Hur lockar vi in fler spelledare till konvent?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Det är ofta ont om spelledare på konvent. Särskilt på GothCon. I år var det lite extra illa vad jag förstått.

Vad kan man göra för att locka fler att spelleda på konventen?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Vad kan man göra för att locka fler att spelleda på konventen?
Ge dem phat loot. Och då menar jag från konventets sida och inte från scenarioarrangörernas, eftersom det i så fall skulle skapa en konkurrenssituation.

En spelledarpåse med lite smått och gott, typ tärningar, muggar, ett par nya releases sponsrade av generösa förlag. Vad som helst egentligen. Givetvis utöver förmånerna som redan erbjuds.

Kanske även hjälp att marknadsföra olika scenarier, och en konversation som startar innan folk står där utan spelledare?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ta hand om mitt barn, klipp min gräsmatta, gör min deklaration - så kommer jag.

Svårt. Mutor tror jag inte skulle öka sannolikheten att jag personligen skulle komma loss.

Fast att få hela avgiften betald även om man bara kör ett pass vore rimligt, tror inte alla konvent ens gör det?
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Det jag tänker på är att det där med ekonomi inte är så viktigt för folk i min ålder. Jag och gänget bor på hotell, och bara det kostar ju skjortan jämfört med inträde. Då är det inte så mycket värt att få inträde tillbaka alls, känner jag. Det är värt att köpa sig tid och bara få spela spel, resonerar mina gamla vänner.

För yngre förmågor är det däremot en annan femma. Jag har länge förespråkat att det borde räcka med två pass för att få pengarna tillbaka. Jag tror det vore en bra grej. När jag var ung var det en klart bidragande del till att jag spelledde på konvent, men så fort jag fick riktiga pengar var det inte värt det längre.

Lustiga pins och T-shirts tror jag däremot inte på. Det är lätt att producera och dela ut, men att få en T-shirt med GothCon-tryck är knappast ett dragplåster.

Jag tror mer på det där med någon sorts exklusivitet. Gruntarna som sköter kök, städning, café, etc. får en ordentlig avslutning efter slutstäd. Dit är inte spelledare välkomna. Det är också dåligt med kommunikation mellan spelledare och arrangör - bara en halvtimme spelledarsamling innan är all kontakt som är "krav". Gruntarna är däremot i full fart veckor i förväg med ansvarsfördelning, planering och schemadiskussioner. Kan man bygga en gemenskap på det sättet tror jag det kan lockas in folk lite enklare. Kanske någon sorts mingel innan för spelledare på torsdagen? Spelledarutbildning, eller workshop i tips och tricks för spelledare? Någon sorts prisutdelning där grupperna kan nominera sin spelledare till "årets Gothcon-spelledare" med ett fint diplom i konventets slut? Ingen aning om vad som funkar bäst.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Från konventsarrangörens sida:
  • Gratis entré så länge man kör minst 1 pass per dag (så man har mer tid över för att kolla in resten av konvetet)
  • Ytterligare bonusar för flera pass, kanske gratis lunch eller något.
  • Möjligen mer flexibilitet i när passen hålls.
Från spelskaparens sida:
  • Online-spelsessioner av scenariot med efterföljande genomgång med alla spelledarna i god tid innan eventet så de får prova på det och veta hur det är tänkt att funka.
  • Regelsammanfattning baserat på scenariot och rollpersonerna, så att man i princip inte ens behöver kunna systemet sen innan.
  • "Spelledarpaket" för scenariot som innehåller allt nödvändigt material i printad form, så väl som i elektronisk form, och även saker som pennor, tärningar etc... allt som behövs för att hålla i spelsessionen.
Detta är bara lösa tankar. I synnerhet de punkter jag satt på "spelskaparens" sida beror ju sjukt mycket på vem det är och vad de har för resurser. Det kanske bara är någon som skrivit ett eget scenario till sitt favoritspel, och då kan ju allt ovanstående vara mer än vad som går att fixa.

Annars tycker jag Fria ligan är inne på en bra början med att försöka etablera en styrka med spelledare som inte är baserade kring ett specifikt konvent. Det låter dem bygga upp ett nätvärk så när det väl dyker upp ett arrangemang de vill fokusera på är det lätt för dem att nå ut till sina potentiella spelledare och se vad de kan få ihop.

För nu har jag i och för sig inte fokuserat mycket på GothCon alls eftersom jag inte skulle dit, men jag kan inte påminna mig att jag hört något överhuvudtaget om folk som försökt ragga spelledare.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Egentligen tror jag att ett tillägg också är att det bör vara till stor del arrangörens ansvar att hitta spelledare, även om det kan vara konventets att belöna dem. Det heter ju "arrangör" och inte bara "författare", trots allt.
Det är det redan idag, och har mig veterligen varit så sedan jag började spelleda någon gång runt 2005 eller så. Det kräver dock att man har kompisar som är lika intresserade av spelet/scenariot/att spelleda som en själv.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag tyckte att det var väldigt motiverande att få freebies för att välja att spelleda vissa scenarier, men att väl starta konventsspelledandet för flera år sedan tog emot lite grann, tills jag kommit in i hur man förbereder sig och vet att lägga ner rätt tid.

Så i ett nollsummespel där arrangörerna tävlar om ett visst antal SL - förmåner, lätt.
Även när det gäller att få existerande SL:are att lägga ner fler pass.
Det är också väldigt trevligt, så ni får gärna göra det här ändå. ;) Gratis hotell eller inredd sovsal skulle förstås göra mycket.

