Hur lockar vi in fler spelledare till konvent?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Om jag ska utgå från mig själv slutade jag spelleda på GothCon huvudsakligen på grund av tre anledningar:
  • Jag jobbade skift och var väldigt trött ett tag
  • Jag spelledde ett scenario som gick dåligt - det var en kombination av ovan och ett för stort scenario med (om jag minns rätt) dåligt med tid för förberedelse.
  • GothCon ändrade att man behövde spelleda från 3 till 4 pass för att få tillbaka inträde.
Jag är för definitivt intresserad av att SL:a i en anarko-spelledargrupp(srum) som kör egna och/eller andras förberedda scenarion efter drop-in. Möjligen kan man göra något med en QR-kod som länkar till schema för scenarion, en discord för att samla upp intresserade, mailinglista, SMS, papperslista eller andra lösningar.

Jag är inte väldigt sugen, längre, på att köra 2 eller fler olika scenarion under 3+ 4-5 timmars pass under lunch/kvällsmat, där man får äventyren mindre än en vecka i förväg om man har tur. Jag spelledde andras äventyr för att det gav mig nya perspektiv på rollspel, äventyr och hur man spelleder men nu är den vinsten minimal då jag inte spelat eller spellett rollspel regelbundet i över 10 år. En workshop ger mig samma värde dubbelt upp eller mer på halva tiden.

Jag har dock definitivt inte några problem med att konventspersonal, inklusive spelledare, får någon form av ersättning i den mån det är ekonomiskt möjligt. För mig är det osmakligt att folk gratisjobbar.
 

Asta_Echo

Veteran
Joined
2 Aug 2021
Messages
43
Jag som är långtidsarbetslös, har en dotter och bor i nedre norrland har svårt att ta mig till stora konvent i söder om jag inte får reseersättning, vilket tyvärr de flesta konvent i södra landet inte bistår med.

Annars hade jag lätt tagit med dottern och åkt på fler konvent.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Här är vad nordsken erbjuder dom som ställer upp som crew

Detta ingår som crew:
T-Shirt
Lunchmåltid varje dag
Personalsovsal
Tillgång till kök, mys, kärlek och kaffe hos personalservice
Nya vänner och gemenskap
Inbjudan till Film- och spelkonserten Memory and Time med hyllade sopranen Sabina Zweiacker!


Mys,kärlek och gemenskap kanske man inte värderar så högt eller så gör man det men i övrigt

T-shirt så man får en trinket

Lunchmåltid varje dag så man sparar in på lunchpengar

Sovsal så man slipper hotell/vandrarhem utgifter.

Gratis kaffe

Och sedan inbjudan till ett evenemang, film och spelkonserten memory and time


Inkludera spelledare i "crew" och släng på gratis inträde också så hade detta varit helt perfekt motivation för att spelleda.

Om nordsken kan erbjuda detta till crew borde inte gothcon kunna erbjuda liknade till spelledare ?
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Jag var SL på Gothcon 2019. Då fick jag lite tillbaka på entrén/pass och av Ligan (som var arrangör) fick jag en valfri produkt ur deras shop/pass. Jag tyckte (och tycker fortfarande) att det känns rimligt. Sen om det skulle medfölja en SL-påse med lite samlade sponsprylar skulle jag inte tacka nej.

Lincon ger fritt inträde till hela konventet + matbiljetter och temugg till sina SL. Det tycker jag gör det värt det.
 
Top