eller hade partat med någon utvecklare etc.

Vi snackar aldrig om saker som kan störa spelet under själva spelets gång, utan i pauser eller medans vi väntar på spelare.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Då jag har tagit del av en del av det nya Alver-materialet kan jag säga att magisk konstbevattning och "växtförädling" (ny effekt) nog används i en förhållandevis stor utsträckning, men hur stor inverkan det har/skulle kunna ha vet jag inte.

Annars skulle jag rekommendera att du mailar eller PM-ar Ljusetsriddare ifall han inte svarat snart; han har inte varit så aktiv (skriftligt, åtminstone) på den senaste tiden.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
De käkar importerat gruvbestkött från dvärgarna... för att sätta lite ytterligare spinn på konflikten. :gremwink:

Eller så smyger de ut på nätterna och plundrar människornas fält... vilket kan förklara varför det bor så få människor i omnejden. :gremwink:

/Joel
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
dom sprang in och odlade upp hela asharien för flera generationers sedan och urlakade marken.

fast nu börjar det bli lite ot och flummigt
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Intressant detalj

En sak slog mig....(den förmodade) urbefolkningen på de japanska öarna, Jomonshiki-kulturen, levde primärt av olika sorters kastanjer. De producerade den första keramik vetenskapens känner till, och förefaller ha varit bofasta - keramik är alldeles för bräckligt för att vara användbart för icke-bofasta kulturer. Riktigt jordbruk kom dök först till de japanska öarna med den senare Yayoi-kulturen, så Jomon överlevde som -bofasta- jägare-samlare. Det fanns ett överflöd av resurser på deras öar som möjliggjorde det; varav alltså fucking kastanjer var bland de viktigaste.

Det finns mååånga fler exempel än Jomon på bofasta kulturer som överlevt mitt inne i skogar, hey, de finns kvar idag i Amazonas, på Andamanerna och Papua Nya Guinea...men haken är uppenbar; dessa är primitiva samhällen på stenåldersnivå, och befolkningen så liten att den inte uttömmer skogens resurser.

...och det där kan inte direkt sägas om Eon-alverna.

Men fortfarande, alltså - kastanjer is the shit.

- Ymir, egentligen är väl skogsalver rätt fattiga...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Intressant detalj

Dock hade jag gärna sett att hela sunraiskogen levde av kastanjer,nötter ,bär och frukt som de sammlat in. Det skulle bara sätta ytterligare hippieintryck på kiryaalverna.

OT: För övrigt hoppas jag författaren har lyckats beskriva hur de olika stammarna försöker hålla förbannelsen på håll.
Hitills är det väl bara kiria heanea och learam som har en vetig förklaring tycker jag.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Intressant detalj

Hippies/rastafaris = same shit , diffrent cultures
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Dagens lol [OT]

Bobby Magikern said:
"Kiriya är inte hippies, de är rastafaris. Mössor som ser ut som stora påsar, bra musik, 'alvgräs'..."
Righteous, me bredah! Allt det du säger stämmer ju för fan och ändå har jag aldrig sett det på det viset. Jag ska fanimej göra en dreadad rasta på en gång...
 
Top