Annars tror jag vi behöver jobba med det holistiskt i hobbyn, återkommande workshops i konventsspelledande, outreach till folk utanför kärnan, tydlig tidig och löpande info om tillgänglighetsproblemen, samarbete med lokala och avlägsna spelföreningar för fler kontakter, etc.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Ditt scenario var också väldigt lätt att ta till sig i stunden trots att jag inte hade mer än skummat början innan, om det hade framgått för potentiella SL så kanske det hade gett god motivation? Att skriva alla scenarier så är nog svårt dock.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu har vi ju alla olika ekonomiska förutsättningar men för en person som mig som inte är högavlönad så skulle gratis inträde , mat/dryck och gratis boende på konventsområdet göra underverk för att kunna få mig att spelleda.

Resa till och från Göteborg för mig är 210 kronor sedan tillkommer inträdet till konventet samt 3 nätter på hotel om man skall va med på gothcon puben säg 1000 kronor natten för hotel så 3000 kronor samt mat alla dagar man är där

Man är snart uppe i 4000 kronor+ bara för att spela rollspel för 4000 får jag en billig charter eller en veckas hålligång i Östeuropa.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Att marknadsföra scenariot i förväg är nog det bästa jag kan komma på (och presentera det på ett tillgängligt vis, som @Rymdhamster skriver). Fråga i god tid efter SL på forum och FB-grupper. Lyft upp att det faktiskt är ett kul sätt att besöka ett konvent, speciellt om man inte känner någon annan som ska dit. Och att varje pass räknas, det är ok att bara köra ett.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Att marknadsföra scenariot i förväg är nog det bästa jag kan komma på (och presentera det på ett tillgängligt vis, som @Rymdhamster skriver). Fråga i god tid efter SL på forum och FB-grupper. Lyft upp att det faktiskt är ett kul sätt att besöka ett konvent, speciellt om man inte känner någon annan som ska dit. Och att varje pass räknas, det är ok att bara köra ett.
Känns som en process man måste upprepa varje gång och för varje enskild arrangör.

Hade varit bättre att skapa en grupp av spelledare som turnerar runt på konvent och spelleder. Gör det ett en grej; något att se fram emot. Folk att snacka med, bolla idéer med och ha något sorts mål: som att sprida glädje på konvent, se till att få folk att rollgestalta eller vad som helst. Gruppen bör alltså vara någorlunda homogen i sin attityd för att skapa en tydlig gruppkänsla.

Tror inte på mutor eller andra saker som belöning utanpå. Det ska vara kul i sig att spelleda på konvent och hänga med sina spelledarkompisar.

Sedan är det givetvis viktigt med en eller två som brinner för detta och ser till att styra upp allting.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag tror att en utökad ekonomisk bit blir för svår för konvent att lösa. Fritt inträde är ju redan kutym (eller snarare att man får tillbaks inträdet), men utöver det skulle ett konvent som har låt oss säga 50 pass kanske behöva i snitt 15 till 20 spelledare. Om vi tar några siffror som nämns ovan (inte alls orimliga siffror) så skulle det innebära extra kostnader på 60 000 till 80 000 kronor. Mastigt.

Vad skulle få mig att spelleda mer på konvent? Roligare hålligång för SL-gänget, kanske en gemensam aktivitet som andra ordnar, nått som får mig att känna att jag är med om något som andra missar. Kanske nått sånt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hade varit bättre att skapa en grupp av spelledare som turnerar runt på konvent och spelleder. Gör det ett en grej; något att se fram emot. Folk att snacka med, bolla idéer med och ha något sorts mål: som att sprida glädje på konvent, se till att få folk att rollgestalta eller vad som helst. Gruppen bör alltså vara någorlunda homogen i sin attityd för att skapa en tydlig gruppkänsla.
Så gjorde jag och Dante när vi arrade Cyberpunk och Dungeon of Doom. Det blev en kul gruppgrej.

Har också för mig att Sverok ett tag hade en sån grupp, eller om det var en konventsöverskridande grupp, där man hjälpte varandra med SL.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Har också för mig att Sverok ett tag hade en sån grupp, eller om det var en konventsöverskridande grupp, där man hjälpte varandra med SL.
Brorsan hade en spelledarstab på LinCon på 90-talet som turnerade runt på konvent och kunde då få lite gentjänster från andra konvent. Han var även med och skapade Piassava-gruppen som också turnerade runt på konvent. Piassava är någonting häftigt att vara med i och den finns än idag. Jag antar att spelledargruppen dog ut för att ingen hade intresse av att driva rollspel på LinCon under senaste tjugo åren.

Och för sådana här grupper trycker man inte upp en t-shirt för att ge som en belöning, utan för att kunna särskilja sig; det blir en status-symbol; en grupptillhörighet.

Jag menar, idag har vi ju Indierummet som är just detta: ett gäng som möts på konvent och spelar sina spel tillsammans.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
En sak som jag tror tyvärr saknas i många fall är mod. Och det är rätt svårt för konventsarrangören att ingjuta. Jag tror det är många som både har tiden och kunnandet, men som av olika anledningar inte vågar spelleda en grupp främlingar. Det måste man så klart ha respekt för. Det som möjligen går att göra, som någon var inne på, är att vara ute i god tid och förbereda spelledarna, samt ta fram ett SL-kit med tips kring scenariot, med mera. Känner man sig trygg med scenariot är det lättare att spelleda det.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Brorsan hade en spelledarstab på LinCon på 90-talet som turnerade runt på konvent och kunde då få lite gentjänster från andra konvent. Han var även med och skapade Piassava-gruppen som också turnerade runt på konvent. Piassava är någonting häftigt att vara med i och den finns än idag.
Precis det här känner jag är grejen. Om det känns som om man gått med i en exklusiv klubb, en egen gemenskap, något som gör en lite balltuffare än de som inte är med, då tror jag att folk vill vara med och spelleda.
 
Top